Kirjoittaja Aihe: Toleransseista  (Luettu 3514 kertaa)

VAH

  • *
  • Viestejä: 6
Toleransseista
« : Marraskuu 29, 2020, 15:34 »
Opettelin lataamaan 308 patruunoita ja mieleen nousi kysymys toleransseista. Esimerkkinä valmiiden patruunoiden loppumitat vaihtelevat välillä 66,49 ja 66,96. Reseptin mukainen tavoitemitta 66,90. Mittaheitot tuntuvat olevan hämmentävän isoja, eikös niiden pitäisi olla paljon pienempiä? Latausvehkeeni ovat edullisemmasta päästä mutta kaikki osat kuitenkin kiristelty huolella ja käyttökin huolellista.
Millaisia näkemyksiä muilla on? Vienkö latausvehkeet sulattoon ja jatkan tehdaspaukkujen poksuttelua?

Simo Salo

  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Toleransseista
« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2020, 15:43 »
Hommaa tällainen:
https://www.brownells.fi/SINCLAIR-INSERT-STYLE-BULLET-COMPARATOR
ja .30 holkki siihen, sitten mittaat hylsynkannasta siihen ogiveen asti (base to ogive), niin tulee järkevämpiä tuloksia. Luotien kärkien muoto vaihtelee ja aiheuttaa kaikenlaisia mittaustuloksia mitattaessa koko pituutta, vaikka luodit olisivat samalla syvyydellä hylsyssä. Ogiveen (eli se kohta missä luoti osuu rihloille) mitatessa suuret pituusvaihtelut häviää.

VAH

  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Toleransseista
« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2020, 16:18 »
Kiitokset linkistä. Enpä osannut ajatellakkaan tuollaista laitetta, pitääkin tilata.

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Toleransseista
« Vastaus #3 : Marraskuu 29, 2020, 19:14 »
Mulla kaventui pituusheitot kannasta luodin kärkeen mitattuna viidestäkympistä alle kymppiin (~-0.03-+0.07) senjälkeen kun sain kaulajännityksen vakioitua hehkutuksen avulla.
Vielä kun jaksais tilata tuon bullet comparatorin, niin vois ehkäpä käynnin saada inan verran paremmaksi nykyisestä puolesta kulmaminuutista.

jsr85

  • *
  • Viestejä: 691
Vs: Toleransseista
« Vastaus #4 : Marraskuu 29, 2020, 21:21 »
Mulla kaventui pituusheitot kannasta luodin kärkeen mitattuna viidestäkympistä alle kymppiin (~-0.03-+0.07) senjälkeen kun sain kaulajännityksen vakioitua hehkutuksen avulla.
Vielä kun jaksais tilata tuon bullet comparatorin, niin vois ehkäpä käynnin saada inan verran paremmaksi nykyisestä puolesta kulmaminuutista.
Ei se käynti tuolla mittalaittella parane, pystyt vaan toteamaan että se sun holkki painaa saman ogive mitan toistuvasti. Ite hyötynyt tuosta eniten uutta latausta hakiessa.
Yleensä lataan 100kpl patruunoita kerrallaan joista noin joka kymmenennen mitan tarkastan enkä kyllä muista että olis koskaan tarvinut holkkia säätää välillä.

JR

<t></t>

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Toleransseista
« Vastaus #5 : Marraskuu 30, 2020, 00:33 »
Mulla kaventui pituusheitot kannasta luodin kärkeen mitattuna viidestäkympistä alle kymppiin (~-0.03-+0.07) senjälkeen kun sain kaulajännityksen vakioitua hehkutuksen avulla.
Vielä kun jaksais tilata tuon bullet comparatorin, niin vois ehkäpä käynnin saada inan verran paremmaksi nykyisestä puolesta kulmaminuutista.
Ei se käynti tuolla mittalaittella parane, pystyt vaan toteamaan että se sun holkki painaa saman ogive mitan toistuvasti. Ite hyötynyt tuosta eniten uutta latausta hakiessa.
Yleensä lataan 100kpl patruunoita kerrallaan joista noin joka kymmenennen mitan tarkastan enkä kyllä muista että olis koskaan tarvinut holkkia säätää välillä.

JR

Kyllä nyt sitä tarvii, jos on joskus aikomus lyödä luoti rihloihin kiinni ja sillon haluan tasan tarkkaan tietää, että ogivesta mitattuna jokaisen paukun pituus on just eikä melkein se haluttu.

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
Vs: Toleransseista
« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2020, 06:34 »
Mulla on mikrometrillä varustettu luoditusholkki ja lukemat kirjattu ylös eri luodeille, mikro oikeaan lukemaan ja kampi heilumaan. Etukäteen olen yhdellä mittaluodilla määrittänyt rihlakosketuksen ja sama luoti pyörii holkkilaatikossa mittaluotina, tämän luodin kanssa aika ajoin tarkistetaan rihlakosketus koska ajan saatossa latauspituus pitenee kun ylimeno kuluu/palaa.

On mulla ogivesta mittaava holkki mutta aika vähän tulee sitä käytettyä, luotan enemmän yhteen mittaluotiin ja mikroluodittimeen.

En juurikaan hehkuta kauloja mutta ennen luoditusta laitan kaulan sisäpintaan sipaisun grafiittia tasaamaan kaulan/luodin välistä kitkaa.
Kylätason ampuja

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.204
Vs: Toleransseista
« Vastaus #7 : Marraskuu 30, 2020, 09:17 »
Kyllä nyt sitä tarvii, jos on joskus aikomus lyödä luoti rihloihin kiinni ja sillon haluan tasan tarkkaan tietää, että ogivesta mitattuna jokaisen paukun pituus on just eikä melkein se haluttu.

Silloin sinun pitää tehdä oma mittaholkki pesäkalvaimella, koska lopunpelin tuollainen pikkukaliiperin kokoiseen viivakontaktiin perustuva mittaholkkikaan ei kerro haluamaasi asiaa. Ja silloinkin jää oletukseksi että ylimenon mittasuhteet (lähinnä leade angle) ei muutu sen kuluessa.

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Toleransseista
« Vastaus #8 : Marraskuu 30, 2020, 12:41 »
Kyllä nyt sitä tarvii, jos on joskus aikomus lyödä luoti rihloihin kiinni ja sillon haluan tasan tarkkaan tietää, että ogivesta mitattuna jokaisen paukun pituus on just eikä melkein se haluttu.

Silloin sinun pitää tehdä oma mittaholkki pesäkalvaimella, koska lopunpelin tuollainen pikkukaliiperin kokoiseen viivakontaktiin perustuva mittaholkkikaan ei kerro haluamaasi asiaa. Ja silloinkin jää oletukseksi että ylimenon mittasuhteet (lähinnä leade angle) ei muutu sen kuluessa.

Suotta vaivaat päätäsi tällä asialla.
Ylimeno muuttuu parinsadan laukauksen välein, joten ei siitä enempää.

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Toleransseista
« Vastaus #9 : Marraskuu 30, 2020, 12:56 »
Mulla on mikrometrillä varustettu luoditusholkki ja lukemat kirjattu ylös eri luodeille, mikro oikeaan lukemaan ja kampi heilumaan. Etukäteen olen yhdellä mittaluodilla määrittänyt rihlakosketuksen ja sama luoti pyörii holkkilaatikossa mittaluotina, tämän luodin kanssa aika ajoin tarkistetaan rihlakosketus koska ajan saatossa latauspituus pitenee kun ylimeno kuluu/palaa.

On mulla ogivesta mittaava holkki mutta aika vähän tulee sitä käytettyä, luotan enemmän yhteen mittaluotiin ja mikroluodittimeen.

En juurikaan hehkuta kauloja mutta ennen luoditusta laitan kaulan sisäpintaan sipaisun grafiittia tasaamaan kaulan/luodin välistä kitkaa.

Mullakin on noita tehtyjä mittapatruunoita hyllyssä jne.
Ja lataan muovikärkistä luotia, minkä kärjen ansiosta luotien kokonaispituuksissa on useamman satkun eroja, niin siitä syystä haluan käyttää toista mittapistettä hetkenä kun haluan luodin kanssa käydä tosi lähellä rihloja.
Itse en liukuvoiteita luoditusvaiheessa käytä, kun niistä ei ole apua siinä vaiheessa kun saman valmistajan hylsyissä ilmenee eri kaulajännitystä, minkä huomaa jo kammen jäykkyydestä, sekä luoditusholkin jättämästä karseesta rinkulasta ja sitten viimeistään radalla törkeänä lähtönopeusvaihteluna.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2020, 13:14 kirjoittanut Mk-0 »

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Vs: Toleransseista
« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2020, 06:17 »
Tässä tulee liki minun käsinlataus historia,mutta ei hätää.Liittyy kyllä luodituksen tarkkuuteen.

Luodituksestani voi sanota,että ympäri käydään ja yhteen tullaan.Ja että monet hyvät asiat "keksitään" aina vaan uudelleen.

Vuonna 1974 aloin lataamaan isävainajan 222 Rem lintukivääriin patruunoita Sakon "vasara vehkeillä".Ruudin mittaus perustui ensin tilavuuteen eli katkaistussa hylsyssä varsi ja sillä ruutia laitettiin "tasamitta".
Ostin sitten kultasepältä tasapaino vaakan (kuva) taisi olla 1975.
Pienin puntti 0,05 g.
Oma lataukset alkoivat käydä paremmin 150 m:iin kuin tehdaspatruunat ja siitä rakkaus ja addiktoituminen alkoi .
Nykyisin ko. vaaka uunin päällä muistuttamassa "mistä rakkaus alkoi".

Sakon "vasaravehkeissä" luoditin on patruunapesä kalvaimella ajettu holkki,jossa luoti "valuu" reikää pitkin ja naputellaan reikään menevällä olakekaralla oikeaan syvyyteen.

Nykyisiin aseisiini on tehty vastaavat luoditin holkit.(Kuva) Tosin tiukemmilla toleransseilla kuin Sakon vanhoissa vermeissä.
Eli palattu vanhaan.

Mitäpä etua ajattelen noista olevan prässissä oleviin holkkeihin?

*Run out minimissä tai ei lainkaan.Ei kannata kinastella,mutta pirun hyvää kyllä noilla syntyy.

*Kun luoti laskeutuu hitaasti reikää pitkin,huomaa mahdollisen aikas pienenkin halkaisija eron JOS on sattunut luodin valmistajalle kämmi.Törmäsin tuohon kerran jopa Bartsin huippuluodissa.

*Kun/Jos teen pienellä "neck tensionilla" ja painan luodit kämmenellä, tuntee kaulajännityksen eroja paremmin kuin kammesta vääntäen.Prässeihin tietty jo olemassa luodin sisäänmeno voiman näyttäjiä,mutta sellaista en vielä omista.
Ja kun tuo luoditin mahtuu myös prässiin voi silläkin painella.Metsästyspatruunat teen varalta tiukemmalla "neck tensionilla",kun sain takavuosina patruunaa pois ottaessa luodin jäämään rihloihin kiinni ja se päivä pilalla,kun ei puhdistus puikkoa mukana.

*Kuvassa näkyvä kara on tietty korkeus säädettävä ja noita voi teettää useamman/kaliiperi ja lukita/merkitä ne eri luodeille.

*Ylimenon pidentyessä (jos käynti alkaa tökkiä) joutuu tietty sitten säätämään kaikkia karoja lyhyemmäksi.

*Olen tuon luoditusmenetelmän hyväksi todennut ja joskus ajatellutkin liekö tuollaisia vakiokaliipereihin saatavilla? Mutta äkkiähän noita sepällä syntyy ja mieluummin samalla kalvaimella,jolla pesäkin tehty ja toleranssit pieniksi.

*Jokainen taaplaa tyylillään,mutta tuosta uskallan sanoa:" Ei huono".

Timppa



« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2020, 06:20 kirjoittanut Long Range »

Poikanen

  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Toleransseista
« Vastaus #11 : Joulukuu 02, 2020, 00:55 »
Eikös tuo ole aikalailla vastaava kun L.E. Wilsonin luodinasetusholkki?

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Vs: Toleransseista
« Vastaus #12 : Joulukuu 02, 2020, 06:43 »

Onhan se.Nuo minun "pää aseet" villikissoja 6 mm Beggs ja 6 JMS ja niihin Seppä Juha Söderholm nuo luoditusholkit teki aseen / piipun vaihdon yhteydessä.Tehdas tekoisia niihin ei ollut saatavilla.

Heh,heh, Juha nauranee kohta selällään kun/jos tämän huomaa,mutta tuollainen kuvan mukainen holkkikin tuli aseen mukana ja lie selittänytkin mitä tuolla tehdään,mutta olen varovasti käyttänyt patruunoita siinä joskus ja miettinyt mitähän mie tuosta ymmärtäisin-:).Varovasti vaan katsellut....
No, mie en ole OIKEA kasa-ampuja.

Toleranssi tuossakin holkissa kaulan kohdalla on kyllä pienempi kuin kuvan varjot antaa ymmärtää.

Timppa




JMS

  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Toleransseista
« Vastaus #13 : Joulukuu 02, 2020, 19:44 »
Timo tuohan on just sitä alkuperäisen pesänrihlakosketuksen tsekkaamista varten ja ettei hylsyn kaulan pituus ole venähtänyt pitkäksi. Visuaalista hommaa. Tässä viestiketjussa oli kai otsikossa jotain toleransseista. Wilsonit kait toimii jossain, mutta jos hyvää haluaa niin noi on tehtävä samoilla työkaluilla kuin patruunapesät tehdään. Sen vuoksi ainakin minä tilaan aina pesä- ja supistusholkki kalvaimet samaan aikaan BBT:tltä, niin sitten ei tarvitse ihmetellä, että ovatko nämä mahdollisimman yhteesopivia. Tietysti noilla holkeilla sitten on oma hintansa, mutta
..

Kumpumäen seppä

  • *
  • Viestejä: 255
Vs: Toleransseista
« Vastaus #14 : Joulukuu 02, 2020, 22:20 »
Sen vuoksi ainakin minä tilaan aina pesä- ja supistusholkki kalvaimet samaan aikaan BBT:tltä, niin sitten ei tarvitse ihmetellä, että ovatko nämä mahdollisimman yhteesopivia. Tietysti noilla holkeilla sitten on oma hintansa, mutta
..

Äkkiä katsellen tuollaisten kalvainten hinta on 289 €/kpl, eli pesä ja supistusholkki kalvain siis ilmeisesti yhteensä 578 €. Mutta mitenkä kalvainten tilanne on, tuleeko ne sovinnolla ilman mitään erillisiä lupia? Rahdit, tulli Alv:t sun muut tulee tietysti päälle. Paljonko tuo nyt sitten kokonaisuutena tekee ennen kuin tuollaiset saa omaan kouraan?