Kannattaa myös mitata hylsyn todellinen tilavuus ja luodin todellinen pituus. Mulla on ollu latauskäytössä pelkästään toi pieninallinen. Todennäkösesti suurempi ero petersonin ja lapualaisen välillä syntyy muuttuvasta hylsyn sisätilavuudesta.
Mittasin 3kpl Lapuaa ja 3kpl Petersonia vedellä ja ruutivaakalla. Petersonien keskiarvo oli 51.2 ja Lapualaisten 51.5 grainia. Quickloadin mukaan tuollainen ero aiheuttaa 3 m/s eron Petersonin hyväksi.
Aikaisemmin olin tarkistanut ainoastaan yhden Lapuan ja yhden Petersonin ja nämä molemmat sattuivat olemaan juuri 51.5 joka myos täsmää Quickloadin arvon kanssa joten en miettinyt asiaa sen enempää sillä erää.
Samalla huomasin että Petersonin tilavuushajonta oli paljon suurempi, pienin oli 50.7 ja suurin oli 51.9. Tämä siis ainoastaan kolmen kappaleen otoksesta. Lapuat oli kaikki 0.1 grainin sisällä.
Näyttää siltä että hylsyt pitää mitata ja lajitella jatkossa. Sk88, kiitos muistutuksesta. Tämä ei silti selitä kuin osan 18 m/s nopeuserosta pienten ja isojen nallien välillä.
Alkuperäiset syyt siihen miksi halusin käyttää Lapuan hylsyjä oli nimenomaan kestävyys ja pienempi hajonta. Mulla sattuu olemaan myos varastossa pieniä nalleja. A-tarvikkeet on tehneet kauppansa viimeisen puolen vuoden ajan ja suosittuja ruuteja ja varsinkin mitään nalleja on aika hankala loytää.
Taidan vaihtaa kevyempään luotiin, esim 120gr. Quickloadin mukaan Reloder 16 jota olen käyttänyt tähän asti saavuttaisi halutun nopeuden myos pienillä nalleilla (ilman mitään reikien porailua :-)