Pienet vs isot nallit 6.5 Creedmooressa

Aloittaja Vipunen, marraskuu 23, 2020, 03:25

« edellinen - seuraava »

Vipunen

Uusi käyttäjä - esittäydyin pari päivää sitten "Aseet" osastolla.

Luulen että Suomesta loytyy tähän aiheeseen paljon tietoa kun Lapua tekee 6.5 CM hylsyjä sekä pienellä että isolla nallitaskulla.

Olen tehnyt panoksen kehitystä ja testausta Petersonin hylsyillä joissa on siis isot nallit. Loysin oikein nätin kasan ja pienen nopeushajonnan 2890 FPS (881 m/s) kohdalta. Ase siis TAC A1 24" piipulla ja luotina Hornady A-tip 135gr. Sytytin Federal 210.

Sitten oli tarkoituksena siirtää tämä "oppiminen" Lapuan hylsyihin joissa siis pienet nallit. Sytytin CCI 450 (Small Rifle Magnum).

Huomasin yllätyksekseni että samalla latauksella ja luodin syvyydellä luoti lähtee 60 FPS (18 m/s) hitaammin pienellä nallilla. Tämä tarkoittaa että kasat leviää verrattuna lähtotilanteeseen. Nopeushajonta oli jokseenkin sama.

Onko tämä ihan normaalia ja odotettavissa?

Jotta pääsisin samaan toimivaksi havaittuun lähtonopeuteen pienillä nalleilla minun pitäisi lisätä 0.5 - 0.8 grain lisää ruutia. Tässä vaiheessa Quickload vilkuttaa punaisia valoja kun paineet karkaa korkealle. Myoskin hylsy tulee piripintaan täyteen.

Eli pitäisi keksiä joku tapa lisätä nopeutta Lapua / pienet nallit yhdistelmään. Onko kukaan kokeillut porata liekkireikiä isommaksi? Pienillä nalleilla vakiokoko on 1.5mm, tämän voisi suurentaa 2 milliin kuten isoissa nalleissa.
Menetetäänko tällä pienten nallien pääasiallinen etu eli kapea nopeushajonta?

HJu

CCI 450 nalli on pieni magnum-nalli jolla lähtönopeuksia pitäisi saada lisää. Yleensä pikkunallista hylsyä ei kuitenkaan valita lähtönopeuksien maksimoimiseksi.

Liekkireikien isommaksi porailua vaikea suositella jos tarkkuutta haetaan.
Terveisin,

HJu

jthyttin

Perinteinen syy pikkunalliin ja tiukkaan liekkireikään on sytytyksen miedontaminen, jolloin siinä tapahtuva vaihtelu (oletus: prosentuaalinen vaihtelu sama kaikilla nalleilla) vaikuttaa vähemmän ruudin syttymiseen. Nykyään moni kyllä tuntuu hakevan niitä kovempia paineita tai oikeastaan hylsynkestoa pikkunallista...

Suosittelen aina pysyttelemään ruudinvalmistajan julkaistussa datassa, mutta teoreettisesti tuossa tapauksessasi lähtönopeus kertoo painetason. Lähtönopeus on tavallaan painekäyrän integraali miinus häviöt, eli vaihtaessasi nallia painetaso on pudonnut, jälleen teoreettisesti. QL ennustaa asioita vaihtelevalla tarkkuudella, katso löydätkö toista ruutia jolla pääsisit tuohon aikaisempaan lähtönopeuteen. Jo aiemmassa latauksessa hylsy kuulosti aika täydeltä latausmukavuuden yms. kannalta.

sk88

Kannattaa myös mitata hylsyn todellinen tilavuus ja luodin todellinen pituus. Mulla on ollu latauskäytössä pelkästään toi pieninallinen. Todennäkösesti suurempi ero petersonin ja lapualaisen välillä syntyy muuttuvasta hylsyn sisätilavuudesta.

Vipunen

Lainaus käyttäjältä: sk88 - marraskuu 23, 2020, 13:55
Kannattaa myös mitata hylsyn todellinen tilavuus ja luodin todellinen pituus. Mulla on ollu latauskäytössä pelkästään toi pieninallinen. Todennäkösesti suurempi ero petersonin ja lapualaisen välillä syntyy muuttuvasta hylsyn sisätilavuudesta.

Mittasin 3kpl Lapuaa ja 3kpl Petersonia vedellä ja ruutivaakalla. Petersonien keskiarvo oli 51.2 ja Lapualaisten 51.5 grainia. Quickloadin mukaan tuollainen ero aiheuttaa 3 m/s eron Petersonin hyväksi.

Aikaisemmin olin tarkistanut ainoastaan yhden Lapuan ja yhden Petersonin ja nämä molemmat sattuivat olemaan juuri 51.5 joka myos täsmää Quickloadin arvon kanssa joten en miettinyt asiaa sen enempää sillä erää.

Samalla huomasin että Petersonin tilavuushajonta oli paljon suurempi, pienin oli 50.7 ja suurin oli 51.9. Tämä siis ainoastaan kolmen kappaleen otoksesta. Lapuat oli kaikki 0.1 grainin sisällä.

Näyttää siltä että hylsyt pitää mitata ja lajitella jatkossa. Sk88, kiitos muistutuksesta. Tämä ei silti selitä kuin osan 18 m/s nopeuserosta pienten ja isojen nallien välillä.

Alkuperäiset syyt siihen miksi halusin käyttää Lapuan hylsyjä oli nimenomaan kestävyys ja pienempi hajonta. Mulla sattuu olemaan myos varastossa pieniä nalleja. A-tarvikkeet on tehneet kauppansa viimeisen puolen vuoden ajan ja suosittuja ruuteja ja varsinkin mitään nalleja on aika hankala loytää.

Taidan vaihtaa kevyempään luotiin, esim 120gr. Quickloadin mukaan Reloder 16 jota olen käyttänyt tähän asti saavuttaisi halutun nopeuden myos pienillä nalleilla (ilman mitään reikien porailua :-)

Perkeleen_Luoma

Pienellä nallilla, ruutia syttyy alussa vähemmän ja ruudin palotapahtuma jää siis miedommaksi.
Miksi ei voi vain lisätä ruutia, mikäli mitään painemerkkejä ei esiinny.
Tai vaihtaa ruutia, mikäli luodin perä painaa jo ruutia.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Vipunen

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma - marraskuu 24, 2020, 09:24
Pienellä nallilla, ruutia syttyy alussa vähemmän ja ruudin palotapahtuma jää siis miedommaksi.

Painemerkkejä ei esiintynyt ja Quickloadin mukaan oltiin rajoilla mutta kuitenkin paineet oli vielä just alle 63000 PSI.
Hylsy oli jo aika täynnä ja rutisi mukavasti luotia laitettaessa. Ruutia ei mahdu tarpeeksi - tai mahtuu mutta sitten ei mahdu luotia.

Olen käyttänyt Reloder 16sta. Ilmeisesti ruutia vaihtaessa pitäisi loytää jotakin jossa on korkeampi energiatiheys (enemmän paukkua tilavuusyksikkoä kohden) ? Onko Vihtavuorella jotakin tähän sopivaa? Vihtavuoren ruuteja on vielä aika hyvin saatavilla täällä.

Vipunen

Nopea päivitys tähän isot vs pienet nallit ketjuun:

Eli siis 6.5 CM menetti paljon nopeutta kuin siirryin isoista (Federal 210) nalleista pieniin (CCI 450). Samalla pitkään hierottu tarkkuus katosi.

Tämä ongelma ratkesi ikäänkuin vahingossa kun loysin satsin CCI 41 nalleja. Nämä on pieniä nalleja jotka on tarkoitettu AR ja muihin puoliautomaatteihin. Näissä on vähän kovempi vaippa ja ilmeisesti reilusti herkempää sytytysainetta että toiminta on luotettavaa myos pakkasessa.

Lapua hylsy pienellä taskulla ja reiällä ja CCI 41llä tuottaa juuri saman nopeuden kuin Petersonit isoilla taskulla ja isoilla Federal 210 nalleilla (ruutilatauksen pysyessä vakiona). Etuna on Lapuan hylsyjen pienemmät toleranssit. Nyt keskihajonnat yleensä 2-3 m/s ja kasat taas nättejä. Tikan iskuripiikki toimii täysin myos tämän kovapintaisemman nallin kanssa.

Vipunen

HJu

Lainaus käyttäjältä: Vipunen - marraskuu 24, 2020, 09:44
Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma - marraskuu 24, 2020, 09:24

Painemerkkejä ei esiintynyt ja Quickloadin mukaan oltiin rajoilla mutta kuitenkin paineet oli vielä just alle 63000 PSI.
Hylsy oli jo aika täynnä ja rutisi mukavasti luotia laitettaessa. Ruutia ei mahdu tarpeeksi - tai mahtuu mutta sitten ei mahdu luotia.

Olen käyttänyt Reloder 16sta. Ilmeisesti ruutia vaihtaessa pitäisi loytää jotakin jossa on korkeampi energiatiheys (enemmän paukkua tilavuusyksikkoä kohden) ? Onko Vihtavuorella jotakin tähän sopivaa? Vihtavuoren ruuteja on vielä aika hyvin saatavilla täällä.
Sellainen huomio että Reddingin Competition luodinasetin ei kestä puristelatauksia ja puristelatausten käyttö on nykyään kyseisten holkkien käyttöohjeessa erikseen kielletty.

Onnistuin varmaan 15v sitten yhden holkin rikkomaan. Ei katastrofi koska pystyi sillä edelleen lataamaan. Itse en edes huomannut ongelmaa mutta holkkien uusi ostaja huomasi kirkkaan naarmun joka luodin kyljeässä. Luodinasetin hieman halkesi. Silloin käyttöohjeessa ei mainittu puristelatauksista mitään joten en ollut osannut asiaa varoa.

Forsterin Ultran kestosta puristelatauksissa ei ole kokemusta koska lopetin puristelatausten teon tuohon yhteen insidenttiin. Olen hintasyistä siirtynyt Forsterin luodinasetusholkkien käyttöön.

Puristelatauksia voi onneksi välttää pitkällä ruuditinputkella ja/tai vibraamalla hylsyä ruudituksen jälkeen. Ylitäyttö yleensä kertoo että ruuti on ao. hylsylle ja luodille aavistuksen liian hidasta.
Terveisin,

HJu

ttimonen

Miten näissä Creedmooressa menee nuo nallit tehdaspanoksissa ?
Minulla on useampi sata hylsyä Sako/Lapuaa niin voiko näissä olla erikokoisia nalleja käytössä vai onko tehdaspaukut aina samalla koolla ?
Tässä juuri lataushommista lueskelen ja tarkoitus aloitella keväällä lataileen jos vaa saa hommattua kaikki tarvittavat välineet / komponentit.

Jullimus

Lainaus käyttäjältä: ttimonen - tammikuu 10, 2023, 13:20
Miten näissä Creedmooressa menee nuo nallit tehdaspanoksissa ?
Minulla on useampi sata hylsyä Sako/Lapuaa niin voiko näissä olla erikokoisia nalleja käytössä vai onko tehdaspaukut aina samalla koolla ?
Tässä juuri lataushommista lueskelen ja tarkoitus aloitella keväällä lataileen jos vaa saa hommattua kaikki tarvittavat välineet / komponentit.

Eikös esim 8g scenar patruunoissa ole käytössä pieni malli, ja sakolaisissa järjestään iso? Ihan valmistaja/patruuna kohtainen asia mitä on käytetty.

metsienmies

Sako käyttää puhtaasti isoa, lapua käyttää tehdaslatauksissa pientä

ttimonen

No niinhän nuo näytti olevan erikokoisia kun lukulaseilla tiiraili  :-[ Norma näyttää käyttävän myös isoa nallia.
Onko tässä jotain mitä huomioida kun erikokoisia nalleja ? Ajatuksena hommata RCBS holkit niin niillä varmaan saa molemmat työnnettyä myös pois.
Nallit on ainakin kortilla mutta kaverilta saan isoja nalleja joilla sitten pääsee jo alkuun niin Sakon hylsyllä aloitellaan.
Ja tietenkin kiinnostaa jos joku tietty nalli on huomattu käytössä hyväksi, kuten Vipunen tuossa jo pienestä nallista kertoillut.

metsienmies

Itsellä redding holkit ja niissä ainakin on vakiona pienempi nallinpoistopiikki eli pystyy poistamaan lr sekä sr nalleja yhtälailla. Rcbs en ulkoa muista, mutta ei sekään ole ongelma. Kun 308lla siirryin käyttämään palman hylsyjä niin laitoin nallinpoistopiikin porakoneeseen kiinni ja hiekkapaperilla ohensin.