Kirjoittaja Aihe: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä  (Luettu 894 kertaa)

Vipunen

  • *
  • Viestejä: 7
Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« : Marraskuu 21, 2020, 07:41 »
Olen seurannut TA palstaa säännollisen epäsäännollisesti jo muutaman vuoden. Noin viikko sitten aktivoiduin ja pyysin ja sain palstalle tunnukset. Mun ampumaharrastus tapahtuu jenkeissä, sekä radoilla että pitkiä matkoja mäkisessä erämaassa.

Lataan 6.5 Creedmoor panoksia Tikka TAC A1lle. Tällä Tikan piipulla on ammuttu jo noin 1400-1500 laukausta. Hyppyä (freeborea) tulee paljon varsinkin tehdaspatruunoilla ja omillakin patruunoilla varsinkin jos tekee lippaaseen mahtuvia.

Kysymys: yritän nyt selvittää että mikä on rihloituksen alkumitta uudessa TAC A1ssa. Tästä voisi yrittää ymmärtää että paljonko piipussa on kulumaa ja ollaanko pian jo ns finaalissa.

Onko kellään uudehkoa tai muuten vähän ammuttua TAC A1sta tai CTRää tässä kalipeerissa ja voisitteko mitata ja kertoa etäisyyden lukon pinnasta rihlojen alkuun?

Olen lähettänyt postia myos Sakolle mutta toistaiseksi ei vastausta. Onko näitä teknisiä mittoja netissä jossakin?

Terveisin,
Vipunen

HJu

  • *
  • Viestejä: 6.240
Vs: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2020, 08:19 »
Ei freeboren määrä yksinään kerro siitä onko piippu finaalissa vai ei. Vasta kun tarkkuus häviää niin piippu on finaalissa. Eiköhän tuo yhteensä sellaisen 4-5000lks toimi hyvinkin jos puhdistusrutiinit on hyvät. Sinänsä tuo freeboren määrä uudessa Tikassa on kyllä kun kiinnostava.

Tehdasaseissa on useimmiten pitkähköt freeboret eikä tehtaat niistä paljoa huutele koska 99% asiakkaista ei koskaan ammu kiväärinsä piippua loppuun.

Terveisin,


HJu

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 983
Vs: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2020, 10:35 »
Ampumasyklit meinaa pulttilukossakin aika paljon, ja tarkkuuden häviäminen on vähän yksilöllistä. Siis ampujallekin, kun yhdelle kelpaa että joka reissun jälkeen pitää tehdä työläät toimenpiteet ja muuttaa latausta, toinen haluaa selvitä helpommalla.

Pidän kovin ihmeellisenä jos 308-kokoisella hylsyllä ja 6.5mm luodilla päästään 4-5k laukausmäärään ilman että piikkitarkkuus selkeästi heikkenee. Ensimmäinen oma 260Rem alkoi oikutella vajaan 2k lks kohdalla ja kun parin tonnin rajapyykki ylitettiin tuli siitä luotettava 10cm / 10lks / 150m ase... toki nuorena ja höpsönä tuli käytettyä aika rajujakin latauksia ja välillä ammuttua niitä nopeaa tahtia. Lotharin musta piippu ja profiili lämmön kannalta jotenkin CTR/Varmint luokkaa.

HJu

  • *
  • Viestejä: 6.240
Vs: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2020, 11:54 »
Itse puhuin 6.5 Cr tehdaslatauksista ja oletuksena että ei ammuta 10ptr lippaallisia pikatulena putkeen. Ja oletuksena että piipun puhdistusrutiinit on hyvät. YMMV.

Taulusta sen näkee kun piippu on loppu.


Terveisin,


HJu

TicTac

  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« Vastaus #4 : Marraskuu 21, 2020, 15:11 »
Ei freeboren määrä yksinään kerro siitä onko piippu finaalissa vai ei. Vasta kun tarkkuus häviää niin piippu on finaalissa. Eiköhän tuo yhteensä sellaisen 4-5000lks toimi hyvinkin jos puhdistusrutiinit on hyvät. Sinänsä tuo freeboren määrä uudessa Tikassa on kyllä kun kiinnostava.

Tehdasaseissa on useimmiten pitkähköt freeboret eikä tehtaat niistä paljoa huutele koska 99% asiakkaista ei koskaan ammu kiväärinsä piippua loppuun.

Asettamalla luodin ammuttuun hylsyyn (sen suulle) ja sulkemalla aseesi lukon hitaasti, saat oman aseesi LOA:n ja miksei myös mitan sulkukappaleen päästä ogiveen kullekin lataamallesi luoti/hylsykombinaatiolle.

Minun 6,5 mm Crm TicTacissani OAL-mitta on 74,64mm kun sillä on ammuttu noin 880 laukausta pahviin.

Vipunen

  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« Vastaus #5 : Marraskuu 21, 2020, 18:23 »
Asettamalla luodin ammuttuun hylsyyn (sen suulle) ja sulkemalla aseesi lukon hitaasti, saat oman aseesi LOA:n ja miksei myös mitan sulkukappaleen päästä ogiveen kullekin lataamallesi luoti/hylsykombinaatiolle.

Minun 6,5 mm Crm TicTacissani OAL-mitta on 74,64mm kun sillä on ammuttu noin 880 laukausta pahviin.

Mitta jota siis pyrin tässä selvittämään on siis "sulkukappaleen päästä ogiveen". Jenkiksi siis CBTO eli Cartridge Base To Ogive. Tämän pitäisi olla sama luotityypistä riippumatta koska luodin nokkakartio ei ole mukana mitassa. Toki mittauksessa käytettävät tyokalut ja tyotavat voi tuoda pieniä eroja tulokseen.

Muutaman yrityksen jälkeen päädyin käyttämään tätä tapaa: https://www.youtube.com/watch?v=TWmIwPwLyyg
Purin Tikan lukosta sekä sytytyspiikin että ejektorin. Sitten vain prässään luotia hylsyn sisään vähän kerrallaan kunnes kampi sulkeutuu putoamalla ilman vastusta.

Näin toimimalla ja hornadyn mittauspaloja käyttämällä sain tulokseksi 60,42mm. Tämä siis piipulla jolla ammuttu noin 1400-1500 laukausta.

Millä luodilla mittasit tuon 74,64mm kokonaismitan ?

Perkeleen_Luoma

  • *
  • Viestejä: 1.194
Vs: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« Vastaus #6 : Marraskuu 22, 2020, 22:23 »
Tuollaista mittaa et aseesta pysty määrittämään. Kyseessä on patruunasta mitattava mitta, joka vaihtelee luotityypin ja asetussyvyyden mukaan.
Toki suorittamalla samalla luodilla mittauksia aseen elinkaaren aikana saat hajun, miten ylimenokartio muuttuu.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2020, 22:31 kirjoittanut Perkeleen_Luoma »
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

Vipunen

  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« Vastaus #7 : Marraskuu 23, 2020, 02:38 »
Tuollaista mittaa et aseesta pysty määrittämään. Kyseessä on patruunasta mitattava mitta, joka vaihtelee luotityypin ja asetussyvyyden mukaan.
Toki suorittamalla samalla luodilla mittauksia aseen elinkaaren aikana saat hajun, miten ylimenokartio muuttuu.

Juuri näin, tein testipatruunan jossa on siis ainoastaan hylsy ja luoti, ei ruutia eikä nallia. Tein tästä aluksi niin pitkän kuin mahdollista, luoti oli juuri "huulilla" ehkä 2 milliä kaulan sisällä. Tämä tietenkin tarttui rihloihin kiinni odotetusti.

Sitten aloin lyhentämään tätä puristamalla luotia syvemmälle hylsyyn 0.010" (0.25mm) kerrallaan ja kokeilin tätä pesään. Tässä vaiheessa alkaa huomaamaan että kammen kääntäminen kevenee joka askeleella. Loppuvaiheessa puristin 0.005" (0.125mm) askeleilla. Sitten kun kampi putoaa alas itsestään ilman käsivoimaa tietää että luodin ogive on irronnut rihloituksesta. Tällä selviää aika tarkkaan mitta hylsyn pohjasta (lukon pinnasta) luodin ogiveen.

Käytin näitä Hornadyn mittauspaloja ja kaliiperia: https://www.hornady.com/reloading/precision-measuring/precision-tools-and-gauges/lock-n-load-bullet-comparator#!

Tulos ei riipu luodin muodosta tai pituudesta koska tässä mitataan etäisyyttä ogiveen (se kohta kaarevassa etupinnassa joka tapaa rihloitukseen). Luodin kärki ei ole mukana mitoissa eikä kosketa rihloja.

Linkkaamani youtube video kuvaa prosessin paremmin kuin mitä osaan selittää kirjoittamalla.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 983
Vs: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« Vastaus #8 : Marraskuu 23, 2020, 09:23 »
Vipusella on homma ihan hyvin hallussa, pari huomiota:

- rihlauksen alku on loivassa kulmassa (leade ameriikaksi) joten mittaustulos riippuu hiukan pesästä ja luodista mainitsemiesi työkalujen ja -tapojen lisäksi
- patruunan lyhentely vähän kerrallaan on aika hankalaa, varsinkin jos kaulassa on "normaali" jännitys

Varsinkin kun olet jenkeissä ja käytät jo Hornadyn (alunperin Stoney Point) komparaattoria, hanki lisäksi OAL Gauge. Jos käytät valmista modified-hylsyä kannattaa huomioida että se ei vastaa sulkupohjasta vaan hartiasta. Tulokset ovat toki vertailukelpoisia mutta eri mitta kyseessä. Toinen vaihtoehto on tehdä hylsy itse, aihio supistettu oman pesäsi mukaan (testaus samalla tavalla kuin edellä mittasit)

Vipunen

  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« Vastaus #9 : Marraskuu 23, 2020, 20:33 »
Varsinkin kun olet jenkeissä ja käytät jo Hornadyn (alunperin Stoney Point) komparaattoria, hanki lisäksi OAL Gauge. Jos käytät valmista modified-hylsyä kannattaa huomioida että se ei vastaa sulkupohjasta vaan hartiasta. Tulokset ovat toki vertailukelpoisia mutta eri mitta kyseessä. Toinen vaihtoehto on tehdä hylsy itse, aihio supistettu oman pesäsi mukaan (testaus samalla tavalla kuin edellä mittasit)

Kokeilin myos mainitsemaasi OAL Gaugea. Gaugella tuntui loytyvän noin 0.5 millin "harmaa alue" jossa ei oikein osaa sanoa että ottaako luoti kiinni rihloihin vai ei.

Tämä voi johtua siitä että Tikan rihloitus on jo jonkun verran kulunut ja alkaa hyvin loivalla nousulla. Käytin myos mittaukseen pitkää luotia (Berger 153.5) jossa ogive on samoin loiva ja pitkä. Tai sitten mun käsien hienomekaniikka on vaan rajoittunut :).

Kammen pudotusmenetelmässä on se etu että vastaus on aika mustavalkoinen - joko kampi kolahtaa pohjaan tai ei.
Lopputulos oli että sain kampea pudottamalla lukeman joka oli 0.375mm lyhyempi kuin OAL gaugella.

Itse kuulun koulukuntaan jossa hyvä käynti on mahdollista pitkälläkin hypyllä. En pyri säätämään luoteja juuri karvan verran rihloituksesta. Tällä hetkellä parhaat kasat näkyy 0.120" eli noin 3mm hypyllä.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 983
Vs: Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä
« Vastaus #10 : Marraskuu 23, 2020, 20:45 »
Itse käytän OAL Gaugea niin että "hakkaan" luodin rihloihin sillä mittauspuikolla. Laitan puikon selvästi lyhyeksi, luoti paikoilleen, asetta kallistaen antaa luodin mennä rihloille ja ase pystysuorassa pudotan puikkoa muutamien senttien korkeudelta kolme kertaa. Äänestä jo oikeastaan kuulee kun luoti on asettunut (puikko alkaa resonoimaan). Työtapa haettu ja vakioitu kokeilemalla, esim. merkki että puikko pudotetaan aina samalta korkeudelta. Luodin toki joutuu irroittamaan pudottamalla lyijyhaulin tms. piipun kautta.

Täyssupistusholkkien säädön asekohtaiseksi teen käyttäen tuota "kammenpudotusta" (plus tietenkin varmuusvara).