Tikka/Sako tietoa - uusi käyttäjä

Aloittaja Vipunen, marraskuu 21, 2020, 07:41

« edellinen - seuraava »

Jarmando

"The man" koettaa puhua olemaan käyttämättä Hornadyn tikkua.

https://www.youtube.com/watch?v=AFiIuzvgHYc

metsienmies

Itse olen ennen ettinyt pituuden 4aw:n videon kikalla, eli ensin lukko kiinni ja puhdistuspuikko piipunsuulta iskupohjaa vasten ja teipillä merkki piipunsuun tasalle. Seuraavaksi lukko pois ja pudottaa luodin piippuun. Toisella puhdistuspuikolla työntää luodin pohjaa vasten ja merkitty puikko piipunsuulta takaisin sisään. Siinä pystyy puikoilla liikuttelemaan luotia ja tuntumalla ettiä kosketusta. Taas teipillä merkki ja mittaa teippien välin.

Nyt aijon tehdä needmoorilla ajankuluks tällä tekniikalla mikä just esitetään Cortinan videolla, kun needmoorin piippu on valmiiksi irti. Työläs ja aikaa vievä, mutta fclass miehien mukaan kaikkein paras tapa löytää todellinen rihlakosketus. Mielenkiintoisinta se, että parhaan käynnin löytämiseksi kaikki lataa n 0.25thou kevyeen rihlakosketuseen. Eli kun löytää todellisen mitan missä luoti ei koske rihloihin ollenkaan, alkavatkin kasvattamaan muutama thou kerrallaan latauspituutta rihloja kohti. Cortina itse haki kovasta kosketuksesta irti 0.23thou ja ilmeisesti ajatteli olevansa täten rihloista sen verran irti, vaikka todellisuudessaan oli vielä kevyessä kosketuksessa.

https://youtu.be/AFiIuzvgHYc

jpniemi

Lainaus käyttäjältä: Jarmando - joulukuu 07, 2022, 22:14

Sehän piti kokeilla tuota tekniikkaa. Ihan ongelmaton ei tuokaan tapa ollut. Kannattaa kokeilla ensiksi että hylsy mitä käytää mittaukseen ei" tahmaa" ja anna virheellisesti fiilistä että rihloilla ollaan. Itsellä paljon ammuttu lapualainen tahmasi kannasta. Kerran ammuttu toimi hyvin mittahylsynä. Molemmat oli supistettu samaan hartia mittaan -0002"

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: jpniemi - joulukuu 08, 2022, 11:44
Lainaus käyttäjältä: Jarmando - joulukuu 07, 2022, 22:14

Sehän piti kokeilla tuota tekniikkaa. Ihan ongelmaton ei tuokaan tapa ollut. Kannattaa kokeilla ensiksi että hylsy mitä käytää mittaukseen ei" tahmaa" ja anna virheellisesti fiilistä että rihloilla ollaan. Itsellä paljon ammuttu lapualainen tahmasi kannasta. Kerran ammuttu toimi hyvin mittahylsynä. Molemmat oli supistettu samaan hartia mittaan -0002"

Itse tuossa testailin ja aijon täysin bränikällä hylsyllä tehdä kun sujahtaa täysin kivutta paikalleen. Toki kun supparin laittaa kohalleen niin luodituspituus vähän lyhenee kun hylsyn pituus kasvaa, mutta coal saa jo ihan näppärästi selville.

ErkkiEinari

Minä olen tehnyt omassa metsästysaseessani verrokkipatruunan siten että laitan ammuttun hylsyn kaulan sisäpuolelle kaksikomponetti liimaa ja laitan halutun luodin "huulille". Sitten vain asettelen sen varovasti pesään ja painan lukon kiinni. Liiman jämähdettyä on valmis verrokkipatruuna josta voi mittailla ja verrata varsinaisiin ladattaviin patruunoihin. Itse olen kokenut tämän kätevänä kun ainakaan vertailumittauksessa ei tule kovin suurta virhettä ja voi mitata kokonaispituutta tai ogiveä ihan sen mukaan miltä milloinkin tuntuu tarkoituksen mukaiselta.

metsienmies

Tänään juuri testasin tuota Speedyn tekniikkaa ja pakko sanoa että jos on valmis irtopiippu niin helpoin tapa hakea rihlakosketus. N 15min mikrometri holkilla ja aloituslatauspituus haettu 3 eri luodille. Sitten vaan latausta tekemään niin päätös siitä meneekö pikkuisen rihloja päin vai kauemmaksi.

Räiskis

Ite aikoinaan hain mitan luodin värillä, molybdeeni suihkulla luoti väriin, löytyy mitta helposti. Mun käyttämä jätti pinnan mataksi ja rihlanjälki loisti kun kipee nenä. 6br kyseessä, 70gr Sierraa ladatessa luoti ei paljon hylsyn sisälle menny, aika nopeasti mitta venyy. Sorvattua hylsyä oli pakko käyttää, kaulan mittaa en nyt muista, luoti ei tiukassa ollu hylsyssä ja vaarana rihlakosketuksessa vielä luodin jääminen rihloihin ja ruudit pitkin leväälleen.
Kaulaholkki oli vartavasten teetetty, supisti vain puolet kaulan pituudesta, supistusholkkina 7br holkki jolla ehkä joka kolmas kerta supistin, sai hylsyn perän supistettua. Oli vielä olemassa työkalu millä sai hylsyn kannankin supistettua, joskus sitäkin piti käyttää.