Ostin tuon 6 JMS piipun 5R rihlauksella kun LUULIN/USKOIN silloin,että sivulta viistetyt palkit vähentäisivät luodin "kaivautumista" ilmaan ja samalla tuulenvientiä.
Piekkarissa (<äänen nopeuden) tuolla taitaakin ollakin merkitystä.Ratchet tyyppisen rihlauksen ja matalapalkkisten (Mini Invasive) piippujen pienempään tuulen vientiin uskotaan laajasti.
Kuitenkin keskisytytteisten luodin pyörimisnopeuksilla minulle kerrottu,että ilmanvirta kulkee luodin rihlaurien yli ja noista viistetyistä palkeista ei olisi apua tuohon "kaivautumiseen".
Kasa-ampujatkin käyttävät 6 PPC.ssä lähes yksin omaan 13,5-14" nousuja (64-70 grainin luodit) ja en ole kuullut tutkailua veisikö esim. 12" nousuinen vähemmän tuuleen.Liekö kukaan edes tuota ajatellut kun keskittyvät vain kasan koon pienentämiseen.
Ja kun nuo esim. 600 m:n kasakisat olleet jo vuosia poissa,niin noista 100/200/300 m savotoista ei paljon dataa kerry kun pidemmälle yritetään.
Esim. tasaperä luotien/ veneperä luotien eroa <300 m:iin ei taida tulla esille.
Itsekin kallistunut jyrkempien nousujen kannalle.Pysyypähän vakautuminen pidemmälle vaikka kasan koko hiukan kärsisikin.
Sanaa "ylivakautuminen" ei sanakirjani tunne-:).
Kuitenkin joistakin noista tuo 6 JMS.n pienehkö tuulenvienti kertyy (kokonaisuus?). 5R rihlaus,erittäin kova luodin pyörimis nopeus,lyhentynyt luodin lentoaika,luodin "vaaka asento" lennon aikana johtuen .
Olen velmuillut,että kun ukko hidastuu iän myötä,on patruunan nopeuduttava-:).
Haulikolla kun Tungstenit lähtee esim.470 m/s ennakon tarve lyhenee ja haulien iskuääntä kohteeseen ei enää kuule normimatkoilta.
Samoin JMS:llä ampuminen kuin salama löisi.Ei kuulu kuten 900-1000 m/s ammuttaessa PAK KUM kun luodin osuma ääni lihasta vastaa.
Rönsyillään taas:
Jos tuo Tungsten patruunoiden kehitys haulikkoon etenee viime vuosien vauhtia,niin kohtahan kiväärin latvalinnustuksessa voi hylätä-:).Ainakin pienemmällä aukolla.
Kun nyt jo voit lähettää 20 grammaa Tungsten hauleja 700 m/s.
--> 4,5 mm:n Tungsten hauli painaa about 1 gramma/kpl.
*Yhden haulin iskuenergia on lähes KAKSINKERTAINEN esim piekkarin luotiin vrt.
Heh,heh, jahka tuulenlukukin helpottuu kun noita lähtee about 20 kpl ilmaan-:).
Timppa
Ps. En tiedä mitäään "taistelu haulikoista" mutta olipahan tuo Tungstenin tulo haulikkoon SUURIN kehitys askel,jonka olen kokenut.Taisin olla eka tässä maassa,joka noiden käyttöön siirtyi ja olin kyllä hämmästynyt alussa.
En tiedä saako noita koossa 6-8 mm,mutta läpäisee kyllä talossa/puutarhassa jo 4 mm:n koossakin.
Ja ei litisty helposti osuessaan.