Kirjoittaja Aihe: 3D-tulostus?  (Luettu 2454 kertaa)

jsr85

• *
Vs: 3D-tulostus?
« Vastaus #15 : Heinäkuu 13, 2020, 00:47 »
Osaamista siis löytyy.  :)

Minkälaisia ongelmia on tullut printatuilla kappaleilla eteen?
Osaamisesta en ole niin varma...

On varmaan helpompi sanoa mitä ei ole tullut eteen. Ikävimpiä pitkät tulosteet jotka vaikka keskellä yötä irtoaa pedistä ja aamulla jäljellä jäätävä muovi möykky. Tai muuten vaan lähes valmiina

@Kosanderi tuossa listasikin lähes kaikki olennaiset.

Lähetetty minun H9436 laitteesta Tapatalkilla

<t></t>

SpA

• *
« Vastaus #16 : Heinäkuu 22, 2020, 08:24 »
Itse olen kaavaillut piirtäväni adapterin, jolla saisin TRG:n säädettävän perälevyt McMillanin tukkiin kiinni.

Mistä CADilla piirtelyssä kannattaisi aloittaa? Scetchuppia oon kokeillu joskus 10 vuotta sitten ihan köppäisissä piirteilyissä.

Entä millaisilla spekseillä kannattaa lähteä tulostamaan, jotta kikkare kestää?
Mediocrity rules - .308 Winchester.

Kumpumäen seppä

• *
« Vastaus #17 : Heinäkuu 22, 2020, 08:44 »
Itsellä on Fusion 360 käytössä. Yksityiskäytössä tuo on ilmainen. Löytyy hyvin opetusvideoita, joilla pääsee hyvin alkuun. Tuo tekee suoraan tulostettavat tiedostot.

Kestävyyttä 3D tulostuksessa määrittää moni asia. Asiaan vaikuttaa niin materiaali kuin tulostustekniikka. Halvoilla langasta sulattavilla koneilla saa esim. PETG:stä erittäinkin kestäviä ja edullisia osia. Mutta täytyy ymmärtää tekniikka, jotta voi suunnitella osia jotka kestää. Tyhjän päälle tulostaminenkin onnistuu tukia käyttäen, ja pinnanlaadusta tinkien joissain tapauksissa ilman tukiakin. Mutta silti sitä kannattaa välttää. Slicer-ohjelmassa pystyy määrittämään hyvin paljon tulostuksen kestoon liittyviä asioita. Tuolla tekniikalla useimmiten jätetään osan sisään enemmän tai vähemmän ilmaa, tulostuksen nopeuttamiseksi, kappaleen keventämiseksi ja materiaalia säästääkseen. Pintakerroksen paksuutta erisuuntiin pystyy muuttamaan.

SLS tekniikalla pystyy tekemään jo paljon monimutkaisempia esineitä. Tuolla tekniikalla saa jo esim. Nylonista hyvinkin vahvoja ja tarkkoja osia. Tulostimet on jo huomattavasti kalliimpia, mutta pienien osien tulostuttaminen on yllättävänkin halpaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2020, 10:26 kirjoittanut Kumpumäen seppä »

mjpaanan

• *
« Vastaus #18 : Heinäkuu 22, 2020, 11:43 »
Itselläni on kanssa tuo Fusion 360 käytössä. Oppimiskynnys on ehkä vähän jyrkempi kuin esim Google Sketchupillla. Tuosta saa suoraan mm. .STL formaatissa mallin jonka voi tulostaa. Itse olen käyttänyt eri palveluntarjoaja osien tulostukseen. Jälki noilla teollisessa käytössä olevilla laitteilla on vaan todella paljon parempaa ja osat ovat mittatarkkoja verrattuna lankatulostimiin.
PAUTAC-asetarvikkeet
http://www.pautac.fi

jli

• *
« Vastaus #19 : Heinäkuu 22, 2020, 15:51 »
Omistin joskus itse koottavan, halvan ja huonon 3d-lankatulostimen. Vaikka osilla itsessään ei kovin paljon mitään tehnyt, niille löytyi hyödyllinen käyttötarkoitus: käytin niitä hiili- ja lasikuitulaminaattien muotteina. Hiilikuidusta kun saa sitten tehtyä niin hyvän ja lujan osan kuin haluaa.

Poikanen

• *
« Vastaus #20 : Heinäkuu 22, 2020, 15:51 »
Olisko vinkkejä hyvistä tulostuspalveluiden tarjoajista?

Mulla kiinnostais tehdä M10:n ja TRG22/CTR:n dummylippaat. Onko kännykkään hyviä 3D skannausohjelmia, joilla sais jonkulaisen mallin pohjaksi?

Kumpumäen seppä

• *
« Vastaus #21 : Heinäkuu 22, 2020, 16:56 »
Tätä olen käyttänyt ja ollut tyytyväinen palveluun.
http://www.maker3d.fi/

Toinen, josta kuullut kanssa hyvää.
https://www.materflow.com/

LSa

• Killan puheenjohtaja
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
« Vastaus #22 : Heinäkuu 23, 2020, 20:16 »
...ja nyt kun oli sopivaa aikaa niin lähdin vääntämään tähtäimen pikasäätövipua SketchUpilla. Vaan tämä softa bugaa yllättävän helpolla kaarevien pintojen kanssa. Ja kyseessä on vielä helppo pinta!

Kun tässä oikeasti kävi mielessä tehdä testausta, niin en suostu vaihtamaan designia, vaan pitänee tehdä pala jollain koneella toista softaa käyttäen. Oikeasti jos olisi tarve, niin vastaavan vivun saisi hetkessä tehtyä vaikka jeesusteipillä, nippusiteillä, kumimatolla, palikan liimaten jne.

Jokke Espoosta

• *
« Vastaus #23 : Heinäkuu 23, 2020, 20:35 »
Tulipa itse hankittua 3D-printteri; suhteellisen edullinen lankaa sulattava malli. 3D-suunnittelu ja -mallintaminen ovatkin koulutuksen ja työn puolesta tuttua kamaa, ja töissä on ABS:ää sulattelevalla printterillä tehty rutiininomaisesti kaikenlaista jo vuosia. Nyt pääsee kotonakin sitten puuhastelemaan ilman morkkista firman kalliiden materiaalien käyttämisestä. Printtasin yhden 10x10x15 mm palikan, niin eipä nuo mitat yli millin kymmenesosaa työntömitalla mitattuna heittäneet siitä mitä piti. Tarkkuus siis riittää suht moneen hommaan, mutta eihän tuo tietenkään laadukkaalle koneistukselle pärjää tarkkuudessa. Lujuuden saa myös moneen tarpeeseen ihan riittäväksi, jos osan geometria on sopiva valmistusmenetelmälle ja materiaalivahvuutta pystyy kasvattamaan. Helpoiten nuo hajoavat tulostuskerrosten välistä, eli materiaali ei ole järin homogeenista, vaan verrattavissa enemmänkin puuhun tms joka kestää yhteen suuntaan paljon enemmän kuin toiseen. Jos "syyt" ovat oikeaan suuntaa, niin kesto on melkoisen hyvä.

Ainakin ajattelin väkästellä sopivamman poskipakan Boydsin tukkiin, mahdollisesti myös ergonomisemman pistoolikahvan samaan vehkeeseen, varmaankin T1x-orkkistukkiin jonkinlaisen poskipakan, varmaankin jatkopalan saman vehkeen perään, ja jos innostuu niin voisihan siihenkin yrittää tehdä paremman pistoolikahvan kuin mitä kaupasta saa. Ei sillä että siinä mitään vikaa olisi, mutta harrastaminen on aina hauskaa ja olisipa ainakin uniikki. Lataustarjottimia voisi myös printata pari kappaletta. Linssinsuojuksissa saattaa tulla kestävyys vastaan, mutta ainakin voisi huvikseen kokeilla... Ideoita otetaan vastaan  :D Ja jos joku harrastetoveri tarvitsee jotain muovista pikkunippeliä, niin voi laittaa yksityisviestiä niin katsotaan onnistuisiko tekeminen. Jos on kiire niin kannattaa pyytää kaupallisilta toimijoilta; tämä 3D-tulosteluharraste tulee prioriteettilistalla työn, perheen, yöunien ja muiden harrastusten jälkeen.

Ilmaisista CAD-ohjelmista olen käyttänyt lähinnä Onshapea hyvin simppelien osien mallintamiseen silloin tällöin. Työn puolesta SolidWorks on tuttu, ja kun sellainen kerran on työn puolesta käytössä niin kovin vähän tulee näpräiltyä minkään ilmaisvaihtoehtojen parissa  :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2020, 20:39 kirjoittanut Jokke Espoosta »
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

jsr85

• *
« Vastaus #24 : Heinäkuu 24, 2020, 01:29 »
Mulla kiinnostais tehdä M10:n ja TRG22/CTR:n dummylippaat. Onko kännykkään hyviä 3D skannausohjelmia, joilla sais jonkulaisen mallin pohjaksi?

Mulla on trg22.n dummy lippaasta stl, tulostin sellaisen kun käsin syöttö on kyllä muuten aika ikävää..

Itse käytän Fusion360 mallinnuksen josta curalla viipalointi ja g koodiksi koneelle.

JR

e. Tuossa video lippaasta. https://youtu.be/zjD6gMmBpyk
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2020, 01:34 kirjoittanut jsr85 »
<t></t>

Woodsman

• *
« Vastaus #25 : Elokuu 11, 2020, 13:17 »
Piti valjastaa työmaan tulostin harrastekäyttöön kun oli ns jouten.
Tulossa on lastukaukalo Forsterin trimmeriin, muutama drop tube, viritetty primer catcher Hornadyn prässiin ja T3:n single round lipas.
Lipas tempaistaan onyx+kevlar langoilla ja muihin riittää onyx. Onyxissa on hiilikuitua mukana, niin se jo tekee itsessään noista aika tukevia.
Tuolla Markforgedin tulostimella kappaleista saa niin siedettäviä, että tukirakenteiden poiston lisäksi ei tarvitse muuta käsityötä harrastaa.

Ja pitäähän sitä CZ:n kahvalevytkin jossain välissä kokeilla tehdä ;)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2020, 13:47 kirjoittanut Woodsman »

mohkofantti

• *
« Vastaus #26 : Tammikuu 17, 2021, 11:30 »
Muovi tulostus on tätä päivää...

Onko kukaan teetänyt tulostus palveluissa mitään. Kikkareita metallista alumiinistä teräksestä rst tai titaanista ? Kiikarin jalkoja tai liipasimia lippaita yms palikkaa mikä ois kiva olla oman näkönen. ?

Harski537

• *
« Vastaus #27 : Tammikuu 17, 2021, 12:33 »
Muovi tulostus on tätä päivää...

Onko kukaan teetänyt tulostus palveluissa mitään. Kikkareita metallista alumiinistä teräksestä rst tai titaanista ? Kiikarin jalkoja tai liipasimia lippaita yms palikkaa mikä ois kiva olla oman näkönen. ?

Itse väkerrellyt muovista liipaisinta ja laukaisu koneisto protoa. Hieman huonosti ainakin pinnan laatu vastaa toiveita mut sitä saa kyl hiottua mut suoruudesta sit paha sanoa mut aina optilock tyyli korvais sen.
Alumiinista tässä jossain kohtaa lähdössä testi vedos AR FF handguard. Ja omat muovi printtaukset ollut ihan filamentti ja harkinnassa ollut laser peti mut sillä koneella ja asetuksilla on kyl pinnan laatu ollut aika hyvännäköisen karkea maalipinnoiksi.
Varmaan jossain kohtaa 3d printtaukseen optimoitu kiikarijalka vois olla mut taidan kokeilla spuhr lisäosia eka.
Seppäseuralainen ja Tapion poika.

mohkofantti

• *
« Vastaus #28 : Tammikuu 18, 2021, 03:06 »
Niin muovista on tullut. Tuostettua niin lipasta kun lukon kampea. Ja liipasin rautoja jne... Kaikea perus sälä jos lähtee muokaamaan aseita.... Mutta Kiikarin jalat ois mielenkiinto kun muovista ett saa tarpeeksi lujaa jos... Ett käytä peek:iä.. Jota nyt ei koti koneella ole helppo tulostaa jos ei ole lämmitetävää kammiota yms... Petg ollut aika hyvä lankakoneessa muovi osille mitä tarvii käyttöä. Tuossa kaveri on ponnistanut noita petg osia radio ohjattvassa autossa ja ollaan verrattu alumiini kikkareisiin niin aika hyvin ovat kestäneet niihin nähden ja warpaaminen yms olleet sangen ihnhimillisiä... Ja olen hypistellyt myös metalli tulosteita tässä muutama vuosi sitten oli turussa häppenki joka oli 3d käyttöön otto suomessa Joh silloin osien laatu suoraan tulostuksesta oli häikäisevä... Jos teräsestä tulostaa jalat niin hinnallisesti pystyy kilpailemaan kyllä kaupallisten kanssa mutta milaisella toleranssilla on kaupalliset jalat esim ja mitä tuolla 3d tulosteella on niin? ei tietoa ja pitäänee siiten linja hioa noi tulosteet vähintään että. Pitäävät kutinsa... Mutta tuo ois yks mielenkiintoinen prokkis mikä tekis mieli testata kun aika antas periksi...

Woodsman

• *
« Vastaus #29 : Tammikuu 21, 2021, 08:46 »
Jauhepedillä (SLM) on tullut kokeiltua tulostaa haponkestävästä erinäisiä pisteosia kivääriin. Vielä on pitkä matka siihen, että olisivat käyttökelpoisia. Käytännössä vähemmällä vaivalla koneistaa kerralla kunnolliset. Metallitulosteiden ongelmat ovat edelleen mittatarkkuus, pinnanlaatu, lämpötilasta johtuvat jännitysmuutokset sekä tukirakenteiden poisto. Nuo edellämainitut aiheuttavat sen, että tuloste on kuitenkin koneistettava.
Kunnollisella (teollisuus) muovitulostimella tekee jo kaikkea kivaa, mutta havaintona esim se, että kaikki materiaalit eivät todellakaan kestä liuottimia tai öljyjä samankaltaisesti kuin ns umpitangosta tehtynä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2021, 08:49 kirjoittanut Woodsman »