Järkevin tapa kallistaa tähtäin?

Aloittaja JpL, lokakuu 25, 2006, 14:02

« edellinen - seuraava »

JpL

Eli mikä on järkevin tapa kallistaa tähtäin etukenoon?

Jalat on Tikan optilockit, eli jännitystä ei pitäisi tulla runkoon vaikka kiikari onkin kallellaan, vai?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Jerkko

Irroita takimmaisen jalan torni ja hommaa väliin esim. rosterista välilevy. Paras arvaus levyn paksuudeksi voisi olla vaikka 1mm.

Ethän vain rälläköi mitään... :lol:  :lol:  :lol:

kauko tuovinen

Minä panin etummaisen jalan alle optilocissa 0.6mm levyn kärkivälimitasta.Ollut 4 vuotta paikoillaan ja homma ok. edelleen.

JRu

Optilock- jalkaparin sisältö:

Jalustat 2 kpl

Jalustojen vastakappaleet  2 kpl

Jalustojen kiinnitysruuvit vastakappaleisiin 2 kpl

Jalustojen kiinnitysruuvit renkaisiin 2 kpl

Renkaiden alapuolikkaat 2 kpl

Renkaiden yläpuolikkaat 2 kpl

Muovirenkaat 2 kpl

Renkaiden ruuvit 8 kpl

Yhteensä 22 komponenttia. Tossa paketissa ei enää yksi prikka tunnu missään.

JRu

Lainaaainoa osa jota ei ole suunniteltu jalkaan,

Miten se prikka nyt sieltä keskeltä koko pakettia purkautuu, kun kyseiseen paikkaan käsiksi päästäkseen pitää pyörittää jalustaa suhteessa renkaisiin tai löysätä yhdysruuvi? Joko kiikari on oltava irti renkaista tai koko jalat aseesta.

kauko tuovinen

Lainaus käyttäjältä: JPu
Lainaus käyttäjältä: kauko tuovinenMinä panin etummaisen jalan alle optilocissa 0.6mm levyn kärkivälimitasta.Ollut 4 vuotta paikoillaan ja homma ok. edelleen.
Tämä toimenpide ei kallista kiikaria etukenoon, vaan takakenoon ja pitkälle ampuminen ei käytännössä onnistu..

JPu

Etpä ymmärtänyt mihin laitoin liuskalevyn.Tarkennan sinulle että ymmärtäisit minne laitetaan liuskalevy, kun halutaan ampua pitkälle.Liuskalevy laitetaan>kiikarin jalkaan joka lähenpänä sinun nenääsi,silloin kiikari on nokallaan,ymmärsitkö nyt???

Koheltaja

JRu:n kanssa täysin samaa mieltä. Kun Optilockkiin laitetaan korotusprikka niin ei se sieltä mihinkään irtoa, jos irtoaa niin silloin koko kiikari pääsee putoamaan maahan ja kiikariasentajan kannattaa mennä katsomaan itseään peilistä ja kysyä mikä meni vikaan kun konsepti meni toimintakyvyttömäksi... :wink:

Optilockin renkaissa on tunnetusti ohjainholkki joka keskittää renkaan alaosaan, jos aletaan madaltamaan rengasta niin se hoituu helpoiten sorvissa nelileukapakassa. Jyrsimellä se on hiukan työläs homma, varsinkin jos ei ole kääntöpöytää käytössä. Jos se ohjainholkki poistetaan kokonaan madalluksen yhteydessä niin silloin on parempi jättää koko madallus tekemättä ja käytettävä prikkaa renkaan ja alaosan välissä. Näitä prikkoja on käytetty vuosia enkä ole koskaan kuullut että niiden kanssa olisi ollut ongelmia. Ulkonäkökin pysyy kohdillaan kun prikka tehdään metallilevystä ja muotoillaan renkaan rungon muotoon ja sinistetään.

Kyllä me, Kauko, ymmärrettiin aivan oikein, sä kerroit ekassa viestissä että laitoit prikan etummaisen jalan alle. Meillä on tapana sanoa piipun suuta etupääksi, perälevyn puolta takapääksi :wink:
Kylätason ampuja

Poikma

Kyllä se on kiistaton tosiasia, että  mitä vähemmän irto-osia, sen vähemmän ongelmia.

Kauko, eikö se piipun suu ole siellä aseen "etupäässä" ja esim. tukki "takapäässä"......joten fylliä laitetaan takimmaisen jalan alle, jos halutaan kiikari "etukenoon"..... :wink:

JHa

Helpoin tapa tehdä pysyvä etujalan madallus optilockkiin on jyrsiä jalasta renkaan vastinpinnasta halutut millit pois eli ei tarvitse koskea hankalaan kiikarirengasosaan. Onnistuu ilman sorviakin kunhan on viilankäyttö hallussa ja osaa mitata.

Koheltaja

Aivan oikein, KISS periaate on paras ja toimivin lähtökohta. Lähinnä tarkoitin että sitä prikka, tai pitäisikö sano korotuslevy, korotusta on turha väheksyä koska se on täysin toimiva joka suhteessa :wink:
Kylätason ampuja

1Bazoomer

Mitenkäs se nokalleen laitto kannattais tehdä sellaisessa tapauksessa että molemmat renkaat pitää saada samaan linjaan eli ei käytetäkkään optilock renkaita. Sietääkö renkaitten kiinnitysruuvien kierteet esim puolen asteen kulman vai pitääkö siinä tapauksessa laittaa uppokantaruuvit vai mitä? Onko kellään siis tietoa tämän tyyppisestä kallistuksesta?

Koheltaja

Korotuksen/madalluksen jälkeen hiotaan tähtäimen rungon kokoisella tuurnalla renkaiden kiinnityspinnat linjaan toistensa kanssa. Tämä linjaus pitää tehdä jalkojen asennuksen yhteydessä ennen kuin kiikaria aletaan edes kaivamaan paketista esille, tehtiin jalustoille muutoksia tai ei.
Kylätason ampuja

kauko tuovinen

Minä olen rikan lisäksi porannut kiinnityskiskon alapuolelta 2x 3mm reijän noin 15mm,muttei renkaaseen asti.Lyönyt sitten putkisokan reikään.Tämä estää jalan pyörähtämistä jos alaruuvi irtoo jossain tilanteessa.Tälläinen systeemi on esim. 0.30/338 jas kiväärissä>pätevä.

SO

Lainaus käyttäjältä: kauko tuovinenMinä olen rikan lisäksi porannut kiinnityskiskon alapuolelta 2x 3mm reijän noin 15mm,muttei renkaaseen asti.Lyönyt sitten putkisokan reikään.Tämä estää jalan pyörähtämistä jos alaruuvi irtoo jossain tilanteessa.Tälläinen systeemi on esim. 0.30/338 jas kiväärissä>pätevä.

Kerrotko vähän lisää .30/338JASsista. Miten esim. eroaa 300LM, hylsyn pituus, pesä, jne...? Missä konehuoneessa (lukkolaite) tuo hormi on kiinni.

JpL

Kyllä mä rälläköin  :lol:

Hioin n. vähän alle millin pois etummaisesta jalasta ja sitten huolekkaasti viimeistelin jäljen viilalla. Ihan hyvä tuli.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"