Kirjoittaja Aihe: Hälvälään 1000 metrin rata? Suunnittelijat kaipaavat kommentteja.  (Luettu 2821 kertaa)

Coachjol

  • *
  • Viestejä: 1
Radan tekninen toteutus on yksi asiakokonaisuus. Jos ympäristölupa edellyttää luotiloukut välimatkoille ammuttaessa, niin käytännössä niitä kontteja pitäisi olla muutamia just niillä eri satametrin väleillä. Ymmärsin että on vain yksi ampumatasa mutta on mahdollista olla eri maalitasoja.

Toinen kehitettävä asia olisi pitkan radan käyttömahdollisuus kiltalaisille tässä tilanteessa kun Ta kilta ei ole edes rataa pitävän yhdityksen Haukryn jäsen. Käytön maksimoimiseksi uskon yhdistyksen laativan mallin joka mahdollistaa yhdistyksen ulkopuoliset käyttäjät. Rahalla näissä yleensä selviää.

Hauk Ry voi liittyä rekistöröityneet yhdistykset

Jousimies

  • Hallitus
  • *****
  • Viestejä: 339
Hauk Ry voi liittyä rekistöröityneet yhdistykset
Sekin on loistavaa. Nyt tässä vaiheessa kuitenkin vielä voi laittaa lisää ajatuksia millainen sen radan tulisi olla jotta vastaa tarpeita jos tosiaankin tuo 1000m pituus toteutuisi tulevaisuudessa.

Kumpumäen seppä

  • *
  • Viestejä: 40
Minä olen jo oman ajatukseni kertonut eteenpäin. Eli sen, että samalla kun radan rakentamisen yhteydessä joudutaan kuitenkin tekemään mittavia maansiirtotöitä, niin voitaisiin mahdollisesti tehdä myös ainakin 100 m kohdistus tunneli. Palvelisi myös turvallisuus näkökohtaa sikäli että ennen 1000 m ampumista olisi mahdollisuus käydä kokeilemassa tähtäinten kohdallaan olo. Varsinkin jos tuonne saisi elektronisen taululaitteen, niin olisi todella nopea käydä tarkistamassa mihin ase on kohdistettu.

Noita tuulesta vapaita patruunoiden/latausten testauspaikkoja kun ei turhan paljoa ole tarjolla.

Olly

  • *
  • Viestejä: 16
En tiedä mihin kohtaan aluetta 1000m on tulossa, mutta onhan Hälvälässä kohdistamiseen 150 ja 300 radat jo.

MOj

  • *
  • Viestejä: 444
En tiedä mihin kohtaan aluetta 1000m on tulossa, mutta onhan Hälvälässä kohdistamiseen 150 ja 300 radat jo.

Tässä tarkoitetaan nyt kuitenkin varmasti 100m tunnelia esim. maan alle.

Mulla ollut pitkään hatarahko suunitelma tuollainen toteuttaa, tiedä sitten toteutuuko koskaan. Homma maksaa hyvin tehtynä kohtuu paljon. Jos tuolle olisi riittävästi kaupallista käyttöä?, niin Projekti saattaisi vaikka käynnistyäkin. Sijainti olisi eteläinen suomi n. tunti Helsingistä.

jli

  • *
  • Viestejä: 686

Tässä tarkoitetaan nyt kuitenkin varmasti 100m tunnelia esim. maan alle.

Mulla ollut pitkään hatarahko suunitelma tuollainen toteuttaa, tiedä sitten toteutuuko koskaan. Homma maksaa hyvin tehtynä kohtuu paljon. Jos tuolle olisi riittävästi kaupallista käyttöä?, niin Projekti saattaisi vaikka käynnistyäkin. Sijainti olisi eteläinen suomi n. tunti Helsingistä.

Ei kai sitä tarvii tehdä hyvin, vaan ainoastaan niin, että toimii? Nykyään purkavat paljon 70-80-luvun elementtitaloja, joista saa standardi-kokoisia betonielementtejä. Nehän ovat "rakennusjätettä" joista purkaja joutuu tonnien mukaan maksamaan, kun vie ne maankaatopaikalle. Hinta on siis varmaan kohdallaan. Juotosbetonia nurkkiin ja maata päälle. Sitten vielä valkoista maalia käytävän sisälle etteivät luule, että on tunneli kierrätystavarasta tehty.

MOj

  • *
  • Viestejä: 444

Tässä tarkoitetaan nyt kuitenkin varmasti 100m tunnelia esim. maan alle.

Mulla ollut pitkään hatarahko suunitelma tuollainen toteuttaa, tiedä sitten toteutuuko koskaan. Homma maksaa hyvin tehtynä kohtuu paljon. Jos tuolle olisi riittävästi kaupallista käyttöä?, niin Projekti saattaisi vaikka käynnistyäkin. Sijainti olisi eteläinen suomi n. tunti Helsingistä.

Ei kai sitä tarvii tehdä hyvin, vaan ainoastaan niin, että toimii? Nykyään purkavat paljon 70-80-luvun elementtitaloja, joista saa standardi-kokoisia betonielementtejä. Nehän ovat "rakennusjätettä" joista purkaja joutuu tonnien mukaan maksamaan, kun vie ne maankaatopaikalle. Hinta on siis varmaan kohdallaan. Juotosbetonia nurkkiin ja maata päälle. Sitten vielä valkoista maalia käytävän sisälle etteivät luule, että on tunneli kierrätystavarasta tehty.

Jos minä sen teen, niin tuo ensimmäinen lause ei sovi yhtälöön. Tapana ei ole tehdä mitään vasurilla.

jli

  • *
  • Viestejä: 686
Täydellinen on hyvän pahin vihollinen, ja täydellisyyttä tavoitellessa jää moni hyvä asia tekemättä.  8)

Ei sillä, että pitäisi tehdä huonosti tai tavoitella huonoa, mutta sanotaan että 110% tulos riittää - jos joku laite suoriutuu tehtävästään tuolla marginaalilla ja toimii hyvin ja luotettavasti, se on hyvä. Joskaan ei vielä läheskään täydellinen.

MOj

  • *
  • Viestejä: 444
Täydellinen on hyvän pahin vihollinen, ja täydellisyyttä tavoitellessa jää moni hyvä asia tekemättä.  8)

Ei sillä, että pitäisi tehdä huonosti tai tavoitella huonoa, mutta sanotaan että 110% tulos riittää - jos joku laite suoriutuu tehtävästään tuolla marginaalilla ja toimii hyvin ja luotettavasti, se on hyvä. Joskaan ei vielä läheskään täydellinen.

Täydelliseen ei kukaan pysty, eikä tarvikaan, mutta hyvä kuitenkin, jos tuohon projektiin alkaisi. Luepa aiempi tekstisi uudelleen.

Kumpumäen seppä

  • *
  • Viestejä: 40
Mielestäni erinomainen idea tuo käytettyjen elementtien hyödyntäminen tuollaiseen rakenteeseen. Tosin nykymaailmassa tuossakin on monenlaisia ongelmia, Ensin tulee joku ympäristöihminen sanomaan, että jätettä ei saa haudata maahan, vaan se pitää käsitellä jonkun ohjeistuksen mukaan. Vähän vastaavasta asiasta kuuntelin kerran pitkän selityksen ympäristösihteeriltä, joka ei osannut sanoa mitään mielipidettä siitä, voiko vanhan rakennuksen betonia ja tiiliä käyttää tienpohjan täytteeksi. Pohti kyllä pitkään sitä, ettei jätettä saa haudata maahan, mutta oli samalla sitä mieltä, että sehän olisi hyvää kierrätystä, mihin pitäisi pyrkiä. Toinen on ihan se kysymys kestävyys laskelmista, kun puretaan vanhoja rakenteita, niin miten niiden kestävyys määritellään uuteen maanalaiseen rakenteeseen. Kyllähän noista hyvän, turvallisen ja siistin tunnelin saisi helposti.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.032
Elementit tulisivat kyseeseen lähinnä jos on tarkoitus tehdä rata jossa voi esim. kävellä tai sitten useita ampumapaikkoja. Muuten ne vain turvottavat projektin kustannuksia vaikka miten saisi maksutta. Jos nyt ihan oikeasti ajatellaan että niistä rakentaisi sata metriä pitkän edes jossain määrin turvallisen tunnelin.

MOj

  • *
  • Viestejä: 444
Elementit tulisivat kyseeseen lähinnä jos on tarkoitus tehdä rata jossa voi esim. kävellä tai sitten useita ampumapaikkoja. Muuten ne vain turvottavat projektin kustannuksia vaikka miten saisi maksutta. Jos nyt ihan oikeasti ajatellaan että niistä rakentaisi sata metriä pitkän edes jossain määrin turvallisen tunnelin.

+1. Olen jollekin asteelle suunitelmaa aikanaan tehnyt ja laskenut, sekä ympäristö viranomaisten kanssa hankkeen toteutuksesta keskustellut. Elementeistä tehtynä kallein vaihtoehto, vaikka ne saisi ilmaiseksi.
Lisäksi on monia muita juttuja mitä on tuossa otettava huomioon. Nyt siis puhutaan maan alle piiloon tulevasta, kaupalliseen tarkoitukseen kelpaavasta tunnelista, eikä mistään viritelmästä.

Long Range

  • *
  • Viestejä: 210

Seurasin Jenkki kaveri Ivan Wellsin kuva sarjaa kun hän rakensi 50 m:n piekkari radan maan alle kotipihaansa.Ampumapaikaksi upotti valmistamansa "kontin" ja siitä sitten putki maalille,jossa luotiloukku.
Teki kyllä viimeisen päälle.Iso taulutelevisio johon osumat tulevat ampujalle näkyviin ja Sius laite (tai vastaava myös).
Alhaalla linkki jossa kuvia rojektin alusta loppuun.

Halpaa tuosta ei saa mitenkään.Käytetyt 40 jalan (12 m) merikontitkin maksaa min. 1500-2000 eur/kpl.Jos hiukan kipeää saaneisiin törmää,niin voi löytyä alle.
100 m:n "konttirataan" tarttisi 12 m:n kontteja 9 kpl eli about 15000 eur.
JOS kaivettu maa olisi myytävää kamaa,niin siitä saisi jotakin takaisin. Maata kaivettava konttien upotuksessa n.1000 m3+.

Sisäradatkaan eivät ole osunnan kannalta täysin ongelmattomia vaikka tuuli saadaan buis.Väreily ja ruutikaasuista tuleva vääristymä jää jäljelle ja siksi nuo pienet tunneliputket haasteellisia.
Kävin aikoinaan talvisin Valmet Tourulan tehtaan tunnelissa edesmenneen Pertti T.Kekkosen kanssa ampumassa ja sielläkin teki  välillä nuo em asiat kujeita.

Paras sisärata olisi tilava käytöstä poistunut teollisuushalli,jossa kaasuilla on tilaa sekoittua ja ei tarttisi ilmastoinnilla kaasuja poistaa,kun se tekee myös osuntaan kujeita.
Ammuin täällä kotipaikkakunnallani lämpimässä teollisuushallissa piekkarilla ja ilmastointi oli kytkettävä pois,että sai hyvää osuntaa.
Mielenkiintoinen ilmiö oli myös se,että kun pakkasella otimme kamppeet sisään avaten ison nosto oven,oli 15-20 minuutin jakso jolloin osunta oli heikompaa kun kylmä pakkasilma sekoittui hallin lämpimään ilmaan.
Laittelimme C kasetin nauhojakin roikkumaan,mutta tuo ei tullut ilman liikkeestä vaan kiikarissakin näkymättömästä optisesta harhasta eli väreilystä.Päätimme vain odotella ilman sekoittumisen ja aloitimme vasta sitten.

Jos pienessä sisätilassa on useita ampujia,on syytä kisalaukaukset lähettää niin nopeasti kuin mahdollista ennenkuin palokaasun määrä alkaa optista harhaa aiheuttaa.

100 m:n laadukkaalle sisäradalle olisi kyllä tilausta.Kasa-ampujatkin antavat tasoitusta Suomessa,kun harjoittelu jää about puoleen vrt. "Etelä maiden" kilpakumppanit,joilla kesä 12 kk...

Kasapiireissä kuuluisaksi nousi "Houston Warehouse",jossa Jenkit ulosmittasivat aseistaan / latauksistaan kaiken mitä irti on otettavissa:

https://precisionrifleblog.com/2013/10/18/secrets-of-the-houston-warehouse-lessons-in-extreme-rifle-accuracy/

Tuosta linkistä löytyy kuvasarjaa Ivan Wellsin maanalaisen 50 m:n radan rakentamisesta:

www.rimfireaccuracy.com/Forums/showthread.php/12723-THANKS-IVAN-WELLS?p=76775

Timppa


MOj

  • *
  • Viestejä: 444
Hyvää tietoa! Piekkarilla nuo ongelmat ilmastoinnin/kaasujen kanssa vielä varmasti korostuvat Vs. Keskisytytteiset. Ilmastoitu tunnelin on oltava joka tapauksessa. Lisäksi jos ”putki” ei ole kävelykokoinen, ongelmaksi tulee palo/räjähdysvaara, jos ruutijäämiä ei pääse poistamaan ampumapaikan etusektorista helposti. Näin voi käydä. Tapauksia on ihan kotimaastakin, että on lähtenyt tulille. Yksi ei kaupalliseen käyttöön maan alle elementeistä rakennettu 100m tunneli on nähty, jossa elementit oli saatu käsittääkseni erittäin sopivasti ja kaivuutyötkin oli pääosin toteutettu itse tai ainakin kohtuu halvalla. Silti kustannukset yli 50k€. Toteutus oli kyllä hieno. Ympäristöviranomaisten ja lupien kanssa on lisäksi vielä omat kommervenkit jos tulee kaupalliseen käyttöön.
Kunnolla toteutetuna joka tapauksessa kallis.

jli

  • *
  • Viestejä: 686
Pitäisi onnistua halvalla. Tuohan vaatii vain 100m katollisen juoksuhaudan, mutta ilman tarvetta kestää pommeja. Eli käytännössä läjitetään kaksi penkkaa vierekkäin, mahdollisesti hiukan ojaa niiden väliin, ja katoksi jotain roinaa mitä halvalla tai ilmaiseksi saa (purkutavarana kantavaa poimulevyä, elementtejä, sähkötolppia tms). Pelkällä kaivinkoneen kauhalla siirretään n 500 kuutiota maata. Työ vastaa jotain suolle tehtävää 100m pituista ojitus/penkkatieprojektia.

Hyödynnettävää kierrätyskamaa voi löytyä myös renkaista, rumpuputkista, käytetuostä lasikuitusäiliöistä/putkista tms.

Ei tuo nyt voi olla helppokaivuisessa maassa konevoimin kovin monen päivän homma. Sitten jos halutaan edustuskelpoista tilaa, eikä pelkästään mahdollisuutta luodin kulkea tuulettomassa putkessa, hinta alkaa nousta.

Vanha peltihalli vaatisi mahdollisesti jonkinlaisen kasvihuonetunnelin tyyppisen viritelmän avuksi, etteivät lämpötilaerot/konvektioloopit tai ilmastointi häiritse tilannetta. Taulun päästä syötettäisiin erittäin hitaasti ilmaa tunneliin hunajakennolevyn läpi, jolloin nopeuserot tasoittuvat. Ampumapäästä sitten ilman poisto kevyellä tuulettimella koko putken pinta-alalta (hunajakennolevy jonka läpi vain aseen piippu menee). Silloin radalla olisi tasainen, erittäin hidas vastatuuli ja ruutikaasut yms häiriöt poistuisivat laukausten välillä. Jos ampuu hitaasti.

Näin siis, jos pitäisi päästä ampumaan tuulettomissa olosuhteissa ja selvitä tuhansien, eikä kymmenien/satojen tuhansien eurojen kustannuksilla.