Vesivaaka kiikariin

Aloittaja sepe, syyskuu 16, 2006, 10:28

« edellinen - seuraava »

mysteryman

Hyviä kommentteja er. Tuo on itseasiassa aika vastaava asia kuin paralaksivirhe. Jos on kiire niin paralaksia ei ehdi tuunata kohdalleen ja joutuu tinkimään tarkkuudesta hiukan. Se ei silti tarkoita sitä etteikö joskus olisi enemmän aikaa keskittyä laukaukseen ja tehdä kaikki kunnolla. Silloin on hyvä kun aseessa on paralaksinsäätö, vesivaaka yms. apuvälineet joilla viimeinen tarkkuus saadaan kellotettua ulos.

Kannattaa myös miettiä tuota kiireistä tilannetta mitkä tekijät ovat prioriteetissa korkealla. Kiireessä kannattaa varmaan opetella tekemään ainakin ne asiat jotka eivät vie paljon aikaa mutta niillä on suuri vaikutus tarkkuuteen. Itse en tiedä paljonkaan tuosta paineen alla ampumisesta kun ammun yleensä omassa rauhassa. Jos metsällä tulee ammuttua kauemmas niin jo eettisistä syistä ennemmin jättää ampumatta kuin tekee hommat hutiloiden.

Poikma

Totta kai asioita pitää laittaa "tärkeysjärjestykseen", mutta kyllähän tuo kanttaus aiheuttaa "helpon tuntuisesti" sen hudin;

parin asteen kallistus ja kilometrissa mennään jantterista ohi että heilahti. Ja pari astetta on kumminkin vaan se 1/3 minuutti kellotaululla........ :shhh:

mysteryman

Lainaus käyttäjältä: er
-Ase voi hyvin liikahtaa vesivaan tarkistamisen ja ampumisen välissä, jolloin tarkistus ei vättämättä ole hyödyllinen.

Tuosta muuten vielä sen verran että itse olen pyrkinyt poistamaan ongelman niin että pidän bipodin kallistusta melko jäykkänä. Siten ase ei kovin helposti kallistu pois linjasta sen jälkeen kun sen on kääntänyt suoraan.

Poikma

Lainaus käyttäjältä: mysterymanTuosta muuten vielä sen verran että itse olen pyrkinyt poistamaan ongelman niin että pidän bipodin kallistusta melko jäykkänä. Siten ase ei kovin helposti kallistu pois linjasta sen jälkeen kun sen on kääntänyt suoraan.

+1

mysteryman

Yleisön pyynnöstä vielä yksi osumatodennäköisyysanalyysi  :D. Laskettu samoille hajontaolosuhteille ja matkalle kuin edellinenkin analyysi. Osumatodennäköisyys valituilla lähtöarvoilla puolen metrin ympyrään kilometrissä on 59 % jos ase on aina suorassa.

Ampujalla A ei ole aseessa vesivaakaa. Kanttauksen keskihajonta on 1 aste ja keskiarvo 0 astetta --> Osumatodennäköisyys heikkenee 7 prosenttiyksikköä siihen nähden että ase olisi aina suorassa.

Ampujalla B on laadukas vesivaaka jolla kanttauksen keskihajonta putoaa 0,1 asteeseen mutta hän on asentanut sen 0,75 astetta kieroon suhteessa kiikarin  korosäädön liikesuuntaan --> Osumatodennäköisyys  heikkenee 7 prosenttiyksikköä siihen nähden että ase olisi aina suorassa.

Analyysin tarkoituksena oli havainnollistaa sitä että lipellistä ei ole välttämättä hyötyä ellei sitä asenna huolellisesti suoraan. Kasaa ampuessa suoruudella ei ole niin väliä.

galwran

Lainaus käyttäjältä: mysterymanYleisön pyynnöstä vielä yksi osumatodennäköisyysanalyysi  :D. Laskettu samoille hajontaolosuhteille ja matkalle kuin edellinenkin analyysi. Osumatodennäköisyys valituilla lähtöarvoilla puolen metrin ympyrään kilometrissä on 59 % jos ase on aina suorassa.

Ampujalla A ei ole aseessa vesivaakaa. Kanttauksen keskihajonta on 1 aste ja keskiarvo 0 astetta --> Osumatodennäköisyys heikkenee 7 prosenttiyksikköä siihen nähden että ase olisi aina suorassa.

Ampujalla B on laadukas vesivaaka jolla kanttauksen keskihajonta putoaa 0,1 asteeseen mutta hän on asentanut sen 0,75 astetta kieroon suhteessa kiikarin  korosäädön liikesuuntaan --> Osumatodennäköisyys  heikkenee 7 prosenttiyksikköä siihen nähden että ase olisi aina suorassa.

Analyysin tarkoituksena oli havainnollistaa sitä että lipellistä ei ole välttämättä hyötyä ellei sitä asenna huolellisesti suoraan. Kasaa ampuessa suoruudella ei ole niin väliä.

Tuo suoraan asettaminen oli muuten tosi tuskallista kun piti pitää toista vesivaakaa rautojen päällä samalla kun kiristi vesivaakaa kiikariin. Arvatkaapa vaan kuinka paljon tuollainen kääntyy kun ruuvia kiristää... eli piti kiristää pikkuriikkisin vaihein ja erittäin tasaisesti molemmilta puolilta  :cry:

mysteryman

Lainaus käyttäjältä: galwran
Tuo suoraan asettaminen oli muuten tosi tuskallista kun piti pitää toista vesivaakaa rautojen päällä samalla kun kiristi vesivaakaa kiikariin. Arvatkaapa vaan kuinka paljon tuollainen kääntyy kun ruuvia kiristää... eli piti kiristää pikkuriikkisin vaihein ja erittäin tasaisesti molemmilta puolilta  :cry:

Jos nyt ymmärsin oikein niin taidat olla keskittynyt väärään asiaan. Asennus pitää siis olla sellainen että kiikarin ristikko (tai korosäädön liikesuunta joka ei välttämättä ole sama asia) on silloin pystysuorassa kun vaaka on kuplassa. Se ei ole niinkään tärkeää kuinka suorassa kiikari on suhteessa aseeseen.

galwran

Lainaus käyttäjältä: mysteryman
Lainaus käyttäjältä: galwran

Jos nyt ymmärsin oikein niin taidat olla keskittynyt väärään asiaan. Asennus pitää siis olla sellainen että kiikarin ristikko (tai korosäädön liikesuunta joka ei välttämättä ole sama asia) on silloin pystysuorassa kun vaaka on kuplassa. Se ei ole niinkään tärkeää kuinka suorassa kiikari on suhteessa aseeseen.

Moi,

toki halusin että kaikki kolme ovat vaaterissa, eli maan kamara, aseen raudat ja optiikka. Optiikan ja aseen yhdensuuntaistaminen oli vielä kohtuullisen helppoa, sillä ase pysyi vatupassilla katsottuna suorassa bipodin varassa silloin, kun pyöritin optiikkaa kiikarinjaloissa. Ja kun ase oli suorassa, niin sen avulla kiikarikin pysyi suorassa; eihän kiikaria saisi irtonaisena pidettyä suorassa kai oikeastaan mitenkään, ainakaan noilla jaloilla mitkä mulla siinä on.

Mutta se vatupassin kiinnityksen kiristäminen kiikariin oli huomattavan hankalaa juuri sen ruuvikiristyksen vuoksi; vatupassin malli oli vielä sellainen, että toinen ruuvi piti kiristää alapuolelta.  :think:

MSa

Tunnen tapauksen, jossa jo hyvin asennettua vesivaakaa asennettiin uudelleen kolmatta tuntia viiden miehen voimin.  :lol:  

Hifistellessä tähtäimen asennusta.

Mä olen lähtenyt siitä, että ensisijaisesti linjataan aseen ja tähtäinkiikarin pinnat, mikäli mahdollista:

http://finnaccuracy.com/kuvat2/Rakotulkki+SB+TRGmount_02.jpg">http://finnaccuracy.com/kuvat2/Rakotulk ... unt_02.jpg">http://finnaccuracy.com/kuvat2/Rakotulkki+SB+TRGmount_02.jpg

Sitten tämän jälkeen luotilanka maastoon, ristikko pystysuoraan lankaan nähden ja ase tukevasti penkkiin kiinni.

Sitten kupla paikalleen vaateriin.  

Tässä jää silti vielä virhelähteitä. Ristikon pystysuoruus tähtäimen sääätömekaniikkaan nähden. Kuplan ominaistarkkuus. Pelkästään näistä saa helposti aikaan sen 1 asteen virheen kuitenkin. Jos on aivan pakkomielteinen tämän asian suhteen, niin sitten ei muuta kuin 2m korkea maalitaulu, jossa pystysuora viiva, ja koeampumalla selvittää koroa ottamalla että iskemät pysyvät pystyviivalla.  :lol:

Ja kaikille tiedoksi. Mulla ei ole kuplaa yhdessäkään aseessa... Sori, korjaus, on yhdessä. Mutta en tunnusta sitä juurikaan katsovani - sillä vaan aiheutetaan hämmennystä hirviporukassa.   :wink:
[url=https]

PL

Lainaus käyttäjältä: MSaTunnen tapauksen, jossa jo hyvin asennettua vesivaakaa asennettiin uudelleen kolmatta tuntia viiden miehen voimin.  :lol:  

Hifistellessä tähtäimen asennusta.

Mä olen lähtenyt siitä, että ensisijaisesti linjataan aseen ja tähtäinkiikarin pinnat, mikäli mahdollista:

http://finnaccuracy.com/kuvat2/Rakotulkki+SB+TRGmount_02.jpg">http://finnaccuracy.com/kuvat2/Rakotulk ... unt_02.jpg">http://finnaccuracy.com/kuvat2/Rakotulkki+SB+TRGmount_02.jpg

Sitten tämän jälkeen luotilanka maastoon, ristikko pystysuoraan lankaan nähden ja ase tukevasti penkkiin kiinni.

Sitten kupla paikalleen vaateriin.  

Tässä jää silti vielä virhelähteitä. Ristikon pystysuoruus tähtäimen sääätömekaniikkaan nähden. Kuplan ominaistarkkuus. Pelkästään näistä saa helposti aikaan sen 1 asteen virheen kuitenkin. Jos on aivan pakkomielteinen tämän asian suhteen, niin sitten ei muuta kuin 2m korkea maalitaulu, jossa pystysuora viiva, ja koeampumalla selvittää koroa ottamalla että iskemät pysyvät pystyviivalla.  :lol:

Ja kaikille tiedoksi. Mulla ei ole kuplaa yhdessäkään aseessa... Sori, korjaus, on yhdessä. Mutta en tunnusta sitä juurikaan katsovani - sillä vaan aiheutetaan hämmennystä hirviporukassa.   :wink:

Miten olet eliminoinut maapallon pyörimisliikkeen vaikutuksen luotilangan suoruuteen ?

mika

MSa sai aikanaan multa tykistökäyttöön speksattua luotilankaa. Mulla on sitä vielä muutama metri jäljellä joten jos on halukkuutta / tarvetta niin yv:llä osoitteet mulle. Lähtee pullakahvin hinnalla. :o  :whistle:
CHAIRBORNE - USB Troop

Heggis

Toiselta nimeltään ratakiskon pätkä? :D
Be quick and beat the bullet.

JL

Lainaus käyttäjältä: mikaMSa sai aikanaan multa tykistökäyttöön speksattua luotilankaa. Mulla on sitä vielä muutama metri jäljellä joten jos on halukkuutta / tarvetta niin yv:llä osoitteet mulle. Lähtee pullakahvin hinnalla. :o  :whistle:

On muuten ihme narua. Kiikari heittämällä vaaterissa.

Tarkistin vielä teodoliitillä kun en meinannut uskoa että voi mennä noin kivuttomasti.

Lainaus käyttäjältä: PL
Lainaus käyttäjältä: MSa

Miten olet eliminoinut maapallon pyörimisliikkeen vaikutuksen luotilangan suoruuteen ?

Mulla on +30kg massa siinä, tykkilanka kestää sen kyllä.

Heggis

Nyt ei voi enää mitenkään ampua ohi kun on vesivaa'at ja superior "hiekka"pussit  :dance:  :lol:

http://heggis.kuvat.fi/kuvat/temppi/7th/IMG_6429.jpg/_small.jpg">
Be quick and beat the bullet.

Kosanderi

Vortex tuntuu olevan laatuvalmistaja. Tuossa mun vesivaa'assa on peräti kaksi tapaa huomata, milloin ase on vinossa. Ensimmäinen on tietty se vesivaaka, mutta toinen onkin sitten paljon jännempi. Kun asetta kallistaa riittävästi oikeaan suuntaan, niin koko libelli putoaa palikasta pois. Toisessa mallissa oli ura ja siinä lukkorengas pitämässä libelliä paikallaan, mutta mullapa ei ollut kumpaakaan. Enpä taida jaksaa asiasta kummemmin valitella, kun paljon helpompaa on liimata tuo palikka itse kiinni. Vastaisuuden varalta vaan kiva tietää...