Kirjoittaja Aihe: Kaliiperikohtainen vs yleisvaimentaja ja tarkkuus  (Luettu 4761 kertaa)

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.023
Kaliiperikohtainen vs yleisvaimentaja ja tarkkuus
« : Lokakuu 18, 2019, 17:24 »
Terve, kuinkas isompireikäisen vaimentajan käyttö vaikuttaa aseen tarkkuuteen? Itse olen kuullut että isompireikäinen vaimentaja mahdollisesti vuotaisi kaasuja jotka haittaisi luodin vakautta vaimentajasta lähtiessä, onkohan tässä perää? Testasin tänään muutaman laukauksen verran mun 22 vaimentajaa 17hmrssä kiinni, ja federal v-max kasa vaikutti tiukemmalta, federal tnt hp kasat taas meni ihan minne sattuu. Tämä verrattuna kasoihin ammuttu 17 vaimentaja kiinni.

Tänään oli hieman epävakaista tuulta sekä ammuntamäärä oli niin pieni ettei yksioikoista johtopäätöstä voinut tehdä, onkohan muilla enemmän tietoa? Isompireikäinem vaimemmin varmasti vuotaa ääntä enemmän

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.023
Vs: Kaliiperikohtainen vs yleisvaimentaja ja tarkkuus
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2019, 18:22 »
Hieman ehkä vastannut tänään omaan kysymykseen, kun ammuin ccin lyijyttömiä tnt hp green patruunoita, oli kasat rccn 17hmr vaimentajan kanssa 6cm/100m 9 laukausta ja kaikki yksittäisesti missä sattuu, kun sak 22lr vaimentajan kanssa oli 2.4cm, jossa 5 laukausta oli 1.1cm.

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 658
Vs: Kaliiperikohtainen vs yleisvaimentaja ja tarkkuus
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2019, 21:57 »
 Olen lukenut tapauksista joissa hajontaa on aiheuttanut vaimentimen vino asennus, jotka on korjaantunu vaimentimen isommalla reiällä.
 Minulla on vahva käsitys, että isompi reikä ainoastaan lisää ääntä mutta ei muuten vaikuta asiaan. Jos siis asennus ym. on kunnossa. Enkä ole muita vaikutuksia huomannut käytännössä, mutta en kylläkään ole asiaa sen perusteellisemmin testannut.
 Onko muuten minkälainen piippu kyseessä? Itselläni on parissa paksussa piipussa vaimentimet, eikä niissä vaimennin tunnu vaikuttavan käyntiin oikein mitenkään. Olettaisin, että ohuessa piipussa vaikutus voisi olla suurempi.

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
Vs: Kaliiperikohtainen vs yleisvaimentaja ja tarkkuus
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2019, 06:07 »
Mulla piekkarin vaimentimessa oli 6.5mm reikä joka suurennettiin 7mm reiäksi, korvakuuulolla ei havaittavaa äänen lisääntymistää 16" piipusta.
Kylätason ampuja

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.023
Vs: Kaliiperikohtainen vs yleisvaimentaja ja tarkkuus
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2019, 08:25 »
Olen lukenut tapauksista joissa hajontaa on aiheuttanut vaimentimen vino asennus, jotka on korjaantunu vaimentimen isommalla reiällä.
 Minulla on vahva käsitys, että isompi reikä ainoastaan lisää ääntä mutta ei muuten vaikuta asiaan. Jos siis asennus ym. on kunnossa. Enkä ole muita vaikutuksia huomannut käytännössä, mutta en kylläkään ole asiaa sen perusteellisemmin testannut.
 Onko muuten minkälainen piippu kyseessä? Itselläni on parissa paksussa piipussa vaimentimet, eikä niissä vaimennin tunnu vaikuttavan käyntiin oikein mitenkään. Olettaisin, että ohuessa piipussa vaikutus voisi olla suurempi.

T1x 16 tuumanen semiheavy profiili. Ilmeisesti vaimentimen paino on suurin tekijä tarkkuuden suhteen muuttaen piipun värähtelyä - näemmä joillakin patruunoilla se vaikuttaa myös hmr:ssä.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.204
Vs: Kaliiperikohtainen vs yleisvaimentaja ja tarkkuus
« Vastaus #5 : Lokakuu 22, 2019, 08:30 »
Jos vaimennin on vinossa, joko kierteestä tai vaimentimesta johtuen, reiän suurentaminen toki korjaa suurimmat ongelmat mutta edelleen luoti kulkee epäkeskeisesti haittoihin nähden josta tulee yksi muuttuja lisää.

Reiän koon merkitystä (täydellisesti keskitetyssä vaimentimessa) voi varmaan ihmetellä, mutta maallikkopohdiskelussakin kannattaa muistaa että suuremmalla välyksellä myös virtausnopeus pienenee. Mutuna heitän että muilla virtaukseen liittyvillä asioilla (miten virtausta pyritään ohjaamaan ja rikkomaan vaimentimen sisällä) on yhtä tai kahta kertaluokkaa suurempi merkitys luodin vakauteen.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.023
Vs: Kaliiperikohtainen vs yleisvaimentaja ja tarkkuus
« Vastaus #6 : Lokakuu 22, 2019, 18:32 »
Kyselin ase utralta kuinka vaimennin vaikuttaa käyntiin ja he vastasivat että vaimentimen paino olisi se suurin tekijä vaikuttaen piipun värähtelyyn ja sanoivat ettei kukaan oikein tiedä mitkä tekijät vaimentimen sisuskaluissa vaikuttaa luodin vakauteen.

Heidän omassa testissään myös 22 vaimentajat vuotivat enemmän ääntä verrattuna 17 vaimentimeen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2019, 18:33 kirjoittanut metsienmies »

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.023
Vs: Kaliiperikohtainen vs yleisvaimentaja ja tarkkuus
« Vastaus #7 : Marraskuu 22, 2019, 20:14 »
Taas hieman itselleni vastaten näyttää siltä ettei vaimentimen reijän suuruudella ole tarkkuuden kannalta merkitystä: laitoin osuman 222 kaliiperisen 170 vaimentajan hmr nokalle, ja xtp:llä on tullut puolikasta kulmaminuuttia 150m 5 laukausta, sekä tänään vaikka kelit oli huonot 100m matkalle 13mm kasa 5 laukausta. 10 laakin kasat oli kärpäsien takia 24mm, kun otti 2 kärpästä pois 8 laakia oli 16mm.

Ilman vaimentajaa en ampunut nyt tänään, mutta ainakin vaimentajan tuoma paino itselle tasapainottaa 16 tuumasen tikan paljon paremmin - auttaskohan myös piipun värähtelyyn. Patruunatkin kävivät melko tasasesti - 20grn xtp kävi maksimihajonnalla 5 laukauksessa 11ms ja keskinopeus 759ms. Ääntä tulee aikalailla saman verran kuin sak vaimentajan kanssa ja rcc 17hmr vaimentajan kanssa, hiljaisin selkeästi tähän mennessä ollut osuman 17hmr vaimentaja.