Kirjoittaja Aihe: .308 subsonic pienriistalle  (Luettu 13019 kertaa)

SO

• Administrator
Vs: .308 subsonic pienriistalle
« Vastaus #75 : Syyskuu 15, 2020, 11:09 »
350-450m/s ei kai ole enään aliäänipatruunoita? Kuulopuheet on hyvä peitota kokeilemalla käytännössä.
Yleisesti sanottuna luotien epävakaus joillakin nopeuksilla ei välttämättä johdu nopeudesta vaan rihlannoususta ja käytetystä luodista ja niiden sopivuudesta keskenään (vakautuminen). Tästä voidaan väitellä paljonkin lisää ja niin kauan kunnes toisin on todistettu, luodin vakautuminen on oleellinen osa läpäisyä. Jos kuulopuheiden perusteella asiaa tutkitaan, muistan kuulleeni eräältä että:" Olen unohtanut enemmän kuin mitä te tulette koskaan oppimaan." :)

Käykö tuossa niin, että luoti seilaa äänennopeuden rajoilla ennen tauluun osumista? Silloinhan epätarkkuus ei välttämättä johdu aseesta, ampujasta tai latauksesta, vaan luodin paranormaalista käytöksestä äänivallin hävitessä edestä. Luoti voi lähteä matkaan hyvinkin tarkasti, eli voisi ampua vaikka 50 metriin kunnolla?

En tiedä keneltä kysyttiin..paljon aliäänisten kanssa puuhanneena olen huomannut että 3m piipunsuulla 320m/ s lähtevät heitteet ovat hyvinkin tarkkoja joillekin lyhyille etäisyyksille,etäisyyden kasvaessa nopeuttakin saisi olla enemmän kuin raja-arvo äänennopeus.

Koska en mitään metsästä..on tutkimukset vainja-ainoastaan akateemista laatua ja vertailukohtana osumatarkkuus kohtuullisille matkoille..esim. 100-150m sekä suurissa kalibereissa tarkkuus&teho ...teho lähinnä kohteessa.
Koska ainoana pelkona aaääammunnoissa on piippuun juuttuminen olen päätynyt tutkiskelemaan asioita nopeusalueella 350-450m/s,tätä nykyä kewyehköillä luodeilla koska jyrkkänousuisemmat piiput olemassa oleviin aseisiini on myötynnä paremmin tarwitseville.

BT1/ A.D

expressload

• *
Vs: .308 subsonic pienriistalle
« Vastaus #76 : Syyskuu 15, 2020, 14:19 »
Käytin joskus ilmaisua "puolinopeuspaukut" mutta sekin aiheutti parranpärinää..ettei sillai voi sanoa.. :P

Mielenkiinnosta minä näitä tutkiskelen ja ammuskelen ja mittailen.

:) BT 1 A.D