Moro.
Olen myös itse testaillut noita ali äänisiä ja aikanaan totesin, että kaupan kokovaippa luodilla pesitety aliääniset ei toimi / vakaudu edes
lyhyellä etäisyydellä. H&N olen myös kokeillut ja siinä tosiaan on ekan laukauksen kirous ( riippuu aseesta ), eka luoti voi olla jopa 30 cm. alhaalla ja loput samaa reikää n. 45m.
Aikani taisteltua eri luotien kanssa aloin itse valaa lyijyluoteja niin alkoi ensimmäinenkin luoti olemaan siellä mihin tähtäsi ja teholtaan mielestäni aliääniseksi aika hyvä, menee sadasta metristä ( ei suoraan sahalta ) kakkosnelosesta läpi. Lähtöjä on n.315m/s luodin paino n.9.5g reikäpäinen lyijy luoti, lyijyn kovuudella ja rihlan nousulla on tietenkin jonkun verran merkitystä tarkkuuteen, jos tekee renkku lyijystä luodit niin ovat tosi kovia vrt. puhdas lyijy, mutta ovat myös tarkkoja.
Jos tekee aliääni latauksia niin kannattaa olla järki kädessä, ettei telo itseään ja minun mielipide on jos ampuu vanhalla paljon ammutulla piipulla alisia niin aina kannattaa käyttää sellaisia hylsyjä jotka on ammuttu edes kerran samasta piipusta täysitehoisella latingilla, että hylsy laajenee pesään varmasti. Omakohtaisia kokemuksia on kaksi kpl:ta kun oli patruuna pesän ylimeno jo palanut ns.väljäksi, niin meinas pipo päästä lähteä kun löi paineet hylsyn ja patruunapesän välistä taaksepäin onneksi oli silloin suojalasit päässä.
Supsonic lataukset on kyllä tehukkaita ja järkeviä käyttää esim. rusakolle ja riittää lain vaatimukset myös supikoiralle, mutta ampumaetäisyys kannattaa pitää maltillisena.
Ja eikun lataamaan.