Testailua 7.62X53R matkoilla 300-500 metriä.

Aloittaja JpL, syyskuu 06, 2004, 11:45

« edellinen - seuraava »

JpL

Tervehdys kaikille!

Mikäli te, arvon muut ampujakollegat, satutte omistamaan ko. kaliiperin kiväärin tai .308:n, ja olette kokeilleet ruuteja N140 ja N150 eroja, pistelettekö alle kokemuksianne, onko eroja pitkillä matkoilla ruudin vaihdolla.

Hankin uuden pöntön N150:tä. Lapuan sivuilta löytyi uusi vihtavuoren uusi manuaali, jonka mukaan 12 Scenulle minimilataus on 45.9 greiniä ja maksimi 50.0 (!) Menee jälkimmäisellä ihan täyteen. Latasin 5 hylsyä 48.7 ja toiset 5kpl 49.4 greiniä. Pitäisi ainakin Lapuan mukaan tuo N150 olla nimenomaan pitkän matkan ruuti. Nyt lähden kokeilemaan. Ammun ensin 300 metriä, sitten 450 (samalla tsekataan kiikarin ominaisuudet). En tosin tiedä (vielä tarkasti) millä latauksella oma kivääri käy (jos käy) N150:llä, mutta mielenkiintoista on. Jos kokemuksia / faktaa, antakaahan tulla.

T: J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

JpL

No niin. Testailtu on. Ruutilaadun vaihtaminen ei - ainakaan omassa aseessani - muuttanut tarkkuutta 500 metrillä kuin ehkä kolmasosan, mutta lentorataa enenmmän! :D

Ed. Viestin jälkeen latasin vielä muutaman lisää siten, että jokaista mainittua latausta tehtiin 8 kpl kutakin, joista 3 ammuttiin 250 metristä (koska halusin nähdä, mitkä patruunat eivät todellakaan käy kuvioon), jonka jälkeen (huom!) Kasat olivat täsmälleen samanlaisia tältä matkalta ammuttuina.Rekyyli oli kyllä kovempi...   :wink:

Swaron kiikarin mukaan mitattuun matkaan, 500 metriä. Taustana oli 6 mm paksu vaneri, johon olin piirtänyt kaksi janaa, toinen 80 cm alaspäin ja toinen 50 cm vaakaan. Takaoikealta, 45 asteen kulmasta puhalsi n. 3m/s tuuli.  Rajasin jokaisen kymmensenttisen paksulla viivalla.  Ammuin sitten viisi kertaa kahteen rinnakkaiseen tauluun. 46 greinin latauksella N140 ja 12 g scenulla osumat olivat n. senttiä alempana kuin 49.4 greinin N150. Kasat venyivät hieman tuulen suuntaan, N150:llä ladattu patruuna oli osunnaltaan n. 1/4 pienempi kuin toinen, ja n. 200mm ylempänä. Tuuli oli myös työntänyt nippuja - N150 noin 200mm ja N140 lähes (?) 300mm sivuun (aseessa on oikeakätiset rihlat, joten se puski tuulta vasten)

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

JpL

Siis, osumat N140 olivat 500 metriltä noin 20 senttiä alempana kuin N150:llä ladatuilla. Höökien erot olivat N140 760m/s ja N150 810m/s.

J

JpL

Sattuuko joku löytämään tarkat lentoradat 12 scenarille, joka lähtee piipusta 810 metriä / sek? Ase kohdallaan 160 metriä. Lentorata 160-250-300-350-450-500 metriä. :)

Kiitän etukäteen.

JpL

Ps:
Ps: Kasat kasvoivat

(siis kiikarin mukaan mitattuina - epäilen yhä, ettei Swaro pidä paikkaansa. 12 gramman Scenar, joka liikkuu 810m/s vauhdilla, putoaa 160 metrin ja 500 metrin välillä vain hyvin läheltä 150 senttiä... eikö sen pitäisi olla kaarevampi????)

250 metristä 500 metriin nelinkertaisesti. Mittasin just oikein työntömitalla. Osoitus kai siitä, että luoti todella käyttäytyy eri tavoin pitkillä matkoilla, ja että sen kulku on tavallaan porrastettettua. Tuuli yms.  kokemuksia?

Poikma

Scenar 12g, Vo=810 m/s, BC=0,500 (95% tehtaan ilmoittamasta 0.521:stä).

Kohdistettu 160 metriin. Pcb:llä laskettuna antaa seuraavat arvot eri etäisyyksille; siis osumat näiden arvojen verran tähtäyspisteen alla jos säätöjä eikä tähtäyspistettä muuteta:

-250m--18cm

-300m--35,6cm

-350m--58,8cm

-400m--88,2cm

-450m--124,5cm

-500m--169,0cm

Voisit muuten Jommi opetella itsekin tuon Pcb:n käytön...............

JpL

mää olen tän matikan kanssa niin surkea  :(

Mulla kivääri ampuu tasan 20 cm. korkeammalle 500 metristä kuin tuo kaava. Se merkitsee siis sitä, että kiikarin mittasuhteet falskaa (?) vähän, koska ne pitäisi olla ihan napillaan.

J

JpL

Mulla on ongelma tän Pcb:n kanssa (on ilmennyt aikaisemminkin) Ohjelma ei aukea. Käyttis on Xp.

J

Homer

Lainaus käyttäjältä: "Jommi"Sattuuko joku löytämään tarkat lentoradat 12 scenarille, joka lähtee piipusta 810 metriä / sek? Ase kohdallaan 160 metriä. Lentorata 160-250-300-350-450-500 metriä.

Tarkkoja lentoratoja ei löydä kuin ampumalla sillä aseella mihin tiedot haluaa. PCB ja kumppanit antavat kyllä suuntaa, mutta ampumalla on haettava lentorata ja BC:n oikeat arvot eri matkoille.

JpL

Tätä mäkin vähän ounastelin. Harmittaa vain, kun en tiedä ihan tarkkaan ton kiikarin mittasuhteita pitävätkö paikkansa vaiko eivät. Parallaksinkin saa säädettyä vain minimissään 50 metriin, eli kymmentä metriä ei meinaa nähdä kunnolla, kuva on sumuinen ja epätarkka. Pitäisi saada jostain ihan nafti 50 metrin köydenpätkä tms. jolla voisi viedä mittaustaulun maastoon.

J

aaltsi

Suosittelen Jommille että tämä oli viimeinen kerta kun testaat pyssyjäsi keskellä metsää (mahdatko tietää edes taustasta mihin kuulat osuvat?). Naapureilta on tullu valituksia hairitsevästä toiminnasta ja poliisitkin on jo meinattu soittaa paikalle. Eli ihan tiedoksi että Taivassalossa on ampumarata ja sen käyttö päivät ovat: tiistai, torstai klo 14-20 ja lauantai klo 10-16. Jollei tavat muutu niin virkavalta ilmestyy paikalle. :evil:

JpL

?
Maidenomistajien nimenomaisella luvalla on ammuttu.

JpL

Mikähän vitsi tämäkin muuten on?

Jos valittamista, meilaa miehenä:

jommileppala@hotmail.com

JpL

Odotan intensiivisesti meiliäsi. Etenkin kun jokaiselta alueella olevalta asukkaalta on lupa pyydetty & saatu. Ettet vain piruilisi muuten vain, etenkin vaikuttaa siltä, kun ei ole miestä edes mainita omaa nimeä, vaan piiloutua merkin taakse... :P

JpL

Ei siis vastausta? Sen tiesin. Taidatkin olla samoja neitejä, jotka mm. Taivassalon metsästysseuran ampumaradalla valittelevat aina, vaikka siellä oikeina, ilmoitettuina aikoina ammutaan? Vakkasuomalaista pikkusieluisuutta taas? No, anna nyt tulla. Haluatko kuulla maanomistajia tai muuta tahoa? Se sopii. Tai ei. Asut tietysti n. 5 kilometrin päässä paikasta, jossa ammumme porukalla kun lakkaat kynsiäsi (mistäs muuten tiedät, ammunko minä, vai joku muu, ja missä ammun) Ps. Metsästysseuran johtokunta haluaa ehkä kuulla sinua. Mehän aiheutamme niin kamalasti äänivahinkoa peräti kerran viikossa kahden tunnin ajan.

Iloisin ja odottelevin terveisin:

J