Kirjoittaja Aihe: Aloittelija vauhtiin  (Luettu 3779 kertaa)

mkoivuporras

  • *
  • Viestejä: 3
Aloittelija vauhtiin
« : Huhtikuu 18, 2019, 22:02 »
Pian 15v täyttävä tyttäreni on äitinsä jalanjäljissä vakaassa aikomuksessa suorittaa varusmiespalveluksen, ja innostui tarkka-ampujista sen verran että nythän ei sitten muusta puhutakaan. Oma 30-06 hirvikivääri potkaisee hentoiselle tytölle vähän liikaa vielä, ja olinkin jo aikeissa hommata likalle pienoiskivääriä. Sitten tipahti oma lehmä ojaan ja mietinkin vaihtoehdoksi .17hmr kaliiperia mikä kävisi sitten itsellenikin pienriistan metsästykseen, mutta rekyyli on edelleen varsin mitätön niin sopisi lapsenkin käyttöön. Kisatouhut jos niihin innostuu, on kai kuitenkin pääosin piekkarilla? Oikein kahta asetta ei olisi varaa ostaa, vaihtopiipullinen voisi toki tulla kyseeseen, mutta jos jompi kumpi pitäisi valita niin kumpi? Tyttöä itseään ei metsästys sinänsä kiinnosta.

Sit toiseksi, järjestetäänkö aiheesta koulutuksia mihin tuon ikäinenkin pääsisi mukaan? Pystyn toki itse käyttämään häntä radalla, mutta en ole itsekään kovin kauaa ampunut, ja tekniikat saattaa olla mitä sattuu. Seinäjoella asustellaan jos tässä lähialueella on harrastajia tällä foorumilla.

PUUSILMÄ

  • *
  • Viestejä: 126
Vs: Aloittelija vauhtiin
« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2019, 22:51 »
Molempi parempi.  Tyttärelle .22LR ja isukille se 17:ainen vaihtopiippu.

.22LR: laajempi (parempi) patruunavalikoima ja harjoittelupatruunat edullisia.
.17HMR: päinvastoin ylläoleviin nähden.  Metsästykseen sitten "ihan oikea" metsästyskaliiperi.
Hämyrillä on oma kannattajakuntansa, mutta onneksi valinnanvaikeus on Sinulla. ;)

Pohjanmaan Tarkka-ampujien Facebook sivuilta yhteyttä alan harrastajiin ja tytär radalle.
Kotiuduttua sitten esim. Pauli Salon kursseille.

Tyttärelle ISO peukku upeasta valinnasta.

PS. Iltalukemiseksi Pauli Salon Tarkka-ampuja 1 ja 2 kirjat.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2019, 22:55 kirjoittanut PUUSILMÄ »
Tieto lisää tuskaa - onneksi minulla on harvoin tietoa

jsr85

  • *
  • Viestejä: 691
Vs: Aloittelija vauhtiin
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2019, 02:11 »
Jos vain yksi kaliiberi niin 22lr, pelkästään patruunan hinnat on hmr.ssä niin kovat (+50cent/kpl) et syö ainakin omalla kohdalla hieman intoa harjoitella. Kaliberina muuten mukava.

JR

<t></t>

mkoivuporras

  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelija vauhtiin
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2019, 10:20 »
Tuo paukkujen hinta tietysti puoltaa .22 hankintaa + Seinäjoella on kyllä piekkarirataa kun lähimmälle kivääriradalle on melkein 40km, eli kyllä harjoitusmahdollisuuksien puolesta valinta taitaa kaatua pienoiskivääriin.

Sitten onkin sen aseen valinta. CZ455 on ainut vaihtopiipullinen mitä minä tiedän, ja siinä on ilmeisesti laukaisukoneisto vaihdettava jos sillä meinaa oikeasti tarkasti ampua. CZ455 .22 + .17 vaihtopiippu + laukaisukoneisto on jo melkein saman hintainen kuin erilliset Tikka T1x, ja tuon .17 hankintaa voisi siirtää myöhemmälle syksyyn kun taas rahatilanne antaa myöten. Mitä muita malleja suosittelette jos budjetti olisi max 700, mieluusti reilusti alle ilman kiikaritähtäintä?

Avotähtäimellä varmaankin kannattaa aloitella? En ainakaan itse intissä aikoinaan päässyt ampumaan millään missä olisi ollut kiikaritähtäin, joten avotähtäin täytyis olla hallussa.

jsr85

  • *
  • Viestejä: 691
Vs: Aloittelija vauhtiin
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2019, 10:35 »
Vaihtopiippuisia löytyy ainakin Cz455 ja sako Quad, mulla ensimäinen. Alkuperainen laukaisu hieman viriteltynä (yo dave jousikitti+kiillotus)on kyllä erittäin hyvä.
Itse puntaroin vaihtopiippuisten välillä aikanaan mutta sakon halvin malli oli omalla kohdalla ergonomialtaan niin kammottava vs. Cz varmint thumbhole tukilla et valinta oli sinällään aika helppo varsinkin kun budjetti oli sama 700€. Toki sakolta olisi löytynyt range joka on jo ihan erimaata.

Jos pelkkää pienoiskiväärin katselisin niin käytetty Anschutz tai sako p94 tai uusi tikka t1x.

e. Olisin kyllä valmis vaihtamaan tuon thumbhole tukin tacticooliin tai johonkin alumiini versioon jolla voi ampua molemmilta puolilta.

JR
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2019, 10:38 kirjoittanut jsr85 »
<t></t>

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
Vs: Aloittelija vauhtiin
« Vastaus #5 : Huhtikuu 19, 2019, 11:27 »
Jos pelkkää pienoiskiväärin katselisin niin käytetty Anschutz tai sako p94 tai uusi tikka t1x.

Listaan lisäisin Quadin, ei huono sekään ja löytyy välillä käytettynä sopu hinnalla. Plussana vaihtopiippuisuus joka on toteutettu ydellä ruuvilla, ei tarvitse irroittaa rautoja tukista ja vaihdella lippaan sovitepaloja kuten CZ:ssa. Myös lukon avauskulma on pienempi, järkevämpi varmistin sekä vakiona hyvä laukaisukoneisto joka kaipaa korkeintaan kevyemmän jousen vaihdon jos haluaa laukaisun alle kiloon.

Ei CZ huono ole mutta on jäänyt kehityksessä jalkoihin Quadiin ja T1x:ään verrattuna joista jälkimmäinen tarjoaa omassa hintaluokassaan parhaiten rahalle vastinetta.

Noista kalibereista ehdottomasti 22LR joka on halpa ampua ja saa tarvittaessa vaimentimen kanssa melun osalta ympäristöystävälliseksi. Piekkari on se ase millä opitaan ampumaan eikä tarvitse pihtailla laukausmäärin kanssa koska patruunat on edullisia.
Kylätason ampuja

mkoivuporras

  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelija vauhtiin
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2019, 18:08 »
Tuo Tikka kyllä kiinnostaa sen verran että taidan päätyä sellaiseen .22:seen. Täytyy nyt vähän toki likan kanssa käydä kokeilemassa ihan kädessä pitäen.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla


SJ

  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Aloittelija vauhtiin
« Vastaus #7 : Kesäkuu 16, 2019, 18:44 »
Tuo Tikka kyllä kiinnostaa sen verran että taidan päätyä sellaiseen .22:seen. Täytyy nyt vähän toki likan kanssa käydä kokeilemassa ihan kädessä pitäen.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

Jos muuten vielä kerkiää vinkata, niin tuossa on kova vaihtoehto aloittelijalle.
http://www.joensuunsar.fi/productdisplay/sako-m78-biathlon

kema

  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Aloittelija vauhtiin
« Vastaus #8 : Kesäkuu 16, 2019, 19:12 »
.22 tai sitten .223 jos jotain metsästyskäyttöäkin etsii.