Kirjoittaja Aihe: Tarkka-ampujan niksipirkka  (Luettu 2262 kertaa)

PUUSILMÄ

• *
Tarkka-ampujan niksipirkka
« : Maaliskuu 08, 2019, 15:00 »
Vanhoista keskusteluista tietoa haeskellessa törmäsin tuohon Y-P:n valloittavaan niksiin,
jonka olin jo autuaasti unohtanut.

<t>Ei ehkä niin "vanhan" kansan konsti mutta toimiva.. Leikkaa kortongista (mielellään käyttämätön ja pese lämpimällä saippuavedellä liukkarit ym ylimääräinen pois) noin kiikarin renkaan levyiset ja ympärysmitan pituiset soirot ja laita ne putken ja renkaan väliin. Pitää kuin tauti eikä kuitenkaan jätä mitään liimajäämiä putkeen / renkaisiin. Ja ylläpidolle tiedoksi, tämä ei ole asiaton viesti vaan ihan kokeiltua faktaa..</t>

Onko Sinulla toimivia niksejä, jotka toimivat niin kotona, kuin kentälläkin?
Tieto lisää tuskaa - onneksi minulla on harvoin tietoa

LSa

• Killan puheenjohtaja
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: Tarkka-ampujan niksipirkka
« Vastaus #1 : Maaliskuu 10, 2019, 22:38 »
Välillä sitä huomaa, että toisen arkinen juttu on toiselle niksi - lierihattu pitää sateen ja rännän pois niskasta. Mulla on kesällä vihreä m05 lierihattu, ja talvella pipon päällä m05 talvikuviolla. Löytyy mm. Varustelekasta.

petri r

• *
« Vastaus #2 : Maaliskuu 11, 2019, 10:01 »
Tukipussi perän alle tulee näppärästi esim. näin. Ostaa esim. tällaisen halvan kantikkaan ylijäämätaskun https://www.supernova.fi/product/2862/brittien-osprey-ensiaputasku-aavikko-kayttamaton ja laittaa sen sisälle muovipussissa muovikuulapyssyn kuulia ja finfoamin pikkupalasia. Kantikkaassa pakkauksessa on siis kolme eri peruskorkeutta riippuen miten päin sen laittaa perän alle, lisäksi sen täyttöasteella voi vaikuttaa "muotoutumiseen", tasku on erittäin kestävä/ryhdikäs ja sisälmys on säänkestävää ja koko komeus on suhteellisen kevyt kanneltava sekä helposti pakattava/kiinnitettävä.

PUUSILMÄ

• *
« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2019, 16:05 »
Kokeilin jokin aika sitten täytteenä muovigranulaattia.  Ei ime vettä ja paino suht. sopiva, mutta turhan eläväistä.
Täytyypä kokeilla tuota finnfoam kikkaa jarruna.

PUUSILMÄ

• *
« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2019, 16:12 »
Olisi muutamia satoja Eleyn .22LR:ää odottamassa lennätystä, mutta luotivahat ovat kuivuneet melkoisesti.
Olisiko jollakulla niksiä, jolla ne saisi pehmenemään?

Koheltaja

• *
« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2019, 16:53 »
Mulla oli "jokunen tuhat" Lapuan ja Eleyn patruunaa missä vaha oli kivettynyt. Osassa vahat lähti niin että kippasin pyyhkeeseen 100-200 patruunaa, suihkautin öljyä päälle, tein pyyhkeestä pussin jota "leivoin" toisella kädellä niin että luodeista hankautui kovettunut vaha pois.

Toisissa paukuissa vaha oli niin kovaa ettei tällä keinolla irronnut, niille tehtiin vanhasta piipunpätkästä "supistusholkki" samalla kalvaimella millä pesä oli kalvettu. Sai siinä jonkun kerran supistella ennen kun puulaatikko oli tyhjä.

Jos on pieni määrä patruunoita niin vahat voi pyöräyttää mittoihin kahden 20-25mm leveän lattaraudan välissä. Patruunat lattaraudan päälle niin että kanta on raudan ulkopuolella ja joka toinen kanta toiselle puolelle lattarautaa, joku 20ptr menee yhdellä kertaa. Sitten toinen lattarauta päälle ja muutamalla edestakaisin liikkeellä vaha mankeloituu luodin mittoihin.

Molemmissa voi lopuksi tehdä tuon nyrkkipesun öljyisen pyyhkeen sisällä. Muistetaan että luotia ei saa jättää kuivaksi vaan siinä pitää olla öljyä/rasvaa ettei piippu ala lyijyyntymään.
Kylätason ampuja

T3 sport

• *
« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2019, 17:22 »
Mulla on tuola iso laatikollinen Midasta, niisä vaha ihan korppua. En ole katsonut aiheelliseksi tehdä toimenpiteitä, kun käyvät edelleen juuri siihen kun ristikko näyttää. En ole havainnut piipussa mitään muutoksia. 

Tuohon peräpussiin; Aivan loistava täyte on kukkaruukuissa/tmv käytettävä ruskea papana. Mitä lie vaahdotettua kivimassaa? Ei paina mitään, ei ime vettä, on ”kitkavaa”. On tuolasessa 10*20 kangaspussissa, edellisessä elämässään ollut rengaspulttien säilytyspussi. Kääntelemällä ja rutistelemalla saa melkolailla täydellisen korkkeuden tarpeen mukaan, eli toimiva kombo!

Onko kukaan keksinyt sukkahousuille mitään taktista käyttöä, muuta kun naamiona :o

Jousimies

• Hallitus
Tarkka-ampujan niksipirkka
« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2019, 18:09 »
Aina välillä tulee tarvetta sijoittaa pehmustusta/täytettä milloin mihinkin värkkiin. Kumimaisiin materiaaleihin liimana toimii loistavasti LiquiSole.
https://www.casco.eu/fi/tuotteet/?pc=113&p=799
Yhteen kiväärinperään rakensin Etolasta hankituilla pehmusteliuskoilla ihan "mittatilaustasoisen" joustavan perän oman käteen ja olkapäähän sopivaksi.

Koheltaja

• *
« Vastaus #8 : Maaliskuu 13, 2019, 19:04 »
Mulla on tuola iso laatikollinen Midasta, niisä vaha ihan korppua. En ole katsonut aiheelliseksi tehdä toimenpiteitä, kun käyvät edelleen juuri siihen kun ristikko näyttää. En ole havainnut piipussa mitään muutoksia.

Ei niille kannata tehdä silloin mitään jos patruuna pesittyy normaalisti. PTG Match pesä on sen verran tiukka ettei kovettuneella vahalla oleva luoti pesity edes väkisin.
Kylätason ampuja

Markus

• *
« Vastaus #9 : Maaliskuu 13, 2019, 19:40 »
vaha kuin vaha esim. autovaha tai kynttilävaha jne. notkeutuu lämmöllä. esim. purkkiin kuivaneen autovahan saa toimintakondikseen viellä vesihauteessa lämmittämällä. eiköhän toimi asemaailman vahoihinkin  ;)

PUUSILMÄ

• *
« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2019, 19:54 »
Kumimaisiin materiaaleihin liimana toimii loistavasti LiquiSole.
https://www.casco.eu/fi/tuotteet/?pc=113&p=799
...
Allekirjoitan tuon.  Moninkertaiselta erävaelluksen Suomenmestarilta sain tuosta vinkin pari vuosikymmentä sitten.
Extravinkkinä tuli se, että tuubi kannattaa säilyttää pakastimessa - pysyy tuoreena vuosia.  Kokeilin ja totta on.
Pitää ostaa nyt varastoon, niin kauan, kun sitä vielä saa koska Casco ilmoittaa:
" HUOM! Uutuustuote Casco RubberFix tulee korvaamaan LiquiSolen."  Ominaisuudet saattavat muuttua.

PUUSILMÄ

• *
« Vastaus #11 : Maaliskuu 13, 2019, 20:03 »
Muistaako Koheltaja, tai joku muu, mikä oli vahan pehmenninaine, jota sai ostaa ainakin apteekista
vuonna kivi ja kirves?  Neulankärjellä pikkutippa tuota pehmennintä luodin päähän ja kohta luoti oli, kuin "uusi".
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2019, 20:22 kirjoittanut PUUSILMÄ »

Koheltaja

• *
« Vastaus #12 : Maaliskuu 13, 2019, 20:14 »
Kyllä noissa -60 luvun Lapuan paukuissa kokeiltiin vaikka mitä kemikaalia millä yleensä vahat pehmenee, kokeiltiin myös lämmittää tuloksetta. En myös innostunut lämmittämisestä elävän patruunan kanssa. Vaha oli todella kovaa ja kovettunut vaha oli myös hapettanut luodin pinnan rosoiseksi joten mekaaninen poisto oli ainoa kustannustehokas keino reilusti yli 10000 patruunalle.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2019, 20:16 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

PUUSILMÄ

• *
« Vastaus #13 : Huhtikuu 02, 2019, 15:46 »
<t>kisoista osaa sanoa mitään, mutta itse pidän patruunoita pakattuna vakuumiin. 5 patruunaa / vakuumipussi. ei kilise kolise, on suojassa elementeiltä, litteänä lätkänä helppo sijoittaa jne.. omasta tavasta kun on helppo keksiä positiivista sanottavaa. miinuksena on sitten roskan määrä ja terä-aseen / astalon tarve avauksessa sekä suhteellinen hitaus ladatessa.

näin siis patruunat itselläni rerpussa, drag bagissa ja vyössä, kotisäilytyksessä ntm rasioissa.</t>

Laitetaanpas nimim. erilaisen säilöntävinkki näkösälle niille, jotka nauttivat parin viikon rankkasateista kairassa.
Vakumoituna menevät kaikki vaihtovaatteet yms. paljon pienempään tilaan ja säilyvät kuivina pitempään, kuin muovikassiin kääräistynä.

Aikaa ennen vakuumikoneita lumpsahdin kainaloita myöten jorpakkoon.  Varalipas unohtui patruunoineen yöksi märkään taskuun.
Ei syttynyt nalli parin päivän päästä - ei.  Opetuksena oli silloin se, että lakkasin kynsilakalla  hylsyn / luodin ja nallin sauman. 

Auttoiko? Kyllä - en ole sen jälkeen pulikoinut tahtomattani. ;)

Koheltaja

• *
« Vastaus #14 : Huhtikuu 02, 2019, 16:14 »
lakkasin kynsilakalla  hylsyn / luodin ja nallin sauman.

Patruunoiden tiivistyksessä olen käyttänyt sellakkaa https://fi.wikipedia.org/wiki/Sellakka  joka imaisee itsensä pieniin rakoihin ja jää ohut kerros joka kestää hyvin patruunan pinnassa. Käsittääkseni patruunatehtaat käyttää tai on käyttäneet sellakka nallien ja luotien tiivistämisessä. Saa maalikaupoista.
Kylätason ampuja