Uutta .22LR pulttilukkoa kaappiin, mutta mikä

Aloittaja Jambo, tammikuu 26, 2019, 01:21

« edellinen - seuraava »

Valkoselkätikka

Joo tavallaan ymmärrän tuon iipposeiskan näkemyksen, mutta en ite ihan allekirjota. Varmasti hyvääkin tavaraa kuolinpesät kauppaa aseliikkeisiin jossei ole tuttuja jotka ostaa tavaraa tai tietämystä mikä nyt on kuolinpesän aseiden kunto ja tasokkuus.

Mutta itsekkin näen myönnetyn hankintaluvan arvokkaana enkä aijo sitä tuhlata arpaan. Käytettyä asetta en viittis ostaa ilman kasatakuuta tai koeammuntamahdollisuutta. Tuota ansku64 nyt vain mietin yleisellä tasolla mimmonen peli se on kun olen ymmärtänyt ettei 54veroinen mutta jos silläkin nyt kumminkin kisataan niin kait se vähintäänkin samalla tasolla on zetorin kanssa jos niitä verrataan. Noissa anskuissa vissiin on laukasukoneikko aika hieno ja säädettävä

Koheltaja

Kun piekkareista puhutaan niin samanlaista arpomista se on käynnin osalta uusissakin aseissa kun puhutaan alle parintonnin hintaluokasta, toki niissäkin on hyviä malleja sekä yksilöitä mutta huippukäynnin saaminen on melkoista lottoamista. Kun lapaseen laitetaan 3-5 tonnia niin voidaan jo odottaa jonkinlaista käyntitakuuta, ainakin niillä kalliimmilla patruunoilla.
Kylätason ampuja

HJu

64:ia saa monenlaisilla laukaisukoneistoilla. Parhaat ovat samoja mitä 54:ssa ja huonoimmat aika vaatimattomia säätöjen suhteen.

Kun halvalla Voerellakin ampuu 150m hyviä kasoja niin voidaan todeta että pienoiskiväärint nyt vaan ovat yksilöitä.

Jos ei tykkää riskinotosta niin ostaa uuden. Ei se hintaero uuden ja käytetyn välillä yleensä ole kuin muutama satanen ja kun aselupa maksaa sen 108e niin käytetyn pitäisi olla todella edullinen että sellaista miettisin.
Terveisin,

HJu

Long Range

Monille TA harrastajille lipas lienee tärkeä,mutta ellei ole niin katsailisin 1950-1960 luvuilla valmistettuja Valmet vapaa piekkareita.
Siis esim.Valmet Suomen Leijona vapaa pienoiskivääreitä.

Itselleni tuollainen siunaantui kun emännän setä lopetti ikäännyttyään 60 ls makuu ammunnan ja tarjosi minulle ajatuksella,että pysyy suvussa.

Ostin ja lähetin sen paikallisen asentoampujan mukana patruunatestiin Arvi Välkkilän Lapua centeriin.
Arvilta tuli soitto ja kiusasi samalla kuuntelulla olleita nykyaikaisten asento piekkareiden omistajia,että tämä sinun jo silloin n.50 vuotta vanha piekkari käy paremmin kuin poikien uudet härpäkkeet.

Testiasemalla parhaalla Lapuan Center X  lotilla 10 ls kasat 50 metriä olivat ulkolaidasta mitattuna välillä 11,2-12,2 mm.

2012 ei ollut HV luokan painorajaa vielä SM kisassa ja kävin silloin ainokaisen kerran tuolla Valmetilla ampumassa nykyaikaisia kasapiekkareita vastaan ja tuloksena hopeaa tuloksella 750/43 X.
Hävisin voiton tasatuloksella,mutta napakympit ratkaisivat.
Ja tiedän,että en hävinnyt Valmetin vuoksi,vaan en tajunnut,että kasapöytien alla ollut kumialusta ei mahdollistanut pöytään nojaamista kuten olin tottunut harjoitellessa kotona betoni alustalla olevalta pöydältä.
Vasta 3:een korttiin tuon tajusin ja tulos olikin jo 250/18 X.

Asennutin sepällä kiikarikiskon kehyksen päälle.Kun olen halunnut pitää tuon alkuperäisessä kunnossa,niin tuneria en tuohon saa kun en halua etu diopteria poistaa.

Käytetty ase on syytä aina käydä koeampumassa.Ampumalla noita Valmet piekkarin piippuja ei pilalle saa,mutta puhdistuspuikolla se on mahdollista.

Valmettien raudat ovat käynniltään todella hyviä ja nuo menivät muodista vain painonsa / kolhon tukkinsa vuoksi vapaapienoiskivääri ammunnassa.Eivät käyntinsä vuoksi.

Timppa

Ps.Tuo ei ole minun Valmetin testikasa tehtaalla,vaan jonkun muun.

Ps2.Mielenkiintoinen sukunimi muuten koeampujalla. Lilja.Liekö mitään tekemistä tunnetun USA.laisen piippuvalmistaja Liljan kanssa....

Valkoselkätikka

Ompa uskomaton vehe! Tuo on jo se "yhden reijän piekkari" joka puheissa aina jokatoisella on 🤓

Mistä muuten johtuu että nuo lippaattomat piekkarit ovat tarkempia? Jostain kuullut että lipastus raapis kuulaan jälkiä ja pilais ilmalennon mutta jotenki se ei kuulosta järkevältä. Sillonhan pitäs pystyy ampua samallaista kasaa ku vain yksittäin syöttäs patia lipasaseeseenkin ja se tuskin toimii. Toi käytetty ansu 64 oli myös lippaaton malli mutta siihen oli seppä tehny cz lippaille kuilun mutta joo, lipas mulle oltava

Long Range

Vielä muuten hauska juttu Valmetin lukkokehyksestä.Nyt on hypetys käynnissä,että lukon PAS rakenne antaisi parempaa/tasaisempaa käyntiä kuin SAP rakenne.

Aimo Lahti & Kump.suunnittelivat jo 1930-luvulla Valmetin "esiaste" VKT kehykseen PAS iskuri rakenteen .
Pin Around Spring = Iskuri jousen ympärillä.

Yksittäinen tapaus on tiedossani.Tiimimme 60 ls makuun SE mies Mikko (Sarjan 60 v SE) vaihtoi Hartin piipun Ansun kehyksestä vanhaan Valmetin kehykseen ja käynti parani.
Yxi pääsky ei kesää tee,mutta noin tapahtui.

Timppa

Long Range

Kyllä tuo "yhden reiän piekkari" löytyy jos on löytyäkseen etsimällä omaan piekkariinsa yhden reiän patruunan valmistuserän eli lotin.

On mentävä jommalle kummalle Lapuan testiasemalle Suomessa ja testattava kaikki saatavilla olevat valmistus erät (Lotit) Lapua Midas,Lapua Center X ja Lapua XAct.

Ja kun käyvä valmistuerä löytyy,ostaa sitä niin paljon kuin on saatavilla tai lompakon paksuus antaa myötä.

Kaikki muu ajattelu patruuna hankinnassa on toivotaan,toivotaan hommaa.

Paitsi se,että varaa Lapua Schönebeckistä testi ajan ja menee testaamaan sinne.

Timppa

Valkoselkätikka

Minkälainen juttu muuten tuo cz piipun vaihto on, onko se ihan kotona tehtävä toimenpide työkaluilla ettei tarvi  mitään aseseppiä, ja onko muissa merkeissä tommosia itse tehtäviä piipunvaihtoja? Mietin vaa tota vanhan piekkarin versus uusinta uutta ostoa että uusimmissa on tuo mahdollisuus vaihdella piippuja, jos nyt esim sen muoti kaliiperin 17homerin haluaa, maksaa se irtopiippu muutaman satasen, ettei tarvi sen takia uutta asetta ostaa. Anskuun tai vaikka vanhaan p54 sakoon varmaan saa uusia piippuja myös mutta taitaa olla sepän hommia ne vaihtaa?

Toki sekin käy mieles jos ostaa .22lr anskun, onko se verkonpainon arvonen sitku se paljo puhuttu lyijykielto tulee, et tommose cz tms sais suht halval piiputettuu uudeks kaliiperiks

Ippe69

Tukki irti, kaksi ruuvia irti ja piippu vedetään pois. Lipaskuiluun täytepala jos vaihtaa lyhyen ja pitkän patruunan välillä.
Itse olen hieman tuunannut, mulla on tukissa reiät että pultit saa löysättyä ilman tukin irroitusta. Ja sen täytepalan olen kiinnittänyt suoraan lippaaseen. Mulla on 455, mutta uudemmassa pitäisi olla samat systeemit kun piiputkin käy ristiin.

Sako quadissa taisi olla vain yhdellä pultilla piippu.

expressload

Lainaus käyttäjältä: Long Range - kesäkuu 09, 2022, 07:15
Vielä muuten hauska juttu Valmetin lukkokehyksestä.Nyt on hypetys käynnissä,että lukon PAS rakenne antaisi parempaa/tasaisempaa käyntiä kuin SAP rakenne.

Aimo Lahti & Kump.suunnittelivat jo 1930-luvulla Valmetin "esiaste" VKT kehykseen PAS iskuri rakenteen .
Pin Around Spring = Iskuri jousen ympärillä.

Yksittäinen tapaus on tiedossani.Tiimimme 60 ls makuun SE mies Mikko (Sarjan 60 v SE) vaihtoi Hartin piipun Ansun kehyksestä vanhaan Valmetin kehykseen ja käynti parani.
Yxi pääsky ei kesää tee,mutta noin tapahtui.

Timppa

metsienmies

Quad on ilman tuunaamista parempi piipunvaihdossa, kuten Ippe mainitsi cz joutuu ottamaan raudat tukista ja lisäämään lippaan taakse täytepalaa kun vaihtaa 22lr ja hmr/wmr välillä. Quadissa on vain pultti ja piippu irtoaa raudat tukissa kiinni, sekä lippaat ovat kuten t1x ulkomitoiltaan yhtä pitkät, joten ei tarvitse muuta ylimääräistä rassaamista. Pitää vaan kiikarin olla riittävän korkealla, että piippu mahtuu tulemaan ulos. Nyrkkisääntönä käytännössä 1 pykälä korkeampi kuin kaikkein matalin (eli noin 5mm korkeuseroa).

Lyijykiellosta kun puhutaan, jos totaali lyijykielto joskus tulisi, olisi siirtymäaika sellaiseen käytännössä minimissään 7 vuotta joten sitä ei ainakaan heti tarvitse pelätä tästä päivästä. Kun ei ole vielä laajennettu haulien kosteusrajoituskaan astunut voimaan, ja täysi lyijykielto tulisi minimillään 5v siirtymäajalla.

expressload

Jos ja mikäli palaan tai palaisin pitkillä pyssyillä ampumaan,olisi valintani joko Ansun 54 tahi Walmetin pk lippaattomina versioina,niihin kasa-ammuntamallinen tukki leweällä etutukilla,kuten edesmenneessä unelmien nakskakkosessani oli..Sihtronin 50x putki vielä päälle.

BT1  ;D

THuh

cz 452 ei mitään mietittävää enää, pientä "nyppimistä" ehkä tapauskohtaisesti yksilötasolla tiedossa. Hyvä tulee kun itselle tekee, ei ole kaduttanut päätös täällä päässä, eikä uudempien tuotantohimmeleiden perään tarvetta haikailla jatkossakaan

Koheltaja

T1x/P94/Finnfire 2  piippu on kiinni ruuveilla ja helppo vaihtaa, valmiita piippuja ei ole joten ne pitää teettää sepällä. Piipun vaihto samalla tavalla kun CZ:ssa, raudat irti, piipun ruuvit löysälle ja piippu vaihtoon.
Kylätason ampuja

Long Range

Valkoselkä tikka kirjoitti:

"Mistä muuten johtuu että nuo lippaattomat piekkarit ovat tarkempia? Jostain kuullut että lipastus raapis kuulaan jälkiä ja pilais ilmalennon mutta jotenki se ei kuulosta järkevältä. Sillonhan pitäs pystyy ampua samallaista kasaa ku vain yksittäin syöttäs patia lipasaseeseenkin ja se tuskin toimii. Toi käytetty ansu 64 oli myös lippaaton malli mutta siihen oli seppä tehny cz lippaille kuilun mutta joo, lipas mulle oltava"

*Lipasaukoton kehys on jäykempi kuin lipasaukollinen.Monet eurooppalaiset kehykset ovat muutenkin kuin "peltiä".Ansunkin anteeksi vaan...

*Vaikka on lippaaton piekkari niin EN IKINÄ työnnä patruunaa rampilta vaan laitan sormin pesään niin syvälle kuin menee ja vain loppu lukolla.
Kokemistani vain Diana lukossa on VALMIINA ramppi ja piipun pään pieni pyöristys,josta uskaltain EHKÄ rampilta syöttää.

Pääosassa piekkareita käy niin että vuolee vahaa ja pahimmillaan jopa lyijyä luodista rampilta syötettäessä.

Suurimmasta osasta tarttisi nuo rampit fixata ja pesän suuaukko tsekata.Ja sittenkään en muuttaisi sormin pesään työntämistä.
Liidokkeja syntyy muutenkin,niin onpahan yxi aiheuttaja poissa.

Timppa