Kirjoittaja Aihe: Ehdottakaa piippua:  (Luettu 14476 kertaa)

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Ehdottakaa piippua:
« : Elokuu 30, 2004, 17:53 »
Hankin kaksi kappaletta uutta piippua kaliiperissa 7.62, 10 tuuman nousulla tulevia (rakasta J.I:n rakentamaa kivääriä varten) varastoon. Jos tulee mieleen, ehdottakaahan mahdollisia vaihtoehtoja merkkien suhteen. (huom! Maksan enemmän  valikoiduista, testatuista piipuista. Merkki  on yhdentekevä, kunhan osunta on 0.5 MOA/10lks/300m VALMETin kanget pääsee etusijalle ;o) Max, hinta 500-600 egee/putki.

T:J
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Sori.
« Vastaus #1 : Elokuu 30, 2004, 17:54 »
Tämän piti mennä ostetaan/myydään osastoon.



Pahoitelen virhettä: J
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


john

  • *
  • Viestejä: 1.417
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2004, 08:14 »
Tilaa Liljan valikoitu tai Border Barrelsin piippu. Itse ottaisin ensin kokeiltavaksi Border Barrelsin piipun uudella 5R rihlauksella, josta on ollut puhetta aiemmin. Firma on Englantilainen ja tekevät rihlauksen lastuamalla.



Mikäli en ole ihan väärässä niin toimittavat piippuja accurasyyn.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Anonymous »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Kiitti & Valmet Sniper-kivääristä:
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2004, 21:11 »
Mielenkiintoista. Kävin kummankin saitilla ja pistelin emailia menemään. JOtenkin on merkillistä, että kun on kerrankin kohdannut oikein hyvän piipun, alkaa olla kovin kriittinen uusille vempeleille. Mulla oli aikoinaan Tikka 65:sen lukkorunkoon rakennettu kasakivääri, jossa oli Shilenin piippu. Kaliiperi oli .243 Win. Ihan mukava vehje, mutta nykyään 6mm PPC peittoisi mennentullen. Anyway, Shilenin piippu ei käynyt läheskään samaa kuin nykyinen Valmet, vaikka maksoi kaksi kertaa enemmän.

Ihan mielenkinnosta: Osaako kukaan kertoa herkullisia yksityiskohtia Valmet Sniper-kivääristä. Niitähän tehtiin hyvin vähän, ja takuukäynti taisi olla 5lauk./5cm/300metriä. Olen yhtä hypistellyt vuosia sitten, mutta siinäpä kokemus onkin. Eräs kaveri yritti kaupata mulle sellaista vähän aikaa sitten 1800 euroon. Olisi ollut kiinnostava ainakin kokeilla...



J
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


john

  • *
  • Viestejä: 1.417
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Syyskuu 01, 2004, 07:57 »
Minulla on sellainen mielikuva, että niitä tehtiin jollekin arabimaalle. Sniper nimi oli must.



Et ehkä saa tuotua niitä piipuja itse mutta kysy onko heillä maahantuojia Suomessa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Anonymous »

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2004, 08:35 »
Ihan vaan välikommenttina että se .243 Win. ei todellakaan ole mikään kasa-ammunta kaliiberi varsinkaan jos verrokkina on 6mmPPC, itseasiassa se on pirun vaikea kaliiberi saada käymään hyvin ja vaatii yleensä käydäkseen tappilataukset.



Itsellä on harkinnassa 300LM:ään seuraavaksi piipuksi Borderin R5, saattaa piipunvaihto tulla ajankohtaiseksi vuoden sisällä tällä ampumistahdilla...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2004, 08:48 »
Juu, sen tiesin jo silloin kun sen ostin. Teeri kyllä tipahti varsin haipakkaa kahdestaviidestäkymmenestä, joskin etenkin puolivaipalla jäljellä oli heplohkosti jauhelihaa... Tosin ei maksanut kuin muistaakseni 2300 tai 2200 vanhaa markkaa, joten ihan lukkoaihionkin takia. Ase oli rakennettu joskus -80 luvun alussa. Hylsy piti ladata muistaakseni Hrmadyn tai Sierran luodilla N160:sta ihan tappiin, kuten sanoit.



Niin, tuo Valmetin Sniper - ööh, eikös Sniperiä tehty vain 200 kpl? Ainakin piippuja tehtiin 1200, joista valittiin 200 parasta, näin olen jostain lukenut tai kuullut. Muistan, kun asetta jossain vaiheessa myytiin suomessa.



Daniel Liljalla on tavarantomittaja Norjassa.



J
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


HJu

  • *
  • Viestejä: 7.948
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Syyskuu 01, 2004, 20:05 »
:Niin, tuo Valmetin Sniper - ööh, eikös Sniperiä tehty vain 200 kpl? Ainakin piippuja tehtiin 1200, joista valittiin 200 parasta, näin olen jostain lukenut tai kuullut. Muistan, kun asetta jossain vaiheessa myytiin suomessa.



Tuo aseen valmistus ajoittui juuri ennen hetkeä jossa Sakoa, Tikkaa ja Valmettia yhdistettiin. Tässä yhteydessä Valmet luopui (tai pakotettiin luopumaan) kevytasetuotannosta, Tikka sulautui Sakoon ja lopputuloksena Sako enää tekee näistä kevyitä käsiaseita.



Käsittääkseni Valmet Sniperin ideoita on hyödynnetty TRG:ssä. Yksi Sniperin "vika" oli korkeahko paino joka johtui paksusta piipusta, tukevasta lukkoaktiosta ja tuhdista puutukista. Tarkkuus ainakin Ase&Eränä testaamalla yksilöllä oli erinomaista tasoa.



: Daniel Liljalla on tavarantomittaja Norjassa.



Vähän helpottaa mutta ei kovin paljon koska Norja ei ole EU-maa niin tulleja tulee ja erilaisia EU-tuontipapereita vaaditaan. SILTI helpommin Liljan piippuja tuolta varmaan saa kuin USAsta suoraan tilaamalla.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

JaRR

  • *
  • Viestejä: 90
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Syyskuu 02, 2004, 11:55 »
Kyselit Jommi jokin aika sitten noista Kriegerin piipuista.

Niitä on Kinnusen Joukolla, Äänekoskella. Tai ainakin oli...

6-millisiä ja .30-kaliiperisia ainakin oli, rihlannousuista en tiedä.

p. 0400-644315.



Aika moni kasa-ampuja uskoo tällä hetkellä tuon Kriegerin paremmuuteen. Mene ja tiedä...



Kinnunen valmistaa tätä nykyä varmaankin 95 % suomalaisten kasa-ampujien aseista. Ja niillä myös menestytään - viime MM-kisoistakin useampi mitali ja mukana parikymmentä maata.

Toki hyviä seppiä Suomessa onneksi riittää, mutta em. on ainakin yksi huolellisen työn tekijä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JaRR »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Kiitti
« Vastaus #9 : Syyskuu 02, 2004, 12:20 »
Ai, kiitos. En tiennyt, että joku tuo Kriegeriä suomeen.



J
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


JaRR

  • *
  • Viestejä: 90
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2004, 00:39 »
Niin sen verran unohtui tietysti, että Kinnusella oli muistaakseni parit Valmet Sniper- raudat (ampumattomat, vain tukki puuttuu) hyllyssä.

Onko vielä, selviää helposti kiinnostuneille yhdellä puhelinsoitolla !!!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JaRR »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
TM:lle
« Vastaus #11 : Syyskuu 03, 2004, 14:42 »
Tm:lle:

Lilja ei tee (kai nyt?) valikoituja piippuja, Niin ainakin tehtaalta vastattiin. Harmi. Olisi ollt jomin takuu.



J
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


HJu

  • *
  • Viestejä: 7.948
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #12 : Syyskuu 03, 2004, 17:47 »
Valikoidusita piipuista.



Kustom-valmistajia USAssa on kahta lajia. Toiset tekee "Match Gradea" ja "Select Match Gradea" tms. jaottelulla 2-3 eri laatuluokkaa piippuja.



Toinen lähestymistapa on tehdää pelkästään huippulaatua ja hylätä ne jotka eivät loppujen lopuksi täytä kriteereitä. Lilja kuuluu käsittääkseni tähän jälkimmäiseen kastiin.



Eli "valikoitujen" piippujen puute ei välttämättä todista huonosta laadusta vaan joskus enempi päinvastoin.



Ei noiden huippuvalmistajien kesken paljon eroja ole. Enemmän toimitusajat, jonkin verran hinnat ja paljonko eri vaihtoehtoja on saatavilla vaikuttaa. Nappirihlaajilla rihlannousuvalikoimat ovat rajalliset, samoin rihlapalkkien mitoitukset ovat yleensä "ota tai jätä"-valikoimaa.



Lothar Waltherilta saa myös hyviä piippuja ja halvemmalla kuin USAsta. Myös rosterisena. Esim. Pirkan Ase käyttää niitä Lynxeissään ja enpä ole kuullut että niiden tarkkuudessa olisi ollut piipusta johtuvia ongelmia.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #13 : Syyskuu 03, 2004, 19:10 »
Itse suhtaudun näihin valikoituihin jenkkipiipuihin melko skeptisesti sillä tiedossa on muutamia "valikoituja huippupiippuja" joita ei olla saatu käymään kasa-ammunta tasolla niin kuin niiden pitäisi. Itse en luottaisi siihen että piippu olisi jotenkin erityisesti valikoitu sillä miten pystyy täällä pohjolan perukoilla kontrolloimaan sitä minkälaisen "valikoidun" piipun sieltä jenkeistä saa. Myöskään mihinkään käyntitakuuseen en näissä piipuissa usko, kuuluu samaan kategoriaan kuin T51...



Ajatellaampa loogisesti, jos piippuja valkataan ja lajitellaan niitä paremmuuden mukaan niin ketkä ne parhaat piiput saa ja mitä niille "ei niin hyville" piipuille käy? Lähinnä tulee mieleen edustusampujat sekä muut jotka vetää "homman kotiinpäin", nyt kun ne parhaat piiput on jaettu niin mitä luulette jenkkien toimittavan tänne pohjan perukoille jollekkin pentti perusampujalle? Luotto ja uskomus pitää olla melkoisen suuri että luottaa siihen että jenkeissä viiksekäs setä vakuuttaa että tämä on maailman tarkin piippu ja sen perusteella tehdään ostopäätös.



Aivan sama tilanne taitaa olla johtavalla kotimaisella piippuvalmistajalla ja sillä vähemmän johtavalla taas ei ole minkäänlaista laadunvalvontaa joten sieltä voi saada ihan minkälaisen piipun tahansa eikä hyvän ja huonon piipun hinnassa ole mitään eroa  :wink:



Itse olen sitä mieltä että piipun tarkkuutta ei pystytä selvittämään muuten kuin itse ampumalla. Jos piippu koeammutaan jenkeissä piippuvalmistajalla niin että se on pultattu kelkkaan kiinni ja se osoittautuu käyväksi piipuksi, kun se sitten rahdataan tänne ja ruuvataan pentti perusampujan aseeseen kiinni ja ammutaan makuulta pussien päältä niin tulokset saattaa olla selkeästi huonompia kuin esim. Sakon tai Lotharin peruspiipulla.



Kuten monesti ollaan jo huomattu niin itse olen piippujen ja käynnin suhteen melko skeptinen koska olen joskus seurannut muutamia kertoja näitä "särkyneitä sydämmiä" kun kaikki ei olekkaan toiminut sillä tavalla kuin jenkkien kotisivuilla on mainostettu.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 596
Vs: Ehdottakaa piippua:
« Vastaus #14 : Marraskuu 22, 2021, 19:04 »
Tempaistaampa vanha lanka naftaliinista kun otsikko lippaan liki. Millaisia kokemuksia tämän päivän piippu valmistajista? Mistä saa esim IBI piippuja Suomeen? Miten nuo ulkomaan piiput vertaantuu kotimaisiin? Hienointahan olisi jos jollain olisi kokemusta useammasta valmistajasta mutta jos on pelkkiä hyviä niin mitä sitä valmistajaa vaihtamaankaan [emoji848]

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla