Piekkarin kaveriksi .308

Aloittaja mohkofantti, marraskuu 05, 2018, 21:23

« edellinen - seuraava »

mohkofantti

Jeps.

Mulla on tuo Sakon Quad Range .lr ja .wmr

Noh mutta kun haluais Metästä ja ampua pitempiä matkoja (puhkoo pahvia) joka on todella kiinostavaa ja jäin keväällä koukuun. Siinä määrin että alko hiipiä ajatus isomasta raudasta. Nytten vaihto ehtona niikuin alun pitäen ajattelin Tikan t3 Sporsteria isomaksi kaveriksi. MUTTA. Nytten ois tullut ajatuksiin että Trg vois ollakiin ihan passeli. Linnustukseen ja isommalle riistalle jos kävis ampuma kokkeen. Valkohäntä peuralle esim.  

Trg 21 .308 ois yks variantti jos tuollaista hommais mitä plussaa tai miinusta esim Sposteriin nähden. Kun iän ikkuinen hinta

Tai erot 21 ja  22 trg välillä Tai t3x Sporsterin. muuta kuin että trg 3 olkanen lukko ja t3x 2 olkanen Ja se että 21 ja 22 välillä että 22 lukko on helpommin kenttä purettava ja tukki hieman erilainen ehkä enemmän rangen tapanen kahvan kalistuksen osalta mikä fiilis itselle on muodostunut aihesta  ?

Tikka Ctr on varmaan vaihto ehto jollekiin mutta itse en oikeen saanut hyvää fiilistä aseseen kaveri osti vajaa viikko siiten sellaisen ei ainakaan omaan kouraan istu kuin Rangen tukki. Samalla reissulla katselin ja kuolasin kyllä Trg 22. Mutta tuo Trg 21 vaikuttas  hyvälle vaihto ehdolle omaan kätöseen. Mutta jos on niin sanotusti paljon ammuttu Trg onko sellainen esim käytettynä millainen.

T3x TAC A1 ois varmaan kanssa muuten mutta kun taitto peränen ja painavampi kuin esim Trg ja reikiä tukissa kuin Juustossa niin ei oikeen mielytä.

Haluan Tarkan aseen. Jolla on oikeesti hyvä käynti ja eronomia. Paino ehkä askaruttaa tuon sporsterin ja trg välillä hieman.

MOj

Ajatus Sporterista on Quad Rangen kaveriksi hyvä vaihtoehto samanlaisen tukin ergonomian vuoksi, ja painot on lähempänä toisiaan kuin TRG:n kanssa. Tämä on tärkeä asia, koska silloin pinska palveleen ison kiväärin treeniä parhaalla mahdollisella tavalla.

mattix

Lainaus käyttäjältä: mohkofantti post_id=94817 time=1541445824 user_id=7071
Tikka Ctr on varmaan vaihto ehto jollekiin mutta itse en oikeen saanut hyvää fiilistä aseseen kaveri osti vajaa viikko siiten sellaisen ei ainakaan omaan kouraan istu kuin Rangen tukki.

...

Haluan Tarkan aseen. Jolla on oikeesti hyvä käynti ja eronomia. Paino ehkä askaruttaa tuon sporsterin ja trg välillä hieman.

Mites sitten CTR ja laitat siihen GRS:n säädettävän Berserk tai Bifrost -tukin? Ergonomia menee minusta TRG:n ohi ja hinta ei. Olen ollut todella tyytyväinen Bifrostiin CTR:n kanssa. CTR:n etu on, että siihen löytyy hyvin myös muita tarviketukkeja. Se perustukki ei mikään kummoinen ole.

Jos TRG:n laitat, niin se kannattaa erityisesti rautojen ja laukaisukoneiston takia. Tukkeja löytyy parempia. Täällä on asiantuntijoita sanomaan eroa CTR:n ja TRG:n käynnille, kun 308:sta kyse. Normaaliampujalla se ei liene iso.

MOj

Noissa kaikissa vaihtoehdoissa tuskin millään tulee ongelmia käynnin osalta. Sen sijaan hinnoissa on isot erot.

TRG: n tukin ergonomian osalta voidaan olla montaa mieltä, mutta väitän, että TRG 22 on kokonaisuutena, omalla bipodilla varustettuna, erittäin hyvä ja tasapainoinen ammuttava, varsinkin lyhyemmällä piipulla. Se on profiililtaan matala, kaikki on lähellä piippulinjaa, mikä on tärkeää ammuttavuuden kannalta. TRG 22 on varmasti yksi parhaista, ellei paras out of the box tarkkuuskivääri vielä tänä päivänäkin.

mohkofantti

Niin lähinnä pahvin puhkontaan. tulisi mutta viraalisesti metsästys ase Toki käyn metsälläkiin.

Mutta Trg ois käynti ja sen ergonomia kävisi suoraan ns. Paketista. Ei tarviis ostaa mitään tukkeja tai muutakaan kun keskittyä oleeliseen eli ampuma harjoitteluun. Ja kyllä aseen tarkuus on suuressa roolissa. Käsitääkseni 0.5 Moa:n käynti on Trg .308 normaalia entä T3x ? Tai onko joku jommalla kummalla ampunut parempaa kasaa.  Ammunta matka ois 300-800m alle 150m riitää hyvin tuo piekkari.

MOj

Kaikissa tietämissäni Tikoissa riittää käynti itselataamalla ja usein jo kaupan tarkkuus patruunoillakin 0,5 kulmaminuutin tuntumaan. Kaveri perän takana ratkaisee.

mohkofantti

Noh...

Mitäs Tikassa T3x ois parempaa Trg Nähden kuin... Hinta ?

Tarvike tukeissa ei ole löytnyt viellä voitajaa T3x sportterin tai trg ergonomialla itse tykkään että etutukki on kantikas on helpompi hahmottaa aseen asentoa paremmin kuin pyöreestä tukista. Ainakiin oma kohtaisesti

Jos AIAW  L96A1 tukki ois tarvikeena T3x ehkä voisin harkita

Mites Piipun pituudet ?

Tikoissa 500mm tilaamalla 600mm

Trg 660mm

kummassakiin on  11" nousu käsitäkseen .308 win kaliberissä

Metästyksessä ei suurta merkitystä varmaan jos 100m tuntumassa häärätään. Pituudella

Mutta niikuin mainitsin pahvin puhkonnan 300-800 metriin niin lähnnä tuohon matkaan.

Pitemmällä piipulla sais enemmän vauhtia samalla ruuti laadulla ja määrällä kuin lyhyemmässä tapauksessa.

Entä lukon toiminta herkkys noissa T3x tai Trg

Tai laukasukoneiston laatu?

Tikassa ja Quard Rangessa on sama laukasu koneisto. Ymmärtääkseni jossa on kyllä tehtaan jäljiltä... TODELLA HUONO laukasu tuntuma piti vahitaa jousi ja hioa pintoja ja vieläkään se ei ole ihan erinomainen korkeintaan sanosinko välttävä.  Tehtaan jäliltä antaisin arvo sanan laukasuun 4-10 asteikolla 4.5 tehtaan jälilitä nytten oisko 8.5 kun on tehty noi toimen piteet.

Trg:ssä olisi varmistin liipasimen tuntumassa eikä toisella puolella asetta.

Perkeleen_Luoma

Jos tikassa on tehtaan jäljiltä huono laukaisu, niin se viedään takuuseen, eikä vaihdella jousia ja viilata pintoja.

Valinta ratkeaa kun budjetti on selvä ja tiedät kuinka painavaa pakettia viitsit kantaa.

Trg on tehty viranomais käyttöön, mutta ei siitä tavan harrasta juuri kostu.

Tukki tuunatut T3 menestyy kisoissa ihan siinä missä piirustuspöydältä asti ta-käyttöön tehdyt.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

MaR

Mulla on ollut trg22 ja Tikka Tac a1. Molemmat ovat hyviä kivääreitä, joskin pidän jälkimmäisestä enemmän.

Trg22 kannattaa ostaa uutena. Vuonna 2015(?) lukko päivitettiin ja siinä on nyt 2 ulosheittäjää ja hylsy ulostuu paljon mukavemmin. Omassa vanhemmassa yksilössä hylsy saattoi tipahtaa aseen sisälle lukkoa hitaasti liikuttaessa. Tikassa vuorostaan on aktiivinen ulosheittäjä ja lukon liike ei vaikuta hylsyn ulostumiseen.

TRG liipasinkoneisto on hyvä. Pidän myös Tac a1 koneistosta, joka on myöskin kaksivaiheinen. Muissa tikoissa koneisto on yksivaiheinen.

Taittoperä on tarkkuuskiväärissä todella kiva ominaisuus. Itse ainakin pidän siitä, että saan kiväärin kätevänkokoiseen laukkuun joka mahtuu kaikenkokoisiin autoihin.

Tac a1 on viimeisen päälle moderni tarkkuuskivääri. Sitä pystyy muokkaamaan tukin ja perän osalta. Trg taas on melko valmis pakkaus jonka muokkaaminen maksaa paljon. Esimerkiksi jälkiasennettava Sakon taittoperän hinnalla saa sen kokonaisen Tac a1 kiväärin... Trg:n muoviosat ovat kivemman tuntuisia talvella, kun tac a1 kylmää hohkaava alumiini chassis & tuubi. Suunnitteilla on tosin tehdä neopreeni "sukka" etutuubin päälle, jolla tämä ratkeaa.

Jos kaliiberi on .308, niin ottaisin suoraan kiväärin 20" piipulla. Kätevän kokoinen ja lisäpituus piipussa ei tuo hirveästi suorituskykyä lisää. Jos taas suorituskykyä haluaa enemmän, niin vaihtaisin kaliiperin. Trg:n saisi tilattua suorana 20" piipulla. Taittoperä Tikka tac a1 on tällä hetkellä muuaseluokassa. Toisaalta lain päivityksen jälkeen kiväärin mitta on muuttumassa 300/600mm, jolloin 20" piippu taittoperällä on ok.

Jos valinta taas on kustannustehokas tikka t3x ctr, niin tukkejahan löytyy aivan pilvinpimein. MDT llä on loistavia tukkeja. Kannattaa katsoo MDT ess.   PSE components tukkeja valmistaa Mcmillan henkisiä lasikuitutukkeja. Krg valmistaa laadukkaita tukkeja käytännössä TRG ergonomialla. Kaikkia edellä mainittuja saa tällä hetkellä suoraan Suomesta hankittua.

JoensuunSAR

Tarviketukeista ei pidä unohtaa KRG Bravo tukkia.

Ominaisuudet lähelleTRG.n tukkia, mukaanlukien alumiininen ruoto, joka on TRG.ssäkin.

Tukki on mallinnettu TRG tukkia apunakäyttäen.

Erään asiakkaan sanonta, tämähän on kuin TRG.

https://kineticresearchgroup.com/product/bravo-chassis/">https://kineticresearchgroup.com/product/bravo-chassis/

Löytyy heti varastosta 620€.

mohkofantti

Niin...

Itse olen katsonut myös tuota TRG 21

photoshopissa lekkasin ja liimasin Quard rangen tukin päälle niin geometria ja ergonimia ois aika liki. kuvien perusteella en tiedä käytännöstä.

Mutta käytetty Trg 21 ois hinnallisesti kova vastus uudelle T3x Sporsterille.

Tai minkä hintanen on T3 Sporsteri päivittää T3x ja mitä kaikee sinne pitää mättä. Olen kuullut että siellä on muovi osia jotka antautuu samaten alumiiniä joka pitää korvata teräksellä  Jne jos menaa että on kestävä ja päivitetty T3x:si

Perkeleen_Luoma

Ei tuossa muuta muovista ole päivitetty kuin lukon peräkappale, joka voi hajota.

Kummasti noillakin on useita tuhansia laukauksia ammuttu ilman hajoamisia.

Niitä voi sitten vaihtaa alkaen muutama kymppi alumiinisiin tai enemmän euroa tiskiin niin saa vaikka titaanista.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

mohkofantti

Jos käytettynä harkitsee tuota Trg-21 Tai muuta asetta

Esim onko siinä jotain mitä tulisi huomioda .308 esim ampuma määrät?  

Paljonko tuolla ampuu jos piipua ja asetta on huolettu kuin kuuluu.

Minkä hintanen on uusi piippu vai tarviiko jotain muutakiin uusia jos meinaa että saadaan paras tarkkuus aseesta ?

Onko hyväksi havattuja tehdas panoksia.  Siihen käynin testaamiseen. vaikka 100m radalla 0.5 Moa pitäsi olla normaali käynti Trg:lle mutta itse lataamalla onko päästy parempaan tulokseen.

Jos sanotaan että budjetti on noin 1000-2000 välissä Trg21 olen nähnyt tuohon hintaan. Samalla rahalla toki saan 700 remingtoninkin josta pääsee rakentamaan tai Tikkoja montakiin eri versiota uusia ja käytettyjä Mutta ymmärtäskeni tuo Trg-21 olisi suhot omiaan tuohon 300-800 Metrille pahvin puhkontaan Ainakiin jos on kunnossa. ?

WhoEver

Jos tykkää projekteista, niin varmaan kannattaa sitten ostaa se -21/remington.

Itse ostaisin TAC A1, jonka saa varmasti alle 2k€ kun pikkasen kyselee tarjouksia eri paikoista. Pääsee suoraan sitten ampumaan, eikä ase seiso sepitettävänä... ja jälleenmyyntiarvokin on varmasti parempi, kuin projekteilla.

(Omasta kaapista löytyy myös TRG-21, joka on jäänyt seisomaan sen jälkeen, kun ostin .260rem TAC A1:den)

HJu

TRGn 308-piippu kestää tarkkana +10 000lks. Uuden piipun asennus maksaa piipusta ja asentajasta riippuen 450-900e euroa. Suurinpiirtein.

Jos on 2000e laittaa niin minä ostaisin uuden T3x TAC A1:n ja kaliperissa 6.5 Creedmoore. Tuostahan saa vaihtopiipulla 308:n, 243:n tai 260Remin jos joskus haluaa vaihtaa kaliperia.
Terveisin,

HJu