Kirjoittaja Aihe: .308 aliääni lataus  (Luettu 77454 kertaa)

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.155
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #15 : Maaliskuu 02, 2007, 12:28 »
---------------------

Joku poisti modeoikeuksillaan Paragonin kommentin johon JL vastasi. Muokkasin JL]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut LSa »

pyrjovuo

  • *
  • Viestejä: 306
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #16 : Maaliskuu 02, 2007, 14:09 »
No nyt kun näistä supuista kirjoitellaan, niin onko jollain Tikka T3 Tacticalissa toimivaa supu lataus reseptiä? Tuo Lapuan 13g luodilla varustettu subsonic ei tunnu vaimenevan mun tikassa. Nousuhan on 11". Tarvinnee esim 10g luodin, tai max 12g, vakautuakseen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut pyrjovuo »
Белая смерть

MikaS

  • *
  • Viestejä: 847
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #17 : Maaliskuu 02, 2007, 18:50 »
Lainaus käyttäjältä: "pyrjovuo"
No nyt kun näistä supuista kirjoitellaan, niin onko jollain Tikka T3 Tacticalissa toimivaa supu lataus reseptiä? Tuo Lapuan 13g luodilla varustettu subsonic ei tunnu vaimenevan mun tikassa. Nousuhan on 11". Tarvinnee esim 10g luodin, tai max 12g, vakautuakseen.


Suosittelisin molypinnoitettuja 10g scenuja tai 9.7g lock baseja. Ruudiksi N310 ja annoksia voi apinoida gunwriterssin sivuilta ( jos sellaiset ovat vielä olemassa ). En muista ulkoa mikä käytetty lataus oli 308:ssa, mutta vähän se oli. Omassa vaimennetussa Tikka 55:ssa, varsinkin tuo lock base oli moa:n luokkaa/100m. Molyttomissa luodeissa tuli selviä korkeusheittoja-->piätelmä kitka/lähtönopeuseroista.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MikaS »

Egor

  • *
  • Viestejä: 12
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #18 : Maaliskuu 06, 2007, 17:39 »
Tietäisikö kukaan luotia, joka aukeaisi noilla +-300 m/s nopeuksilla?

Tulisi ns. haaskaluodiksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Egor »

hämeen hitain

  • *
  • Viestejä: 91
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #19 : Maaliskuu 06, 2007, 18:39 »
Lainaus käyttäjältä: "MikaS"

Suosittelisin molypinnoitettuja 10g scenuja tai 9.7g lock baseja. Ruudiksi N310 ja annoksia voi apinoida gunwriterssin sivuilta ( jos sellaiset ovat vielä olemassa ). En muista ulkoa mikä käytetty lataus oli 308:ssa, mutta vähän se oli. Omassa vaimennetussa Tikka 55:ssa, varsinkin tuo lock base oli moa:n luokkaa/100m. Molyttomissa luodeissa tuli selviä korkeusheittoja-->piätelmä kitka/lähtönopeuseroista.


Kuinkas pitkiä sarjoja vaippaluoteja voi ampua supunopeuksissa, kerääkö piippu kuparia normaalia enemmän?



Latasin taas muutaman kokeeksi lyijyluodilla (186gr rasvoineen kilpineen) N310 ruudilla. Näitä on kokeiltu 22 Trg:ssä ja hyvin vakautuu 250-430m/s nopeuksissa, reijät on poikkeuksetta pyöreitä ja lähtönopeudet tasaisia.



Tarkkuudesta en sano vielä mitään kun tää nyt on vähän semmosta rääpimistä, sillointällöin muutama koepaukku.



http://img144.imageshack.us/img144/6622/lyman006smallar2.jpg" alt="" class="bbc_img" />
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut hämeen hitain »

MikaS

  • *
  • Viestejä: 847
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #20 : Maaliskuu 06, 2007, 19:10 »
Lainaus käyttäjältä: "hämeen hitain"

Kuinkas pitkiä sarjoja vaippaluoteja voi ampua supunopeuksissa, kerääkö piippu kuparia normaalia enemmän?
.



Mielestäni piippu ei kerää paljoakaan kuparia, mutta pinnoittamattomilla luodeilla tuli reilua pystysuuntaista hajontaa. Pinnoitetulla taas tuli selkeitä pyöreitä kasoja osuen jopa samoihinkin reikiin.



Rasvatut lyijyludit ovat mitä parhaita supulatinkeihin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MikaS »

pyrjovuo

  • *
  • Viestejä: 306
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #21 : Maaliskuu 06, 2007, 20:36 »
Lukasin Gunwritersin 3 sivua (Part 1-3) ja olihan siellä jotain 308 subsonic lataamiseen, muttei oikeastaan kuiteskaan sellaista ohjetta että uskaltaisin ladata niitä. Onko joku ladannut Tikka T3 Tacticaliin toimivaa Subsonic patruunaa? Siis sellaista joka osuu esim 100m matkalla kohtalaisen hyvin. Mikä luoti, ruutityyppi ja paljonko ruutia? Omalla vastuulla tietty. Jos arveluttaa laittaa yleiseen jakeluun niin laita edes e-mailiini pauliilona@hotmail.com    Tai onko tietoa mikä ruuti on vihtavuoren 308 subsonic patruunassa? Ne eivät mielestäni kuitenkaan vaimenneet tacticalissa vaan paukaus oli edelleen sellainen että perheeni ei sitä hiljaisena pitänyt lainkaan, vaan valitusta riitti.  :(
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut pyrjovuo »
Белая смерть

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #22 : Maaliskuu 06, 2007, 21:16 »
Menee hylsyn mitan suhteen sivuun, mutta seuraavilla resepteillä .30-06 vaimeni hyvin ja käy ok.



- Luoti 180gr valuluoti

- Hylsy lapua, nallireikä porattu muistaakseni 3mm

- nalli CCI200

- Ruutia 7,5gr N310



Hyvin käy, tasaiset nopeudet siitejä "läjiä" jopa vielä 300m päässä nätisti. 100m päässä käynti luokkaa 30mm.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MSa »

hämeen hitain

  • *
  • Viestejä: 91
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #23 : Maaliskuu 06, 2007, 21:43 »
22 Trg:ssä (.308Win.) vähän samaa linjaa:



-Valuluoti 12.05g .311"

-hylsy Sako liekkireikä 3mm

-Nalli normaali kiväärinalli CCI (onko se juuri tuo 200?)

-Ruutia 0.42g N310

-Nopeudet tällä reseptillä tasaisia n.295m/s



Satkuun parhaillaan alle 50mm:n läjiä mutta hienosäätö on vaiheessa, eipä se taida tuosta juuri parantua.



Jos testaat valuluoteja niin kokeile eri paksuisia, .308" käy selkeästi heikommin kun .311", ainakin juuri tuo luoti mistä on kuva ylempänä. Olen kuullut että tulpaksi niin paksu valukuula kun vaan pesään mahtuu.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut hämeen hitain »

pyrjovuo

  • *
  • Viestejä: 306
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #24 : Maaliskuu 07, 2007, 08:38 »
Kiitos hyvästä vastauksesta, tacticalissahan on sama piippu kuin TRG 22ssa. Mutta, pitäskö nuo luodit valaa ihan itse? Vai myykö niitä liikkeet? Ja oletko itse porannut sen nallipesän reiän 3mm kokoiseksi? Parantaako se ruudin palamista? Eikö näin pienissä ruutimäärissä tapahdu kerta detonaatiota (Siis että ruuti palaa liian nopeasti kun siellä on väljää)? Ja miksi sinne jotain vahaa laitetaan, hylsyynkö ruudin seuraksi vai kuinka? Kerro nyt tämä vielä kokemattomalle. Aika työlästä puuhaa ilmeisesti sellaisten supujen lataaminen. Herää kysymys, kandeeko?  :D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut pyrjovuo »
Белая смерть

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #25 : Maaliskuu 07, 2007, 15:51 »
Lainaus käyttäjältä: "pyrjovuo"
Kiitos hyvästä vastauksesta, tacticalissahan on sama piippu kuin TRG 22ssa. Mutta, pitäskö nuo luodit valaa ihan itse? Vai myykö niitä liikkeet? Ja oletko itse porannut sen nallipesän reiän 3mm kokoiseksi? Parantaako se ruudin palamista? Eikö näin pienissä ruutimäärissä tapahdu kerta detonaatiota (Siis että ruuti palaa liian nopeasti kun siellä on väljää)? Ja miksi sinne jotain vahaa laitetaan, hylsyynkö ruudin seuraksi vai kuinka? Kerro nyt tämä vielä kokemattomalle. Aika työlästä puuhaa ilmeisesti sellaisten supujen lataaminen. Herää kysymys, kandeeko?  :D


- nallireiän laajennus, jotta nallin liekki nuolaisee leveämpänä ==> paremmin ruudit palamaan. 3mm pora akkukoneeseen kiinni, nallipesästä sisään. Jos haluaa hifistellä, niin 4,5mm poralla hylsyn sisältä sipaisu jotta porauspurseet lähtee pois reiän reinoilta.



- luodit vahataan piippukitkan vaihteluiden minimoimiseksi. Luodit kandee vahata joko ennen luodittamista tai sitten kastovahata luodituksen jälkeen reippaasti. mulla valuluideissa on rasvauria, joten pienelle alustalle laitan vähän vahaa, sitten luodit siihen päälle ja heiluttelen alustaa, jotta luodit alkaa vahoittua. Vaha on purkissa vaseliinimaista, mutta kovettuu vähän piekkarin vahamaiseksi parissa tunnissa ilmassa. En tiedä mitä on, sain kaverilta ja purkin päällä lukee ABBA-Silli + haisee pahalle.



- alilatausdetonaatio on kait aina mahdollinen pienillä latauksilla. nettiviisauksien mukaan tuo 7gr pitäisi jo olla riskivyöhykkeen ulkopuolella. tosin vaikee sanoa ennen kuin kajahtaa. Ilmeisen hyvin kruudi palaa sillä nopeusvaihtelut on pieniä.



Luotien läpäisystä. Lyijyluoti jota käytän ei mene miksikään puhelinluetteloon ammuttaessa. 100m päässä läpäisyä luettelossa oli yli 30cm!!! Eli ei 180gr luoti 320m/s ulos tuleessa ole mikään tuhnupaukku! Kokeilematta on jos luodin kärkeen tekee reiän avautumista ajatellen. Nettiviisaiden mukaan 2mm reikä 5mm + 5mm kartiosekkause kärjessä avaa luodin hyvin luettelossa.



MSa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MSa »

hämeen hitain

  • *
  • Viestejä: 91
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #26 : Maaliskuu 07, 2007, 16:08 »
Lainaus käyttäjältä: "pyrjovuo"
Kiitos hyvästä vastauksesta, tacticalissahan on sama piippu kuin TRG 22ssa. Mutta, pitäskö nuo luodit valaa ihan itse? Vai myykö niitä liikkeet? Ja oletko itse porannut sen nallipesän reiän 3mm kokoiseksi? Parantaako se ruudin palamista? Eikö näin pienissä ruutimäärissä tapahdu kerta detonaatiota (Siis että ruuti palaa liian nopeasti kun siellä on väljää)? Ja miksi sinne jotain vahaa laitetaan, hylsyynkö ruudin seuraksi vai kuinka? Kerro nyt tämä vielä kokemattomalle. Aika työlästä puuhaa ilmeisesti sellaisten supujen lataaminen. Herää kysymys, kandeeko?  :D


Olen valanut luodit itse mutta kyllä niitä myydäänkin, esim Gunhill josta olen kerran tilannut. Toimitusaika oli useampi viikko. Olen niin laiska valuri että kaikki omat valut tulee ammuttua itse.



Hylsyn liekkireijät porasin ihan vaan porakoneella. hylsyyn en ole laittanut muuta kuin ruudin ja olen lipastanut patruunat ihan niinkuin "kovatkin" patruunat, tai sitten yksi kerrallaan hylsynpoistoaukosta. En ole kopistellut ruutia nallin puoleiseen päähän ja tästä huolimatta nopeudet on tasaisia. Ilmeisesti nopea pistooliruuti syttyy kerralla kun liekkireikä on suurennettu. Toinen vaihtoehto on kuulemma magnum-nalli mutta sitä en ole kokeillut.



Kyllä ainakin näitä latauksia voi ampua ilman kuulosuojaimia vaikka ihan vaimennetun piekkarin tasolle ei pääsekään.



Mulla on supulatinkeja varten Sakon hylsyt ja koviin latauksiin Lapuat, ei mene hylsytkään sekaisin vaikka näkyyhän ero jo liekkireijän koosta.



Kandeeko? mikä ettei. :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut hämeen hitain »

hämeen hitain

  • *
  • Viestejä: 91
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #27 : Maaliskuu 07, 2007, 16:29 »
Valuluodeista jäi sanomatta että ne pitää tosiaan vahata niinkuin MSa kirjoitti, itse vahaan ne kalibrointipuristimella joka kalibroi luodin ja pumppaa samalla rasvaurat täyteen luotivahaa. Tulikilpi laitetaan myös tässä vaiheessa, kun luoti painetaan perä edellä holkkiin kilpi puristuu luodin perään. Valuluodeissa on lähes aina rasvaurat eikä niitä saisi kuivana ampuakaan. Testasin kerran sitä että dippasin valmiin patruunan kärjen Leen liquid aloxin ja mehiläisvahan sotkussa ja huomasin radalla että patruuna ei sovikaan pesään. siihen loppui dipit.



Ainakin Gunhillin luodit oli valmiiksi vahattu ja kilvitetty. Nettisivuja ei muuten sillä puljulla taida olla.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut hämeen hitain »

pyrjovuo

  • *
  • Viestejä: 306
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #28 : Maaliskuu 07, 2007, 20:12 »
Vai että tulikilpi. Heh, mikähän se on? Annas kun arvaan, hylsyyn laitetaan jotain täytettä jotta ruuti pysyy ammuttaessa nallin luona???? RiGHT??
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut pyrjovuo »
Белая смерть

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #29 : Maaliskuu 07, 2007, 20:22 »
Tätä mun on aina kiinnostanut kysyä: Mikä toi Lapuan Subsonic-luoti oikein on? Sen tiedän, että se on aliäänipaukuksi luotu, mutta miten se eroaa muista Lapuan (ja muidenkin) luodeista?



Egor: Kysyit, mikä luoti avautuu +-300 metrin nopeuksilla. Kokeile Hornadyn veneperäisiä ja reikäpää match-luoteja. Niiden kuori on todella ohut, joten se kyllä avautuu osumassa luultavasti hyvin alhaisillakin nopeukseílla. Ainakin 850m/s vauhdilla ne ovat aivan käsittämättömän tehokkaista varmint-ammuntaan - ei varmana tarvitse jäljittää elukkaa kun Hornadylla lataa... Ammuin kerran 75 metristä .243:lla varista, luotina oli juuri Hornady. Alas leijui vain kasa risaisia, verisiä höyheniä... 850m/s on tietysti täysin eri asia kuin vaikkapa 350m/s, mutta Hornadya suosittelen juuri sen ohuen kuoren tähden.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"