Kangastuksen näkyminen (lämpöväreily)

Aloittaja hamajy-1, elokuu 18, 2004, 14:00

« edellinen - seuraava »

hamajy-1

Olen koettanut perehtyä kirjallisuuden välityksellä kangastuksen tulkintaan ja tosi hyvin olen teorian ymmärtänyt.

On vain 'pieni' ongelma eli en kirveelläkään näe mitään kangastusta tähtäinkiikarissani! Olen koettanut säätää focuspistettä edestaas eli kyllä jotain olisi pitänyt teoriassa näkyä.  Säidenkin olisi pitänyt olla suotuisat eli aurinkoista ja kevyt 0-4 m/s tuuli.

Kertokaahan viisaammat, miten aloittelija saa kangastuksen varmimmin näkyviin.  Käytössäni on BSA 6-24x44,Zeiss 6-24x56 ja katselukiikari Leupold 15-45x60.

Mikä on idiottivarmin paikka,olosuhteet ja välineet, jossa tätä voisi treenata? Ei siis välttämättä ammunnan yhteydessä.

T: Sokea

PNo

Luulisi näkyvän kun tsiikaa pitkähköä asfaltti suoraa aurikoisena yli 20C päivänä. Tosin tuulen pitänee olla suht' vieno

Pete
Taistelutilanteessa tarkka-ampujat voidaan jakaa kahteen ryhmään; hyvät ja kuolleet

hamajy-1

Miten tuo kiikari säädetään kangastusta 'etsittäessä'?

Näkyykö aaltokuvio selvästi vai pitääkö sitä etsimällä etsiä?

MSa

Tervehdys,

Hamajy-1 tarkoittanee kangastuksella ilmeisesti tavallisempaa termiä "väreily", josta voi arvioida tuulen voimakkuutta...

Mikäli olin oikeassa, niin sitten seuraavat havaintoni käytännöstä voivat olla avuksi.

Tuossa kelissa, josta mainitsit +20, 0-4m/s tuuli jne ei pitäisi olla ongelmia. Helpoiten väreilyä syntyy silloin kun ilma on suhteessa kylmempää kuin mitä kuumemmaksi auringon lämmittämä maa saa ilman muuttumaan maan pinnalta. Eli esim aurinkoinen kevätpäivä on omiaan. Se millainen maa on tähystyslinjalla on merkittävä. Paljas muokattu pelto keväällä on hyvä, kun kasvustoa on enemmän tuntuu että väreily jää aavistuksen pienemmäksi.

Tähystyskorkeus vaikuttaa oleellisesti väreilyn näkymiseen. Itse ammun usein kukkulan laelta pitkää laaksoa pitkin toisten kukkuloiden kylkeen. Tällöin luoti on pääosan matkasta 10-15m korkeudella maasta. Tällöin tähystyslinja on sen verran korkealla maasta, että väreilyä näkyy harvoin. Toisaalta samoista oloista kun siirtyy laakson pohjalla pötköttämään ja tähyilemään "maata pitkin", niin väreily alkaa selvästi näkymään. Eli voitaisiinkon sanoa, että väreilun voimakkuus heikkenee ylös päin mentäessä? Loogista ehkä sillä kuuma ja kymä ilma sekoittuvat matkalla.

Itse väreilyn näkemiseen ei ole mielstäni mitään kikkoja. Parallaksitornilla olen tarkentanut kiikaria eri etäisyyksille ja saanut ko. etäisyden väreilyn näymään... Ehkä silmä on hyvä pitää rentona ja antaa vaeltaa jossakin välimaastossa eikä kohdistettuna taululle. Kyllä tavallisen väreilyn pitäisi näillä eväillä näkyä.

MSa
[url=https]

hamajy-1

Kiitos vastauksista!

Tarkoitin tosiaan 'väreilyä'.  Rakkaalla lapsella on monta nimeä mirage, kangastus ...

Itselleni ongelmana on se, että väreily siirtää myös itse maalia.  Huti tulee, vaikka ei tuulekaan.  Väreily voi siirtää maalia jopa 1.5 MOA.

Tämä yhdistettynä tuuleen olisi tarkoitus oppia arvioimaan väreilytulkinnan  avulla.

Luulen, että ongelmani on tuo näkökyky (>45 v)?

Lisää vinkkejä otetaan vastaan!

HJu

Väreilyn saa parhaiten näkyviin kun katsotaan maan tasasta maalia kohti ja tarkennetaan ensin maaliin ja sitten säädetään "takaisin päin" ikään kuin yritettäisiin tarkentaa johonkin kohteeseen maalin ja ampujan väliin. Sitten tällä "epätarkalla" säädöllä katsotaan maalia kohti ja "Katso, ilma väreilee tuossa välissä".

Noista tähtäimistä parhaiten varmaan Leupoldilla näkyy ja sitten Zeissillä. BSAn linssien laatu on heikompi mutta kyllä silläkin pitäisi näkyä. Pikatarkennus on noista Leupoldissa nopeimmin ja helpoimmin käytettävissä.

Silmän näkökyky ja varsinkin tarkennuskyky voivat vaikuttaa asiaan mutta tarkenna siihen "välimaastoon" niin pitäisi näkyä.
Terveisin,

HJu

hamajy-1

Kiitos HJu & Co.

Testaanpa tänään Zeiss:lla Luonetjärven 300m radalla!   Toivotaan, että papan käsi ei tärise enemmän kuin väreily.   Teen itselleni sitten kuvallisen tulkintaohjeen, jota voitte käydä katsomassa kotisivuillani.

Jos kaikki menee hyvin, pitäisi minun säästää runsaasti paikkoja.

Pihinä miehenä pyrin paikkaamaan 5 reikää yhdellä paikalla ... (vitsi).

T: 'Sokeakin osuu, kun joku auttaa!'

hamajy-1

Kiitos HJu & Co.

Testaanpa tänään Zeiss:lla Luonetjärven 300m radalla!   Toivotaan, että papan käsi ei tärise enemmän kuin väreily.   Teen itselleni sitten kuvallisen tulkintaohjeen, jota voitte käydä katsomassa kotisivuillani.

Jos kaikki menee hyvin, pitäisi minun säästää runsaasti paikkoja.

Pihinä miehenä pyrin paikkaamaan 5 reikää yhdellä paikalla ... (vitsi).

T: 'Sokeakin osuu, kun joku auttaa!'