Vaimenninkierteen valinta

Aloittaja Ärmätti, kesäkuu 30, 2017, 10:40

« edellinen - seuraava »

Ärmätti

https://www.youtube.com/watch?v=CUm_YXzJJOU">https://www.youtube.com/watch?v=CUm_YXzJJOU

tuleva piippu ar10 Shilen cromo 10" käsinläpätty. Kaasubloki 0,75 joten 5/8x24 kierre oikeestaan suurin jonka saa. Tämähän on luokkaa 16mm kierre. Nyt on kuitenkin niin että toisesta aseesata saisin 14xm1 jo olemassa olevan borelock jarrun.

Onko joku tulkannut Shilenin piippuja kierteenkohdalta - avautuuko ne merkittävästi? Toisin sanoen - onko järkeä tehdä 5/8x24 kierre ja ostaa uusi jarru  vain siksi että katsoin tuon videon  8)

Aina kun saa niin olen ottanut 18mm kierteen. Sen tekeminen tuohon 0.75 piippuun lienee kuitenkin tekemätön paikka?

kema

Niin no jos haluaa tehdä elämästään vaikeaa voi vääntää siihen jonkun muun kuin 5/8x24. Itselataavan kanssa se jarru on kuitenkin parempi vaihtoehto ja saatavuus on heti parempi kun valitsee yleisen kierteen.

Ärmätti

niin no 14x1 kierteelle on jo borelock jarru ja tuskin tulee vaihdettua. Lisäksi sellainen on jo halussani. Pönttö tulee olemaan se uusi low presure. Kysymys siis lähinnä akateeminen . Suoraan 14m1 vai 5/8x24 vai 18m1?

kema

No jos ei ole tarkoitus käyttää oikeaa jarrua niin mikäpä se sitten siinä.

Ärmätti

ai bl jarruko ei ole oikea jarru? :)

kema

Kyllä borelock on kompromissi vai ostaisitko sellaisen jos et meinaisi käyttää vaimenninta?

JTa

Borelokkihan on täydellinen ratkaisu jos samaa vaimenninta käyttää eri aseissa. Itsellä .30 reiällä vaimennin ja BL kolmessa eri kaliberin arskassa. Ei tarvi 3 vaimenninta ostaa. Eikä ruuvailla jarrua irti kun vaimenninta käyttää. Ja jarru toimii ihan yhtä hyvin kuin muutkin vastaavat ja on kyllä ihan oikea jarru. Vai miten kema määrittelee "oikean jarrun"?

Koheltaja

Nappirihlatut piiput avautuu melko herkästi ja melkein väitän että 14x1 saa piipun suulle jonkinasteisen laajeneman. Kyllä mä olen isomman kierteen kannalla, jos jarru ei enään mene toiseen aseeseen niin laittaa siihen samalla 5/8x24 kierteen.

Kyllä Borelock on ihan oikea suujarru, paitsi jos kysytään arskamiehiltä joilla pitää olla niin järkky suujarru että piekkaritkin rekylöi enemmän 8)
Kylätason ampuja

HJu

Saahan sen 14x1 kierteen avarrettua 5/8-24 kokoon jos seppä nyt mitään osaa sorvata. Ja piipun päähäm samoin 5/8-24 kierre. Samalla kertaa kuin teettää niin ei tule edes älytöntä lisähintaa. Tai sitten vaan myyt vanhan pois (Sako-pulttilukkojen omistajia voi kiinnostaa) ja ostat oikeassa koossa uuden.

Isompi kierre on tukevampi ja jos joskus kiväärisi myyt niin 14x1 RH kierre Arskassa ei mitään hurraahuutoja saa aikaan.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

FINZKI

Borelock jarrussa mitään vikaa ole.

Perkeleen_Luoma

Suosittelisin myös vanhaan jarruun 5/8-24 jenkaa.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Ärmätti

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=83505 time=1498823837 user_id=27
Nappirihlatut piiput avautuu melko herkästi ja melkein väitän että 14x1 saa piipun suulle jonkinasteisen laajeneman. Kyllä mä olen isomman kierteen kannalla, jos jarru ei enään mene toiseen aseeseen niin laittaa siihen samalla 5/8x24 kierteen.

Kyllä Borelock on ihan oikea suujarru, paitsi jos kysytään arskamiehiltä joilla pitää olla niin järkky suujarru että piekkaritkin rekylöi enemmän 8)

no niin tulihan se tieto sieltä. 5/8 jengallakin avartuu mutta tällöin 14mm avartuu enemmän. Arvelisin ilmiön korostuvan shilenin tekotavalla kun tehdas itse ei suosittel esim fluuttaamista. Yhdessäkään piipussa ei ole ollut alle 16mm kierettä paitsi tässä ar10 carbine piipussa. Toki kierteen muuttaminen 5/8x24 - 14M1RH ei vaikuttanut tarkuutteen yhtään mitään. Mutta vanha venäläinen sanonta "kun järki loppuu lisätään rautaa" eli 2mm lisää rautaa kierteeseen ei voi ainakaan olla huono asia. 19mm halkaisijaan ei kuitenkaan saa 18mm kierettä?

Perkeleen_Luoma

Lainaus käyttäjältä: Ärmätti post_id=83512 time=1498840719 user_id=2725
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=83505 time=1498823837 user_id=27

no niin tulihan se tieto sieltä. 5/8 jengallakin avartuu mutta tällöin 14mm avartuu enemmän. Arvelisin ilmiön korostuvan shilenin tekotavalla kun tehdas itse ei suosittel esim fluuttaamista. Yhdessäkään piipussa ei ole ollut alle 16mm kierettä paitsi tässä ar10 carbine piipussa. Toki kierteen muuttaminen 5/8x24 - 14M1RH ei vaikuttanut tarkuutteen yhtään mitään. Mutta vanha venäläinen sanonta "kun järki loppuu lisätään rautaa" eli 2mm lisää rautaa kierteeseen ei voi ainakaan olla huono asia. 19mm halkaisijaan ei kuitenkaan saa 18mm kierettä?

Muistaakseni suositus taisi olla vähintään 1,5mm olkaa kierteen lisäksi. Eli 2x1,5mm kun halkaisijoista puhutaan.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Koheltaja

19mm piipussa alkaa M18x1 olla aika ohuella otsapinnalla, ehkä kerta asennuksena liiman kanssa jarru paikalleen eikä vaimennin käyttöä. 20mm piippua on aika ehdoton minimi ja 22mm oikein optimaali 18x1 kierteelle. Joskus olen tehnyt 18mm piippuun M18x1 kierteen niin että kierteen juureen on tullut lyhyt 22mm holkki liimalla kiinni ja sen jälkeen otsapinta suoraksi, toimii eikä ole hölömön näköinenkään.

Se vähän mitä olen tehnyt vaimenninkierteitä niin aina mahdollisimman iso kierre, edes piekkariin en ole tehnyt aikoihin muuta kun M18x1 kierteitä. Useamman kerran on todettu että 1/2 tai muulla pienellä kierteellä on suuri riski saada piipunsuu avautumaan ja käynti huononemaan. Sakon piekkarissa on samanlainen suujarru (Borelock tyylinen) piipun suulla kun 223 T3:ssa ja molemmissa käytän samaa vaimenninta.

Joitain vuosia sitten ihmeteltiin oikein urakalla Jalosen asentamaa LW 22LR Match piippua kun ei saatu käyntiä mitenkään aikaan vaikka mitä tehtiin, sen jälkeen vastaava juttu toisessa LW 22LR piipussa. Asia avautui tulkkauksen jälkeen, rautasahalla vaimenninkierre pois ja viilalla piipun pää siistiksi kenttäolosuhteissa ja käyntiä löytyi välittömästi. Asiasta juteltiin viime kesänä Jalosen/Rikun kanssa ja heillä samoja havaintoja ja suositus on aina mahdollisimman suuri kierre piipun suulle ja tarvittaessa 1/2 adapteri jos haluaa käyttää 1/2 kierteellä olevaa vaimenninta. Eikä se aina ole kiinni piipun valmistusprosessita, väljenemisiä on 22LR piipussa tulkattu nappi/tako/lastupiipuissaja yhteen Tozin piippuun palautettiin viime syksynä käynti poistamalla vaimenninkierre ja siihen tehtiin piipun suulle 1/2 adapteri puristesovitteella.

Monet sepät ja harrastajat muljauttelee silmiään näille jutuille eikä halua uskoa tämän olevan totta, mutta vastaavia kokemuksia on tullut usealta suunnalta, niin harrastajilta, sepiltä ja piippuvalmistajilta. Sitä en tiedä miten Sig 522 piippuun on tehty 1/2-28 vaimenninkierre mutta tulkkaamalla saadaan ensin tiukka kohta juuri ennen kierteen alkamista, sen jälkeen muutaman millin väljempi kohta siinä missä kierre alkaa ja tiukkenee vielä suuta kohti. Samanlaisia tiukka-väljä-tiukka on löytynyt Sako Quadin piipuista ja olivat jollekkin kertoneet että piipunsuut on koneistuksen jäljiltä eikä niitä tiukenneta jälkeenpäin millään tavalla. Tekotavoissa on varmaan eroja mutta olen kokemuksiin perustuen sitä mieltä että pienillä kierteellä on onnenkauppaa jääkö piipunsuu tiukaksi vai meneekö väljäksi.

Tuosta videosta saa jonkinlaisen käsityksen mistä on kyse: https://www.youtube.com/watch?v=CUm_YXzJJOU">https://www.youtube.com/watch?v=CUm_YXzJJOU
Kylätason ampuja

Ärmätti

Jep toi on se sama linkki josta aloitettiin. Mutta joo muuten ihan juuri niinkuin sitä mitä haettiin. Ilmiö on tuttu mutta se missä halkaisijassa se .30 piipassa alkaa näkymään on hieman kartoituksessa. Itse valitsen myös aina isoimman kierteen joka on mahdollinen. Tuossa videossahan se on "väljä" se 5/8. 18mm ei ole vastaavia ongelmia ilmennyt. Kaasubloki on 0,75 eli 19.05mm (mitattu). Utran suositus on M18x1 kierteelle min 19,5mm halkaisija. Koska päähän tulee BL jarru eikä suoraan vaimennin jonka otsapintaa ajtellaan 19mm piippaan 18mm kierre on "höpö", Mutta saako tuon jarrun suoraan ja vielä pysymään suorassa M18 kierteellä?

Joku voi pitää tätä saivarteluna mutta ei ole ensimmäinen piippu joka on mennyt viduix kun on laitettu varmint ad22mm piipuun 14mm kierre vaimentimelle...  ja Shilenin valmistusmenetemä helpottaa ongelmien syntyä eikä viitsisi kallista piippaa pilata typerällä kierre valinnalla  8)