.260 Rem jälleee lataaminen

Aloittaja Anttari, huhtikuu 04, 2017, 08:41

« edellinen - seuraava »

WhoEver

Lainaus käyttäjältä: Nakumies post_id=86101 time=1507262838 user_id=6898
Lainaus käyttäjältä: CJK post_id=86099 time=1507235841 user_id=6027
Näin se vaihtelee, oma 660mm piipullinen sietää just 45gr, silläkin esiintyy painemerkkejä toisinaan. Vauhtia kylläkin luokkaa 880 m/s.

Lainaus käyttäjältä: Nakumies post_id=86056 time=1507093876 user_id=6898
Latauskokeet jatkuu (620mm piippulla):

LUOTI: Lapua Scenar-L 8,8g

HYLSY: Sako .260 Rem

NALLI: CCI LR

RUUTI: N160 46.50gr

Luodin nopeus (E0): 837 m/s

Luodin nopeus (E100): 784 m/s

Kasan koko (E100): 4,50mm (tosin ammuttu vain kolme laukausta)

Isoja on kyllä vaihtelut aseiden kesken, se on totta.

Omassa T3x CTR 24" ei ole tuolla latauksella havaittavissa minkäänlaisia painemerkkejä.

Miten pitkiksi olette nuo ladanneet?

MaR

Mulle on valikoitunut omaan tictacciin seuraava lataus: 139 scenar, N560 46.8 gr(huom, yli VV:n taulukon), coal 73.5mm. Käy todellla hyvin ja säännönmukaisesti. Lähdöt jäi mielestäni hieman matalaksi, noin 865 m/s.

Rs70 ruudilla sain puskettua noslerin RDF 140 greinistä yli 870 metriä sekunnissa. En saanut tällä ruudilla painemerkkejä vaikka menin hieman yli 47 gr. Valitettavasti noslerin luotia en saanut millään käymään edes siedettävästi. Scenari toimi kokoajan todella paljon paremmin. Harmi, että minulta loppui RS70, ennen kuin scenareilla kerkesin ottamaan kokeiluja. Ruuti vaikutti mielenkiintoiselta ja tulisi varmaan tehdä vielä jatkotestejä.

123 scenaria kokeilin N550 ruudin kanssa myös hyvin tuloksin. Vihtavuoren taulukon tappilatauksella ja tällä luodilla printtasi nättiä kasaa.

Jos lähtisin kokeilemaan RS62 ruutia ja 123 sc luotia, niin perstuntumalla lähtisin kevyehköstä N550 ruudille tarkoitetusta latauksesta liikkeelle.

Tuomo

Oma lataus löytyy 140RDF ja RS70. 3.00g. 150m/20mm. Remingtonin lukkorunko ja LW 26"piippu. Nopeus on nyt hieman mysteeri... Krono kertoo että 936-941m/s, kuullostaa hieman kovalta. Iskemien erotus 100m ja 500 kertois että nopeus ois 901m/s.  Strelokissa on tuollainen ominaisuus. Rs70 ruudilla kauppiaan mukaan on pieni lämpötiloista johtuva heittely lähtönopeuksissa. Se selviää sitten kesän tullen. Noi nopeudet on ammuttu niin että ruuti on ollut -15 asteista. Hylsyt on kyllä viileitä ammunnan jälkeen. Tosin kun Rs60 ruudilla jota kokeilin 8g scenarin kanssa.

MaR

Mielenkiintoisia kokemuksia.  Piipuissa tuntuu olevan hyvin eroja. Mulla kovemmalla latauksella ja vain 2" lyhkäsemmällä piipulla selkeästi kevyemmät lähtönopeudet. Erotus noin 30 m/s.  Lähdöt otettu samankaltaisissa olosuhteissa ja käytetty magnetospeediä sekä labradaria.

Tuossa RS70 ruudissa tuntuu olevan hyvää potentiaalia tälle kaliiperille. Pitänee tosiaan hankkia jossain vaiheessa jatkotestejä varten. Oletko sattumosiin kokeillut kyseistä ruutia myös 8 grammasen scenarin kanssa?

Anttari

Lainaus käyttäjältä: MaR post_id=90026 time=1521662795 user_id=2093
Jos lähtisin kokeilemaan RS62 ruutia ja 123 sc luotia, niin perstuntumalla lähtisin kevyehköstä N550 ruudille tarkoitetusta latauksesta liikkeelle.

Kiitos. Kävin kokeilemassa 123 sc tuolla SR 62 38,6 gr latauksella. Huomena nostan latauksen 39.0 grainiin ja katson pienenisikö kasa vielä vähän.

jartsu

Eikös tuossa ole 0.4gr ero, se tuskin vaikuttaa mihinkää.

espo

Eikös muuten ole aika kiva kaliiperi kun käyttää moderneja komponenttejä. Itse yllätyin tarkkuudesta ja nopeudesta suhteessa siihen että tilavuus ei kummoinen, hylsyt ihan normi hartiakulmallisia eikä mitään jyrkkiä, ja voi käyttää raskaitakin kuulia äärietäisyyksien takia, toimii noin tonni kolmeensataan. Jutun juju on käyttää korkeaenergisiä hitaahkoja ruuteja pikkasen nopeamman piipun eroosion hinnalla, mutta kun piippuja saa kaupasta, ei se haittaa kun kumminkaan ei ole mikään ylimenon heti verkkomeloniksi polttaja-kaliiperi. Maailman parhaita kaliipereja on monta, ja tää on helppoutensa takia pahvin/pellinpuhkontaan varmaan yksi niistä, vieläpä pultin lisäksi puolimoottoriinkin ;-)

Anttari

Olen samaa mieltä!

Se on helppo ja edullinen myös varattomalle-korahtelevalle wanhukselle.

Maksan vain luodeista, ruudeista ja nalleista. Jälleenlataaminen pitää mielen ja sormet virkeinä. 8)

Kun kaikki ruudinvalmistajatkin ml. Reload Swiss, näkisivät valon, saisimme täsmällisempää latausdataa.

Lapuan 139 Scenarille he suosittelevat nominaaliannokseksi 39,5 grainia. Mikähän mahtaisi olla sovelias 123 gr Scenulle?

Piippuni on 24" 8" nousulla.

jarii

Itse ostin quickloadin vuoden alussa kaverin kanssa pökkiin. Siihen syöttää aseen tiedot ja jaksaa mitata hylsyn tilavuuden, niin saa nopeudetkin 10m/s tarkkuudella. Voi katsoa latauksensa ruudulla ja jos ei miellytä, niin keksii uuden. Ruudit ja luodit saa valita valikoista.

Ainakin itse olen säästänyt varmaan softan hinnan tässä vuoden alussa kun olen "lataillut" useampia testilatauksia ilman että ruudin murua tai luotia on mennyt penkkaan turhaan.

260rem omien hylsyjen sisätilavuus oli 3.5g - 3.6g h2o:ta. Sitä latausta mikä ampuu yhtä reikää en vielä löytänyt. Tai sitten en vaan osaa ampua.

Anttari

Kiitos!

QL - hankinta  auttoi minuakin löytämään sekä nimellislatauksen että inkrimentit yli ja ali. Nyt mittailen hylsytilavuuksiani ja lajittelen.

Hylsyn vesimäärän punnitsemiseen näyttäisi grain-asteikko olevan kätevämpi ja havainnollisempi kuin grammat.

Eiköhän tämä tästä suuremmaksi iloksi muutu - kasat pienenevät, kun vaan radalla ei tuulisi 8)

Anttari

.260 Rem, 24" piippu, Lapuan jälleenladatut hylsyt, RS62 ja CCI 200 nallit tuottavat aseellani tyydyttäväksi käypää kasaa 42,0 gn ruutimäärällä 123 gn scenuille.

Anttari

Kysymys .260 cal:

Millä Scenulla mieluisimmin ampuisitte 100...300 m?

Millä luodilla 300+?

jsr85

Mä ammun 7.8g scenar-llä molemmat.

JR

<t></t>

MaR

Mä käytän 9g scenua kaikille etäisyyksille. Itse etsisin sopivan ja tarkan latauksen jollekki noista scenareista ja pitäytyisin siinä. Alta 1000 metrin noiden suorituskyvyissä ei hirveää käytännön eroa noista synny.

Anttari

Millaisille nopeuksille lataat tuon 9g:n scenun.

Olen alustavasti löytänyt kohtuullisen hyvän käynnin RS62, 42,5gn, 833m/s ja 3633 bar.