Kirjoittaja Aihe: MERC - Maximum Effective Range Calculator  (Luettu 454 kertaa)

Jokke Espoosta

  • *
  • Viestejä: 150
MERC - Maximum Effective Range Calculator
« : Marraskuu 30, 2020, 12:58 »
Osuipa silmään, että Ameriikan pojat ovat ohjelmoineet tuollaisen hauskan laskurin Exceliin, jolla voidaan laskea osumistodennäköisyyksiä kun on useampia epävarmuustekijöitä. Mielestäni tämä on opettavainen ja fiksu ajatus, ja täytynee latailla ja leikkiä tuolla kunhan löytyy hetki luppoaikaa. Myös tuo ketju on mielenkiintoista luettavaa englanninkielentaitoisille.

Pähkinänkuoressa ajatus on, että ohjelmalle määritellään ainakin seuraavat parametrit
- Luoti (paino, BC)
- Aseen+ampujan tarkkuus
- Lähtönopeus ja LÄHTÖNOPEUSHAJONTA
- Tuulen nopeus ja TUULEN NOPEUDEN ARVIOINTIVIRHE/VAIHTELU
- Etäisyys ja ETÄISYYDEN ARVIOINTIVIRHE

...ja näin voidaan arvioida, miten suurella todennäköisyydellä osutaan tietyn kokoiseen maaliin ja kuinka paljon mikäkin epävarmuustekijä vaikuttaa.

Tuo esimerkiksi tuo hyvin esiin sen, että viimeiset viilaukset kasan koossa 100 metrille eivät enää juurikaan helpota osumista pitkälle, vaan suuremmaksi ongelmaki alkaa muodostua tuulen suunnan ja nopeuden arviointi. Samaten mielenkiintoisia havaintoja on, että myötä/vastatuulen suunnanmuutokset hajottavat kasaa enemmän kuin sivutuulen muutokset, koska tuulen sivukomponentin muutos on suurempi per kulmayksikkö. Myös yksi itselleni yllättävä, mutta sinänsä looginen, havainto oli, että jos arvioi tuulen olevan suoraan sivulta, niin tuulen suunnan muutos mihin tahansa suuntaan siirtää aina osumia ylätuuleen päin => kasasta tulee epäkeskeinen.



« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2020, 13:35 kirjoittanut Jokke Espoosta »
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

jli

  • *
  • Viestejä: 739
Vs: MERC - Maximum Effective Range Calculator
« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2020, 13:06 »
Myös etäisyyden arviointi/mittaus alkaa tuottaa päänvaivaa pidemmillä matkoilla. Se kun menee loogisesti niin, että mitä kauempana kohde on, sitä tarkemmin olisi matka tiedettävä. Selvittämiseen kannattaa siis uhrata hiukan aikaa ja vaivaa, koska virhettä ei saa kompensoitua millään päällikkö-tason ratapyssylläkään.