Sissiteltan tuunausta; tolppasatseja jostain?

Aloittaja jli, kesäkuu 22, 2016, 15:59

« edellinen - seuraava »

jli

Sellaisia alle viikon metsäreissuja varten minulla on matala sissiteltta, siis 60 cm reunoilla, eikä se uusi Savotan korotettu 100 cm reunalla.

Se on siis käsittääkseni täysin 1:1 M60 armeijamalli. Saako tuohon tolppasatseja jostain valmiina, poistaako esim PV niitä vai heittää mäkeen?

Korotettuun malliin kyllä löytyy kaupasta, mutta en tähän perinteiseen versioon ole onnistunut löytämään (tiedän kyllä, että tosimies vuolee tolpat itse, mutta tämä tosimies käyttää senkin ajan mieluummin lepoon, palautumiseen, juomien nauttimiseen ja makkaranpaistoon). Olen siinä kahden vaiheilla, alkaisiko hitsata teräksestä tai liimata lasikuituputkesta tolppia, mutta ei viitsisi jos niitä edullisesti valmiinakin saa.

Nykyinen kamiinavalinta on hiukan epäisänmaallinen lähinnä siksi, että tuo laite on ruostumaton, naurettavan kevyt ja kuluttaa varsin vähän puuta (ja oli huomattavan edullinen silloin kun vielä venäläisten kanssa käytiin kauppaa).

http://www.termofor.ru/catalog/model/pechi_portativnie/duplet_1/">http://www.termofor.ru/catalog/model/pe ... /duplet_1/">http://www.termofor.ru/catalog/model/pechi_portativnie/duplet_1/

Lattiana olen käyttänyt Bundeswehrin norsunnahka-alustoja (Nässeschutzplane, 4.95€)

LSa

Me kannettiin sissiteltta ilman keppejä. Ne tehtiin paikan päällä. Kun kuului Susi 1 (irtautuminen), kenelläkään ei olisi ollut aikaa kerätä keppejä mukaan. Telttakin laitettiin kantokuntoon vasta kokoontumispaikalla.

Salkosarja olisi ensimmäinen, joka jätettäisiin pois, kun kamoja aletaan pakkaamaan reissuun. Turhaa painoa.

jli

Nii'i, mutta katsos kun nykyaikainen nettitaistelija siirtyy paikasta toiseen henkilö- tai pakettiautolla ja nuo varusteiden raahaamismatkat jäävät oikeasti hyvin lyhyiksi.

Eikä ne tolpat kauheita painaisi, jos hiilikuitu- tai lasikuituputkista tekisi, eikä varmaan paksummasta harjanvarresta tehtyinäkään. Pitäisi vain saada se tolpan päiden lättykappale piikkeineen jostain valmiina tai muuten helposti toteutettua.

Todella kiireinen ja painotietoinen sissi ompelisi tolppien paikoille pienen halkaisijan kevlar-paloletkut, jotka täytetään 20 bar paineeseen joko sekunnissa co2-patruunalla tai pumpulla puolessa minuutissa. Tuolla paineella esim 40 mm letku kestäisi 250 kg puristuksen, mikä varmaan riittäisi. Murtopainehan noilla on luokkaa yli 50 bar ja tulta kestävät paremmin kuin hyvin.

LSa

Käynti normaalissa rautakaupassa riittää. Sieltä löytyy osat tolppiin. Jos haluaa hifistellä, niin Exelin komponentteja taitaa löytyä Etralta.

Paineella jäykistettävät rakenteet varmaan toimivat, hinta/laatu/kenttäkelpoisuus ei silti voita tuossa käytössä itse vuoltuja.

MMä

Sissitelttaan eli alkuperäiseen m60/10 ei ole olemassakaan nurkkakeppi ja keskisalkosarjaa ainakaan PV:lla, joten epäilen että ei myöskään Savotalla tai muilla valmistajillakaan oLe sellaista myydä.. Uudempaan ryhmätelttaan (juuri se korkeampi) on olemassa salkosarja nurkkakeppeineen. Eli nykyään kaikki muut paitsi tiedustelujoukot käyttävät noita uusia ryhmätelttoja salkosarjoilla ja tiedustelijat painaa vanhalla "sissiteltalla" joka on siis kevyempi ja pienempi paketti. Tähän on tarkoituskin veistää kepit ja salko majoituspaikalla.

jli

Muistelen vain, että vähän ylempiarvoisemmilla retkeilijöillä oli valmiit tolpat kun joskus telttailimme Lapissa. Olivat todennäköisesti pöllineet isommista teltoista ja sahanneet/sahattaneet sopiviksi.

Ei siinä, täytyy askarrella itse kepit. Paikalla veistämistä muulloin kuin tosipaikassa vältän laiskuuden lisäksi myös siksi, että pyrin jättämään leiripaikan täsmälleen samanlaiseksi kuin se oli minun sinne tullessa.

AmiP

Kävisin keppiaihiot majavanpadolta. Valmiiksi kuorittuja, päästä terotettuja keppejä, jotka kuivuttuaan eivät paljoa paina - varsinkaan jos ovat haapaa.

Otso Lovikka

Mie kävin ostamassa omaan sissitelttaan puisia harjanvarsia kaupasta ja ne sitten pätkin sopivaan pituuteen ja teroitin valmiiksi. Keskisalon virkaa on toimittanut maalarin jatkovarsi, ostaa vain sellaisen että on riittävän jämäkkä. Jatkovarsi on kätevä kun voi säätää haluttuun pituuteen maaston mukaan. Kiiloiksi ostin savotan telttakiiloja(alumiinisia ja järeitä) ja niille sitten pikkupussin niin säilyy kaikki yhessä läjässä. Halpa investointi ja erittäin kätevät maastossa.