Kirjoittaja Aihe: Mikä on BC:n yleinen, käytännöllinen vaikutus?  (Luettu 21413 kertaa)

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Mikä on BC:n yleinen, käytännöllinen vaikutus?
« : Heinäkuu 22, 2004, 18:28 »
Tärkein otsikossa. Siis mikä on ilmanvastuskertoimen vaikutus. Miten se lasketaan, miten se vaikuttaa luodin lentorataan. Mitä suurempi kerroin, sitä laakeampi lentoratako?



Jommi
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


HJu

  • *
  • Viestejä: 7.948
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Heinäkuu 22, 2004, 21:08 »
Ilmanvastuskerroin kertoo suhteellisen luvun jolla voi verrata eri luotien ilmanvastuskertoimia. Yleisin käytetty on ns. G1-taulukon mukainen BC-kerroin. Vertailulentoradat on aikoinaan 1920-luvulla koeammuttu 20mm tykillä. Muiden luotien BC-arvoja verrataan tämän vertailukuulan BC-arvoon. 1.00 tarkoittaa että lentorata on sama kuin tällä koeammuntakuulalla. 0.5 on sitten puolet huonompi jne.



Tyypillisesti pitkän ammunnan nyrkkisääntöjä on että BC pitää olla 0.5 tai parempi ja vauhtia olisi hyvä olla lähemmäs 900 m/s. Tällöin lentorata on laaka ja luoti lentää ylisoonisena yli 1000 metriin.



Koska BC-arvo on jossain määrin naimisissa luodin pituuden ja painon kanssa niin korkein BC-arvo ei välttämättä ole paras jos sille luodille ei saada riittävästi lähtönopeutta tietyssä patruunassa. Kompromisseja nämäkin on mutta toi 0.5/900m/s on hyvä lähtökohta. Jos BC on yli 0.6 niin matalammatkin lähtönopeudet on siedettäviä kunhan pysytään yli 800 m/s vauhtien. Kätevintä toki on jos BC on yli 0.6 ja vauhdit yli 900 M/s mutta tämä ei ole välttämätöntä ja usein kova rekyyli alkaa sekoittamaan tarkkaa osuntaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Kiitos!
« Vastaus #2 : Heinäkuu 22, 2004, 21:32 »
Kiitos! Tämä selvensi paljon. Olen tässä itse pohtinut, olisiko esim. .30 kaliperin winchesterin short magnum hyvä kaliiperi aseeseeni, vaikka siinä on nagantin lukkolaite. oisaalta jos ase niittaa ampujan mielestä hyvin 600 metriin saakka, on sitä kai turha ruveta muuttamaan, vaikka ajatus laakeammasta lentoradasta vetää kyllä puoleensa...

Sanokaa nyt jotain tähän?



Jommi
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


HJu

  • *
  • Viestejä: 7.948
Re: Kiitos!
« Vastaus #3 : Heinäkuu 23, 2004, 07:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Jommi"
Kiitos! Tämä selvensi paljon. Olen tässä itse pohtinut, olisiko esim. .30 kaliperin winchesterin short magnum hyvä kaliiperi aseeseeni, vaikka siinä on nagantin lukkolaite. oisaalta jos ase niittaa ampujan mielestä hyvin 600 metriin saakka, on sitä kai turha ruveta muuttamaan, vaikka ajatus laakeammasta lentoradasta vetää kyllä puoleensa...

Sanokaa nyt jotain tähän?



Jommi


Jos maksimiampumaetäisyys on 600m niin 7.62X53R tai 308 on ihan passeleita patruunoita. 300 WSM:n pesittäminen Mosin-Nagantiin ei käsittääkseni ole kovin terveellistä. Ensinnäkin paksumpi hylsy ohentaa tarpeellisia materiaalivahvuuksia piipun kiinnityksessä ja koko konstruktio on suunniteltu vähän miedommille patruunoille. Lisäksi lukonpää pitäisi koneistaa isommaksi ja ulosvetäjää modifioida, lisäksi lipasta pitäisi todennäköisesti modifioida koska 300 WSM on sen verta paksu hylsy.



-> 300 WSM on hyvä patruuna mutta se ei todennäköisesti sovi Mosin-Nagantin lukkoaktioon. Modifioinnit maksaisivat myös suhteellisen paljon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

KossiKenguru

  • *
  • Viestejä: 13
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Heinäkuu 23, 2004, 10:02 »
Laskeeko esim PCB tuon G1 taulukon/funktion mukaan?



Tietääkös joku miten ballistiikkaohjelmat laskevat tuulikorjauksen?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut KossiKenguru »

espo

  • *
  • Viestejä: 457
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Heinäkuu 23, 2004, 10:23 »
Ainakin PCB18 ja QL (QTarget-puoli) käyttävät G1-funktion mukaista luodin lentoradan laskenta kaavaa.  Luodin halkaisijan ja 'sectional densityn' (massan suhde poikkileikkauspinta-alaan) suhde määrää miten BC muuttuu jos luodin muoto säilytetään samana.  Tästä seuraa että on olemassa luodin rakennusaineen pysyessä samana, eli sisusta esim lyijyä, joku edullisin poikkipinta-ala jolla saavutetaan samantiheyksisillä luodeilla suuria BC-arvoja.  Mikäli muun halkaisijaisilla luodeilla pyritään samaan  hyvään BC-arvoon kuin tuolla tietyllä 'hyvällä' halkaisijalla (noin 6,5-7 mm kiväärikaliipereissa...), pitää silloin luodin muotoa kehittää jotenkin, jotta saataisiin massaa lisää suhteessä tuohon poikkileikkauspinta-alaan. Tämä tarkoittaa luodin pidentämistä. Toinen käytetty keino on parantaa sitä luodin muotoa siten että ilmanvastus pienenee esim paremmin muotoillun suipon kärjen ansiosta.  Eli nyrkkisänntönä: pitkiä, suippokärkisiä luoteja niin BC kasvaa. Tämä tas vaatii jyrkempää rihlannousua...ja jos luodin massaa kasvatetaan, pitää hylsyn ruutitilavuuttakin nostaa että lähtönopeudet ei putoaisi..ja tämä vaatii taas lisää rautaa aseeseen että se mm. kestää isoja paineita... eli sangen monitahoinen soppa ratkaistavan, jos yrittää miettiä mikä olisi paras ratkaisu esim. ta-aseen kaliiperiksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut espo »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
kiitti...
« Vastaus #6 : Heinäkuu 23, 2004, 12:44 »
joo, ei kyllä tämä poika pysyy tuossa 7.62x53R:ssä. En mä osaa ampua kuuttasataa kauemmas, koska maalikin on vain 10 kertaa 10 senttiä. Matka täytyy mitata n. 10 metrin tarkkuudella oikein, eikä mun rahkeet siihen riitä. Silti Toi 300 WSM olisi aika mielenkiintoinen kaliiperi.

J
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


KossiKenguru

  • *
  • Viestejä: 13
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Heinäkuu 23, 2004, 12:59 »
Lainaus
Ainakin PCB18 ja QL (QTarget-puoli) käyttävät G1-funktion mukaista luodin lentoradan laskenta kaavaa.


Nice, tässähän pitää ruveta koodaushommiin :lol:



Vielä kun jostakin sais kehitettyä sopivan sivutuulifunktion, niin perushommat ulkoballistiikkaohjelmaa varten on kasassa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut KossiKenguru »

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Heinäkuu 23, 2004, 14:28 »
Jos päädyt 300WSM:ään niin unohda samantien museolukkoaktiot ja siirry nykyaikaan, jos rahkeet ei riitä uuteen peliin niin kyttää vaikka käytetty Tikka 65 jossa on lukko hyvässä kunnossa ja rakennat siitä. Pitkässä juoksussa viisaampi vaihtoehto on pistää fyrkkaa jemmaan ja tilata Jaloselta koko paketti. 300WSM on muistaakseni 4400 baarin patruuna ja itse en ainakaan luottaisi mihinkään "lakritsilukkoon" näillä paineilla, pidetään ne mosinit mosineina koska nykyaikaisiakin aktioita on vapaasti saatavana.



Lisäksi muistutan että rakennetusta mosinista et saa koskaan muuta kuin murto-osan siitä mitä olet siihen laittanut kiinni, siis jos pääset siitä eroon. Eräällä toisella foorumilla on ollut kuukausitolkulla tällainen "snaipperiase" myynnissä huonolla menestyksellä. Periaatteessa tilanne on sama kuin laitettaisiin vanhaan hyväksi todettuun Ladaan F1:sen moottori ja lähdettäisiin sillä kellottamaan huippusuorituksia radalle, tulokset puhuu puolestaan  :shock:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
moi!
« Vastaus #9 : Heinäkuu 23, 2004, 16:31 »
En mä tosta luovu! Jalosen aktio olisi kiva tohon kiinnittää. Tosin en yli kuuteensataan metriin edes ammu, mutta ajatus on mielenkiintoinen.

J
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


espo

  • *
  • Viestejä: 457
Luodin skaalaus toiseen kaliiperiin siten että Bc ei muutu
« Vastaus #10 : Heinäkuu 23, 2004, 16:39 »
Tossa ote yhdeltä foorumilta, osoittaa miten asioita voi pyöritellä jos esim haluaa verrata eri kaliiperien välillä asioita, näkökulmasta tai toisesta. Esim jos pitää miettiä minkäkokoinen (mutta samanmuotoinen)  luoti pitäisi olla isommassa kaliiperissa kun sille halutaan samansuuruinen BC kuin jollekin pienemmän kaliiperin luodille, ja mikä olisi oltava luotien paino. Sitten kun sen painon saa selville, pitääkin tehdä laskelmia saako sille isommalle luodille missäkin hylsyssä eli kaliiperissa annettua minkämoiset vauhdit, eli kannattaako yrittää isolla reijällä vai pienellä reijällä...tämä nyt on tällaista turinaa siitä että asioita voi yrittää pyöritellä ennakkoonkin ennekuin ostelee kalliita uusia pyssyjä...





I know the 6mm, 115 grain VLD has a BC of right at 0.60 (some lots that is). If that bullet were scaled up to 0.284 it would weigh (.284/.243)^3*115 = 183.58 grains and would have a BC of (.284/.243)*0.60 = 0.701. Adjusting down for an actual weight of 180 grains would give (180/183.58)*0.701 = 0.687. So depending on the actual design of the 7mm, 180 grain Berger, the claimed BC of 0.698 could be accurate. BTW, those scaling factors for weight (d2/d1) to the third power and (BC2/BC1) to the first power are very accurate if the projectiles have exactly the same shape.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut espo »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Niin no...
« Vastaus #11 : Heinäkuu 23, 2004, 19:23 »
Mulle se on ainakin aivan yhdentekevää, mikä hylsy sen 12 gramman scenun sinne 600 metrin päähän toimittaa, kunhan on siellä, minne sen haluan menevän. Tuosta aseesta en tasan luovu. Oli hinta/laatusuhteeltaan sellanen, et ei. Josko sitten joskus hankkisi 300 WSM:n tms. muun mukavan kaliiperin, tai sitten ei. Tossa kuudessadassakin on töitä aika kiitettävästi. Tosin en itse välttämättä valitsisi Jalosta, vaikka hyvä onkin. Ottaisin esim. Remingtonin Jewellin laukaisulla.

J
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #12 : Heinäkuu 23, 2004, 19:39 »
Enhän mä tarkoittanutkaan että sun pitäisi luopua nykyisestä aseestasi. Pointtini oli se että jos lähdet siihen museolukkoon rakentamaan modernia magnumkaliiberia niin en usko että saat mosinin lukolla hyödynnettyä 300WSM:än kaikkia ominaisuuksia vaan helposti joutuu tinkimään jostain.



Eikös sulla ole se Tango-51 tilauksessa? Kysy valmistajalta voiko sen pesittää 300WSM:ksi. Vai etkö tilanutkaan sitä   :oops:  



Jos vaihtoehtona on Jalonen ja Remari niin ei tarvitse kahta kertaa miettiä kumpaan päätyy, nyt kuitenkin puhutaan tarkkuusaseista. Toki sen remarin lukon saa sepittämällä kohtalaiseksi mutta miksi laittaa rahaa sellaiseen mikä on Jalosessa vakiona?



Itsellä on vuosien saatossa ollut "jokunen" tarkkuuskivääri ja toiset eivät ole olleet edes sieltä edullisimmasta päästä, aikansa piti niiden kanssa pelleillä ennen kuin päädyin Jalosen aseisiin. Ne on vielä siitä niin kivoja pelejä että samaan lukkorunkoon saa vaihdettua eri piippuja sekä lukkoja missä on eri kokoisille patruunan kannoille sopiva upotus lukon päässä. Tällöin päästään melkoisen kustannustehokkaaseen aseen käyttöön kun on yksi lukkokehys, yksi erinomainen tukki ja yksi erittäin laadukas tähtäin. Kaapissa sitten lymyää eri kaliiberisia piippuja kuhunkin käyttötarpeeseen jotka vaihtuu aseeseen parissa minuutissa vaihtotyökaluilla. Utopiaako? Ei vaan tosielämää ainakin itsellä.



Voihan tämän tehdä mihin tahansa lukkoaktioon mutta en usko että päästään yhtä laadukkaaseen lopputulokseen kuin Jalosen hilppeillä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Jeps.
« Vastaus #13 : Heinäkuu 23, 2004, 21:18 »
Kyllä mulle riittää pelkkä .308, T-51 tilausaika on varsin pitkä, vaikka toista väittävät. Lisäksi homma on siten kesken, että shippaaminen suomeen täytyy olla 101% selvää, ettei tule kysymyksiä kun pössykkä saapuu tännepäin. Mutta sen kyllä hankin. Remarin lukko on ainakin omasta mielestäni aika mukavan tuntuinen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #14 : Heinäkuu 24, 2004, 14:08 »
Miten pitkällä Tango projekti on, eli missä vaiheessa päästään testaamaan tätä "amerikanihmettä"? Johan se on ollut monta kuukautta sulla tilauksessa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja