Luodinnopeus mittaus...

Aloittaja pyrjovuo, helmikuu 23, 2016, 11:08

« edellinen - seuraava »

Poikma

No onhan se mittarivirhe mahdollista mutta kuinka todennäköistä....??..... nopeudet mitattu Magnetospeedilla..... pitäis olla kyllä tutkan jälkeen seuraavaksi tarkin mittaustapa tällä hetkellä...

Poikma

Tai sitten noissa 5 ls tuurikasoissa vaan sattuu lähtönopeudet olemaan tasaiset....

Perkeleen_Luoma

Tutkikaapas aihetta "positive compensation".

Ja nimenomaan ballistiikan ei psykologian suhteen :)
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

JNiemelä

Onhan siitä ollut keskustelua täälläkin.

Poikma

http://www.geoffrey-kolbe.com/articles/rimfire_accuracy/tuning_a_barrel.htm">http://www.geoffrey-kolbe.com/articles/ ... barrel.htm">http://www.geoffrey-kolbe.com/articles/rimfire_accuracy/tuning_a_barrel.htm

pyrjovuo

Mielenkiintoinen teksti.

Nyt vaan alkoi taas tää homma mennä entistä tieteellisemmäksi.

Enhän mä voi jatkaa jos en tutki oman aseen värähtelyjä. Muuten aina voin syyttä ettää ne värähätelyt, ne värähtelyt. :)
Белая смерть

Finnfire

Pitäähän se takataskuun ainakin yksi syy jättää, ettei tartte peiliin kattoa jos ei osu...  8)

espo

Kiitti artikkelilinkistä, eka juttu jossa kokeellisesti saadut tulokset sovitetaan teoriaan ymmärrettävällä tavalla, ja vielä sovelletaan luotua teoreettista mallia käytännössä kasan pienentämiseksi. Eli otetaan tuunaamaton piippu, koeammutaan ja mitataan, sitten luodaan ja esitetään teoria mitä piippuaikana tapahtuu, ja sitten sen teorian mukaan tuunataan piippua ja saadaan kasa kuntoon.  Kun ei ole noita mittavehkeitä, niin pakko vaan ampua tikapuutestejä, etsiä totuutta  useammalla kuin yhdellä patruunalla ;-)

pyrjovuo

Joo, mielenkiintoinen tútkimus. Yön yli nukuttuani, ja aamuyöstä valvoessa ja asiaa miettiessä, tuli mieleen että mulla kasa ihmeellisesti pieneni kun laitoin vaimentimen piipun suulle. Koeilin uudelleen ilman vaimennninta, ja kasa suureni.

Oisko sillä ollu tällaista vaikutusta kasan kokoon kuten tutkimuksessa viitataan? Tämä kasan koko muutos näkyi 500m matkalla.
Белая смерть

VilleV

Lainaus käyttäjältä: pyrjovuoJoo, mielenkiintoinen tútkimus. Yön yli nukuttuani, ja aamuyöstä valvoessa ja asiaa miettiessä, tuli mieleen että mulla kasa ihmeellisesti pieneni kun laitoin vaimentimen piipun suulle. Koeilin uudelleen ilman vaimennninta, ja kasa suureni.

Oisko sillä ollu tällaista vaikutusta kasan kokoon kuten tutkimuksessa viitataan? Tämä kasan koko muutos näkyi 500m matkalla.

En ota kantaa värähtelyihin, koska en tiedä niistä mitään. Olen itse ainakin ajatellut ampuvani vaimentimella pienempiä kasoja yksinkertaisesti siitä syystä, että rekyylin vähentyessä pidon virheitä saa helpommin anteeksi. Näin olen sen jotenkin itselleni vääntänyt.

Terveisin,

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

pyrjovuo

Jos aseen painopiste on lähellä piipun keskilinjaa, ei rekyylin pitäs juurikaan vaikuttaa... ellei kyseessä ole se että kun ampuja tietää ettei sellasita rekyyli iskua tule, niin pystyy ampumaan rauhallisemmin.

Rekyyli isku kylläkin alkaa vaikuttamaan periaatteessa ymmärtääkseni siloin kun luoti irtoaa piipun suusta.

Vai alkaako?

Olis mielenkiintoista nähdä hidastus kameralla kiväärin piippu laukasun aikana, eli liikkuuko se ase sinä aikana kun luoti etenee piipun sisällä.

Luodin ollessa piipun sisällä, on siellä voima ja vastakkainen voima, luodin irrotessa aseesta, katoaa toinen niistä vaikuttamasta aseeseen, ja ase potkaisee taakse päin.
Белая смерть

VilleV

Heitän vaan tällaisia omia kokemuksia kun muutakaan viisautta ei ole. Asiahan on helppo kokeilla esimerkiksi siten, että ilman mitään pitoa tai kuormitusta etujaloille ampuu yhden laukausen makuulta ilman vaimenninta ja sitten toisen vaimentimen kanssa. Itselläni ase pomppaa aika mukavasti tällaisessa tilanteessa ainakin kovahkolla alustalla vasemmalle päin. Vaimentimen kanssa ainakin omasta mielestäni pomppaus on pienempi. Siitä olen varma että itselläni "muka selittämätön hajonta sivusuunnassa" johtuu nimenomaan  erilaisesta pidosta laukausten välissä.

Terveisin,

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

pyrjovuo

Onko jollain linkkiä johonkin sivuille jossa olisi hidastus kameralla kuvattu kiväärin piippu laukaisussa?

Seöllaista olen etsiskelly, löytämättä sitä vielä.
Белая смерть

Perkeleen_Luoma

Youtubesta noita löytyy. Esim vickers tacticalin videoissa on usein reippaasti hidastettua kuvaa, joissa lentävä luoti erorttuu helposti.

Jo ihan newtonin lakien mukaan rekyyli alkaa samalla hetkellä kuin luoti lähtee hylsystä liikkeelle.

Videoissa usein luoti kyllä poistuu piipusta ennen kuin näkyvää potkua tapahtuu, mutta kyllä se kivääri on kiihtyvässä liikkeessä, massa vain on satoja kertaa suurempi
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

pyrjovuo

Joo, newtonin lain pohjalta kyllä, mutta niin kauan kun luoti on piipussa se voima on pienempi, koska se paine työntää luotia ja lukkoa, luodin irrotessa purkautuu palokaasut piipusta ja voima kasvaa kyllä suuremmaksi.
Белая смерть