Patruunan merkinnät ???

Aloittaja Silent killer, tammikuu 17, 2006, 13:08

« edellinen - seuraava »

Silent killer

No tuli sitä ostettua koe mielessä 308 Win patruunaa "Nato pussissa" , kun kerran halvalla sai.

Avasin tämän muovisen säilytys pussin ,ja rupesin tutkimaan että mitä tuli ostettua..

Ja huomioni kiinnittyi rasioihin jotka oli pakattu 20 kpl:een niinkuin yleensä , mutta pelkkään pahviin missä oli nämä erityisen kummalliset luvut...

BALL R1M1 063 B06/81..Ja tietysti 7.62x51 mm..

Hylsyssä ei ole merkintöjä että patruuna olisi  308 Win...( jotakin epämääräisiä kirjaimia ). ( Epäilemättä jotain jenkki roinaa )

Mutta "Rohkeana Suomalaisena" Radalle vaan ja patruuna pesään ..Pam

Reijät olivat epä symmetrisiä "Kärpäsiä"..Tuntuisi että luoti rupeaa väpättämään jo 150 M:in matklla ??..lähti ainakin piipusta...

Kysymys kuuluu että mitä nuo merkinnät tarkoittaa ???, ja kannattaako tälläistä patruunaa enää kivääriinsä tunkea , näitähän on tuollaiset 200 Kpl:tta.. :roll:

Pakko oli ostaa kun halvalla sai... :lol:
terv: Silent Killer

Esa Paananen

Noin äkkiä arvaten muovipussissa on Etelä-Afrikassa valmistettuja 7,62 mm Natoa vastaavia patruunoita, jotka on CIP-tarkastettu jossakin Euroopassa, mahdollisesti Belgiassa. Tästä pitäisi olla jossain päin muovipussia tai valkoista askia merkintä. Myös kaliiperimerkintä .308 Win pitäisi näkyä jossain päin pakettia.

BALL R1M1 on valmistajamaan militarymerkintä ko. patruunalle, 063 saattasi viitata valmistajaan, B06/81 on valmistuserä ja -vuosi. Kyseisille patruunoille on STANAGin mukainen osuntavaatimus on n.  70 mm/100 m, joten ei patruunoilta kannata kasa-ammuntaan kelpaavaa osuntaa odotella. Jos kyseessä ompi etelä-afrikkalainen ylijäämätavara on se karusta ulkonäöstään huolimatta kokemuksen mukaan kohtalaisen hyvälaatuista tavaraa, joka soveltuu kaikenlaiseen harrasteammuntaan varsinkin 7,62 mm Nato-patruunalle suunniteltujen puolimoottoripyssyjen a-tarvikkeena.

JL

Kyseessä lienee Pretorian Metal Pressingsin paukku.

Onko 20ptr pahvilootat ruskeassa muovipussissa?

Ilmoitettu paino on 9.7g, todellinen on 9.27g.

Pirun käyvä paukku hintaansa nähden, pärjäsi muistaakseni oikeinkin

hyvin jopa ase-lehden 308 -testissä.

Ostin itselle täyden 1200prt peltilootan kun patia itse kokeilin.

Tuntuvat olevan -80 ja -81 Lottia suomessa, -81 kävi hitusen paremmin mun gehväärissä.

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: "JL"Kyseessä lienee Pretorian Metal Pressingsin paukku.

Onko 20ptr pahvilootat ruskeassa muovipussissa?

Ilmoitettu paino on 9.7g, todellinen on 9.27g.

Pirun käyvä paukku hintaansa nähden, pärjäsi muistaakseni oikeinkin

hyvin jopa ase-lehden 308 -testissä.

Ostin itselle täyden 1200prt peltilootan kun patia itse kokeilin.

Tuntuvat olevan -80 ja -81 Lottia suomessa, -81 kävi hitusen paremmin mun gehväärissä.

No Juu ..hintaanhan minäkin tuijotin..

Ja sellaisessa kerran aukaistavassa  ruskeassa muovi pussissa nämä "Kummajaiset" ovat sullottuna 20 Kpl.een pahvirasioihin...

Kaverini kanssa laskekeltiin että nämähän tulevat jopa itse ladattuja halvemmiksi ,ja päätettiin ottaa noin koe mielessä erä , kun liikkeessä kehuttiin...

Ihmettelin niinkin kerroin että miksi tuota kaliberia ei ole ilmoitettu selvästi niinkuin Suomen ja muitten maitten patruunat ovat selvästi merkitty esim : 308 Win Lapua..

Silloin olisi ollut "helpompi" vetää liipaisimesta..mutta kyllähän ne sieltä ulos tulevat jotenkuten.. :lol:

Ja vielä tuo epämiellyttävä ruudin katku..ei ole niin "Ihana" haju kuin Lapualaisessa , tahi Sakossa...

Mutta karu totuus on että Mäkisen piippu ei näistä kutiloista tykkää..kun roiskii huonoa kasaa..Meinanaan vetäsin perään 10 Kpl scenaria , niin johan rupes kasa pieneen ja näyttikin sievältä ryppäältä..

Kun nämä "Pussipaukut" repivät taulua yksikään reikä ei ollut sellainen normaali pyöreä reikä ,  ja muutenkin tuli sellanen olo että ei hyvä ainakaan minun kivääriini....

Sovittiin kaverini kanssa että jatketaan latailua vaan , silläkin roiski ( Sako Varmintilla ampus )..joten ei tämä nyt ainoastaan sitten kuitenkaan

minun pyssyäni vaan ja ainoastaan vierastanut.....

Ja tähän samaan syssyyn Esa Paanaselle... Laatikoissa ei ole merkintää 308 Win...ei sisä eikä ulkopuolella..näin vain huitaisin vastauksen tuonne ylenpänä olevaan topicciin..

Vaan sainhan sentään jotakin tietoa näistä patruunoista..kun en meinaan mistään saanut edes sinneppäin suuntaista tietoo täältä netistä ainakaan..

Niin ja halvallahan ei hyvää saa muuta kuin itse tekemällä... :lol:  8)

HJu

Patruunoissa ei ole kal .308 Win merkintää koska ne on alunperin tehty 7.62 Nato-speksia mukaillen olematta kuitenkaan välttämättä edes Natospeksin mukainen. Ilmeisesti menevät CIPin maksimimittojen sisään kun saa myydä 308 Wininä. Eli tarkkaanottaen kyse ei edes ole .308 Win patruunaksi alunperin tehdystä a-tarvikkeesta.

Hyvää ammoa puolimoottorehin mutta ei mitään kisapatruunaa. Jos ei omassa aseessa käy niin se on sitten niin.
Terveisin,

HJu

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Patruunoissa ei ole kal .308 Win merkintää koska ne on alunperin tehty 7.62 Nato-speksia mukaillen olematta kuitenkaan välttämättä edes Natospeksin mukainen. Ilmeisesti menevät CIPin maksimimittojen sisään kun saa myydä 308 Wininä. Eli tarkkaanottaen kyse ei edes ole .308 Win patruunaksi alunperin tehdystä a-tarvikkeesta.

Hyvää ammoa puolimoottorehin mutta ei mitään kisapatruunaa. Jos ei omassa aseessa käy niin se on sitten niin.

Niin se sitten on että koetan saada edes luodit irti että ei tulisi paljoa naarmuja..ja ruudit käytän vaikka pienissä osissa nuotion sytyttämiseen... :lol:

HJu teoriasi/tietämyksesi ilahduttaa mieltäni...ja vastaus on ihan järkeenkäypä  , joten päädyin tähän "purku"remonttiin...Huh..onneksi ei ollut ihan Scenarin hinnoissa , joten kokeilusta ei tullut paljoa miinusta raha massiin..

Olisi  edes tuollainen puolimoottori pyssy , olis muutaman sekunnin saanut pöllyttää penkkaa.."Vanhaan malliin"... :lol:

P.S Ihmettelen että miksi näitä annetaan myyntiin , latauksethan voivat olla vaikka mitä  , ???..Että jos tapahtuu vahinko , ampujalle , tai aseelle , mitenkäs sitten suu pannaan  , kukahan olisi syyllinen ???....

Ammuin muinoin Norrincon kiinalaista sot.kiv patruunaa 7.62x54 R..Ja kyllä jotkut patruunat töytäisivät siihen malliin että pipo oli kaukana ja suuliekit sytyttivät melki mettä palon ,

Koska jos nämä ostamani patruunat on tehty moottori pyssyihin  , niin varmaa on että ruutimäärät heittelee , kuinka paljon ??..niin sitä voi vain arvailla.. :roll:

HJu

: P.S Ihmettelen että miksi näitä annetaan myyntiin , latauksethan voivat olla vaikka mitä  , ???..Että jos tapahtuu vahinko , ampujalle , tai aseelle , mitenkäs sitten suu pannaan  , kukahan olisi syyllinen ???....

Patruunat on CIP-tarkastettu mittojen ja maksimipaineiden osalta. Ne ovat siinä mielessä aivan yhtä turvallisia/turvattomia kuin Lapuan valmisteet. Eihän tästä ole kuin pari kuukautta kun Sakon laatuvalmiste melkein sokeutti yhden tällekin palstalle paljon kirjoittaneen. Että sattuu sitä paremmissakin perheissä. Jos vahinko tapahtuu niin ketju menee suurin piirtein seuraavasti: Myyjä-Tukkuri-Maahantuoja-Valmistaja. Ylijäämän osalla vastuu pysähtyy kyllä Suomen rajalle eli maahantuoja viime kädessä vastaisi jos selviäisi että kyse on viallisesta tuotteesta jota he ovat myyneet.

: Ammuin muinoin Norrincon kiinalaista sot.kiv patruunaa 7.62x54 R..Ja kyllä jotkut patruunat töytäisivät siihen malliin että pipo oli kaukana ja suuliekit sytyttivät melki mettä palon ,

Markalla saa markan makkaraa. Sisäfile maksaa vähän enemmän :-)
Terveisin,

HJu

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: "HJu": P.S Ihmettelen että miksi näitä annetaan myyntiin , latauksethan voivat olla vaikka mitä  , ???..Että jos tapahtuu vahinko , ampujalle , tai aseelle , mitenkäs sitten suu pannaan  , kukahan olisi syyllinen ???....

Patruunat on CIP-tarkastettu mittojen ja maksimipaineiden osalta. Ne ovat siinä mielessä aivan yhtä turvallisia/turvattomia kuin Lapuan valmisteet. Eihän tästä ole kuin pari kuukautta kun Sakon laatuvalmiste melkein sokeutti yhden tällekin palstalle paljon kirjoittaneen. Että sattuu sitä paremmissakin perheissä. Jos vahinko tapahtuu niin ketju menee suurin piirtein seuraavasti: Myyjä-Tukkuri-Maahantuoja-Valmistaja. Ylijäämän osalla vastuu pysähtyy kyllä Suomen rajalle eli maahantuoja viime kädessä vastaisi jos selviäisi että kyse on viallisesta tuotteesta jota he ovat myyneet.

: Ammuin muinoin Norrincon kiinalaista sot.kiv patruunaa 7.62x54 R..Ja kyllä jotkut patruunat töytäisivät siihen malliin että pipo oli kaukana ja suuliekit sytyttivät melki mettä palon ,

Markalla saa markan makkaraa. Sisäfile maksaa vähän enemmän :-)

Olen kyllä yrittänyt olla käyttäytymättä omia periaatteitani vastaan , eli ei mitään halpaa kaappiin..koska markalla saa vain markan makkaraa.. :lol:  :lol: ..

Mutta meneehän se vanhakin vipuun..kun luulee pääsevänsä halvemmalla , mutta viime kädessä käykin juuri toisinpäin..Oli viimeinen "Nato" erä..

Ja kyllä minä itse luotan kotimaan ja eräiden muiden maiden komponentteihin ( ruuti , luoti , hylsy , nalli )....

Kyllä on tosi harvassa nuo "Räjähdykset"..Luin minäkin näillä topiceilla tuosta kun ampuja sai ruudit silmilleen , vaan loppu kaneettia ei asialle saatu vai ??..että mistä siinä oli loppujen lopuksi syy ???..Oliko virheellinen hylsy , vaiko joku muu , mutta Uskon vakaasti että Sakolla ja Lapuan tehtaalla on aika kovat laadunvalvonta kriteerit

Eipä silti voihan joskus silti jyvien joukkoon muutama akanakin lipsahtaa  , mutta suojalasien käyttö ei ole kiellettyä.. 8)

Ja rähjähtihän vuonna 1974 koko Lapuan Patruunatehdaskin...joten ??? :roll:

Mutta nyt "syödään" vaan sisäfilettä..... :lol:  :lol:

MP

Pakko heittää oma kommentti PMP:n 5,56x45 mm NATO patruunasta. Oli ylivertaisen tarkka ja nopea omasta SIGistä roiskittuna (ja halpa kuin saippua). Tarkkuuden puolesta 300 m:iin pystyi järkevällä tasolla kiusaamaan savikiekon kokoista maalia, nyt AE:n .223:lla homma on enemmän lottoamista. Samoin lähdöt n. 30 m/s nopeammat.

Ikävä kyllä näitä ei ilmeisesti enää mistää saa?

JL

Lainaus käyttäjältä: "Silent killer"

Olen kyllä yrittänyt olla käyttäytymättä omia periaatteitani vastaan , eli ei mitään halpaa kaappiin..koska markalla saa vain markan makkaraa.. :lol:  :lol: ..

Mutta meneehän se vanhakin vipuun..kun luulee pääsevänsä halvemmalla , mutta viime kädessä käykin juuri toisinpäin..Oli viimeinen "Nato" erä..

Tsot tsot! Ptrrrrryyy ptryy pojat!

Lainaan Ase-lehteä 3/2005:

Testiaseena Tikka T3 Varmint Stainless.

"Lähtönopeuden keskihajonta 4m/s oli testin parhaita"..."testikasat 27.3mm ja 30.5mm olivat sotilaspatruunalle erinomaiset"...."Hiukan epämääräisestä ulkoasustaan huolimatta PMP oli ominaisuuksiltaan positiivinen yllätys ja soveltuu paitsi hirviharjoituspatruunaksi, myös kohtuullisilta ampumamatkoilta tapahtuvaan pienriistan metsästykseen"....

..."joten PMP on varteenotettava ostos hänelle joka ei harrasta jälleenlatausta. Hyvä ostos!"

Itse olen täysin samaa mieltä testaajien kanssa, hyviä pateja, ja hinta huomioiden suorastaan loistavia. Jos markan pati käy säännöllisesti MOA:aa niin huh huh.

Ei siis todellakaan mitään sekundaa, eivät vain satu toimimaan yhtään juuri sinun aseessasi.

Voisin muuten ostaa loput sulta pois, onko paljon jäljellä?

Heitä PM:ää!

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: "JL"
Lainaus käyttäjältä: "Silent killer"

Tsot tsot! Ptrrrrryyy ptryy pojat!

Lainaan Ase-lehteä 3/2005:

Testiaseena Tikka T3 Varmint Stainless.

"Lähtönopeuden keskihajonta 4m/s oli testin parhaita"..."testikasat 27.3mm ja 30.5mm olivat sotilaspatruunalle erinomaiset"...."Hiukan epämääräisestä ulkoasustaan huolimatta PMP oli ominaisuuksiltaan positiivinen yllätys ja soveltuu paitsi hirviharjoituspatruunaksi, myös kohtuullisilta ampumamatkoilta tapahtuvaan pienriistan metsästykseen"....

..."joten PMP on varteenotettava ostos hänelle joka ei harrasta jälleenlatausta. Hyvä ostos!"

Itse olen täysin samaa mieltä testaajien kanssa, hyviä pateja, ja hinta huomioiden suorastaan loistavia. Jos markan pati käy säännöllisesti MOA:aa niin huh huh.

Ei siis todellakaan mitään sekundaa, eivät vain satu toimimaan yhtään juuri sinun aseessasi.

Voisin muuten ostaa loput sulta pois, onko paljon jäljellä?

Heitä PM:ää!

Ihan ensimmäiseksi..Voihan rähmä..olisin myynyt kyllä Ilomielin sinulle nuo patruunat , mutta tais mennä "tilaus" täpärästi yli , sillä kaverini on varmaan jo taitanut irroittaa..luodit , ainakin eilen uhkasi..Joten ..No..

Ja tosiaan 1 pussi vaan minulla oli , kaveri osti 2 pussia..

Jos kysymys olisi ollut suuremmasta erästä esim : Kokonaisesta peltilootasta asia olisi toinen , kuten todettiin patruunat olivat hyvin edullisia...Ei myynnistä olis hyötynytkään kun lähettämisen ilon.. :lol

Ja toiseksi tuosta testistä..voi olla  , ja onkin varmaan totta tuo mitä lehdessä kirjoitettiin , vaan kävi niin  että minun piippuni ei sitä huolinut top teniin , eikä kaverini Sako Varminttia..

Tämä on samaa kuin etsii haulikkoon parasta läpäisyä , kuviota  ja latausta...

Kävi vain huono tuuri.. :cry: .Mutta onneakin oli matkassa , kaverini haluaa näperellä noitten Patruunoiden kanssa , joten hänelle tämän "Ilon" suon.

Minä en rupeaisi noihin lataus puuhiin..Näpertelen täällä itse kiväärien kanssa..siinäkin hommaa on riittämiin..