Kirjoittaja Aihe: Mukavan tuntuisia metsässä näkymättömiä valjaita  (Luettu 5888 kertaa)

eetu663

  • *
  • Viestejä: 35
Eli kysymys kuuluu: Mistäpä tällaisia?

Jokusen kuukauden olen koittanut hakea vähän jokapaikasta, ja ainoa tulos tähänmennessä on ollut foorumin lanka vuodelta 2000, jossa lukee "tällaiset on hyvät" ja linkki..... joka ei yllättäen toimi :doh:



Elikkäs kaikennäköisi harneseja on jo näkynyt, mutta ongelmana onkin se, että kaikkea ei tunnu löytyvän samasta paketista. Varmaan joku muukin tunnistaa itsensä samasta tilanteesta.



Sellaiset valjaat, jotka tuntuu makavalta päällä näyttää olevan pitkälti ampumahiihtovaljaita. Ei siinä mitään mutta, olisi mukava päästä ampumaankin ennen kuin kohde (omassa tapauksessa hirvi ja kanalinnut) nauraa itsensä hengiltä, kun näkevät äijän kävelevän vaalenapunaiset remmit olalla... Näin siis ainakin Ansun ja Larsenin kohdalla.



sitten päästään toiseen päähän jossa valjaat ovat kyllä tehty nahasta, ja ovat siten maastoon sulautuvat. Mutta sitten se käyttömukavuus.... Päällä en ole testannut, mutta äkkiseltään nuo nahkanastan, ja osuma tuotteen kantovaljaat näyttävät päällä yhtä mukavilta, kuin hamppunarusta itse tehdyt hässäkät. Onko kenelläkään kokemusta kyseisitä?



Oma ase on painoltaan luokkaa lekaharkko ja päällä kiikari joka ei sekään ole aivan sieltä keveimmästä päästä, joten valjaiden käyttömukavuus on ISO bonus siinä vaiheessa kun asetta on kantanut 8h/päivä kahden viikon ajan.



Joku oli ommellut itse turvavöistä lastuamalla alusta loppuun omat valjaansa... Onko muut tehneet itse alusta loppuun? Sehän noissa turvavyövaljaissa kyllä on, että taitavat olla sitten ydinpommin kestävät  :lol:



Mitä valjaissa pitäsisi sitten olla:

-Materiaali mielellään nahkaa (näin olen käsittänyt. Ainakin on helppohuoltoinen?)

-Maastoon sulautuvuus

-Käyttömukavuus

-Jos vielä halvalla saa, niin onhan se ekstraa...

-*EDIT* ekstraa myös, jos ovat nopeasti irroitettavissa etupään kiinnityksestä (UIT)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Jos välimerkkien puuttuminen haettaa niin tässä: !)?(.\"; suapi sijottaa oman mielen mukaan :)

Ippe

  • *
  • Viestejä: 71
Re: Mukavan tuntuisia metsässä näkymättömiä valjaita
« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2015, 21:50 »
http://aseharrastajanarkisto.blogspot.fi/2014/10/tein-itse-ja-saastin-valjaat-aseelle.html?m=1 tuossa vois olla yksi hyvä vaihtoehto. Sama ongelma on myös minulla. Ei tunnu mukavalta kantaa pelkällä remmillä 7kg asetta. Reppu on yksi vaihtoehto mutta en ole vielä löytänyt sellaista reppua mikä ei haittaa haulikolla ampumista.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Finnfire

  • *
  • Viestejä: 617
Re: Mukavan tuntuisia metsässä näkymättömiä valjaita
« Vastaus #2 : Huhtikuu 04, 2015, 09:00 »
http://www.sportingservices.co.uk/collections/t-a-b-gear/products/regular-biathlon-sling" class="bbc_link" target="_blank" rel="noopener noreferrer">http://http://www.sportingservices.co.uk/collections/t-a-b-gear/products/regular-biathlon-sling



Ei varsinaisesti halpa, eikä nahkaa, mutta varmaan yhdet parhaista. Kait. Omaa kokemusta ko. tuotteesta ei ole, mutta pari muuta TAB:n remmiä on/on ollut enkä ole moitteen sijaa niistä keksinyt.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Poikma

  • *
  • Viestejä: 1.083
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

eetu663

  • *
  • Viestejä: 35
Re: Mukavan tuntuisia metsässä näkymättömiä valjaita
« Vastaus #4 : Huhtikuu 04, 2015, 17:11 »
Sehän noissa nahkaisissa on itselle tärkeä, että ovat senverran jäykät, että tilanteessa ase lentää selästä käteen, kuin reppua ottaisi.

Lisäksi noissa ampumahiihtovlajaissahan on n.5cm pitkä metallitappi, joka pitää aseen (etupään) irti selästä => säästyy puolelta hiertämiseltä, ja ei kiikari hakkaudu selkää vasten.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Jos välimerkkien puuttuminen haettaa niin tässä: !)?(.\"; suapi sijottaa oman mielen mukaan :)

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.036
Re: Mukavan tuntuisia metsässä näkymättömiä valjaita
« Vastaus #5 : Huhtikuu 05, 2015, 23:12 »
Eberlestockin reppuvaljaista saa pienellä modauksella hyvät asevaljaat. Ylivertaiset Kannossa, mutta itse ampumisessa ei saa apuja sillä tavalla, niinkuin taktisista hihnatyyppisistä valjaista.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

nakki

  • *
  • Viestejä: 42
Re: Mukavan tuntuisia metsässä näkymättömiä valjaita
« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2015, 17:43 »
Minulla on ollut käytössä samantyyliset valjaat yli 20 v , kuin nuo osuman ja nahka-nastan mallit .

En löytänyt niistä mitään valmistajan merkkiä . Ovat hieman taipuisammat kuin , varsinaiset ampumahiihtovaljaat .

Ne narut ei paina hartioita , on ommeltu sinne nahkasuikaleiden väliin . Ase pysyy hyvin selässä , vaikka hyppii ojien yli .

   Kaikista nopeimmat nämä ei oo käyttää , ainakaan pehmeäpintaisen metsästystakin kans . Pitää ensin nostaa toisella kädellä asetta perästä , että valjaat löystyy ,

ja sitten toinen käsi valjaan alta .

Narujen solmut kannattaa tarkastaa sillointällöin , ettei ne ala löystymään , ainakin hihnalenkki mallissa .



Muistelen että joskus näistä ollu juttua erälle.net sivustolla .
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »