Aseen viimeistelystä/pinnoitus?

Aloittaja JpL, lokakuu 01, 2005, 18:22

« edellinen - seuraava »

JpL

Oltiin juuri vaimon kanssa merellä sorsajahdissa, ja siinä kun alettiin veneessä tutkailemaan niitä pieniä nopeasti ilmestyneitä ruosteläikkiä, tuli  puheeksi arsenaalin uusinta.

Kysymys pinnoituksesta / viimeistelystä: Mikä pinnoitus kestää aseessa parhaiten mm. suolavettä ja muuta kulutusta? Toi fosfatointi on yksi niistä, mutta millainen se on? Entä rosteri? Mitä muuta löytyy? Sen ainakin tiedän, että vanhoilla nalleilla, joissa oli niitä ties mitä kemikaaleja, jopa ruostumaton piippu ruostuu. Ajattelin kysyä tätä täältä, kun täällä varmaan on asiantuntevimmat nimenomaa tältä saralta.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

west

oha niitä aseita missä kova kromi piiput.se on yksi kestävämpi kuin sinistys.haponkestävä on parempi kuin ruostumaton,mut en tiä tehdäänkö happosesta aseita.

kaiken aa ja oo on se että öljyää ja ei pistä kosteeta asetta hautovaan asepussiin
i am slaughter so i know...

JpL

Jos piipun kromaisi päältä, se pitäisi myös hiekkapuhaltaa mataksi. Toisaalta kromaaminen taitaa tulla aika kalliiksi.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

espo

Erilaisia väriaineen ja suojaavan pinnoitemateriaalin yhdistelmiä on käytetty vuosia aseiden suojaamiseen. Jenkkipäässä homma on yleistä ja tuotteita löytyy netissä kruisailemalla (GunKote, Durakote, Alumahyde, Robarin eri pällysteet jne..). Itselläni on kokemusta GunKote- nimisestä tavarasta, jota jotkut muutkin ovat tilanneet suoraan jenkeistä ensin hieman googlattuaan.

Pinnoitteet vaativat yleensä tarttuakseen hyvän pohjatyön eli hiekkapuhalluksen ja/tai forfatoinnin/anodisoinnin (alumiiniosat) ja pinnoittaminen vaatii lämmitettyjen osien ruiskumaalaamisen sekä pinnoitteen koveisen maalaamisen jälkeen uunissa paistamalla. Lopputuloksena GunKotella päällystämisestä sain ihan hyvän matan suojapinnan, jonka väitetään kestävän suurinpiirtein kaikki normalit sääilmiöt ja aseiden kanssa pelatessa eteen sattuvat kemikaalit. Aika näyttää,  mainosmiehet väittävät em. aineiden  kehitetyn juuri esim. suolavettä vastaan.

JpL

BTW: Millaista olisi automaali? Senhän pitäisi kestää mekaanista kulutusta hyvin, mutta kestääkö se suolavettä?

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: JpLBTW: Millaista olisi automaali? Senhän pitäisi kestää mekaanista kulutusta hyvin, mutta kestääkö se suolavettä?

Heh, mitä mahtaa Tielaitos levittää tielle  :?:
Kylätason ampuja

JpL

:lol:

Hyvä kysymys.

Pieni liike-idea: Jos kerran automaali kestää hyvin kulutusta, koskahan jokin firma alkaa kaupata aseiden camo-maalaamista ko. maalilla? Jos maali kestää, olisi aika kova juttu. Väriyhdistelmänkin saisi valita. Esim. Sakon vihreätukkinen TRG täytyy röllittää kuitenkin.

Jos tulisi esim. sellainen juttu, että jokin laadukas asetehdas tekisi diilin jonkin maalausfirman kanssa yhteistyösopimuksen, jonka mukaan aseelle saa tiettyyn hintaan ihan sellaisen kuosin kuin tahtoo. Siihen saisi kiväärit, haulikot ja pistoolit kestävän pinnan.

Itse ottaisin ihan kiljuen vihreä-vaalean camon sorsastushaulikkooni.

Koheltaja

Uskoisin että Suomesta löytyy maalareita jotka maalaa haulikkoosi juuri sellaisen kuvioinnin mitä haluat. Suomesta löytyy lukuisia yhden miehen yrityksiä jotka maalaa taideteoksia autoihin, kypäriin yms. Olen pari todellista taideteosta nähnyt asepuolellakin, aseet oli kyllä ihan ratapelejä eikä niitä kehtaa metälle viedä ollenkaan.

Ei muuta kuin Google käyttöön ja maalareita etsimään. Taas toisaalta, kun itse olet taiteiluja niin miksi et osta kynäruiskua ja maalaat aseen itse, silloin saat mieleisen kuvioinnin.
Kylätason ampuja

JpL

OK. Mua toi hinta vain vähän arveluttaa. Näin jostain netistä, että kaveri käytti sapluunana aitoja lehtiä, ja jälki oli tosi hyvännäköistä. Pitääkö toi sitten esim. fosfatoida ennen maalaamista vai meneekö ilman?

Muistan kun yksi metsästyskaverini ampui metson keskelle metsää. Hän jätti hämärtyvässä illassa haulikkonsa nojaamaan puuta vasten ja ryntäsi juosten haavoittuneen metson perään, koiraa kun ei ollut. Vartin hakemisen jälkeen kaveri palasi metso kädessä oletetulle paikalle eikä haulikkoa löytynyt mistään...

Se etsi sitä haulikkoaan melkein 3 tuntia ennekuin paikka löytyi.

HJu

Armoria Jyväskylässä on maalannut aseita ja käsittääkseni korvausa vastaan tekee niitä edelleen.

2-komponentti automaali varmasti suojaa aseen normaalikäytössä täydellisesti sieltä missä maalia on. Piipun sisäpuolella sekään ei pelitä vaan tarvitaan kovakromi tai rosteripiippu. Eikä aserosterikaan nyt merivettä älyttömästi siedä, ei varsinkaan ruutijäämien kera.
Terveisin,

HJu

JL

Lainaus käyttäjältä: JpLOltiin juuri vaimon kanssa merellä sorsajahdissa, ja siinä kun alettiin veneessä tutkailemaan niitä pieniä nopeasti ilmestyneitä ruosteläikkiä, tuli  puheeksi arsenaalin uusinta.

Kysymys pinnoituksesta / viimeistelystä: Mikä pinnoitus kestää aseessa parhaiten mm. suolavettä ja muuta kulutusta?

Piipun päälle vaikka Korrek TFX teflon -autovaha. Ei toki ikuinen pinta.

http://www.korrek.fi/tuotteet/vahat/vahat.html">http://www.korrek.fi/tuotteet/vahat/vahat.html

http://www.korrek.fi/tuotteet/ktt_korrek/Autovahat/Korrek_Kestovaha.PDF">http://www.korrek.fi/tuotteet/ktt_korre ... tovaha.PDF">http://www.korrek.fi/tuotteet/ktt_korrek/Autovahat/Korrek_Kestovaha.PDF