Tarkkuudesta...

Aloittaja Hollow Point, lokakuu 25, 2005, 17:04

« edellinen - seuraava »

Hollow Point

Vanhanaikaista.. Kyllä kunnon hai-tekillä on kolvailtuna laser ja kämmentietokone aseeseen kiinni, ja pari servomoottoria pyörittämässä kiikarin torneja. Osoittaa vaan maaliin, laser mittaa matkan, tietokone hakee paikalliset sääolot sateliitista ja laskee luodin lentoradan. Servot vaan hurisee ja säädöt on paikallaan...   :lol:

Itse olen senverran juntti, että en mielellään käytä muuta elektroniikkaa kuin puhelin ja ledi-otsalamppu metsästys hommissa. Puhelinkin vielä pois päältä, ettei kukaan pääse häiritsemään, soittavat perhana aina kun on tilanne päällä...miten osaavatkin ajoittaa?
\"Jos kynsien alta ei löydy verta, öljyä tai paskaa, homma on näpertelyä...\"

Veltto_Orava

Mniih se tietysti riippuu miehestä :wink:  Kyllä sitä aivan riittävään tarkkuuteen pääsee jopa tuonne 800 metriin asti ku on tarkkana jopa tuolla kiv 85:sen normi zeissilla jossa ei kuitenkaan suurennusta ole kun 6 x.

Armeijassa tuli useamman kerran kierettyä tamp kouluttajan tekemää "etäisyyden arviointi rataa". Tuossa Pv:n zeississa on kaikesta huolimatta aika onnistunut retikkeli omasta mielestäni. Sillä pystyy 0,1 piirun tarkkuuteen kun käyttää monia eri mittavälejä(joita ristikossa on kiitettävästi) Mutta mittaukseen täytyy olla aikaa.

PS: SO toi GPS oli aika hyvä :D
Miten toimin, siten harjoittelen.

Hollow Point

No nyt alkaa kuulostamaan hieman realistisemmilta arvioilta.  :wink:  Siis tuon säännöllisen osuman suhteen. Paras syy jättää laser käyttämättä lienee se, ettei omista kyseistä aparaattia! Taka-ajatuksena tässä topicissa on se, että olisiko tuollaisesta TA-käyttöön tarkoitetusta putkesta saatavissa merkittävää lisähyötyä linnustuskäytössä verrattuna tavalliseen kiikaritähtäimeen.

Vaikuttaa siltä, että ainakin se tuo mielenkiintoista lisäpuuhastelua metsästykseen, mutta saattaa yllyttää yrittämään liiankin kaukaa. Vaatinee tavallista enemmän selkärankaa jättää yrittämättä, ja haavakko tekemättä. Itse kuitenkin olen ottanut sellaisen  linjan, että elävään maaliin ei harjoitella...

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin maaliin, jonka koon joutuu arvioimaan, ei saa kovin tarkkaa matkaa tähtäimellä mitattua, mutta sitä voi käyttää muilla keinoilla (silmät/kartta) mitatun etäisyyden vahvistamiseen lyhyemmillä etäisyyksillä(<300m) riittävällä tarkkuudella, tietysti olosuhteista riippuen? Eli ei ole mikään ihmeitä tekevä laite, mutta ei aivan turhakaan oikein käytettynä.

Rölli aseen päällä taas kiinnostaa siksi, että sen lisäksi että se tietysti tekee aseesta vaikeammin huomattavan, ajattelin, että se suojaisi asetta kolhuilta ja naarmuilta, +vaimentaa kolinoita. Koitin miettiä mitä haittaa siitä voisi olla, ja tuo osuma oli ainoa vakavampi, joka tuli mieleen.

Eli tähän mennessä olen tullut siihen tulokseen, että noin hinta/laatu suhteessa rölliä pitää varmasti kokeilla, mutta tähtäin ei ehkä tarkkuusmielessä ole kovin perusteltu hankinta. Toisaalta tuo mittaaminen vaikuttaa mielenkiintoiselta, ja varmasti ainakin parantaa omaa etäisyydenarviointi kykyä, jos tuolla harjoittelee tarpeeksi. Jos asuisin pohjoisessa, ostaisin varmasti, nyt joutuu vielä harkitsemaan..

Vastaukset ovat mielestäni olleet asiallisia kautta linjan, ja antaneet lisää ajattelemisen aihetta, kiitos vaivannäöstä. Jos tulee vielä jotain mieleen, "kuulisin" mielelläni enemmänkin mielipiteitä/neuvoja.

Veltto_Orava

Mielestäni en kyllä missään vaiheessa maininut, että tak 85 tähtäimellä pystyy mitaamaan TEEREN KOKOISEEN MAALIIN etäisyyksiä +600m matkalla 25m tarkkuudella?

Teerestä en ainakaan itse pysty mittaamaan millään kiikarilla etäisyyttä 25m tarkkuudella.

Kannattaa JPu lukea viestiketju ehkä uudelleen..
Miten toimin, siten harjoittelen.

Hollow Point

Joo, kyllä mä ainakin ymmärsin asian siten, että tarkoitit nimenomaan kappaleeseen jonka mitat on tiedossa, esim. juuri tuo koira. En muuten usko, että kovin moni on keksinyt tuota kikkaa, vaikka se nyt tuntuukin lähes itsestään selvyydeltä..  :wink:

Homer

Kieltämättä kätevä homma tuo koiran käyttö mittauksessa. Itse en vain tohtisi omaa koiraani mittailla ainakaan tähtäimen läpi, vaikka ase tietysti on jokaisella siinä vaiheessa lataamaton.

john

Voihan sitä koirasta mitata. Täytyy vain koiran olla kuollut, jotta miitaus onnistuu kunnolla :)  Sama pätee muihin eläviin maaleihin, ne kun muuten tuppaa liikkumaan liikaa.

Tulialueen valmistelu etukäteen voi olla mielekästä myös metsästyksessä. Eli tärkeisiin maastonkohtiin viedään objekteja, joiden koot ovat tiedossa. Puun runkoihin voidaan kiinnittää vaikka kahden metrin pituisia teippejä, jotka näkyvät tuliasemaan tmv.

Poikma

Tulihan tuota viime syksynä tehtyä metsähanhikytiksessä ihan tuliasemakorttikin. Etäisyydet tiettyihin maastonkohtiin oli valmiina laserilla mitattuna......

Ei jääny puuttumaan kuin ne hanhet....... :wink:

Sämpy

Voi herranjumala, mahtas siinä kytiksellä mennä kossu väärään kurkkuun kun kaveri esittelis hanhenpyyntituliasemakortin  :shock:  :lol:

Silent killer

Tuo "tuliasemakortti" hanhen kyttäyksessä on ihan hyvä systeemi...

Itselläni on n.s. "Kettutuliasemakortti"..heh..tolpissa on matkat..on huomattavasti helpompi hämärissä tietää tarkka matka..Ja toiminut on...

Kun nimittäin huomasin että tuo Leica ei oikein toimi kettu kyttööllä... :wink:
terv: Silent Killer