Murphyn laki ta-toiminnassa

Aloittaja juhaharkonen, maaliskuu 23, 2006, 21:11

« edellinen - seuraava »

juhaharkonen

Olen harrastanut reilun vuoden tarkka-ammuntaa ja olen ruvennut miettimään, onko tässäkin elämän osa-alueessa omat sääntönsä tai lakinsa. Eli asiat tuntuu menevän omalla painollaan johonkin suuntaan. Ja jos tunnistaa jonkin säännönmukaisuuden tai lain, pystyykö siitä oppimaan jotain?

Kirjasin muutaman seikan mikä on vaivannut mieltäni:

1. Lankomies ampuu paremmin.

Totta kai pitä itseään keskivertoa parempana ampujana - kun rupeaa kisailemaan lankomiesten kanssa, joku reservin lentomekaanikko,joka ei ole koskenutkaan intin jälkeen aseeseen peittoaa sut mennen tullen.

2. Vaimolta salaa ei pysty hankkimaan mitään ta-tarvikkeita.

Kun tulee postin saapumisilmoitus, emäntä on sairaslomaviikolla ja näin ensimmäisenä postilaatikolla.

3. Tilaa kirjakaupan kautta Tarkka-ampujan käsikirja.

Unohdan se ulkoovelle kauppakassien päälle - sen jälkeen näät sen pihalla irtosivuina kultaisen noutajan jäljiltä.

4. Luet kotilausoppaan varoittamista virheistä - ja teet ne.

Tilaanpa sitten uuden nallinpoistopiikin ja harmittelen kun kammen vääntäminen rikkoi puristimen.

5. Mitä kauempana ta-kurssi on, sitä kummallisimpia tapahtumia sattuu kotona.

Lohtajan kurssin aikana puhelinkeskustelun aikana selvisi, että kissan perseeseen on tullut haava ja 2-v tyttäreni on työntänyt kätensä kuumaan lieteen.

Tuntuuko vieraalta?

ampuja

Joo tuttu juttu näin sml ammunta puolelta.. sitä aina sattuu ja tapahtuu just ku ois jokku kisat.. On muuten paras topic vähään aikaan...   :wink:
Onhan se niinkin niin.

MSa

Kauhavalta kajahtaa.  :lol:  :lol: Antaa palaa vain J, hyvää juttua ja itseironiaa. Ehkä kaikkien laji vain ei ole TA.

Toi TA-kamojen salaa hankkiminen vaimolta on taidetta:

Kaveri osti kaikkea, mutta jakoi ostosumman silmät kirkkaana kymmenellä kotiin tullessa: Ampuja: "Ostin Zeissin, 150 euroa" - Avovaimo: "Ahaa, ei ole onneksi kallista..." Toimi hyvin, ennen kuin jäi kiinni...  :lol:

Monet ampujakaveriniharrastaa seuraavaa metodia kaupassa: Ostaja: "Säästin viikkorahoista ja tästä puolet käteisellä - laita laskuun toinen puoli, niin maksan sen sitten yhteiseltä tililtä...." Myyjä: "ymmärrän yskän..."

Sussiunakkoon sitä päivää kun vaimokkeet löytää meitit täältä....

MSa
[url=https]

john

1. Lankomies ampuu paremmin.

Totta kai pitä itseään keskivertoa parempana ampujana - kun rupeaa kisailemaan lankomiesten kanssa, joku reservin lentomekaanikko,joka ei ole koskenutkaan intin jälkeen aseeseen peittoaa sut mennen tullen.

Hanki sellainen lankomies, joka on sivari (toimii)

2. Vaimolta salaa ei pysty hankkimaan mitään ta-tarvikkeita.

Kun tulee postin saapumisilmoitus, emäntä on sairaslomaviikolla ja näin ensimmäisenä postilaatikolla.

Tähän pätee vanha kikka, eli sanot, että "muut nauravat minulle radalla jos en hanki tätä kiikaria"

3. Tilaa kirjakaupan kautta Tarkka-ampujan käsikirja.

Unohdan se ulkoovelle kauppakassien päälle - sen jälkeen näät sen pihalla irtosivuina kultaisen noutajan jäljiltä.

Unohda opukset ja tee niinkuin hyvältä tuntuu

4. Luet kotilausoppaan varoittamista virheistä - ja teet ne.

Tilaanpa sitten uuden nallinpoistopiikin ja harmittelen kun kammen vääntäminen rikkoi puristimen.

Tähän voisi lisätä, että aloittelijana osta toisen henkilön lataamia "tosi hyviä patruunoita" ja ihmettelet kun hylsy repeää paineiden takia ja jää kiinni patruunapesään (nimim. kokemusta on)

5. Mitä kauempana ta-kurssi on, sitä kummallisimpia tapahtumia sattuu kotona.

Lohtajan kurssin aikana puhelinkeskustelun aikana selvisi, että kissan perseeseen on tullut haava ja 2-v tyttäreni on työntänyt kätensä kuumaan lieteen.

Esim hääpäivät kannattaa valita siten, että kisa ajoittuu joka vuosi joko sinun tai parisi hääpäivälle. Tällöin kelpaa vaimolle selitykseksi se, että et voi petää pariasi ja sinun on ihan pakko osallistua (on toiminut jo usean vuoden) Varo kuitenkin unohtamasta rölliä kotiin, koska vaarana on, että vaimosi uhkaa lähteä ajamaan 500 kilometriä tuodakseen sen sinulle.

JPa

Lainaus käyttäjältä: MSa
Sussiunakkoon sitä päivää kun vaimokkeet löytää meitit täältä....

MSa

Silloin ei riitä kaulan pituus edes kirahvilla pään pinnalla pitämiseen, niin syvään liemeen joudumme..  :roll:

Itse olen välinehankinnoissa käyttänyt muutaman kerran sellaista konstia että maksan ostoksen ensin ja pyydän myyjää toimittamaan sen työpaikan osoitteeseen. Näin kotiin ei tule saapumisilmoitusta, ja mitä vaimo ei tiedä niin siitä hän ei hermostu..  :wink:

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

Poikma

Itse lopetin tupakoimisen 1,5 v sitten ja sen jälkeen on helposti voinut "perustella" kotiväelle hankintoja tuolla säästöllä tyyliin : "Minä kun enää tupakoi, niin voin niillä rahoilla ikään kuin palkita itseäni"

365x4 = 1460 euroa vuodessa. Sillähän hankkii vaikka Jalosen kiväärin/vuosi..homma toimii varsinkin, kun vaimo itse vielä tupakoi.

Luulen että jonain päivänä saan maistaa omaa lääkettäni, mutta "so far so good"...... :wink:

SO

Vasta-argumenttina voi käyttää kysymystä: Paljonko kampaaja maksoi viime kerralla? Aijaa... aika kallista, mun kone maksoi 6 vuotta sitten... jne (jatkaa tarinaa)

Laskuissa/saapumisilmoituksissa kannattaa käyttää peitelistaa, esim. kytkinasetelma 520e (pakko hankkia että pääsee töihin autolla, silloin yleensä saa hoidettu myös yhden "remonttipäivän" a-radalla)

Lintujenbongaus on neutraali harrastus, siihen tarvitaan optiikkaa. Mutta ei  kiikareitakaan kuulemma tarvitse useita olla ja ne on parempia missä ei näy niitä viivoja siinä keskellä linssiä. (Alkuun pääsee pienillä sijoituksilla ja keväisellä viikin tai lauttasaaren linturetkellä). Lintuharrastukseen tarvitsee myös kesä- ja talvinaamiotarvikkeita. Eräs on harrastavinaan "luontokuvausta" -> kameroihin saa budjetoitua enemmän koska ne on yleisesti hyväksyttyjä kalliita tavaroita.

Ampumaan pääsee helpommin kun käy edellisenä päivänä uhraamassa 4-8 tuntia esim. ikeassa tai kodin anttilassa (vinkki: jos nukkuu aamulla pitempään niin ei tarvii olla niin kauaa kaupassa, yleensä menee jo 18.00 kiinni. ps. ikeasta saa lainata valmiiksi katkaistuja lyijykyniä ja ohuita 1m mittoja)

Eurokankaassa ei kannata käydä kaksistaan, yksin saa parempaa palvelua varustekankaiden yms. kanssa. Kannattaa jo valmiiksi miettiä vastaus kysymykseen: Miks noi moikkaa sulle, tunnetko noi jostain?

Äärimmäisissä tapauksissa on jopa suunniteltu että viikonlopun kurssi/kisa olisikin 3 päiväinen (perjantai toimii paremmin kuin maanantai). "Tavaroiden kuivattaminen" kisan jälkeen ei enää kuulemma mene läpi.

Yhden nimeltämainitsemattoman erikoismiehen kanssa täytyy käydä aina syömässä ennen kuin palaa kotiin -> kotona ollaan dietillä

Jos kuitenkin jokin menee vikaan -> ei hätää; plan-B sisältää valmiina laatikossa lahjakortin kasvohoitoon (ei maksa juurikaan enempää kuin purkki ruutia ja sillä pysyy tyytyväisenä aika pitkään)

:wink:

MikaS

Minä valehtelin yleensä vain puolet hinnasta, sitten kerran erehdyin ottaan sen mukaan Zeissin ostoon. No nyt muija on sen verran viisas, ettei nämä mene enää läpi. Toinen juttu on ettei pienten lasten kanssa kannata mennä aseliikkeeseen, vaikka ne kuinka lahjoisi paljastuu asia kyllä äidille.

En vitsi enää valehdella, totean vain että tarvitsen tai että sain niin halvalla ( missäs mun vihree pipo on ) :wink: .

subakuutti

Sanon, että tuossakin asiassa on kolmekymmentä ensimmäistä vuotta vaikeampaa! :twisted:

mika

Lainaus käyttäjältä: SO
Jos kuitenkin jokin menee vikaan -> ei hätää; plan-B sisältää valmiina laatikossa lahjakortin kasvohoitoon (ei maksa juurikaan enempää kuin purkki ruutia ja sillä pysyy tyytyväisenä aika pitkään)

:wink:

tossa on potentiaalinen vaaran paikka. saattaa tulla vasta-argumentti, notta "vai tarviin minä kasvohoitoja".

nimim. ostin epilaattorin äitienpäivä lahjaksi  :D  :twisted:  :D  :twisted:  :twisted:
CHAIRBORNE - USB Troop

subakuutti

:D  Jalkahoitolahjakortti myös sinne asekaappiin varuille! :twisted:

LSa

Mä toimin kaikessa toiminnassa täysin avoimesti ja peittelemättä. En ole vielä keksiny miksi mun pitäis valehdella emännälle tai edes pimittää siltä mitään. Totta kai siltä on joskus pinna palanu johonkin mun hankintaan, mutta mitä sitten. Elämä jatkuu.

Ja hyvin on tällä menetelmällä sujunut. Vähän aikaa sitten olin perheen poissa ollessa tekemässä inventaariota olohuoneen lattialla. Vaimo ja penskat tulivat kotiin ja alkoivat päivitellä ympäri asuntoa levitetyn reserviläishommiin, ta-toimintaan ja metsästykseen liittyvän tavaran määrää. Totesin vaan rehellisesti, että pitää tarkistaa mitä mulla on, jotta tiedän mitä mun pitäis vielä hommata. Emäntä nyökkäs ja kysy vaan, että saanko mä tavarat koottua seuraavaan päivään mennessä.

Olin itse yllättynyt tavaran suuresta määrästä ja pari päivää myöhemmin kysyin emännältä kommenttia siitä. Se sano, että ainoa mikä sitä edes vähän häiritsi mun inventaaria katsellessa oli se, kun mun kiväärin piippu oli sen uuden pari päivää sitten ostaman sohvatyynyn päällä. Se kuitenkin tuli mielessään siihen tulokseen, että mun aseet on kai sen verran puhtaita, ettei se haittaa.

MikaS

Lsa:n kanssa samaa mieltä, vaikkakin joskus kyllä on tullut valehdeltua :oops: . Jos ei muija kestä sitä että äijä harrastaa, niin kannattaisiko alkaa etsimään sellaista naista mikä ymmärtää ja antaa miehen harrastaa :?:

Meillä on kyllä aina välillä aseita ja tarvikkeita pitkin ja poikin, vaikka minulla on oma asehuone. Mutta kyllä siihen on hyvin tottuneet, niin muija kuin mukulatkin.

subakuutti

:D  Avoimesti ja peittelemäti? :twisted:

subakuutti

:D Toimi! :D

25e. :twisted: