Tikka CTR risut ja ruusut

Aloittaja Kettu, syyskuu 24, 2014, 15:40

« edellinen - seuraava »

Peränkävijä

Omassa vixenissä saa laukaisun oikein herkälle säätämällä koneiston tilaan jossa virekynnet ei palaudu alkuasentoon liipaisun jälkeen vaikka varmistin on päällä. Kuti siis lähtee varmistimen poistamalla jos sen päällä ollessa on leikkinyt liipaisimella, mikäli laukaisu on liian herkkä.
<t></t>

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: jtoivainen post_id=94882 time=1541681513 user_id=7546
Mulla myös 2015 CTR ja tänä syksynä radalla kohdistelemassa ase laukesi itsekseen.

Tietty ase tauluille päin, kun lukon lyö kiinni, mutta kyllähän se yllättää ja ei ole varma, että oliko kuitenkin sormi jo liipaisimella. Testasin uudelleen, niin kyllähän se laukesi itsekseen. Muistaakseni melko heti kun otin varmistimen pois, niin laukesi.

Jäi vähän epäselväksi missä järjestyksessä asiat tapahtuivat. Ainakaan tavallista Teekolmosta ei saa varmistettua ennenkuin se on vireessä.

AINA jos menee säätelemään laukaisua pitää testata että se jää turvalliseksi. Itse mm. pudottelen asetta pystysuunnassa jostain 10-15cm korkeudesta lattialle (siis perälevyn varaan). Tikkaa en ole muistaakseni saanut näin (tyhjä)laukeamaan, mutta esim. Remarin johdannaisissa liian pieni virepintojen ristikkäisyys tulee tällä testillä esiin.

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: jukka71 post_id=94886 time=1541683935 user_id=7014
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta voiko ase (T3) laueta itsekseen jos varmistin on päällä? Itsellä jousen säätöprojekti listalla ja rupesi mietityttämään miten tuo lukko toimii.

Ainakin jos laukaisukoneistoa lukkorungossa pitävät ruuvit (vai yksikö niitä oli?) löystyvät. Muistaakseni palstallakin ollut esillä. Eiköhän tuohon varsinaiseen kysymykseen saa vastauksen kun pähkäilee laukaisukoneistoa.

jtoivainen

Lainaus käyttäjältä: jthyttin post_id=94902 time=1541707397 user_id=2387
Lainaus käyttäjältä: jtoivainen post_id=94882 time=1541681513 user_id=7546
Mulla myös 2015 CTR ja tänä syksynä radalla kohdistelemassa ase laukesi itsekseen.

Tietty ase tauluille päin, kun lukon lyö kiinni, mutta kyllähän se yllättää ja ei ole varma, että oliko kuitenkin sormi jo liipaisimella. Testasin uudelleen, niin kyllähän se laukesi itsekseen. Muistaakseni melko heti kun otin varmistimen pois, niin laukesi.

Jäi vähän epäselväksi missä järjestyksessä asiat tapahtuivat. Ainakaan tavallista Teekolmosta ei saa varmistettua ennenkuin se on vireessä.

AINA jos menee säätelemään laukaisua pitää testata että se jää turvalliseksi. Itse mm. pudottelen asetta pystysuunnassa jostain 10-15cm korkeudesta lattialle (siis perälevyn varaan). Tikkaa en ole muistaakseni saanut näin (tyhjä)laukeamaan, mutta esim. Remarin johdannaisissa liian pieni virepintojen ristikkäisyys tulee tällä testillä esiin.

No sepä se, kun *muistaakseni* laukesi varmistimen käsittelystä, mutta en ole sata varma. Kokeilinpa nyt kylmillä raudoilla ja herkäksi säädettynä, niin klikkasi välillä itsekseen kun kammen löi alas, mutta ei varmistimen käsittelystä. Huoneenlämpöisellä ei klikannut kammestakaan.

jthyttin

Sellainen huomio vielä, että vakio-osilla T3 laukaisukoneiston kiinnitysruuvi taitaa estää liipaisimen esijännityksen liiallisen pienentämisen. Eli esijännitystä säätävää ruuvia ei saa peruutettua (vakiojouseen nähden) liikaa koska se ottaa kiinnitysruuviin.

jtoivainen

Lainaus käyttäjältä: jthyttin post_id=94913 time=1541748323 user_id=2387
Sellainen huomio vielä, että vakio-osilla T3 laukaisukoneiston kiinnitysruuvi taitaa estää liipaisimen esijännityksen liiallisen pienentämisen. Eli esijännitystä säätävää ruuvia ei saa peruutettua (vakiojouseen nähden) liikaa koska se ottaa kiinnitysruuviin.

Ainakin mun T3x CTR säätöruuvin pystyy peruuttamaan kierteen loppuun asti. Ruuvi kyllä alkaa hieman ottaa koneiston kiinnitysruuviin kiinni, mutta niin vähän ettei se estä pakittamista. Ehkä mittojen toleransseistakin riippuvainen asia, kun on niin lähellä ottaako kiinni vai ei.

jthyttin

CTR:ssa ei taida olla sitä jousiliparetta (tai korviketta sille) joka pitää tavallisen lippaan paikoillaan. Joten kiinnitysruuvi "menee syvemmälle".

https://www.brownells.com/userdocs/products/p_913400726_2.jpg">

jtoivainen

Lainaus käyttäjältä: jthyttin post_id=94915 time=1541754414 user_id=2387
CTR:ssa ei taida olla sitä jousiliparetta (tai korviketta sille) joka pitää tavallisen lippaan paikoillaan. Joten kiinnitysruuvi "menee syvemmälle".

https://www.brownells.com/userdocs/products/p_913400726_2.jpg">

Tämä totta, tuollaista lirpaketta ei ole CTR:ssä, tämä selittää miksi ruuvi mahtuu tulemaan liikaa(?) ulospäin.

Koheltaja

Tuossa on riskin paikka ja valmistajan pitäisi ottaa tuo huomioon. Vakiojousella jos ruuvia löysää vähänkään liikaa niin laukaisukoneiston toiminnasta tulee arvaamatonta, liian löysäksi avattu jousi ei kykene työntämään virekynttä riittävästi ja koneisto jää helposti puolivireeseen ja lopputuloksen voitte arvata. Ase laukeaa tärähdyksestä, lukkoa avattaessa, varmistimesta. Testattu on.
Kylätason ampuja

K.Helin

KRG julkaisi Shot Showssa uuden 2-stage koneiston Tikalle.

jarppe66

Millaista kasaa ootte keskimäärin saaneet aikaan CTR:llä, itselläni ollut sellainen viime syksystä (308) ja olen ampunut sillä vakio tukilla sekä MDT:n LSS:llä. Kasat vaihdelleet 0,25 - 0,7 MOA:n välillä. Viimeksi kun kävin radalla niin KA oli 0,46 MOA (MDT-tukilla) ja pari kertaa sitten KA oli 0,39 MOA. Pitääkö olla tyytyväinen noihin keskiarvoihin?

mpikkara

Lainaus käyttäjältä: jarppe66 - elokuu 17, 2019, 12:31
Millaista kasaa ootte keskimäärin saaneet aikaan CTR:llä, itselläni ollut sellainen viime syksystä (308) ja olen ampunut sillä vakio tukilla sekä MDT:n LSS:llä. Kasat vaihdelleet 0,25 - 0,7 MOA:n välillä. Viimeksi kun kävin radalla niin KA oli 0,46 MOA (MDT-tukilla) ja pari kertaa sitten KA oli 0,39 MOA. Pitääkö olla tyytyväinen noihin keskiarvoihin?

Jos pysyvästi 5ls 100m kasat ovat alle 0.5moa tehdasaseella, niin todellakin saa olla tyytyväinen.

iippo777

Millä patruunalla ? Vai itselataamalla ?

jarppe66

Lainaus käyttäjältä: iippo777 - elokuu 17, 2019, 17:28

Millä patruunalla ? Vai itselataamalla ?

Itselataamalla ja luotina 10.85 g Scenar jota olen käyttänyt yli 10 v. laukaukset joko yleensä 3 laukauksen kasoja....