Tikka M65 sporter vai varmint

Aloittaja Samuliks, lokakuu 22, 2018, 21:59

« edellinen - seuraava »

Poikanen

Tietenkin vanhat Tikat on kauniita ja huolella tehtyjä laitteita.

Ketjun aloittaja kaipasi pitkälle matkalle sopivan kiväärin rakenteluun lähtökohtaa ja siihen väittäisin tuon T3:n olevan nopeasti tehtynä massatuotoksenakin monipuolisempi ratkaisu.

On toki mahdollista, että  M65 valintaan on joku syy, joka ei ole vielä tullut ilmi. Myös parempi fiilis tai vaikkapa se kauneus on ihan hyväksyttävä syy :) Toki lähtökohta oli nimenomaan M65, joten ehkä siinä kannattais pysyä.

HJu

Omasta mielestä M65:n suurin ja isoin todellinen vika on surkea lipashuolto. Välillä niitä ei löydy rahallakaan ja kun löytyy niin 120e/pala on helposti 2-rivisen 10 ptr lippaan hinta.
Terveisin,

HJu

Hietala

Jos tulee hyvä kohde eteen sopuhintaan, niin go for it. Itse olen vannoutuneena m65 harrastajana nähnyt sen erinomaisuuden ja samalla rajallisuuden. Ei ole niin hirveätä pakkasta, etteikö m65 tapa nallia. Mutta nykytietämyksen valossa on pakko tunnustaa aktion jääneen jo kehityksen kelkasta. 30 v riittää tasurina kelle vaan, nyt aktio taitaa olla jo 50 v.

Noh...lippaita on 8-10 ptr koossa 3 kpl, joten 360 e on pyynti 😁
<t></t>

Homer

Sitten jos joku kaipaa M65::een picatinnyä, niin voin myydä sellaisen.

Terästä, fosfatoitu, käyttämätön, istuu kuin sukka, muistaakseni kallistettu jne.

Palataan tarkemmin, jos joku kokee tarvitsevansa parasta picatinnykiskoa kuusvitoseen :)

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla

vierailija

Itellä on M65 .308 continental ratapiipulla 610mm.

Optilock hoiti kiikarien asennusongelmat pois.

Toistaiseksi kun olen verrannut kaverin t3:n jossa tosin noin 100mm lyhyempi piippu niin samalla kuulalla ammun pitemmälle (ainakin tähän asti).

Suosittelen mutta toki sillä varauksella että modailu on varmasti hankalampaa kuin t3:lla.

Hietala

Lainaus käyttäjältä: Homer post_id=94582 time=1540406555 user_id=5
Sitten jos joku kaipaa M65::een picatinnyä, niin voin myydä sellaisen.

Terästä, fosfatoitu, käyttämätön, istuu kuin sukka, muistaakseni kallistettu jne.

Palataan tarkemmin, jos joku kokee tarvitsevansa parasta picatinnykiskoa kuusvitoseen :)

Onko hylsyaukkoa avarrettu? Paljonko?
<t></t>

Homer

Lainaus käyttäjältä: HietalaOnko hylsyaukkoa avarrettu? Paljonko?

Tämän verran, kuin tämä löytämäni ei-niin-edustava kuva näyttää. Kisko on siis kotona ja minä tällä hetkellä en.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181025/3207c46d2104aa20aacbde134eea057e.jpg">

Jousimies

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=94542 time=1540299705 user_id=27
 ei M55/65 huono ole mutta se ei tee mitään paremmin kun nykyaikaisempi M558-T3x, T3 on helppo valinta koska palikkaa löytyy joka puodista.

M55 mainittu!

Kyseinen kivääri tai sen US vientimalli LSA55 ehkä mahtuu kommentteihin. M55/65 eroa ei taida olla muuta kuin lukon rakenne pituuden osalta? Mitä se sitten käytännössä vaikuttaa, joku osaavampi voi kuvata tähän. Itsellä LSA55 kivääri ja osuuhan sillä riittävästi. 600m matkalta 35 cm tauluun oppikirjan mukaisesti, toimii sille kenelle se riittää. Toki uudet laitteet ovat yleensä parempia ja ajan mukaisia. Hintaa ja tasoa pitää harkita.

Jos vanhoista Tikka-kivääreistä joku plussa pitää etsiä, niin varmaan se, että piipussa on Bofors-teräksen leima :-)
pj vuodet 2022-2025

HJu

M55:ssa on aina 1-rivinen lipas. M65:een sai ainakin ratamallehin 2-rivistä lipasta. Tämän vuoksi lukonkehyksien mitat erovat pituuden lisäksi myös leveyden ja lipasaukon osalta. Eli eivät ole vain "pitkä"ja "lyhennetty pätkä" samasta aiheesta.

Terveisin,

HJu

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Jousimies post_id=94590 time=1540461173 user_id=5816Jos vanhoista Tikka-kivääreistä joku plussa pitää etsiä, niin varmaan se, että piipussa on Bofors-teräksen leima :-)

En tiedä onko muissa Bofors kalibereissa mikrorihlaus mutta 222:ssa on molemmat ja se on enemmän kirous kun siunaus, piipusta kyllä löytyy käynti tiettyyn laukaisumäärään asti ja sen jälkeen käynti romahtaa laakista varoittamatta. Mikrorihlaus on erittäin herkkä monelle asialle, kuten likaisuudelle, väärin tehdyille puhdistuksille ja liekkieroosiolle.
Kylätason ampuja

Jousimies

Mulle on kerrottu, että Bofors leimat kertoo teräksen alkuperästä ja karkaisusta = tehty ja säilytetty. Boforsin teräkseen mielletään luonnehdita "erikoisluja". Se miten rihlat on Suomessa työstetty, on mahdollisesti toinen asia.

Olen kerrotun tiedon varassa.
pj vuodet 2022-2025

Koheltaja

Karkaisu? Jos piippukanki karkaistaan niin siihen ei enään tehdä reikää eikä rihloja, on varmaan tarkoitettu päästöä/lämpökäsittelyä joka poistaa teräksen jännityksiä. Bofors on maineikas terästen tuottaja mutta niin on myös Ovako jonka kangista on tehty paljon piippuja täällä kotimaassa.
Kylätason ampuja

Jousimies

Minusta oleellista on se mitä Bofors leimalla piipussa halutaan viestiä. Ymmärrän että se tarkoittaa ruotsalaista teräksen alkuperää ja erikoislujaa kamaa. Siihen se rihla stten on tehty niin tai näin. Onko tämän teräksen rihlat sitten hyvää laatua vai huonoa laatua on eri asia, josta en ainakaan interwebissä sellaista vastausta löydä mistä tiedeyhteisö olisi yksimielinen.

Lopputulos kuitenkin ratkaisee:  vanhalla osuu tai ei osu ja sehän selviää vain kokeilemalla.
pj vuodet 2022-2025

Perkeleen_Luoma

Tärkeintä lienee sen reiän ja rihlauksien laatu.

Huippupiiput tehdään pehmeään 416 rosteriin.

Piiput harvoin mekaanisesti kuluu loppuun, joten lujuudella tai kovuudella ei paljon saavuteta mitään etua sen suhteen.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Jousimies

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma post_id=94609 time=1540541613 user_id=5963
Huippupiiput tehdään pehmeään 416 rosteriin.

Pyöritään edelleen hyvän teeman ympärillä:

Tunnetusti Tikka on tehnyt ja tekee laatupiippuja. Bofors-teksti on stanssattu aikoinaan 55/65 mallien piippuihin tukemaan ...mitä sanomaa?

Mitä Tikka sillä halusi piipun laadusta kertoa?
pj vuodet 2022-2025