Pitkä ase(et) +optiikka SRA ja tarkuusammuntaan+metsästys

Aloittaja hamiku, tammikuu 05, 2018, 14:01

« edellinen - seuraava »

hamiku

Hei!

Uuttena tällä forumilla ajattelin kysellä neuvoja pitkien aseiden valinnassa.   (Äidinkieleni on ruotsi joten pyydän jo nyt anteeksi).

Olen ampunut useamman vuoden laina-aseilla ( pistooli ja ilmakiväärillä) ja nyt on tullut aika suunnitella omien aseiden hankintaa.

Mitä asetta (1-2 kpl?) + tähtäintä suositelette aloittelijalle kun puoliautomaattikiväärillä pitäisi pärjätä SRA/Practical puolella.

Ajatukseni on että haluaisin lähitulevaisuudessa myös käydä kurssia kehittyäkseen tarkkuusampujana (radalla ja metsässä), sen lisäksi vielä syksyllä päästä metsästämään peuraa (luultavasti valkohäntäpeuraa mutta en ole 100% varma, metsästysmuodosta ei ole vielä tietoa).

Pistooli ja haulikko on jo valittu (Käytetty Glock 17 tai mahdollisesti Walther PPQ laukaisimen takia + luultavasti käytetty Benelli M90 Super) joten nyt kyselen siittä ensinmäisestä puoliautomaatti kivääriä:

Oletan että se kivääri tulee oleen .223 (mutta ehdotuksia kuunnellan) kun on edullinen ja helposti saatavilla. Jos olen ymmärtänyt oikein niin metsäsyksessä se kaliberi rajoittaa metsäkauriiseen (riistaluokka 2). Onko jossain kiväärissä parempi laukaisinmekanismi alusta lähtien? Ei se tarvitse olla maailman paras mutta selvästi keskivertoa parempi jos siitää pitää maksaa enemmän. Vai tyydynkö käytettyyn perus Bushmasteriin tms?

Jos ostaa käytetyn .223 niin mikä laukaisumäärä alkaa oleen paljon ennen kun tarvitsee uuden piipun?

Riistaluokka rajoituksen takia oletan että  tarvitsen myös toisen kiväärinkin, ja silloin voin hyvin samalla siirtyä kaliiberiin joka sopii hirvellekin (riistaluokka 4) tarkuusammunan lisäksi. Metsästäminen tulee luultavasti vain oleen lisävirike muun ammunan vieressä, aseen ulkonäkö tai merkkillä ei ole minulle tärkeä kunhan varaosasaanti on kohtuulinen.

Yksi ajatus on ostaa hyvin edullinen vanha hirvipyssy jos muuten pärjäisi ainakin alkuunsa esimerkiksi .233 tarkkuusmmunan alkeiskurssilla. Ajatuksena on jos sama säädettävä tähtäin riittäisi molempiin ettei tarvitse vaihdella ja säätää niitä koko ajan.

Vai kääntäiskö koko jutun toisin päin: hankkii puoliautomaatti AK-47 joka sopii SRA toimintaan ja edes riistaluokka 3 (=peurat)?... Ja loput rahat kunnon tarkkuuskivääriin.... Pienen tutkinnan jäkeen niin en saanut selville onko se edes mahdollista metsästää tällä (Itselataus pois-suljettuna), korjatkaa mielellään jos olen väärässä.

Olen itse lähes 2 metrien jos se vaikuttaa asevalintaan, ja enemmän Volvo kun Bemari kuski jos se kertoo jotain... :-)

Kiitos etukäteen!

/

hamiku
Kotisivu ja kauppa: www.mildot.fi  /Instagram:mildot.fi
Facebook: Mildot Finland

JKu

Kysymyksistä päätellen metsästät pienempiä hirvieläimiä.

Mikäli olet esim. peura/kauris passissa etkä tiedä kumpi mahtaa tulla ajossa eteen niin .223 on vähän huono kaliiberi, kun lain kirjaimen mukaan .223 ei ole riittävän tehokas peuralle.

Et kertonu mikä on budjettisi. Mikäli mahdollista niin sanoisin että osta kaksi asetta, toinen itselataava .223 ja toinen esim. .308 joka käy metsästykseen sekä pidemmänkin matkan tarkkuusammuntaan.

Mitä tulee AR-15 kiväärien valikoimaan niin se on sitten ihan oma suonsa. Eli variaatioita on todella paljon ja komponentteja kustomointiin on saatavilla huru mykket.

Tähtäimissä on myös aivan laidasta laitaa mahdollisuuksia avotähtäimistä high end optiikkaan.

Ja kyllä, AK-47 tyyppisellä aseella SAA METSÄSTÄÄ Suomessa ihan itselataavana kunhan vaan huolehtii että käyttää rajoitettua lipasta. Hirvelle 7,62x39 kaliiberia en varsinaisesti suosittele vaikka laki sen sallisikin.
Homo Sapiens Non Urinat In Ventum

Juuso.L

Osta AR ja TA-kivääriksi perus T3 6,5x55 tai Tac A1 .260 Rem taikka 6,5 CM. Optiikaksi Vortex PST gen.2 arskaan suurennoksella 1-6 ja tikkaan 3-15 taikka 5-25.

Kauris menee .223:lla mutta peura vaatii jo enemmän johon 6,5 mm:set on oikein passeleita sekä omistavat hyvän ballistiikan, .308:llakin pärjää jos ampumamatkat eivät ylitä 1000 metriä mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että sehän vasta harmittaakin kun jasterin saisi ammuttua 6,5:lla leikiten mutta .308:ssa loppuu puhti kesken ja jokaisesta ohilaukauksesta tulee penaltia.
Toyotalla metsään traktorilla pois.

Karva

Kannatettavia ajatuksia. Yksi vaihtoehto voisi olla sekin, että jos tällä hetkellä ykkösjuttu on toiminnallinen ammunta niin hanki hyvä AR ja tähtäin yhdistelmä. AK -tyyppinen ase olisi hyvä kompromissi mutta sillä ei luultavasti mitalisijoja tarvitse kisoissa tavoitella. Unohda vaikka vähäksi aikaa se isompi kaliberinen kivääri ja laita tuo 223 kerralla kuntoon. Sillä voit opetella lähes kaikki samat asiat myös tarkka-ammunnasta kuin isommallakin kunhan tähtäin on siihen sopiva (itse asiassa niin voi piekkarillakin).

Jos meinaat ampua SRA:ssa standard luokassa rautatähtäimillä on kiikarijuttukin helppo, hommaa kiikari jossa on mrad ristikko ja naksut. Esim. Vortexit on tässä aika suosittuja. Eli toiminnallista raudoilla ja kun haluaa paukutella pidemmälle niin LAADUKKAALLA pikajalalla oleva Vortex 223:n pääle ja eikun menoksi.

Jos budjetti antaa periksi, niin TA-touhuihin varmaan kilpailukykyisin combo tänä päivänä ainakin hinta/laatusuhteessa on Tikka T3 CTR sopivassa kaliberissa ja sen päälle Vortex PST 5-25x50 putki mrad ristikolla. Kaikkine tarvikkeineenkin (jalat, bipodi, lippaat) taitaa hinta jäädä n. 2500€ tuntumaan.

Vortexin putkia itse en tosin enää varauksetta suosittele. Kokemus on nyt useamman kerran osoittanut, että pullonkaula niiden kanssa on maahantuojan (Nebraska) toiminta ja sitä kautta huolto/takuuasiat. Muuten ne ovat etenkin hinta/laatusuhteessa erittäin hyviä. Kunhan ei mitään mene pieleen.

Mulle on ainakin jäänyt itselle sellainen kokemus, että pitkässä juoksussa on halvempaa ja mukavampaa hankkia kerralla sellainen ettei tartte olla heti vaihtamassa. Kalliimmaksi tulee kun vuoden päästä joutuu ostamaan sen paremman ja myymään yhden pois tappiolla ensin alta tai jättämään kaappiin keräämään pölyä.