Tarkka-ampujan näkö?

Aloittaja CeeCee, heinäkuu 30, 2011, 19:05

« edellinen - seuraava »

INe

Neljänkympin rajapyykin jälkeen viimeistään kannattaa käydä silmälääkärillä. Näön muutoksia on vaikea huomata ja sama koskee silmäsairauksia. Etenkin glaukooma on salakavala tauti.

Lähetetty minun WAS-LX1 laitteesta Tapatalkilla

-Jukka-

Itellä kun tahtoo niin töissä kuin vapaa-ajallakin erilaiset ja erikokoiset partikkelit lentää, ovat silmälasit pelastaneet silmävammalta varmaan kymmenet kerrat. Kiinnostus lasittomaan elämään olisi kyllä kova mutta taas toisaalta...

Ja toki operaatioissa on riskinsäkin joita ei aina mainosteksteissä niin kovin korosteta.

LSa

Todennäköisesti. Pohdin just, että useimmilla tuntemillani silmälääkäreillä on silmälasit. Kertonee jotain heidän asenteistaan, tai tietämyksestä.

HJu

Ikänäköön ei lasik kuulemma oikein tepsi. En tiedä varmuudella onko näin. Tietääkö joku muu?
Terveisin,

HJu

Jousimies

Käytän autolla ajaessa kaukonäkölaseja. Itse vapaaehtoisesti hankittu, eikä pakkoa lue ajokortissa, vaikka kaikki luokat on aikanaan kirjattu. Huomaa selvästi että näkee vaan paljon paremmin kaikki liikenteen tapahtumat ja merkinnät.

Lukiessa ja nyt läppärillä lähinäkölasit aivan ehdottomasti tarpeelliset. Ei muuten tekstiä näkis.

Mut hei, kiikariputken läpi kun kattelee, niin mikä vapaus kun ei tarvii mitään korjaavia silmälaseja - pelkät suojalasitkin oikeastaan vaan häiritsee :)

Siitä olen samaa mieltä, että ehdottomasti kannattaa 40 v. ikävuoden jälkeen säännöllisesti tsekkauttaa näkönsä optikolla vähintään.
pj vuodet 2022-2025

MOj

Lainaus käyttäjältä: HJu post_id=86497 time=1509213334 user_id=42
Ikänäköön ei lasik kuulemma oikein tepsi. En tiedä varmuudella onko näin. Tietääkö joku muu?

Voidaan korjata niin että toinen silmä leikataan lähinäölle ja toinen kaukonäölle. Lähinäkö yleensä muuttuu iän lisääntyessä, joten voi vaatia useita korjauksia, jos haluaa lähinäön pysyvän. En tosin tällaiseen korjaustapaan itse suostuisi.

Muutenkin ongelmia leikatuissa saattaa tulla mm. Kuivasilmäisyyttä ja hämäränäön kanssa olen kuullut olevan ongelmia joissain tapauksissa. Näitähän ei paljoa mainostella kun silmiä leikataan kohta R-Kioskilla.

Itsellä monitehot ja näillä mennään em. syistä, töitä joudun tekemään osin pimeällä ja leipä on riittävästä näöntarkkuudesta kiinni, niin ei viitsi juuri riskejä näiden asioiden kanssa ottaa, vaikka elämä ajatustasolla kiinostaisikin ilman laseja.

Ja yllättävän monella silmälääkärillä/lääkärillä on lasit, niinkuin LSa yllä totesi.

hpa

Kysyin taannoin silmälääkäriltä tästä hämärä näön huonontumisesta. Sanoi että uusimmilla menetelmillä se on harvinaisempaa mutta edelleen mahdollista.

Mutta sarveiskalvon "hiominen" taittovirhe kirurgiassa vähentää korjaus resursseja jos myöhemmin pitää leikata vaikkapa vamman takia.... Haluatko luopua vara-osistasi?

LSa

Kohdasta 6:20 eteenpäin. Pieni kertomus hallitsevan silmän ongelmista. :D

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/14/turkin-sodan-veteraanit-muistelevat">https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/1 ... uistelevat">https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/14/turkin-sodan-veteraanit-muistelevat