Main Menu

Piipun uritus

Aloittaja MOj, syyskuu 30, 2017, 20:07

« edellinen - seuraava »

MOj

Onko kukaan fluutannut TRG:n 338 orkkis takopiippua?

Jos on, minkä kokoiset ja kuinka syvät urat ajoit ja millä terällä ( kiekko vai tappi ). Kovapalalla jos ajaa, kiekko taitaa olla parempi vaihtoehto.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: MOjOnko kukaan fluutannut TRG:n 338 orkkis takopiippua?

Jos on, minkä kokoiset ja kuinka syvät urat ajoit ja millä terällä ( kiekko vai tappi ). Kovapalalla jos ajaa, kiekko taitaa olla parempi vaihtoehto.
Uskoisin ettei monikaan pilaa alkuperäistä trg.n piippua urittamalla sitä.

JR

<t></t>

MOj

Mikäs siinä pilalle menee, jos homman tekee oikein.

jsr85

Jos piippuun on valmistusvaiheessa jäänyt jännityksiä ne voi laueta urituksesta ja piippu on kaput.

Kukaan sitä ei estä tekemästä mut itse en 800€ piippua edes harkitsin urittavani kun sillä rahalla jo saa hyvän valmiiksi uritetun jos sen välttämättä haluaa, lisäksi urituksella saadut hyödyt ymmärtääkseni muutenkin on kovin minimaalisia.

Onko väärin kysyä, miksi urittaisit piipun ja kuin syvältä?

e. Oon nähnyt itse tehtävän urituksia 4-akselisella jyrsinkoneella pallopää tapilla.

JR

<t></t>

MOj

Lainaus käyttäjältä: jsr85 post_id=85980 time=1506795247 user_id=5527
Jos piippuun on valmistusvaiheessa jäänyt jännityksiä ne voi laueta urituksesta ja piippu on kaput.

Kukaan sitä ei estä tekemästä mut itse en 800€ piippua edes harkitsin urittavani kun sillä rahalla jo saa hyvän valmiiksi uritetun jos sen välttämättä haluaa, lisäksi urituksella saadut hyödyt ymmärtääkseni muutenkin on kovin minimaalisia.

Onko väärin kysyä, miksi urittaisit piipun ja kuin syvältä?

e. Oon nähnyt itse tehtävän urituksia 4-akselisella jyrsinkoneella pallopää tapilla.

JR

Kyllä kylmätako piippuja kuitenkin uritetaan mm. Blaserin match piiput, ja onhan TRG M10 piipussakin urat. Mitenkäs ne jännitykset näissä otetaan huomioon. Kyllä ne urat niihin ajetaan muotoon sorvauksen jälkeen viimmeistely vaiheessa.

Näitä puheita on kuulunut aikaisemminkin että takopiippuja ei pitäisi fluutata, jos näin on, miksi näin kuitenkin tehdään? Onko jollain oikeita kokemuksia aiheesta, eikä vain kuultua mutu tietoa. Itse en tähän usko.

Paino syistä, vaikka ei isoista puhutakaan. Parin millin syvyiset ja n.6- 8mm leveät, 6 kpl.

Jyrsintapilla, jos ajetaan kovapalalla, pitää jysimestä löytyä tarpeeksi kierroksia. Useista ei löydy tarpeeksi.. Sakollakin taitavat ajaa kiekkoterällä.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: MOj post_id=85982 time=1506797371 user_id=3637
Paino syistä, vaikka ei isoista puhutakaan. Parin millin syvyiset ja n.6- 8mm leveät, 6 kpl.

Jyrsintapilla, jos ajetaan kovapalalla, pitää jysimestä löytyä tarpeeksi kierroksia. Useista ei löydy tarpeeksi.. Sakollakin taitavat ajaa kiekkoterällä.

Ei oo kierroksista kiinni tapilla ajo, nykyajan koneista löytyy kyllä kierroksia riittävästi, kierrokset on verrannollisia syötönopeuteen. Piirtelin cadillä 660mm uritetun- ja urittamattoman piipun trg.n profiililla, 570mm pitkät 2.5mm syvät 5mm leveät pyöreäpohjaiset urat x 6kpl, painoero 250g/12.7% urittamattomaan, 338lm reijällä uran pohjasta piipunreijän sisäpintaan n.4.21mm.
<t></t>

jsr85

tupla
<t></t>

MOj

Lainaus käyttäjältä: jsr85 post_id=85983 time=1506797937 user_id=5527
Lainaus käyttäjältä: MOj post_id=85982 time=1506797371 user_id=3637

Ei oo kierroksista kiinni tapilla ajo, nykyajan koneista löytyy kyllä kierroksia riittävästi, kierrokset on verrannollisia syötönopeuteen. Piirtelin cadillä 660mm uritetun- ja urittamattoman piipun trg.n profiililla, 570mm pitkät 2.5mm syvät 5mm leveät pyöreäpohjaiset urat x 6kpl, painoero 250g/12.7% urittamattomaan, 338lm reijällä uran pohjasta piipunreijän sisäpintaan n.4.21mm.

Mutta mun manuaali jyrsimestä ei löydy, kiertää max.3200. Jyrsintapin keskiössä ei juuri kehänopeutta ole. Kiekkoterällä päästään oikealle levelille. Kovapalalla olisi ajettava, tila on sellainen ettei leikkuunestettä voi oikein käyttää.

250g on 250 g. Vähän sieltä ja lisää täältä.

Perkeleen_Luoma

Eihän sillä keskiön nopeudella ole merkitystä kuin kappaleeseen "sisään" ajaessa?
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: MOj post_id=85985 time=1506799276 user_id=3637

Mutta mun manuaali jyrsimestä ei löydy, kiertää max.3200. Jyrsintapin keskiössä ei juuri kehänopeutta ole. Kiekkoterällä päästään oikealle levelille. Kovapalalla olisi ajettava, tila on sellainen ettei leikkuunestettä voi oikein käyttää.

Mun cnc koneesta ei irtoa kuin max 1200 kierrosta tällä hetkellä ja ajan sujuvasti 6mm tapilla, 4mm alkaa oleen jo hidasta.

Jos ei oo sepän lupia jättäisin jyrsinnät omassa tallissa tekemättä joka tapauksessa.
<t></t>

MOj

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma post_id=85986 time=1506799981 user_id=5963
Eihän sillä keskiön nopeudella ole merkitystä kuin kappaleeseen "sisään" ajaessa?

Kyllä sillä on hieman merkitystä terän keston kannalta jatkoa ajatellen.

Itse kun tekee saa semmoisen kun sattuu tulemaan.

MOj

Lainaus käyttäjältä: jsr85 post_id=85987 time=1506800348 user_id=5527
Lainaus käyttäjältä: MOj post_id=85985 time=1506799276 user_id=3637

Mun cnc koneesta ei irtoa kuin max 1200 kierrosta tällä hetkellä ja ajan sujuvasti 6mm tapilla, 4mm alkaa oleen jo hidasta.

Jos ei oo sepän lupia jättäisin jyrsinnät omassa tallissa tekemättä joka tapauksessa.

Noilla kierrosnopeuksilla ei kovapalaterät kauaa kestä.

Koheltaja

Pikateräs tapilla ja manuaalijyrsimellä olen muutaman piipun fluutannut, yksi tehtiin kiekolla. Molemmilla onnistuu samalla tavalla, kiekko kestää pidempään kun tappi.

Mulla on yksi TRG .30 rosteripiippu mitä on pesitetty pariin kertaan ja lyhennetty sekä fluutattu. Missään vaiheessa käynti ei ole mennyt huonompaan suuntaan. Jalonen on fluutannut mulle kaksi piippua, Mäkinen ja LW eikä niissään käynti huonontunut.

Miksi pitää olla seppäluvat jos fluuttaa oman aseen piipun?
Kylätason ampuja

jsr85

Ite oon elänyt sellaisessa käsittänyt et pysyviä muutoksia aseen rautoihin saa tehdä vain aseseppä.

18 §

Luvanvaraisuus

Jollei tässä laissa toisin säädetä, luvanvaraista on:

2) ampuma-aseiden ja aseen osien korjaaminen ja muuntaminen lukuun ottamatta yksityishenkilön aseen tilapäistä muuntamista aseen osan hallussapitoluvan nojalla hallussa pidetyistä aseen osista.

JR

<t></t>

MOj

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=85992 time=1506835050 user_id=27
Pikateräs tapilla ja manuaalijyrsimellä olen muutaman piipun fluutannut, yksi tehtiin kiekolla. Molemmilla onnistuu samalla tavalla, kiekko kestää pidempään kun tappi.

Mulla on yksi TRG .30 rosteripiippu mitä on pesitetty pariin kertaan ja lyhennetty sekä fluutattu. Missään vaiheessa käynti ei ole mennyt huonompaan suuntaan. Jalonen on fluutannut mulle kaksi piippua, Mäkinen ja LW eikä niissään käynti huonontunut.

Miksi pitää olla seppäluvat jos fluuttaa oman aseen piipun?

+1. Käsitykseni mukaan ei tarvi lupia, jos kaliiperi ja toimintatapa ei muutu.

Sitäpaitsi nykyään on enemmän sääntö kun poikkeus vähän joka puolella, jos teetät jotain, pieleen menee tavalla tai toisella.

Asennevammaa vai mitä? Ei tietenkään koske kaikkia, mutta tuntuu että 80% näin.

Itse tekemällä voi katsoa peiliin, jos joku menee pieleen, kun on omista tavaroista kysymys, ainakin asenne muuttuu.

Toki taito ja ymmärrys asioihin pitää olla.