Main Menu

Piipun uritus

Aloittaja MOj, syyskuu 30, 2017, 20:07

« edellinen - seuraava »

HJu

Aika harva olisi uskonut että Ruger pystyy luomaan uuden ja kaupallisesti kannattavan pulttilukkogenren +100 vuotiaaseen asekonstruktioon. Chassis-kivääreistä tulikin muutamassa vuodessa asetyyppi jollaista tarjoaa jokainen itseään kunnioittava kiväärivalmistaja. Ruger in omia RPR-kiväärejään myynyt todella paljon mutta niin on Sakokin saanut Tikka TAC A1:stä kaupaksi todella hyvin.

Tikka TAC A1 LH lienee edelleen ainoa täysvasurimalli aiheesta. MDT:n tukeilla on LH Tikkoja voinut varustaa mutta valmista kaupanmallia ei muilta ole tullut vastaan. Hatunnoston arvoinen suoritus !
Terveisin,

HJu

LSa

Suurin osa aseteollisuuden "uutuuksista" on kosmetiikkaa. Harvemmin tulee mitään aidosti mullistavaa.

SO

Lainaus käyttäjältä: LSa post_id=93097 time=1533399609 user_id=447
Suurin osa aseteollisuuden "uutuuksista" on kosmetiikkaa. Harvemmin tulee mitään aidosti mullistavaa.

+1

HJu

Totta. Ei ruutiasepuolella täysin uusia ideoita juurikaan ole keksitty enää sataan vuoteen. Pieniä yksityiskohtia hieotaan ja kokonaisuudet kehittyvät uusiin suuntiin.
Terveisin,

HJu

MOj

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=93094 time=1533386709 user_id=27
Ja tuo on vihdoin huomattu Riihimäellä, kuka olisi 10v sitten uskonut että mallistossa on joskus CTR tai A1, Tikan edullisesta piekkarista puhumattakaan?

Toi pitää kyllä paikkaansa. Mutta silti kun alkoi kuulumaan huhuja M 10:stä, odotin/toivoin jotain innovatiivisempaa, esim. DTA tyylistä laadukasta bull up kivääriä. Tuo olisi tuonut edun valtaosaan nyky tarkkuuskivääri valmistajista verrattuna esim. käsiteltävyyteen.

Vanhan TRG: n kaltaisten kanssa pärjää vielä jotenkuten n. 5-6kg painoluokassa, mutta poikkeusetta kaikki nykytrendin mukaiset tarkkuuskiväärit painavat n. 1-3 kg enemmän ja ovat vielä enemmän etupainoisia. Näillä vekottimilla ei juuri muuta kuin pötköttelyasennoista ammuta, tai se on ainakin hankalaa.

Mä olen yrittänyt noista omista vanhan liiton TRG:stä saada em. muutoksilla niin keveitä ja ammuttavia muistakin asennoista kuin makuulta, ominaisuuksien muuten liikaa kärsimättä ja onnistunutkin omasta mielestä siinä aika kivasti.

jli

Periaatteessa hiilikuitupäällysteisellä piipulla päästään aika pieneen painoon.

https://www.proofresearch.com/the-products/barrels/bolt-action-cf-barrels/">https://www.proofresearch.com/the-produ ... f-barrels/">https://www.proofresearch.com/the-products/barrels/bolt-action-cf-barrels/

Kaikille virityksille on ominaista se, että kustannukset ovat korkeampia. Koska sarjatuotannossa vain halvin on kyllin hyvää, ei mitään ylimääräistä kannata tehdä. Osakkeenomistajat tietävät, että tili tehdään Kalashnikoveilla, ei Walther WA2000:lla.

KJJ

Lainaus käyttäjältä: MOj post_id=93102 time=1533409475 user_id=3637
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=93094 time=1533386709 user_id=27
Ja tuo on vihdoin huomattu Riihimäellä, kuka olisi 10v sitten uskonut että mallistossa on joskus CTR tai A1, Tikan edullisesta piekkarista puhumattakaan?

Toi pitää kyllä paikkaansa. Mutta silti kun alkoi kuulumaan huhuja M 10:stä, odotin/toivoin jotain innovatiivisempaa, esim. DTA tyylistä laadukasta bull up kivääriä. Tuo olisi tuonut edun valtaosaan nyky tarkkuuskivääri valmistajista verrattuna esim. käsiteltävyyteen.

Vanhan TRG: n kaltaisten kanssa pärjää vielä jotenkuten n. 5-6kg painoluokassa, mutta poikkeusetta kaikki nykytrendin mukaiset tarkkuuskiväärit painavat n. 1-3 kg enemmän ja ovat vielä enemmän etupainoisia. Näillä vekottimilla ei juuri muuta kuin pötköttelyasennoista ammuta, tai se on ainakin hankalaa.

Mä olen yrittänyt noista omista vanhan liiton TRG:stä saada em. muutoksilla niin keveitä ja ammuttavia muistakin asennoista kuin makuulta, ominaisuuksien muuten liikaa kärsimättä ja onnistunutkin omasta mielestä siinä aika kivasti.

ihme kun kukaan ei tee tikka t3 tai trghen bullpup tarvikepakettia

-Jukka-

Lainaus käyttäjältä: LSa post_id=93097 time=1533399609 user_id=447

Tämä on kyllä harvinaisen totta. Eipä äkkiseltään tule muuta alaa mieleen jossa tilanne olisi sama.

Esim. sähköinen laukaisukoneisto olisi saanut korvata perinteisen jo vuosikymmeniä sitten.

Alkuperäiseen palaten tuo piipun uritushan lisää myös pinta-alaa jolla lienee jäähtymisen kannalta ainakin jonkinlaista merkitystä puolareissa ja sarjatulivehkeissä.

jli

Piippuihin on myös kerrosrakenteita, joissa kerrosten välissä on "heat sink" tyyppistä ainetta lämpöä imemässä.

http://www.teludynetech.com/wp-content/uploads/2011/10/Guns-America.pdf">http://www.teludynetech.com/wp-content/ ... merica.pdf">http://www.teludynetech.com/wp-content/uploads/2011/10/Guns-America.pdf

Tuossa ollaan aika lähellä tilannetta jossa piippu on:

- jäykkä ja tarkka

- kevyt

- useita peräkkäisiä laukauksia kuumenematta kestävä

Ainakin teoriassa paljon parempi kuin 1800-luvun rautatanko.

SO

Lainaus käyttäjältä: MOj post_id=93102 time=1533409475 user_id=3637

Nykykiväärien paino on n. 3kg liikaa ajatellen perinteistä military-ta toimintaa. LE-puolella painolla ei ole merkitystä kun kivääriä ei kanneta. Paino on helppo tapa parantaa ammuttavuutta, mitä pienempi rekyylituntuma ammuttaessa sitä mukavampi ampua... ja painavampi käsitellä. Vaatimukset osumapisteen muutoksiin vaimentimella ja ilman on johtanut paksumpiin piippuihin ja painonlisäykseen. Kun maksimi amet on pidetty pitkäpiippuisen 338LM maksimissa niin kiväärien painot ovat nousseet. Ja nykyisin kun esim. kilpailuissa ammutaan esim. 10lks putkeen niin ohut piippu ei enää toimi. Hiilikuitupiiput ovat toki tulossa, onko ne avain onneen, sitä ei vielä kukaan tiedä.

Nykyvaatimuksilla 338LM kivääri painaa ja se on hyväksyttävä mikäli vaatimukset pysyy nykyisinä. Toki jos hyväksytään lievennyksiä esim. lähtönopeuteen, laukausmääriin, testausmenetelmiin jne kivääreistä pystyisi tekemään paljon käytettävämpiä kuin nykykonstruktiot jolloin tarkkuuskivääri palaisi tarkkuuskivääriksi eikä rautakangeksi minkä kuuluu kestää kaiken.

TH

Mulla on Jalosen .338LM, se on hemmetin pitkä ja painava paksulla piipulla ja jarru nokilla. Se on viimevuosina jäänyt hyvin pitkälti kaappiin em. syistä. Olen haaveillut piipun lyhennyttämisestä, urittamisesta sekä vaimenninasennuksesta.

Tämän ketjun piristämänä: kenelle tuon uskaltaisi lähettää tehtäväksi? Onko siitä uudesta sepästä (Hannukainen?), joka "jatkaa" Jalosen työtä hyviä kokemuksia?

HJu

Itse ohennutin sen JJ94:n alunperin 25mm paksun piipun TRG-profiiliin Jalosella jo vuosia sitten. Seuraava piippu tulee olemaan noin 580-600mm pitkä vähän jarrukonstruktiosta riippuen. 250 Scenar kun lentää siistist aliäänisenäkin joten vähempikin vauhti riittää.
Terveisin,

HJu

TH

Oliko se sunkin niitä alunperin Lock Baselle tehtyjä JJ94:sia? Mikäköhän moiseen olisi sopiva piipunpituus?

HJu

Joo. Kun alkuperäinen on 720mm +jarru niin nykytiedolla olen vähän sitä mieltä että yli 700mm jarruineen en pysty perustelemaan kenellekään. Käytännössä joku 600-650mm piippu oman maun mukaan.

Testeissä alle 600mm piipuilla alkaa nopeudet laskea sitten  turhankin paljon ainakin tehdaspatruunoilla.
Terveisin,

HJu

TH

Ok, tänks. Täytyypä alkaa suunnittelemaan.  8)