Vixenin elvyttäminen

Aloittaja Peränkävijä, maaliskuu 19, 2017, 20:42

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Riku osaa hommat ja tietämystä tuolta löytyy: http://www.ensiofirearms.com/">http://www.ensiofirearms.com/
Kylätason ampuja

HJu

Piipuksi aselain minimi eli 400mm tai varuiksi vaikka 405mm jos piipunpäätä pitää joskus vähän uudelleenkoneistaa. Jos alisoonisia 220 tai jopa 240 greinisiä on tarkoitus ampua niin rihlannousuksi 7". Piipuksi laaturosterikanki. Ei kannata mitään älyttömän paksua profiilia laittaa koska sitten siitä tulisi kuitenkin hankalan etupainoinen vaimentimen kanssa. Piipun paksuus voisi olla ennen kierteen sorvausta 18mm halkaisijalla niin siihen saisi hyvin tukevan 15x1mm RH Sako-kierteen. Siihen taas saa kaikenlaista suujarrua, liekinsammutinta ja vaimentimen pikakiinnikettä lähes hyllytavarana.

Pulttilukossa kevyt aluvaimenninkin varmaan kestää tässä kaliperissa 405mm piipun päässä. Valitsisin pienemmästä päästä vaimentimen kal .30 koska suupaineet jää ylisoonisillakin melko miedoiksi ja tulinopeus vaatimattomaksi.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

Peränkävijä

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=83955 time=1500308561 user_id=27
Riku osaa hommat ja tietämystä tuolta löytyy: http://www.ensiofirearms.com/">http://www.ensiofirearms.com/

Varmasti, mutta kalvaimia hänellä ei näyttäisi olevan.
<t></t>

Koheltaja

Kannattaa kuitenkin kysyä, saattaa kalvainkin löytyä tarvittaessa.
Kylätason ampuja

fr0z

Juu, ei taida kaikkia kalvaimia olla nettisivulla lueteltu.

capo

Lainaus käyttäjältä: Peränkävijä post_id=83960 time=1500356529 user_id=3644
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=83955 time=1500308561 user_id=27

Varmasti, mutta kalvaimia hänellä ei näyttäisi olevan.

No en nyt kyllä ihan varma tuosta olisi. Tuossa kuvaa firman ammattitaidosta ja laadusta.  2 kpl piippuja kumpaankin pyydetty cip mittainen 6br pesä. Shilen musta ja SM 6BR. SM aihio, ainut mikä oli oikein, oli vaimennin kierre. Profiili, patruuna pesä, piipun lopetus tehty persiilleen. Kummassakin piipussa käyttökelvottomat pesät, seppä myönsi virheen mutta ei havainnut kalvaimessa vikaa,Haloo? Olisko kuitenkin aihetta päivittää Jalosen loppuun ajetut kalvaimet. SM piippu kävi uudelleen sepällä, profiili korjattiin sovitunlaiseksi, patruuna pesää hiottiin, ei muuttunut miksikään, mustan piipun pesän hioin itse. Sepällä ei ollut esittää mitään asian korjaamiseksi. "Ikaalisten Akatemiassa" jääny tuo patruunapesän teko vissiin vähemmälle, kun samanlaista sekundaa tuli joskus myös Peuralalta. Hinta kohtuulliset, yli 500 €, kahden piipun pilaamisesta. Aikataulu 4 viikkoa sovitusta yli. SM piippuun teetin Kinnusella uuden pesän, hinta 172 € kuluineen, toimitus viikon sisällä. Erinomaista jälkeä, ylimenoa myöten juuri niin kuin sovittu. Suosittelen, samoin Juha Söderholmia.

http://aijaa.com/nlAVLP">http://aijaa.com/nlAVLP

Ukko

Hiukan on samoja tuntemuksia kuin capolla. Vähän kaikilla tutuilla on ollut jotain sanottavaa enskan työstä. On ollut asetta kierteen teossa ja ase tullut takaisin liian pienireikäisen vaimentimen kanssa. Piippujen profiili ei ole ollut ihan mitä on puhuttu ja piippujen pinnanlaatu eri mistä sovittiin (kiillotus - matta). Piippujen urituksen reunat jätetty viimeistelemättä niin että sormeen tuli viiltohaava reunaa kokeillessa....

Toivotaan että kaikki on nyt alku yskästelyä mutta ainakin itse odottelen nyt rauhassa että näkee mihin tilanne vakaantuu ennen kuin vaativampia hommia alan hänen kauttaan suunnitteleen.

Koheltaja

Huonompi juttu jos laatu ei ole ollut sitä mitä pitäisi, toivottavasti on tilapäinen notkahdus eikä tule tavaksi. Rikua en ihan lähtisi nimeämään "Ikaalisten Akatemian" tyypilliseksi sepäksi vaikka sieltä on valmistunut, jatkokoulutus on tapahtunut Jalosella ja sen parempaa seppää/opettajaa ei ihan heti tule mieleen.
Kylätason ampuja

MikaS

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=83991 time=1500470208 user_id=27
Huonompi juttu jos laatu ei ole ollut sitä mitä pitäisi, toivottavasti on tilapäinen notkahdus eikä tule tavaksi. Rikua en ihan lähtisi nimeämään "Ikaalisten Akatemian" tyypilliseksi sepäksi vaikka sieltä on valmistunut, jatkokoulutus on tapahtunut Jalosella ja sen parempaa seppää/opettajaa ei ihan heti tule mieleen.

Ei ole tyypillinen, paras mitä olen tähän mennessä nähnyt. Uskon että muutaman vuoden päästä tämän maan parhain, kun saa vielä kokemuksia enemmän.

Olen muutaman työn teettänyt, myös piippuhommia. Tiedän myös että eräs kasa-ammunnan maailman mestari on teettänyt kruunauksia, taisi toissa viikonloppuna saada pari SM;ää lisää.

espo

1. Mikä on käytännön kokemuksien mukaan minimimitta piipulle jos halutaan polttaa kaikki ruuti tehokkaimmista latauksista?

-Seuraavalla kovalla latingilla QL sanoo kaiken ruudin palaneen alle 8 tuumassa, löysemmilläkin hyvin lähellä tuota. Kaliiperissa ei todellakaan palotapahtuman takia tarvita pitkää piippua. VV N110, Hodgdonin H110 ja LilGun sopivia ruuteja, en kokeillut Hodgdonin uutuutta vielä.

Jos peuralaillista (1700J/100m)  haluat niin 16 tuuman piipusta latingit oltava ylipaineisia, mutta onnistuu vähän yli 4000 baarin paineilla esim. 125gr Nosler BT:llä ja LilGunilla. 20,8gr antaa QL:n mukaan vajaa 730 m/s lähdöt 125BT:lle 16 tuuman piipusta. Ainahan aseyksilö on testiammuttava, miten toimii latingit. Peuralle onnistuu kunnolla lailliset latingit vasta noin 18 tuuman piipusta helpommin.  Lintua yrittäisin varmaankin tarkimmalla mahdollisella kuulalla mitä eteen sattunut bläkkärissä, Sierran 125gr HP, Peuralan tiukkarihlainen piippu ampuu paremmin kuin itse pystyn, isoon paikkatarraan sataseen.

2. Mikä vaimennin on "riittävä" tuolle kaliberille? Siis kompromissi hyvästä vaimennuksesta aliäänisille vs. fyysiset mitat pusikossa. Yksi vaimennin löytyy (M65 30-06) mutta lienee turhankin iso tälle.  

-Jos kerran hiljaista pyssyä haluaa, vaimennin saa olla iso, mutta varmaan tavalliset AK-kokoiset vetoisuudeltaan käyvät bläkkärillekin vaimennusteholtaan, pienen eron havaitsen Ase-Utran neli- ja seitsemänlamellisten välillä, SL7:ään itse olen tyytyväinen. Ei se mikään piekkari koskaan ole.

3. Rihlannousuksi ajattelin 8". Mielipiteitä?  -Niin tiukka kuin mahdollista, seiska on hyvä kuten Longrange sanoi, kasi ei riitä kaikille 220gr ylöspäin painoislle aliäänisille kuulille.

4. Mistä piippuaihio, kuinka paksu, musta vai rosteri ja kuka keski-suomea lähin seppä olisi hyvä näissä?  

-Mulle tuli Peuralalta mustarautainen TRG:n profiilia muistuttava 350 millinen, johon olen enemmän kuin tyytyväinen. Raskaahko profiili, mutta sitten syödään näkkileipää, ja kevyemmälläkin pärjää jos ei kestotulta halua ampua, ohut pilli voi olla vaikka kuinka tarkka ekoilla laukauksilla. Jos aiot metsästää vain pienriistaa, et peuroja, niin ei mitään syytä hakea lupaa kiväärille, sensijaan lyhytpiippuinen muu-ase kivääri on erittäin kätevä metsäpyssy kantaa, ja nimenomaan sen vaimentimen kanssa, metsästysasetuksessahan sallitun aseen mitoitus kiväärityyppiselle aseelle on asedirektiivin, sen vanhankin, mukainen.

ps. loppuun ote metsästysasetuksesta:

Metsästyksessä saa käyttää vain ampuma-aselain (1/1998) 6 §:n 2 momentin 1–3 ja 8 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta sekä 11 ja 12 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta, joka on vähintään 600 millimetriä pitkä ja jonka piippu on vähintään 300 millimetriä pitkä.

MikaS

Minulla on pari arskaa, toinen on muumi whisper peuralan 8" nousulla ja toinen bläkäri pistooli Lotharin mustalla 8" nousulla ja muistaakseni 8,5" piipulla. Jos nyt tulisi tarve niin hakisin vieläkin jyrkempää 7-7,5" nousua. Molemmat on kranttuja latauksesta, mutta yksi yhteinen patruuna löytyy ja se on barnesin 110graininen tipped bläkärikuula, Hodgonin 110:n lähettämänä. Ammuin tuolla yhden metson ja se oli kyllä virhe kun kerkisi aukeamaan siinäkin. Kolaripeurat ovat myös hyvin totelleet Barnesia. 18";lla piipulla voit saada sen laillisen peuranopeuden helpommin kuin 16" piipusta.