Itsenäisyyspäivän haaste

Aloittaja LSa, joulukuu 06, 2016, 17:41

« edellinen - seuraava »

Titan

Edellä mainittujen lisäksi monikäyttöisiä, kevyitä ja halpoja varusteita ovat isot nippusiteet. Mulla kulkee repussa myös 8x20 pikkukiikarit. Myös kokoonpainuva pieni oksasaha on joskus ollut matkassa: se on varsin kevyt ja päihittää Leathermanin sahan 6-0.

Murtautumishommista ei ole aiempaa kokemusta, mutta joskus olen pohtinut sellaiseenkin käyttöön soveltuvien työkalujen mukana kuskaamisen järkevyyttä - poikkeusoloissa tarvetta saattaisi tulla niillekin. Kovin suuria ja raskaita työkaluja ei viitsisi mukana kantaa, mutta pieni noin 25-45 cm sorkkarauta tms. purkurauta voisi olla hyödyllinen, ainakin yhdessä retkikirveen kanssa. Pienet eli lyhytvartiset voimaleikkurit tai pulttisakset taitavat olla turhan tehottomia, eikä niitä pysty käyttämään kuin leikkaamiseen. Jos jollakulla on tiedossa monikäyttöinen, kestävä, kevyt ja mielellään kohtuullisen kompakti työkalu tuon tyyppiseen käyttöön niin vinkkejä otetaan vastaan.
Si vis pacem, para bellum

jli

Joku Gerber Downrange Tomahawk ehkä. Maksaa vain noin 20 kertaa enemmän kuin Bilteman sorkkarauta, mutta sitä voi siitä edestä käyttää myös kirveen ja vasaran korvikkeena. En ole kyseistä laitetta kylläkään edes kokeillut, kun vain netissä katsellut.

Perkeleen_Luoma

Lainaus käyttäjältä: jliJoku Gerber Downrange Tomahawk ehkä. Maksaa vain noin 20 kertaa enemmän kuin Bilteman sorkkarauta, mutta sitä voi siitä edestä käyttää myös kirveen ja vasaran korvikkeena. En ole kyseistä laitetta kylläkään edes kokeillut, kun vain netissä katsellut.

Mulla tulee aina oksennus suuhun noista "taktisista" tomahawkeista ja niiden promokuvista. Idea on ihan toimiva ja mieluummin kantaisin tuollaista kuin olisin ilman tositilanteessa.

Ainakin puukkojen suhteen olen kuullut lähinnä haukkuja gerberin osalta.

Onhan niitä joitain ihan oikeaan käyttöön tarkoitettuja murtautumisvälineitä viranomaisille.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

jli

Niissä viranomaislaitteissa on vain se huono puoli, että niitä kantamaan tarvitaan punainen Scania tai ainakin sininen Transporter. Jos niitä itse haluaisi kanniskella, niin pitäisi painon olla jotain kilon luokkaa ja sen verran taas tulee jo pienimmästä retkikirveestä.

Titan

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_LuomaOnhan niitä joitain ihan oikeaan käyttöön tarkoitettuja murtautumisvälineitä viranomaisille.

Niin näyttää löytyvän, ja FDNY on laatinut niille vajaat parisataa sivua käyttöohjeita erilaisiin tilanteisiin: http://www.brothersinbattlellc.com/wp-content/uploads/2013/01/fdny_fe.pdf">//http://www.brothersinbattlellc.com/wp-content/uploads/2013/01/fdny_fe.pdf

Perusvermeet näyttävät olevan melkein metrin mittaisia ja painavat ehkä 5 kg per kapine. Eivät siis vaikuta ihan joka jätkän kamppeilta, eivätkä tosiaan kulje mukana kovin huomaamattomasti.
Si vis pacem, para bellum

Tappi

Eiköhän perus selviytymiseen tarvittava kalusto tule olla valmiina repussa: tulenteko, EA, avaruushuopa, puukko, kirves, kahvipannu tai trangia, parit sukat 1 hyvälaatuinen alusasu, 5 vrk kuivattua evästä, miuistiinpanovälineet, makuupussin ja vessapaperia. Tässä on jo yli 10 kiloa.

Jos siihen lisää 8kg aseen samanverran ammoa, niin lopuille on alettava tekemään kätköjä.

Jos on maasturi niin sinne mukaanotettavaksi voi hommata laatikon johon voi jemistää jo enemmän.

100-300 grammasia vehkeitä jos kerää liikaa mukaan, niin niiitä joutuu jakamaan kavereille, jos joku huolii kantaakseen.
Raudassa on raha turvassa!

Perkeleen_Luoma

Lainaus käyttäjältä: TappiEiköhän perus selviytymiseen tarvittava kalusto tule olla valmiina repussa: tulenteko, EA, avaruushuopa, puukko, kirves, kahvipannu tai trangia, parit sukat 1 hyvälaatuinen alusasu, 5 vrk kuivattua evästä, miuistiinpanovälineet, makuupussin ja vessapaperia. Tässä on jo yli 10 kiloa.

Jos siihen lisää 8kg aseen samanverran ammoa, niin lopuille on alettava tekemään kätköjä.

Jos on maasturi niin sinne mukaanotettavaksi voi hommata laatikon johon voi jemistää jo enemmän.

100-300 grammasia vehkeitä jos kerää liikaa mukaan, niin niiitä joutuu jakamaan kavereille, jos joku huolii kantaakseen.

No ei kai tässä mitään "Bug Out Bag:ia" olla varsinaisesti kokoomassa. Mulla ainakin sattuu vaan samoja kamoja lojuumaan repussa, niin miksi niitä pois purkamaan, jos yli 50% tavaroista on lähes joka lähdössä samat.

Ainakin mitä Youtube:ssa kattelee noita BOB ja SHTF gerdoiluja, niin osa jengistä vaan touhuu niitä ostamisen ilosta. On reput perheelle kotona, autossa, metässä ja veneessä valmiina. Voihan niistä joskus hyötyä olla, mutta mulle menee vähän yli :D

Lainaus käyttäjältä: jliNiissä viranomaislaitteissa on vain se huono puoli, että niitä kantamaan tarvitaan punainen Scania tai ainakin sininen Transporter. Jos niitä itse haluaisi kanniskella, niin pitäisi painon olla jotain kilon luokkaa ja sen verran taas tulee jo pienimmästä retkikirveestä.

En mitään kauheen rajuja meinannut. Muistaakseni tais olla maanpuolustus.net:issä, missä tuli jutuksi karhuryhmäkin käyttämä ihan kätevän oloinen kanki. Tähän hätään ei löytynyt sitä.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

HJu

Kyllä tuossa säikeen aloitusviestissä nimenomaan tuollaisesta Bug out bagista oli puhe.

Harvemmin kuitenkaan alle minuutissa tarvitsee lähteä joten ei niitä kamoja välttämättä tarvitse kaikkia säilöä siinä repussa. Kamat pitää olla olemassa ja ne pitää löytyä nopeasti ja kantolaite pitää myös olla, muovikassi ei paljoa kestä.
Terveisin,

HJu

jli

Metsästys- ja eräretkiin käytetyt, ei pilaantuvat välineet ja tarvikkeet kun pitää yhdessä läjässä, niin sitä läjää on sitten nopea puolessa tunnissa täydentää puhtailla vaatteilla, muonalla ja muilla tarvikkeilla tilanteen mukaan.

Itse olen kyllä asiasta samaa mieltä kuin muutkin intiaanit, eli että valkoinen mies kantaa aina liian paljon tavaraa mukanaan. Siitä huolimatta tulee kyllä aina vaan kanniskeltua paljon turhaakin roinaa matkoilla.

hpa

Lainaus käyttäjältä: jli
Itse olen kyllä asiasta samaa mieltä kuin muutkin intiaanit, eli että valkoinen mies kantaa aina liian paljon tavaraa mukanaan. Siitä huolimatta tulee kyllä aina vaan kanniskeltua paljon turhaakin roinaa matkoilla.

Eikä pelkästään intiaanien mielipide. Luton veteraani oli muutama vuosi sitten Ivalossa rajan varusmiehille todennut jossain esittelyssä että SKV on aivan liian painava kantamus: "Huonosti käy tosi tilanteessa kun tuollaista yrittää raijata..."

Ja itekin syyllistyn tähän. Päivän sorsastus reissu-> repulla painoa hieman yli 15 kg.... no ainakin kunto nousee kun tuo selässä kävelee päivän pitkin vesijänkkiä.

LSa

Vaari oli sodan aikana palkattua henkilökuntaa Luton miehissä. Tuli 70-luvun tienoilla etelästä porukkatapaamiseen. Mukana oli matkalaukku, jonka sisällä oli ainoastaan vaihtopaita ja hammasharja. Jätti nekin Rovaniemelle vanhempieni luo, ja jatkoi pohjoiseen ilman laukkua.

jli

Nykyään kun käy viikon metsällä, niin viiden kuution paku alkaa olla minimi...

Pääsisi nyt edes 70-luvulle, jolloin kokonainen perhe matkatavaroineen mahtui Fiat 127:ään.

SJ

Lainaus käyttäjältä: LSaSuomen valmius on sama, mikä meidän valmiutemme on.

Eli töitä on.

Simppeli alku: Laita itsellesi ja perheellesi lähtökassi / lähtökassit valmiiksi seuraaviin tilanteisiin:

- "Välittömän tarpeen kertausharjoitus" / liikekannallepano

- Hybridisodankäynti / muu yhteiskunnan turvallisuusrakenteita heikentävä tilanne (mallia mattimeikäläinen - ei mollea, ei mitään taktista)

Ihan ekana lähtökohdat kuntoon: Autossa aina vähintään puoli tankkia gasoa, taskussa auton avaimet ja lompakko (jossa rahaa ja kortit). Tuolla selviää alkuun. Kaikki muu tuon lisäksi on sitten plussaa.

Peränkävijä

Lainaus käyttäjältä: hpa
Itse olen kyllä asiasta samaa mieltä kuin muutkin intiaanit, eli että valkoinen mies kantaa aina liian paljon tavaraa mukanaan.

Päivän sorsastus reissu-> repulla painoa hieman yli 15 kg.... no ainakin kunto nousee kun tuo selässä kävelee päivän pitkin vesijänkkiä.

Huh. Päivään hirvien perässä koiran kanssa riittää taskut + vanha nasselaukku. Kuumana päivänä vielä kenttäpullo vyölle roikkumaan. Vaarini oppeja: aamupala autolla lähtiessä ja lisää isompaa syömistä taas autolla tai kotona. Mukana pari hedelmää tai leipä, rusinoita ja vettä tai mehua. Särkylääkkeet polvien varalta kun sukulahjana nivelrikko alkamassa. Puolikas vc paperirulla on luksusta. Tikut taskussa ja toiset minigripissä laukussa, roselli vyöllä. Muutama muovipussi sieniä varten. Lisäakku puhelimeen välillä, koiratutkan softa syö akkua. Varalipas Tikkaan jos se mukana, 338 patit kulkee tukissa. Jos 9 patia ei riitä niin on muutenkin syytä käydä kohdistamassa välillä.

Sent from my Lenovo TB3-730X using Tapatalk
<t></t>

hpa

Lainaus käyttäjältä: Peränkävijä
Lainaus käyttäjältä: hpa
Itse olen kyllä asiasta samaa mieltä kuin muutkin intiaanit, eli että valkoinen mies kantaa aina liian paljon tavaraa mukanaan.

Päivän sorsastus reissu-> repulla painoa hieman yli 15 kg.... no ainakin kunto nousee kun tuo selässä kävelee päivän pitkin vesijänkkiä.

Huh. Päivään hirvien perässä koiran kanssa riittää taskut + vanha nasselaukku. Kuumana päivänä vielä kenttäpullo vyölle roikkumaan. Vaarini oppeja: aamupala autolla lähtiessä ja lisää isompaa syömistä taas autolla tai kotona. Mukana pari hedelmää tai leipä, rusinoita ja vettä tai mehua. Särkylääkkeet polvien varalta kun sukulahjana nivelrikko alkamassa. Puolikas vc paperirulla on luksusta. Tikut taskussa ja toiset minigripissä laukussa, roselli vyöllä. Muutama muovipussi sieniä varten. Lisäakku puhelimeen välillä, koiratutkan softa syö akkua. Varalipas Tikkaan jos se mukana, 338 patit kulkee tukissa. Jos 9 patia ei riitä niin on muutenkin syytä käydä kohdistamassa välillä.

Sent from my Lenovo TB3-730X using Tapatalk

No hirvi hommissa, jos olen jäljittämässä niin yleensä vain känny, proteiinipatukka ja vessa-paperi matkassa. Yleensähän jostain on tilattavissa "tukijoukkoja" jos jotain sattuu kaatumaan. Toki alku syksyn "helteillä" jos on maasto missä ei ole juotavaa vettä niin sitten vesipullo.