TA-Ampujan toiminta säteestä

Aloittaja Silent killer, joulukuu 11, 2005, 13:54

« edellinen - seuraava »

Silent killer

Ajattelin tässä vähän avartaa lisää tietämystäni TA-Ampujan toiminnasta ja matkoista joilta hän tuliasemastaan toimii..

Itse olen laittanut muovisia ämpärin kansia eri matkoille , eri korkeuksille jne.. Ja olen huomannut miten vaikeaa on osua oletettuun kohteeseen.

Ottaen huomioon että yleensä kohde on useimiten vielä naamioitunut vähintään yhtähyvin kuin itsekkin.

Tuolla 600M:n kohdalla alkaa tulla jo hiukan vaikeuksia..

Olen yrittänyt matkia harjoitellessa n.s. oikeaa tilannetta jossa aikaa on rajallisesti ja maali on osittain "suojassa" ( eli ämpärin kannesta näkyy vain osa )..

Eli tässä vaan kysäisisin mikä on osumis prosentti yli 600M:n matkalla , jos kyseessä on kokenut ampuja..

Kun näitä ballistisia asioita selaa , ja huomaa että kiväärin luoti on aika herkkä tuulelle ja muille luonnonvoimille.

Mietin mitä tekisin tosi tilanteessa eli ampuisinko kohdetta  , sanotaan nyt vaikka 600M:n päästä , vai odottaisinko että kohde tulisi lähemmäs ???.

jolloin osuma olisi varmenpi.

Ja kun tiedetään että  kevlarit kuuluu joka taistelijan varusteisiin ( kypärä mukaanlukien ) niin tehokkaaseen osumaan tarvittava pinta ala jää todella pieneksi.

Tästä ei ole paljon keskusteltu näillä topiceilla joten pikku "silmien avaus" itselleni olis tässä nyt paikallaan.

Samoin tuota lähiöissä tapahtuvaa toimintaa ei ole täällä harjoiteltu , mikä toisi hyvän lisän tälle harjoittelulle. ( ymmärrän että paikkoja tälläisiin harjoitteisiin ei ole ).

Minä käytän yleensä eillaisia maaleja kuten muovipulloja , joista on se hyöty että sivuheitto ja tuulikorjaus tulee hyvin esiin..samoiten tuo ämpärin kansi laitettuna nruun kiinni  , jolloin tuulen vaikutus on oleellinen asia ,kuten toki se aina on. mutta eri innovaatiot näin maalien erilaisuuden vuoksi antaa kyllä kuvan  , että ei ole mikään helppo asia tehokkaan osuman saamiseksi  edes tuolla 300M:n kohdalla  , sekin vaatii jo paljon laukaisukertoja...

Ja yksi tärkeä asia näin lopuksi Mitä TA-Ampuja tuhoaa matkoilla 700-1.200 M:iä.. ???? :roll:

" Kun kerran laukasee niin siinä pitää olla tappamisen meininki" vai miten se meni  :wink:
terv: Silent Killer

Demi

LainaaJa yksi tärkeä asia näin lopuksi Mitä TA-Ampuja tuhoaa matkoilla 700-1.200 M:iä.. ????

Mikä sitten on niin tärkeä maali, että sitä pitää lähteä tuolle matkalle yrittämään? Maalihierrarkian mukaan, kuitenkin armeija termein, "Tehtävä kirkkaana mielessä!". Jos ollaan tiedustelemassa "muuten vaan", niin ei varmasti yhtään mitään, jos ollaan tekemässä väkivaltaista tiedustelu lentokentälle, niin vaikka tutka-asemasta kyljestä sisään... Onhan noita tilanteita, mutta siinä pitääkin olla tarkkana itsekritiikin suhteen, onko osuminen riskin arvoista (kenraali maali :) ).

Voisiko sitä vaikka nyrkkisääntönä ja alkutavoitteena pitää, että osuu ensimmäisellä meloniin tai makaavaan kohteeseen  alle 300 metriin, alle 600 metriin kyyristelevään ja yli 600 metriin seisovaan maaliin? Vallitsevista sääoloisto ja maalin liiketilasta riippumattomista tekijöistä välittämättä.

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: Demi
LainaaJa yksi tärkeä asia näin lopuksi Mitä TA-Ampuja tuhoaa matkoilla 700-1.200 M:iä.. ????

Mikä sitten on niin tärkeä maali, että sitä pitää lähteä tuolle matkalle yrittämään? Maalihierrarkian mukaan, kuitenkin armeija termein, "Tehtävä kirkkaana mielessä!". Jos ollaan tiedustelemassa "muuten vaan", niin ei varmasti yhtään mitään, jos ollaan tekemässä väkivaltaista tiedustelu lentokentälle, niin vaikka tutka-asemasta kyljestä sisään... Onhan noita tilanteita, mutta siinä pitääkin olla tarkkana itsekritiikin suhteen, onko osuminen riskin arvoista (kenraali maali :) ).

Voisiko sitä vaikka nyrkkisääntönä ja alkutavoitteena pitää, että osuu ensimmäisellä meloniin tai makaavaan kohteeseen  alle 300 metriin, alle 600 metriin kyyristelevään ja yli 600 metriin seisovaan maaliin? Vallitsevista sääoloisto ja maalin liiketilasta riippumattomista tekijöistä välittämättä.

Jotenkin näin kuvittelen sen itsekkin menevän..kuitenkin jonkinverran ampuneena..nostan kyllä lakkia korkealle..kyseisiin suorituksiin . Nuo kaksi ensimmäistä voisi olla n.s.varma nakki , mutta kun tiirailen tuolla maastossa kiikarilla tuonne yli 700M:iin niin jopa on "maali" pieni. vaikka on 24 kertoimet käytössä..

Siksi olen valinnutkin tämän todella vaativan lajin ..Sillä kun metsällä katselee ja etenkin kuuntelee esim , hirviporukan juttuja , niin tuollaiset 200 metriä on jo "huippu" matka.. :lol: ..

Ainoastaan käytettävissä olevien pitkänmatkan ratojen puuttuminen estää meikäläistä ostamasta tuota "pitkänmatkan" TA-Kivääriä..

300 m.. on tuolle aseelle liian järeä peli....nyt vaan posauttelen tällä 308:lla , ja riittää teho ja ballistiikka  500-600Miin..olettaisin....

Vanhaan keittiökaapin oveen mitähän lie mitoiltaan 40 cm korkea  ,ja 20 cm leveä ) osasin hiukan alle 600m:iin ,( ja aivan tyyni keli ,  mutta se oli vain kokeilu..kun sain eräällä heinäpellolla illan räiskiä..Vaan eivät isännät oikein tykkää hyvää jos sinne alkaa janttereita kuskaamaan...

Ja 300 Metristä kyllä ilmakiväärin tauluun joka kuula napsahtaa vaan eipä ole vielä sen kummenpaa tulosta saanu aikaiseksi..jotta tuonne häyhä kisoihin olisi asiaa..mieli tekisi ...

Siksi tästä aiheesta halusinkin vähän jutun tynkää että "kehtaakohan" sitä itteensä tuossa ensivuoden puolella ammattilaisten joukkoon ..Hmm. :roll:

Mutta olisihan se hyvä nähdä miten yli 600-700M:ltä jantteri pyllähtää.. :shock:

Huomenna taasen sitten PV.n radalle jos kelit eivät ole tuulten osalta aivan myrsky lukemissa..

Nyt tuli sitten tämäkin asia setvittyä......

P.S toivottavasti ette naura itteenne kuoliaaksi näistä jutuista ??? :oops:

Veltto_Orava

Hirvi hommissa 200 metriä onkin jo aika "huippu# matka
Miten toimin, siten harjoittelen.

HJu

Seisovaan ja liikkumattomaan maaliin 600m päässä pitäisi osuma% olla tyynellä 100%. Todellisuudessa se ei sitä tietenkään aina ole kun etäisyys ja tuuli arvioidaan pieleen ja juuttaan maali vielä kehtaa liikkua kesken kaiken.

Pääosuma jota joku ämpärin kansi kuvaa (kypärän kokoinen maali) 600m päässä olevaan naamioituun maaliin on aika onnenkantamoinen. Ensin pitää löytää maali ilman että se löytää TA:n. Sitten siihen pitää osua ensimmäisellä laukauksella koska toista ei saa.

Mitä TA sitten voi tuhota esim. 1100m päästä ? Tutkakuvun, pakottaa vaunumiehistö vaunuihinsa, ampua reiän säiliöauton kylkeen, osua johonkin vastapuolen henkilöön jos niitä on sumpussa esim. käskynjaossa jne.

Hyöty kyvystä ampua +1000m saakka osumia tarkoittaa sitä että 800m päässä olevat maalit alkavat tuntua mahdollisilta ja 600m helpoilta. Kun eniten maaleja on näillä lyhyemmillä matkoilla niin tämä olosuhdetekijöiden huomioimiskyky on hyvä olla olemassa.

Tyypillisesti TA:t ovat oman komppanian puolustuksessa tai hyökkäystä tukemassa ja silloin etäisyydet harvemmin ovat yli 500m koska tulta ei kannata aloittaa liian aikaisin.

Asutuskeskustaitoja harjoitellaan kyllä etelässä TTA-kurssilla.
Terveisin,

HJu

KSa

Lainaus käyttäjältä: Silent killer
Ja 300 Metristä kyllä ilmakiväärin tauluun joka kuula napsahtaa vaan eipä ole vielä sen kummenpaa tulosta saanu aikaiseksi..jotta tuonne häyhä kisoihin olisi asiaa..mieli tekisi ...

Siksi tästä aiheesta halusinkin vähän jutun tynkää että "kehtaakohan" sitä itteensä tuossa ensivuoden puolella ammattilaisten joukkoon ..Hmm. :roll:

Mutta olisihan se hyvä nähdä miten yli 600-700M:ltä jantteri pyllähtää.. :shock:

Kyllä Häyhään kannattaa lähteä kokeilemaan. Reserviläisten kisa se on. Ammatikseen TA:na toimivia/toimineita siellä on muistaakseni ollut vain yhtenä vuonna kaksi kappaletta.

Häyhässä tapaa muita TA-toimintaa harjoittelevia ja sen yhtenä tavoitteena on olla oppimis- ja tiedon/kokemusten vaihto tilaisuus.

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: KSa

Kyllä Häyhään kannattaa lähteä kokeilemaan. Reserviläisten kisa se on. Ammatikseen TA:na toimivia/toimineita siellä on muistaakseni ollut vain yhtenä vuonna kaksi kappaletta.

Häyhässä tapaa muita TA-toimintaa harjoittelevia ja sen yhtenä tavoitteena on olla oppimis- ja tiedon/kokemusten vaihto tilaisuus.

Niin tätä minä justiinsa meinaan  , että voisi vähän nähdä ja keskustella ihan "nokakkain"..Minä kun harjoittelen yleensä yksin..harvoin esim tänään oli kaverini mukana ja tuolta toiselta topicilta voitte lukea että miten meni..

On niin uusia asioita tuolla teoria puolella opittavaa , tuliasemakortista lähtien..Nähkääs minä olen ollut Tankissa ampujana ja siellä tuli koordinaatit johtajalta jota sitten sormella osoitettiin kun ohi meni ( yleensä )..heh.

totta puhuessani ..olen aivan äimän käkenä näistä matemaattisista harjoitteista..En ole voinut oppia kun kukaan ei ole edes tälläisiä esim Tämän juuri tulleen TA-Käsikirjan oppeja hyödyntämään patistanut.

Ja olen lueskellut kaikenlaista paitsi en suomalaista PV:n TA-Materiaaleja

mitä nyt on käteen sattunut jäämäänjokunen koska olen sitä tyyppiä että lukemalla ilman opettajaa en opi , vaan käytännössä kantapään kautta on nämä vähäisetkin taidot hankittu vuosien saatossa , ja siksi liityinkin tähän TA-Kiltaan koska harrastuksestani en luovu vaikka olenkin tälläinen "itseoppinut" Kiväärimies. :lol: ...Ja joskus tulee takapakkia asioissa niinkuin tänäänkin , mutta ensi viikonloppuna taas painellaan radalle jos tuo minun pikku "Probleema" selviää ???...

Ja Häyhässähän on nuo naamioitumisen taidot  , tuliasemaan huomaamattomasti siirtyminen , Tuliasemakortin hyödyntäminen , jne..jotka on hakusessa..

Ja kun tuolla hirviporukoissa on jotain hutia tullut , niin puupyssy selkään ja ja sitten lahtivajalla muutama viikonloppu , vihellellen..että olen tottunut että virheitä ei saa tulla parenpi olla ampumatta jos hiukankin tuntuu siltä että osuma ei ole n.s. napa laaki, vaikka tuleehan noita "missejä" pakostakin ,

Tästä tämä pieni "Häyhä pelko" osittain johtunee,,että jos mokaa oikein kunnolla niin Hmmm... :roll:

Vaikka ei kai sitä Saunan taakse rauhan aikana viedä pikku hutista.. :lol:  :lol:

HJu

Häyhässä on myös harrastajasarja jossa keskitytään enemmän ampumiseen kuin naamioitumiseen ja koordinaatteihin.

Eli voi kisata enempi ampumismielessä jos haluaa. SM-titteliä ei kyllä näin saa mutta ehkä sitten seuraavana vuonna uskaltaa jo sotilassarjaankin osallistua.
Terveisin,

HJu

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: HJuHäyhässä on myös harrastajasarja jossa keskitytään enemmän ampumiseen kuin naamioitumiseen ja koordinaatteihin.

Eli voi kisata enempi ampumismielessä jos haluaa. SM-titteliä ei kyllä näin saa mutta ehkä sitten seuraavana vuonna uskaltaa jo sotilassarjaankin osallistua.

Kiitos "Rohkaisusta" HJu....

En minä niin noiden titteleiden perään mutta hyväksi TA-Ampujaksi kylläkin halua olisi ... Ja juuri nuo edellämainitsemasi naamioituminen , ja koordinaattien luku kiinnostaisi myös koska se on olennainen osa noin ampumisessa yleensä..varsinkin koordinaatit , vaikka metsästäjät käyttävät ihan toista termiä kyseiselle asialle..

Mutta kyllä minä kerran ainakin Häyhässä käyn tulevana vuonna..Katson että kestääkö rahkeet... :wink:

Ja Ah ja voi jos kiikari pyssyllä saisi vaan ampua , mutta kun ei..tietoa ja myös taitoa tarvitaan ,  :wink:

JMKPa

Lainaus käyttäjältä: Veltto_OravaHirvi hommissa 200 metriä onkin jo aika "huippu# matka

Itse en pidä tuota 200m kovinkaan "huippu" matkana  :lol:

Tänne kun kirjoittelee niin ikinä ei voi olla varma onko kirjoituksessa perää vai onko se pelkkää puppua..

Kerronpa oman pienen tarinana tuosta 200m hirvestyksestä..

kivääri: Tikka M55 308

optiikka: Night Force NXS 5,5-22x56 MilDot

Patruuna: Sako Super Hammerhead

Pari syksyä sitten hirvimetsällä ollessa jouduttiin jahtaamaan haavikko hirveä .. Passipaikaksi sain ison hakkuuaukon.. Ampuma-ala oli noin 350m x 600m..

Torni oli hakkuuaukon reinassa..

Haavoittunut hirvi oli iso lehmä sen enempää ei ollut tietoa paitsi että se vuoti verta josta pätellen se oli haavikko  :wink:

Siinä jonkun aikaa istuskelin.. kello alkoi olemaan jo lähellä 16.00 ja hämärä alkoi jo olemaan..

Yhtäkkiä huomasin hirven seisovan aukolla..

Kivääri poskelle ja tunnistus, lehmähirvi näkyi olevan.

Spottasin ympäristön ettei ollut vasoja mukana eikä ampuma sektorilla muuta ylimääräistä..

Syke oli tässä vaiheessa varmaan lähelle 200..

Yritin arvioida silmä määräisesti etäisyyttä ja epäilin sen olevan 200-250m..

Normaalissa oloissa en edes lähtisi ampumaan mutta kun kyseessä oli haavoittunut eläin ja se oli pakko saada pois juoksemasta niin päätin ottaa riskin ja ampua..

Otin tukea tornin poikki kaiteesta ja yritin hakea sopivan rentoa ja vakaata ampuma asentoa.. istuma-asento kun ei ole mikään soveltuvin varsinkaan kun täytyy toimia eikä voi paljon passailla..

Kororumpuja en alkanut säätelemään vaan ammuin mildottien avulla.

Tuulikorjaimia ei tarvinnut kun ei tuullut joka oli minun onni  :wink:

Tumma tausta ja tumma maali  :shock:

Tähtäys 1-1.5mildotia yli, hengityksen tasaus, tasainen puristus ja laukaus.

Hirvi putosi perseelleen..

Äkkiä latausliike ja uudelleen tähtäys..

"minne se katos"

En enää nähnyt hirveä missään..

Ensinmäisenä tuli mieleen että se pääs karkuun.

Soitto metsästyksen johjalle ja ilmoitus asiasta.

Sain käskyn käydä kattomassa oliko hirvi kaatunut vai päässyt jälleen karkuun..

Kävelin aukolla ja olin jo luopua toivosta kunnes huomasin etenpänä hirven kyljellään.. Kaato..

Porukka alkoi pikkuhiljaa kokoontua  kaadolle ja joku tuli kysyneeksi "missä olit passissa?" "tuollahan minä tornissa aukon laidalla"

kaadolta katsottuna torni oli todella kaukana..

Siinä etäisyyttä arvioidessa yksi metsämies otti ja käveli tornille ja takaisin ja sanoi että 230 askelta oli matkaa tornille..

Itse en oikein ollut uskoa että tuli ammuttua noin kauas ja vielä ensinmäisellä laukauksella kaato  :)

Myöhemmin käytiin mittaamassa laaserilla etäisyys ja laseri näytti matkaksi 215m  :wink:

Paras ja varmasti unohtumaton metsästys kokemus mitä tulen kokemaan..

Moni tätä lukiessaan voi miettiä onko tämä totta vai tarua..
Teen mitä teen ja teen sen kunnolla..

Veltto_Orava

Niin, en tarkoittanutkaan sitä että 200m olisi mahdoton matka osua ladon kokoiseen hirveen, mutta mikä on todennäköisyys kaatoon ensimmäisellä laukauksella?

Olen kyllä itsekkin lintumetsällä ampunut/yrittänyt monesti aivan liian kaukaa. Joskus paremmalla onnella ja joskus taas huonommalla. Tämä johtuu siitä, että luulen tai oletan itselläni olevan sellaiset perusteet hallussa että laukaus on toteutettavissa, koskaan en laske mahdollisuuksiani osua tuurin varaan vaan oletan laskeeneeni kaiken oikein  8)

Omassa hirviporukassani ainakin on muutamia kavereita jotka luulevat 30-06:ssa olevan niin suoran lentoradan, että teertä saa tähdätä keskelle 300 metriin, kun ase on kohdistettu 50 metriin tupakki askin kanteen johon tuli 10 pennisen kokonen kasa.

Toivon ettei yksikään näistä kavereista yritä hirveä ampua yhtään metriä yli 200 metrin. Tai niistä hyvin varmasti seuraa noita kuutamo keikkoja haavakkojen perässä.
Miten toimin, siten harjoittelen.

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: Veltto_OravaNiin, en tarkoittanutkaan sitä että 200m olisi mahdoton matka osua ladon kokoiseen hirveen, mutta mikä on todennäköisyys kaatoon ensimmäisellä laukauksella?

Olen kyllä itsekkin lintumetsällä ampunut/yrittänyt monesti aivan liian kaukaa. Joskus paremmalla onnella ja joskus taas huonommalla. Tämä johtuu siitä, että luulen tai oletan itselläni olevan sellaiset perusteet hallussa että laukaus on toteutettavissa, koskaan en laske mahdollisuuksiani osua tuurin varaan vaan oletan laskeeneeni kaiken oikein  8)

Omassa hirviporukassani ainakin on muutamia kavereita jotka luulevat 30-06:ssa olevan niin suoran lentoradan, että teertä saa tähdätä keskelle 300 metriin, kun ase on kohdistettu 50 metriin tupakki askin kanteen johon tuli 10 pennisen kokonen kasa.

Toivon ettei yksikään näistä kavereista yritä hirveä ampua yhtään metriä yli 200 metrin. Tai niistä hyvin varmasti seuraa noita kuutamo keikkoja haavakkojen perässä.

Asiaa puhut Veltto_Orava....

Kun kerroin tuosta 200M:n "huippu" matkasta , niin en tarkoittanut sitä että sitä olisi joka vuosi tapahtunut , tarkoitin vaan sitä että suurin osa hirvimiehistä ampuu yleensä 100m.n matkoilta kesä aikaa , ja heistä matkan tuplaus tuntuu pitkältä..

Ja minun mielestäni esim hirven ampuminen 200 M.iin ei ole suotavaa , meilläpäin tulee huutia jos todetaan että jollakin mettämiehellä on näin herkkä liipaisin sormi ja hätäinen luonne...

Noilla "Kuutamokeikoilla on joskus oltu itsekkin "..ja ampuja sai kuulla kunniansa.  :oops:

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: Veltto_OravaNiin, en tarkoittanutkaan sitä että 200m olisi mahdoton matka osua ladon kokoiseen hirveen, mutta mikä on todennäköisyys kaatoon ensimmäisellä laukauksella?

Asiaa puhut Veltto_Orava....

Kun kerroin tuosta 200M:n "huippu" matkasta , niin en tarkoittanut sitä että sitä olisi joka vuosi tapahtunut , tarkoitin vaan sitä että suurin osa hirvimiehistä ampuu yleensä 100m.n matkoilta kesä aikaa , ja heistä matkan tuplaus tuntuu pitkältä..

Ja minun mielestäni esim hirven ampuminen 200 M.iin ei ole suotavaa , meilläpäin tulee huutia jos todetaan että jollakin mettämiehellä on näin herkkä liipaisin sormi ja hätäinen luonne...

Noilla "Kuutamokeikoilla on joskus oltu itsekkin "..ja ampuja sai kuulla kunniansa.  :oops:

JMKPa

No se riippuu tilanteesta mille matkalle ammutaan..

Niinku kerroin että kyseessä oli haavikko ja se oli suotavaa saada pois kuleksimasta ja lopettaa sen kärsimykset  :wink:

Asiaa kun aletaan tarkemmin miettimään niin tuon samaisen asian voi luonnehtia maalihierrarkiassa tärkeäksi  :roll:

Mikä on sitten tärkeä ja mikä ei sen jokainen voi päätellä itse..

Jos vastaisuudessa tulee samainen tilanne eteen niin en epäröi ampua vaikka matkaa olisi yli 200m mutta jossain se raja kuitenkin kulkee  :wink:
Teen mitä teen ja teen sen kunnolla..

Chillie

Man has to know his limitations...

Sehän se tärkeintä on että tuntee omat rajansa.

Se joka tietää sata varmasti, että se 200m laukaus on mahdollinen voi sen ampua... Itse sen kanssa aina joutuu elämään.

Sama pätee tietenkin varsinaiseenkin TA toimintaan.

Kun tuntee itsensä,kalustonsa ja olosuhteiden asettamat rajoitukset, ja toimii niiden mukaan ei hommat mene pieleen...

Ei siinä metsästys tilanteessakaan voi joku mennä sanomaan, että se on max 100m..

Joillekkin saattaa olla pari kolmekymmentäkin metriä jo ylivoimainen etäisyys...

S