Labradar testiä

Aloittaja MOj, lokakuu 22, 2016, 21:51

« edellinen - seuraava »

MOj

Pienellä otannalla lämpötilakerrointestiä Labradarilla. Tehdaslatinki Lapua Scenar 6.5x55, 8g,  920 m/s. Eka erä ammuttiin muutamia viikkoja sitten laitteen saatuani +10 asteen lämpötilassa , paineet oli 1000hpa, kosteus 70%. 20:n laukauksen keskiarvo oli 904m/s. Tänään ammuttiin toinen 20 lks setti, lämpötila 0 C, paineet 1015 hpa, kosteus 70%. Laukausten keskiarvo oli 889 m/s, eli mittausten keskiarvoero oli 10 asteen muutoksella 15 m/s = lämpötilakerroin 1,5 m/s per 1 C. Kuulostaa paljolta?

Ase sama, ampumapaikka sama, ase ja patruunat (samasta rasiasta) vallitsevissa olosuhteissa n.2 tuntia. Laitteessa uudet Duracelit. Laite asetettu ja suunnattu molemmilla kerroilla samalla tavalla (oikein). Asetukset laitteessa oikein ja samalla tavoin. Ainut ero oli olosuhteissa lämpötilan lisäksi ilmanpaineessa 15 hpa, mikä ei mielestäni selitä suurta lämpötilakerrointa. Olen muutoinkin joskus miettinyt ilmanpaineen muutksen merkitystä lähtönopeuteen, onko tastä jollakulla mututietoa parempaa?

Tähän asti olen ollut sitä mieltä, että lämpötilakertoimet ovat usein liioitellun suuria. Itse olen aiemmin käyttänyt kyseiselle patruunalle n. 0,7m/s lämpötilakerrointa/ 1 C.

Tämän otannan perusteella asia näyttäytyy aivan uudessa valossa, ja eihän tässä kohta tiedä mitä uskoa. Toinen vaihtoehto on että Labradarini näyttää mitäsattuu?

Onko joku muu päässyt testailemaan Labradarilla samoja asioita?

HJu

Jos ammut esim -10C niin nopeuden putoaminen voi taas olla vähäisempää tai suurempaa. Muutos ei usein ole täysin lineaarista.

Jos pystyy niin nopeusarvot -20C,  0C ja +20C kertoisi kattavimman totuuden.

-20C mittauksissa on ollut yleisin ongelma mittarin (laite itse, näyttö tai patteri) hyytyminen. Miten Labradar reagoi kylmään tai lämpimään ei ole tiedossani.

Niin ase että patruunat pitäisi aina olla ilman kanssa samanlämpöisiä, muuten mittailusta ei ole suurta hyötyä jos ase on esim  huoneenlämpöinen ja patruunat taskulämpimiä.
Terveisin,

HJu

JokiKarhu

Pitäsköhän sen aseen antaa lisäksi jähtyä ampumisten välissä? Alkaako nopeudet nousta sitä mukaan kun ase lämpenee ammuttaessa?

Sent from my iPad using Tapatalk

HJu

Lainaus käyttäjältä: JokiKarhuPitäsköhän sen aseen antaa lisäksi jähtyä ampumisten välissä? Alkaako nopeudet nousta sitä mukaan kun ase lämpenee ammuttaessa?

Sent from my iPad using Tapatalk

Pitäisi antaa jäähtyä ja nopeudet yleensä nousee pakkaskeleillä jos aseen ampuu lämpimäksi. Siis silloin kun näitä perusdatoja selvittelee.

Lisäksi jos ta-hommia ajattelee niin se one shot ammutaan yleensä kylmästä aseesta kylmillä patruunoilla.
Terveisin,

HJu

MOj

Tässä oli pointti lähinnä se, että Labradarilla nyt ensimmäisiä testejä tehtyäni, laite antoi yllättävän suuria tiputuksia nopeuksissa, vaikka ero lämpötiloissa oli vain 10 C, verrattuna aiemmin tekemiini testeihin eri laitteella ( pro crono digital, kaksi eri versiota ), jotka antaneet huomattavasti pienempia arvoja, samoissa lämpötiloissa, sama patruuna ja ase.

Patruunat ja ase olivat vallitsevissa olosuhteissa n. Kaksi tuntia, jonka mainitsin aiemmin ja se on kokemukseni mukaan riittävä aika. Tämän jälkeen ei enää sanottavaa vaikutusta.

Suoritin testiammunnat samalla tavalla kuin aiemmillakin laitteilla mitatessani. Eli kysymys kuuluu onko lämpötilan vaikutus lähtönopeuteen oletettua suurempi?

HJu

Koska aseet kuluvat ja ruutierät vaihtelevat niin mittaapa Labradarilla ja toisella mittarilla samoista laukauksista nopeudet. Selviää antaako Labradar jotenkin poikkeavia tuloksia.
Terveisin,

HJu

JL

Lainaus käyttäjältä: HJu
-20C mittauksissa on ollut yleisin ongelma mittarin (laite itse, näyttö tai patteri) hyytyminen. Miten Labradar reagoi kylmään tai lämpimään ei ole tiedossani.

-10C on valmistajan  ilmoittama min käyttölämpö. -10...15C alkaa olla LCD näytön toimintaraja muutenkin.