Paras picatinny jalka kiikarille?

Aloittaja FINZKI, huhtikuu 28, 2016, 19:20

« edellinen - seuraava »

FINZKI

Edelleen sitä mieltä olen, ja mitä sä mulle mussutat?

Ei ole eka kerta kun ulina tulee sun suunntalta?

Onko jotain mua vastaan?

Poikma

Ei ole sinua vastaan mitään, kirjoitustapaasi kyllä.

Mutua mutun perään..... Välillä enemmän asiapitoista kiitos...

Hietala

Mutta miten sen välyksen kannsa finski oikein on? Kts. edellä kirjoitettu
<t></t>

jussi83

Tämä kirjoittelun taso rupiaa olee kohta fbn metsästäjät osioo tahi perälle nettiii.

Vomsit ja pompsit ja kiinanjalat ja erittäin monet muutkin jalat voi laittaa samaan kastiin. Mikään niistä ei tee jotain paremmin.

Sitten kun valitaan jalat mitkä on vaan parhaita niin montako niitä parhaita jää. Musta ei kauheesti.

Naval

Itse oon ollut tosi tyytyväinen MAKin milmont monoblockiin. Tosi tukeva ja pysyy paikallaan varmasti. Aikoinaan ennenkuin ostin tuon, kyselin josko kellään olisi kokemuksia ko. jalasta, muttei tullut pahasti vastauksia eli ei varmaan jostain syystä kovin suosittu.

Vaikka otsikossa haetaan sitä parasta jalkaa niin en tarkoita että tuo MAK olisi paras, mutta ihan hyvä kuitenkin.

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: HietalaOnko lukituspalan alakärjen ja lukonkehyksen välissä vielä tyhjää väliä. Näyttää kuin palan alakärki nojaisi lukonkehykseen. Jos näin on, jalka ei kiristy oikein kiskon päälle. Tuntuu kireältä avaimessa, mutta ei vedä jalkaa niinkuin pitäisi

Tulee tiukasti kiskonpintaan kiinni, ei ole klapia.

Enkä minä täällä kirjoittanut että tuo olisi paras picatinny jalka, korkealaatuinen kuitenkin ja kohtuu rahaankin vielä.

Se joka sanoi että minä tätä olisin verrannut Spuhriin tms, niin kertokaa nyt missä niin kirjoitin?

En halunnut aukaista uutta picatinny jalka osiota, mihin tulisi muut kuin parhaat jalat osio, siksi tuon vomptzin tähän keskusteluun lisäsin.

JL

Lainaus käyttäjältä: FINZKI
Enkä minä täällä kirjoittanut että tuo olisi paras picatinny jalka, korkealaatuinen kuitenkin ja kohtuu rahaankin vielä.

Lainaus käyttäjältä: FINZKIOn muuten korkealaatuiset nää VOMZ jalat, koneistettua billet lohkosta.

Lainaus käyttäjältä: FINZKI
Billet alumiinista sorvattu/koneistettu nuo jalat, pitäisi olla aika hyvää shittiä.

Vaikuttaa hiukan siltä että sinulla ehkä hiukka ohuet kokemukset ladukkaista kiinnikkeistä.

Vomzhan on Ken Farrelin renkaista tehty ns "kirveellä veistetty" piraattikopio. Esim röpelomaalia tms on esim pruutattu renkaan sisäpuolelle osittaisesti. Kerrospaksuushan voi olla jopa 0.1-0.2mm, eikä epäkeskeinen ja vieläpä vino pinta tee kiristettäessä todellakaan hyvää putkelle.

"Billet" puolestaan tarkoittaa takoaihioista (sitkeämpi, lujempi) koneistettua osaa, ja on materiaalina myös paljon valettua kalliimpaa.

Vomz vaikuttaa valetulta, kuten AK- kiinnikkeetkin usein ovat ja joita myös Vomz tekee.

Titaanikaan ei materiaalina poista valetun perusongelmaa, murtuu paljon helpoimmin kuin esim taottu materiaali. Oli sitten vaikka alumiini.

Tuossa vertailua yleisen lookin ja "laatuvaikutelman" suhteen, korostin silmäänpistävimmät:

http://i68.tinypic.com/esvw5g.jpg">

http://i64.tinypic.com/xfq0jk.jpg">

FINZKI

Pitänee ostaa Spuhrit, niin sitten olisi parhaat jalat mitä saa.

Sen jälkeen ei ainakaan tarvitsisi mitään muita katsoakkaan.

Oletko JL virallinen maahantuojan/myyjän edustaja Spuhrin jaloille Suomessa?

jsr85

Lainaus käyttäjältä: JL"Billet" puolestaan tarkoittaa takoaihioista (sitkeämpi, lujempi) koneistettua osaa, ja on materiaalina myös paljon valettua kalliimpaa.

OT:

Ite oon ymmärtänyt et takoaihio on forged billet ja tehdään puristevalamalla muotissa ja joka lopuksi koneistetaan oikeaan malliin. Varsinainen billet osa tehdään koneistamalla kappale normaalista esim. kanttisesta valuaihiosta.

JR
<t></t>

JL

Lainaus käyttäjältä: FINZKIPitänee ostaa Spuhrit, niin sitten olisi parhaat jalat mitä saa.

Sen jälkeen ei ainakaan tarvitsisi mitään muita katsoakkaan.

Oletko JL virallinen maahantuojan/myyjän edustaja Spuhrin jaloille Suomessa?

Jep kyllä niitä tuodaan ja edustetaan. Ja kokeile nyt ihmeessä nuo Vomzit kuitenkin, jos pelittää niin asiahan on kunnossa. Maalit kannattaa skraapia sisältä pois. Linjahoonauksella lähtee, ja linjauskin tulee samalla varmistettua.

Lainaus käyttäjältä: jsr85
Lainaus käyttäjältä: JL"Billet" puolestaan tarkoittaa takoaihioista (sitkeämpi, lujempi) koneistettua osaa, ja on materiaalina myös paljon valettua kalliimpaa.

OT:

Ite oon ymmärtänyt et takoaihio on forged billet ja tehdään puristevalamalla muotissa ja joka lopuksi koneistetaan oikeaan malliin. Varsinainen billet osa tehdään koneistamalla kappale normaalista esim. kanttisesta valuaihiosta.

JR

Hyvin mahdollista. Omat "tietoni" perustuvat (näemmä) hämärään muistikuvaan vuosien takaa, liittyen autojen ja moottoripyörien viritysosiin..

HJu

Forged receiverit on ihan takomalla muottiin tehtyjä. USAssa on noin 6 firmaa jotka niitä edes takovat. Takoaihioista sitten valmistajat koneistelevat omat runkonsa omilla spekseillään.

Euroopassa billetistä tehdyt arskan rungot on yleensä vaan tasalaatuisesta umpilankusta leikattua/koneistettua kamaa ilman sen ihmeempiä takomisia. Varmasti eri pajoilla vielä eri tyylejä valmistuksessa.

Joitain arskan uppereita on tehty myös pursotustekniikalla. Eli työnnetään kylmäpuristamalla alumiinia sopivasta holkista läpi. Tanko sahataan määrämittaan ja ylimääräinen kama koneistetaan pois. Lopputuloksena flat-top arskan upperi. DPMS:llä on käsittääkseni tällaisia uppereita. Matsku on heikompaa kuin takoalumiini per painoyksikkö mutta se on kompensoitu paksummilla ainevahvuuksilla.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

Billet tarkoittaa yhdestä kappaleesta koneistettua osaa, kappale on joko lähes poikkeuksetta jonkinlaista lattaa, kankea tms vastaavaa metritavaraa mistä sahataan sopivia paljoja aihioksi koneistukseen. Yleensä valusoista ei käytetä sanaa billet, mutt joku voi sitäkin tehdä.
Kylätason ampuja

FINZKI

RC hommia harrastellut pari vuosikymmentä epäsaannöllisesti, ja niissä on tuota käytöstä poistettujen lentokoneiden alumiiniosista tehtyjä osia, (en itse vaan rc autojen osien valmistajat) käyttänyt, ja mitä kovempaa alumiinia, niin sen kyllä huomaa kun se "soi" se metallia kun se on kovaa, huomaa mm poraamalla tarvittavia reikiä jne sen kovuuden.

Otetaan esimerkiksi kiinalaiset alujalat, niin niissä se on sitä valettua alumiinia joka on pehmeää ja työstetty sitten, mutta näissä VOMZ koivissa on kyllä kunnon alumiinistä tuo jalka rakennettu, toki ei pärjää näille amerikkalaisille tai muille huippu tuotteille mitä on, mutta tuo hinta on mielestäni

edullinen tuon laadun huomioon ottane.

Tuossa kuvassa mittä olit JL noita viivoja vedellyt, niin tuo kohta jossa jalan ylapala oli kiinni, niin se oli vain päällä, ei ollut ruuvit kiristetty että se päällis osa olisi ollut paikoillaan.

Mutta ei tuosta sen enempää, katotaan mitä tuolla tekee, ainakin tänään kohdistukset piti, eikä ruuvit löystyneet eli olen tähän asti tyytyväinen.

Toki tässäkin jos olisi jo kerralla ostanut tuollaiset, sanotaan nyt vaikka tämä laadukas ja huipuksi kehuttu maailmalla oleva Spuhr, niin ei tarvitisi enää sen takia ainakaan jalkoja etsiä, kerralla kun ostaisi parhaan, niin säästäisi rahaa, aikaa, patruunoita ja joissain tapauksessa rikkoontuneen putken jos se on jalan huonouden takia mennyt rikki.

ps:mie voin kysyä virallisen kysymyksen tuolta tehtaalta, että onko tuo billet alumiinia, vai jotain kuraa valettua shaibaa mitä jotkut väittää noiden olevan.

JL

Lainaus käyttäjältä: FINZKI.

Tuossa kuvassa mittä olit JL noita viivoja vedellyt, niin tuo kohta jossa jalan ylapala oli kiinni, niin se oli vain päällä, ei ollut ruuvit kiristetty että se päällis osa olisi ollut paikoillaan.

Jep mutta Spuhr ja moni muukin keskittävät vastapuolet toisiinsa vaikka tähtäinrunko ei olisikaan "ohjaamassa" puoliskoja toisiaan kohti ja ruuvit ovat huulilla. Edellyttää pienempiä välyksiä ja tarkempaa työnjälkeä - ei sinällään suoraan kerro lopullisen asennuksen hyvyydestä tai jämäkkyydestä - mutta kielii suunnittelusta ja viimeistelystä kyllä.

Koheltaja

Epäilen olevan billettiä, tulee halvemmaksi tehdä CNC koneilla kangesta kun ensin valaa ja sen jälkeen koneistaa irtopalikoiden pinnat linjaan.

Onko noi jalat maalattu vai anodisoitu? Jos on anodisoitu niin silloin ei ole valua ne on tehty billetistä tai pursotangosta, valussa andisointi on yleensä epätasaista ja laikukasta.

Monet jalat ja renkaat on tehty pursottamalla muotoon, muotin läpi painetaan kuumaa seostettu alumiinia läpi 6 metrin tankoina. Niistä sitten pätkitään tarpeen mukaisia pätkiä ja tehdään tarvittavat (mahdollisimman vähäiset) koneistukset. Esimerkiksi BR-Tuotteen alumiinijalat oli muistaakseni pursosta tehtyjä. Aika iso osa kiinalaisista jaloista on tehty muotoon pursotetust alumiinista, valujalkoja ei ole tullut vastaan.
Kylätason ampuja