Miten usein joudutte viilaamaan jalkoja?

Aloittaja JpL, marraskuu 04, 2005, 18:52

« edellinen - seuraava »

JpL

Eli: Ostin itselleni Sakon lohenpyrstö-uraan sopivat picatinny-adapterit: siis kaksi palaa, joissa on picatinny-lovitus ja menevät painamalla & ruuvaamalla kiinni aseen jalka-uriin. Katsoin aluksi, että meni ihan keski-asetuksilla, mutta eipä ollutkaan: Jouduin viilaamaan etummaista picatinnykiskoa n. 2mm alaspäin ja taikimmaista oikealta puolelta millin pois, ennenkuin IOR meni (ja tuossahan ei mitkään ihan pienet säädöt ole) kohdalleen ja säädöt riittivät.

Onko tehdastekoisissa(kin) jaloissa useinkin tuollaisia heittoja?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

Moi, tuota säädöt riittivät mihin? En tiedä käyttötarkoitustasi mihin kiikarin olet asentanut, mutta jos se on ta touhu niin ei ole mitään järkeä siinä että mahdollisesti käytit koro ja sivusäätöön käytettäviä naksuja jo siihen että sait aseen raakakohdistettua. Tällöinhän sinulla on huomattavasti vähemmän säätövaraa pidemille matkoille. Mikäli kysessä on metsästys niin ei ole tietenkään ihan niin tarkkaa.

JpL

Sivusäädöstä en niin välitä onko lähempänä ääriasentoa, mutta koro oli pahasti takakenossa. Säädin - kuten aina - 10 MOA jalkaan, eli nyt pitäisi riittää suht kauas.

Kun koroa on tähtäimessä 195cm/100m, on aika ihme, että tehdastekoinen picatinnyadapteri on noinkin paljon takakenossa, mutta näin vain oli.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MSa

Toisen picatinnyadapterin viilaaminen matalammaksi johtaa siihen, että adapterien yläpinnat eivät ole samassa tasossa. Tämä taas johtaa siihen, että adaptereihin kiinnitettäessä tavalliset picatinnyjalat, joissa ei ole Optilokin mullinsilmää, ovat renkaatkin eri tasossa eivätkä reiät ole suorassa...

Optilockin mullinsilmät (tai renkaiden hoonaus) ovat edellytys sille, että jalkoja voi madaltaa/korottaa ilman ongelmia runkoputken kanssa.

MSa
[url=https]

JpL

Yksi jippo on, että jättää kummankin rinkulan takimmaiset kiinnitysruuvit vähän höllemmäksi kuin etummaiset. Näin tulee vähän "joustoa". Ja toi IOR:n 35mm runko on kyllä sen verran vahvaa tavaraa, että kyllä sen vähän vääntöä pitää kestääkin...

Poikma

Kyllä taisi mennä kiikarin asennus nyt hieman kikkailuksi. Noista "jipoista" ei tule kuin sanomista......ennemmin tai myöhemmin. Mikä on se "vähän" höllemmäksi.... millä sen mittaat?

Jos renkaat (ilman "mullinsilmiä") ovat eri korossa, ainoa tapa tehdä asennus kunnolla, on hioa renkaat samankokoisella putkella kuin kiikarin runko on. Olkoon IORin runko kuinka vahva tahansa, se ei ole tarkoitettu väännettäväksi (tai oikeammin taivutettavaksi).

Pistähän kiikari asennettavaksi jollekin asiansa osaavalle sepälle. Niitäkin seppiä varmasti on, jotka turvautuvat noihin "jippihin"

JpL

Tietysti asia on kuten sanot mutta kun ei löytynyt sellaista adapteria, joka olisi ollut yksiosainen. Mä kuitenkin laitan sen takimmaisen ruuviparin vain näennäisesti kiinni. Molemmat jalathan ei ole kuin 12 cm päässä toisistaan.

Ps. Toi IOR:n jalkamateriaali on jotain ihmeen erikoisterästä. Tosi hidas ja hankala työstää.

Silent killer

Moikka ..tässä lueskelin näitä "vippaskonsteja"..minä henk.kohtaisesti en suosittele jättämään esimerkiksi mitään ruuvia hellemmälle kuin toiset , Koska silloin puristus pinta ei ole tasainen.

Käytin aikanani myös näitä kaikenlaisia , "erkkari"  pantetteja ja sun muuta , enkä saanut vaivanpalkaksi kuin V***sen.

Ja näin ollen katsoin viisaammaksi lähettää koko aseen sepälle joka asensi sellaisen kiinnityspalan joka mahdollistaa kiikarin pysyvyyden ja koron ja sivusäädön myös kohdallaan ja erityisesti koko laitos on varmasti suorassa , mitään ruuvia höllentämättä.

Ja nämä jalkojen kiinnitys palat ovat kyllä useimmissa tapauksissa ase-sepän hommia..

lopputulos on paras , ja ei mene itseltään hermot kun radalla säädöt loppuvat  ,tai joku muu "kallistuma" todetaan ammuttaessa.

Yleensä nämä picannity kiskon+ asennus palojen ,  asennukset eivät ole niin itsestään selviä , kuin usein annetaan ymmärtää..

Suosittelen sepälle soittoa , jos tuntuu vaikealta..minä teen niin kun on kysymys jostain erikois asennuksesta tai muusta mihin ei pelkkä kuusiokolo avain riitä...

toivotaan että saat kiikarin jalkojen asennuksen onnistumaan.... :wink:
terv: Silent Killer

MSa

Lainaus käyttäjältä: JpLTietysti asia on kuten sanot mutta kun ei löytynyt sellaista adapteria, joka olisi ollut yksiosainen. Mä kuitenkin laitan sen takimmaisen ruuviparin vain näennäisesti kiinni. Molemmat jalathan ei ole kuin 12 cm päässä toisistaan.

Ps. Toi IOR:n jalkamateriaali on jotain ihmeen erikoisterästä. Tosi hidas ja hankala työstää.

Kuten Poikma sanoi, niin tuosta ei tule kuin sanomista.

Oma on asiasi, mutta aika hölmöläisen homma tuo on.

MSa
[url=https]

Jerkko

Älä Jommi enää viilaile mitään niistä aseistasi, tai kenen ne nyt ovatkaan. Koita hakea keskikohta kiikarin säädöistäsi, taitavat olla entisen viilailun (rälläköinnin) jälkeen todella pahasti pielessä.....

jartsu

Voi sonta.

Kerroppas sitten kuinka se kasaa käy, niin saadaan selville missä mennään