GRS Berserk -synteettinen tukki

Aloittaja jpniemi, marraskuu 13, 2015, 15:18

« edellinen - seuraava »

jli

Lainaus käyttäjältä: kema
Lainaus käyttäjältä: jliPeriaatteessa hiilikuitutukin pitäisi pystyä tekemään alle 50e/kg + viimeistelykoneistukset päälle ja niin ne varmaan isommissa tehtaissa tekevätkin.

Tähän rahaan ei kyllä kukaan tee mitään ainakaan laadukkaasti.

Jaa. Joka päivä tehdään. Kelpaavat ainakin lentokoneisiin, paremman luokan autoihin ja urheiluvälineisiin.

HJu

Toki jos niitä tehdään tuhansia kappaleita kerrallaan ja tilauseriä on ympärivuoden. Jos tehdään 1-100 kpl niin ei tapahdu. Tai jos tapahtuu niin teepä minulle yksi valmiksi JJ94-rautoihin sovitettu McMillan A5-kopio 30 eurolla.

Kaupallisissa siviililentokoneissa ei ole MITÄÄN joka maksaisi alle 50e/kg. No ehkä polttoaine mutta ei kiinteissä rakenteissa.
Terveisin,

HJu

kema

Lainaus käyttäjältä: jli
Lainaus käyttäjältä: kema
Lainaus käyttäjältä: jliPeriaatteessa hiilikuitutukin pitäisi pystyä tekemään alle 50e/kg + viimeistelykoneistukset päälle ja niin ne varmaan isommissa tehtaissa tekevätkin.

Tähän rahaan ei kyllä kukaan tee mitään ainakaan laadukkaasti.

Jaa. Joka päivä tehdään. Kelpaavat ainakin lentokoneisiin, paremman luokan autoihin ja urheiluvälineisiin.

Ok, yksi esimerkki olisi mukava. Hiilari tyyppiä optic ei sitten kelpaa :) Kun tietää mitä salonkikelpoinen hiilarimatto maksaa tai edes se halvin rovinki, niin laminoinin suorittaa sitten kehitysmaan lapsukaiset halvimmalla epoksilla joka on vanhentuneena muualta poistettu.

jli

Lainaus käyttäjältä: HJuToki jos niitä tehdään tuhansia kappaleita kerrallaan ja tilauseriä on ympärivuoden. Jos tehdään 1-100 kpl niin ei tapahdu. Tai jos tapahtuu niin teepä minulle yksi valmiksi JJ94-rautoihin sovitettu McMillan A5-kopio 30 eurolla.

Kaupallisissa siviililentokoneissa ei ole MITÄÄN joka maksaisi alle 50e/kg. No ehkä polttoaine mutta ei kiinteissä rakenteissa.

No ei varmasti tapahdu yksittäisen osan kohdalla. Kyse oli siis siitä, paljonko osan tekeminen maksaa tehtaalle kun osaa tehdään paljon ja kun viimeistelykoneistuksia ei lasketa. Ei siitä, paljonko asiakas maksaa valmiista osasta. Tuossa Bersebekissä käytetty musta ämpärimuovi maksaa noin 10 euroa/kg (veikkaisin haarukaksi 4-15 euroa) ja yhden kappaleen tekeminen 2-5 euroa (lähinnä muotin lämmitys- ja käyttökustannukset). Jos teet ne Kiinassa, niin valmistuskustannukset pienentyvät hiukan.

Veikkaisin, että lopullisen hinnan suurimmat osuudet ovat katteita ja veroja, sitten tulevat suunnittelu- markkinointi- kuljetus- ja muut kulut ja jossain pitkän jonon päässä itse tukkiaihion valmistuskustannus.

Se, että tässäkin loppukäyttäjä voi maksaa tuotteesta 1000e/kg on aika vähän tekemistä sen kanssa, paljonko tuon osan tekeminen tehtaassa maksaa.

Siviilikoneissa, ainakin kaikissa Airbus- ja Boeing-merkkisissä käytetään paljonkin lujitemuoveja, joiden kilohinta on alle 50 euroa. Autoteollisuudessa vielä enemmän. Käsitys komposiittien kalleudesta periytynee ajalta, jolloin ne tehtiin prepregistä käsin laminoimalla ja paistettiin autoklaavissa. Sinänsä minulla ei ole mitään tätä käsitystä vastaan, koska saan siitä rahaa lähes päivittäin.

m.r.a.d

Lainaus käyttäjältä: tstLaitoin kyseisen tukin tilaukseen. Toivottavasti saapuu tämän vuoden puolella:)

Mistä tilasit?

tst

Eräpojille laitoin tilauksen.

Moukari

Jokos olette saanut kauppiaalta näitä uusia Berserk tukkeja ja päässeet asentamaan kiinni? Miltäpä vaikuttaa?

victor417

7.1 lähti ensimmäiset tukit tehtaalta. Laitan kokemuksia, kun tukki joskus kotiutuu.

SAK0

Myyjältä tuli sähköposti ,että T3 tukit tulevat vasta helmikuussa ja Howaan maaliskuussa. GRS: n sivuilta en löytänyt tietoa tästä. Mutta kyllä minä niin mieleni pahoitin...

Honkila

Mulle taas myyjä sano että tammikuun lopussa toimitus howan tukille.

SAK0

Kysyin asiaa GRS:n Facebooksivuilta : I heard that  model for Howa 1500 not coming until march?? Sain lyhyen vastauksen.Shipping in February yes

Eli noinkohan se menee vielä maaliskuun puolelle?

Honkila

Riippuus siitä miten kauan Nordis seisottaa niitä varastossa.. Mutta jos toimitukset alkaa heti helmikuun alussa, pitäisi nuitten olla samalla viikolla jälleenmyyjillä.

m.r.a.d

Jokos ootte päässy berserkkejä käpisteleen?

SAK0

Ei ole kuulunut vielä myyjän suunnalta mitään. Odottavan aika on pitkä.

Viimeksi myyjä laittoi sähköpostia että tehdas oli ilmoittanut howan tukkien valmistuvan maaliskuussa. Mitä se ikinä meinaakaan...

M31

Reilusti vaan valmistajan naamakirjan  sivuille kirjoittamaan kysymään oikeata toimitusaikaa tuotteelle....tai laittamalla mailia tehtaalle et wtf?