.338LM Stradivariusko? vaiko Leijonakuningas?

Aloittaja MJ, helmikuu 11, 2005, 13:06

« edellinen - seuraava »

Sämpy

Kaveri soitteli eilen, oli ostaa täräyttänyt 338LM:n. Kyseli multa neuvoja latauslaitteiden hankintaan. Pitkähylsyisistä toinen ladattava kuulosti olevan 375H&H. Mites on, pystyykö peruspuristimilla (Hornady, RCBS:n uusi Rock Chucker) näppärästi näitä lataamaan vai kannattaako hommata joku pitkäkurkkuinen malli? Erityisesti kiinnostaa miten käy LM:n ja Forsterin luodittajan kanssa. Suosittelin hommaamaan jonkun lataussarjan niin pääsee hankinnoissa helpommalla, onko suosikkeja nimenomaan näille? Minulla on kyllä vuosien mittaan kantapäänkautta opittua tietoa latausasioista ja lupasin kaveria neuvoa alkuun, mutta pitäisi vaan tietää vaatiiko homma mitään speciaalia kun mulla ei ole ko. kalibereista mitään kokemusta, eikä yleensäkään noin pitkähylsyisistä.

Koheltaja

Hornadyn prässillä ja Forsterin BR holkeilla onnistuu 338LM:än lataaminen vallan mainiosti, kokemusta on. Ladattava patruuna sujautetaan luoti edellä luodinasetusholkkiin ja sen jälkeen hylsy pitimeen.
Kylätason ampuja

MikaS

Hornadyn 007:lla onnistuu kyllä 375 H&H:n lataaminen.

Sämpy

Entä hylsyjen trimmaus? Mikä sorvi vai suosittelenko Leen käsityökaluja, joilla muuten pärjäilen itsekin. Muista kalibereista hän aikoi ladata ainakin 45/70:stä ja 222:sta. Ainakin Hornadyllä ilmeisesti noihin kaikkiin ei tule sopivaa pilottia?

Koheltaja

Lyman Universal, siinä ei tarvitse räplätä hylsynpitimien kanssa vaan hylsyn kiinnitys hoidetaan nerokkaalla pikalukituksella. Tämän hylsynkiinnityksen nerokkuus on siinä että se lukitsee kaikki hylsytyypit 100% varmuudella, myös kiinnityspiste on sellainen että hylsyt tosiaankin tulee saman mittaisiksi.

Monia trimmereitä on kokeiltu ja omistettu mutta tähän trimmeriin on päädytty enkä usko että ihan heti olen sitä vaihtamassa.
Kylätason ampuja

JL

Rock Chuckerilla onnistuu ainakin 338LM