Kaipaan neuvoja kiväärien hankintaan

Aloittaja aina ohi, maaliskuu 26, 2014, 16:47

« edellinen - seuraava »

aina ohi

Olen ostamassa uusia kivääreitä ja vielä on kaliberit yms. vähän hakusessa.

Minulla on runsaasti hirvikaliberin kiväreitä ja yksi 30-06  300-500 metrin ta-kivääri.

Pienoiskivääreitä on myös, mutta pienoiskiväärin ja 7,62 millisten välissä ei ole mitään.

Kivääri 1.

Pulttilukkoinen lintu-/tarkkuuskivääri hintaluokassa 800-1300€. Mahdollisesti Tikka T3 Varmint tai CZ Varmint. Kaliiberi todennäköisesti .222 tai .223 tai epätodennäköisempi 6,5*55.

Ase tulee siis metsästykseen ja oikein tarkkaan ammuntaan. Minulla on aseeseen sopiva hyvä Meoptan kiikari jemmassa. Noista kalibereista on epätietoisuutta, että mitä eroa on tarkkuudessa ja hinnassa? Eli kumpi noista pilkkuseiskoista on parempi?  Entä onko havaintoja tuosta CZ Varmint kivääristä? Itselläni taitaa olla 2 CZ -merkkistä asetta ja ne on hyviä.

Kivääri 2.

Kettu- ja kauriskivääri hintaluokassa 600-1200€. Lähinnä kulkee selässä haulikon ollessa pääase. Tähän kivääriin ei tod. näk. tule kiikaria, vaan ammun ihan avoilla. Lapsena kannoin usein kivääriä selässä vaikka olisin ollut vaan sorsien iltalennolla pellolla. Kiväärillä oli kätevä amputa mm. supikoirat ja ketut. Ja myöhemmin jäniskaudella myös rusakoita pellolta. Kivääri sais olla kevyt ja kestävä. Olen ajatellut, että vipulukkoinen voisi olla mieluisin. Niissä tosin nuo kaliberit on tosi outoja minulle. 45-70 väljyyttä on paljon myynnissä, mutta patruunat maksaa 2€/kpl ja kevyt ase potkaisee noilla paukuilla varmaan aika paljon. Ajattelin sellaista kun .357. Sillä sais ampua kettua ja kaurista. Mutta osuuko sillä mihinkään? Entä onko vipulukkoja valmistuksessa eurooppalaisilla kalibereilla? Jopa .222 tai .223 voisi tulla kysymykseen jos niitä vaan olis myynnissä. Vipulukkoisen lisäksi voin harkita pumppukivääriä tai itselataavaakin. Niissä tosin kaliiberit näkyy olevan 22 tai 308 ja hinta ei oikein osu kohdilleen. Itselataavat ovat kai aika painaviakin kantaa.

Kivääri 3.

Reserviläiskivääri hintaluokassa alle 2000€. Itselataava kertatuli. Mielellään helppohoitoinen ja varmatoiminen. Viimeistä hitechkia ei tartte olla. Idästä tulleet ja niiden kopiot ei kuitenkaan tällä kertaa oikein sytytä. Eli nyt sais olla länsimainen. Kaliberi mieluiten .222/.223 tai 6,5*55. Olis kiva jos olis teleskooppiperä ja mahdollisuudet lisävarusteiden kiinnittämiseen myöhemmin. Piippu sais olla keskipitkä tai pitkä. Haluan, että tälläkin aseella osuu. Noita kivääreitä olen katsellut jo itsekkin aika lailla, mutta jotenkin vaikea määrittää missä on oikeasti hinta-/laatusuhde paras. Taitaa olla merkkilisää noissa itselataavien hinnoissa. Oliskos jotain vinkkejä hyvästä hinta-laatusuhteen helppohoitoisesta länsimaisesta reserviläiskivääristä?

Käytetytkin tietysti käy jos sattuu hyviä löytymään.

Kiitos taas vinkeistä ja avusta!

aina ohi

Auttakaa nyt joku edes noissa kaliibereissa. .223 vai .222!

JTL

1) Tikka T3 Varmint/Varmint Stainless 6.5x55, yleisesti kelvoksi todettu peli pitkällekin matkalle. Jos metsästelet alueilla, joissa taustavaara-alue ei kestä olla kovin suuri, sitten sama 223:na. 223 222:n sijasta monipuolisemman luotitarjonnan takia, kunhan ottaa esim. 8" nousulla olevalla piipulla kuten T3:ssa oletuksena. CZ 223:ssa taitaa olla loivemmin rihlattu piippu kuin T3:ssa, eli rajaa luotivalikoimaa kevyempään suuntaan. Raskaampi luoti on lähtökohtaisesti epäherkempi tuulelle.

2) Käytetty Sako L46/461 222rem.

3) Itselataavaan reserviläiskivääriin, joka ei saa olla itämallia, on itsestäänselvä valinta 223. Halpaa bulkkipaukkua löytyy ja muutenkin ylivoimaisesti yleisin kaliiperi tässä asetyypissä länsipyssyissä.

Miccos

Ohessa omia hajatelmia aiheesta..

1. Lintu / tarkkuuskivääri on mielestäni hankala "kompromissi". Itse näen tarkkuuskiväärin "raskaampana ja pitkälentoisena" jotka ei välttämättä istu kaikesta parhaiten lintumetsälle. Tällä foorumilla on toki kavereita jotka ovat tarkkuuskivääreillä ampuneet lintuja pitkältäkin matkalta, mutta itse valitsin omaksi lintukivääriksi T3 lite stainless mallin kaliperissa .223rem. Tuolla taitaa kuitenkin itselle normaalit ampumamatkat linnustuksessa, ase on kevyt joka saattaa olla mukava juttu siellä iltapuolella kun tarpoo metsässä, lisäksi jo mainittu takavaara-alue on merkittävästi lyhyempi kuin "isoilla" kalipereilla. Omaan kaliperivalintaan vaikutti jo olemassa olevat saman kaliperin aseet, sekä oletus että suomen aseliikkeistä löytyy verrattaen paljon paremmin .223 rem patruunoita hyllystä kuin .222:sta sekä myös sen että .223 rem patruunat on edullisempia verrattuna tuohon .222:seen. Ensisijaisesti haluan pystyä käyttämään kuitenkin kaupasta saatavaa patruunaa metsästysaseessa. Lisäksi kuten sanoit, sulla on jo niitä hirvikaliperin aseita, niin en lähtisi hakemaan lintukivääriksi enää 6.5x55:sta, koska oletettavasti pystyt nykyisillä kivääreilläsi korvaamaan sen lähes täysin, etkä tällöin saa oikein mitään hyötyä uudesta hankinnasta.

2. Vipulokot tms. ovat itselle vieraita, vaikkakin kiinnostavia vehkeitä. Noita eurooppalaisia kalipereita en ole juurikaan vipulukkoisissa nähnyt. Tuollaisissa aseissa ja nimenomaan tuollaisessa käytössä en näe isoa ongelmaa patruunoiden hinnassa. Jos tarvitset jahtikaudelle 50 kpl patruunoita ja treeniä varten toiset 50 kpl, maksaa kaudet patruunat 200€ ja tällöin saa olla jo aika riistarikkaat kohteet. Muut kustannukset ovat oletettavatsti merkittävästi suuremmat kuin patruunakulut.

3. Näissä ehdottomasti kaliperiksi ehdottamistasi vaihtoehdoista .223! Syyt osin samoja kuin edellä, patruunat järkevän hintaisia ja saatavuus huomattavasti parempi. Jos aihepiiri on vieras, suosittelisin kääntymään Lohjan Ase ja Osan puoleen, sieltä saat todennäköisesti parasta palvelua kyseisiin aseisiin liittyen, ja kenties heidän valmistamista aseista löytyisi sopiva myös sinulle. Kannattaa myös tutustua http://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB/viewtopic.php?f=10&t=27748">http://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB/vi ... 10&t=27748">http://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB/viewtopic.php?f=10&t=27748 tähän keskustelusäikeeseen sekä yleensäkin ko. foorumin tarjontaan kyseisistä aseista. Käytännössä voisi melkein sanoa, että mikä tahansa kaupan hyllyltä löytämäsi AR-15 sukuinen reserviläiskivääri omaa tällä hetkellä hyvän hinta-laatusuhteen. Toki tähän vaikuttaa noin tsiljoona eri asiaa jotka riippuu taasen siitä perän takana majailevasta käyttäjästä ja sen mieltymyksistä. Nuo AR kiväärit on osaltaan aikamoisia rakennussarjoja joita käyttäjät muokkaavat omiin haluihin soveltuvaksi. Tämä tiivistettynä tarkoittaa sitä, että kun ostat "halvan ns. mil-spec" ar-kiväärin ja hetken päästä olet vaihdattanut siihen nipun osia (laukaisukoneisto, etutukki, kahva, perä jne jne) huomaat että se alun perin esim. tuolla Lohjan ase ja osalla tarjottu hieman yli 2000€ kivääri ei oikeasti ollutkaan kallis..

aina ohi

Nyt alkaa olemaan aika lailla haarukassa nuo kiväärit joita ostan.

Vielä vipulukkoisen kauris/kettukiväärin kaliberi on arvonnassa. Tällä hetkellä on suosikkina .44 rem mag. En vaan ole löytänyt mistään taulukkoa noiden jenkkiväljyyksien lentoradoista.  Amet lienee tuollaisessa tarkoituksessa kiväärillä 5-100 m. Olis kiva tietää onko mahdollista saada säätämällä tähtäimet esim. 80 metriin amet välille riittävä osuma ilman mitään koroja. Eli varmaan jotain +-30 mm sisällä pitäisi lentoradan olla tuolla 5-100 metrin välillä?

Tarkkuus ei varmaankaan ole mitään lintukivääriluokkaa, mutta jos nyt sentään jotain 30-40 mm kasaa pystyis ampumaan sataseen?

espo

Kommenttini lähtee ideasta yhdistellä mainitsemiasi eri käyttötarkoitukseen suunniteltuja aseita vähäisemmäksi määräksi, ehkä jopa yhdeksi aseeksi. Miten ois yksi itselataava arska kaliiberissa 6,5mm; esim Grendel? Kelpaisi kaikkiin maintsemiisi käyttötarkoituksiin, vaikkakin patruunapuolella joutuisit itselataamaan ja keräämään hylsyt uudelleenlataamista varten reserviläisammunnoissa? (Grendelin ptr hinta....)  Jos ressukivääri on eri ase kuin muut, niin kuten muut sanoneet, se ollee silloin '223:n militaryversiokaliiperi joka syö pidempiä raskaampia luoteja kuin alkuperäinen .223rem' , eli 5,56 NATO patruunaa syövä AR-15 tyyppinen kivääri. Jos sillä ampuu ensin hylsyt sopiviksi ja lataa senjälkeen tarkkuuskuulalla, sama ase soveltuu tarkkuutensa puolesta lintupyssyksikin (edellyttää kyllä vakio laukaisukoneiston vaihtamista ja etutukin vaihtamista freefloat -tyyppiseen, vaatii lisärahaa hankintaan jotain viidensadan huippeilla.  

Peuralaillisuus ollee suurin rajoittava tekijä mikäli yrität yhdistää kolme eri asetta luettelossasi kahteen tai yhteen.  Yksi uusi vaihtoehto voisi olla AR-15 kaliiperissa 300AAC vähintään 16 mutta mielellään 18 tuuman piipulla, koska lyhyemmistä piipuista itselataajallakin on lähes ylitsekäymättömiä vaikeuksia saada peuralaillisia energioita. Mutta tämä kaliiperi tulee ressuammunnoissa taas kalliiksi patruunakulujen ja itselataamispakon takia. Ja jos tarkoitus on oikeasti hankkia kolme eri asetta, nämä kompromissit ovat vain kompromisseja, jotka häviävät aina jossain ei kompromissille, itselataavat vähintäänkin painossa. Yksi seikka on tietysti sekin, että ressuarskaan saa aina hankittua eli rakennettua sen sopivankaliiperisen lintupyssy- tai peurapyssyvaihtoyläkerran....

espo

Vipulukoista: 357 reijällisiä löytyy esim Marlinilta malli 336 kaliiperissa 35 remington. Aikoinaan tehtiin pieniä määriä Marlinia myös 356win kaliiperissa. Vipulukkoja tehtiin 356win kaliiperissa kai siksi, että ei sotkettaisi asetta ja paukkuja 358win:nin kanssa, turvallisuussyistä koska 358win:ssä on käytössä pitkät ja teräväkärkiset luodit, jotka eivät sovellu putkimakasiinisiin. Ja ne paineetkin tulee vastaan... 44 rem mag on varmaan hyvä valinta muuten, mutta asettanee peltoammunnassa taidot koetukselle yli sataan metriin tai jotain sinnepäin ammuttaessa. .357 reijällisiin saa itseladattua terävämpää, paremmalla ballistisella kertoimella varustettua kuulaa jos piipussa on yksi ja makasiinissa toinen patruuna, eikä enempää, ettei makasiinissa olevat terävät kärjet rekyylissä töki toisten nalleihin...

Ilmeisesti suunnittelet vipulukkoa lyhyille matkoille ja nopeisiin tilanteisiin. Siihen ne vissiin sopinevatkin, itselläni on mielessä hankkia 35 remari vipulukko, joka on maailman helpoin kalvaa 358 win kalvaimella  uuteen kaliiperiin jonka hylsyhuolto pelaa avartamalla kotona lojuvia 308win hylsyjä 358 kaliiperisiksi...kunhan sitten vaan muistaa ettei lataa liian kovapaineisia latauksia vipulukkoon. Konversion ideana siis hylsyjen hinta ja saatavuus avartamalla 308 hylsyjä, ei se että revittäisiin 358win maksimilatauksia.

britti

Vipulukkoon yksi mahdollinen olis 30-30 Win (tehoa ehkä tarpeettomankin paljon kettu/kauris hommiin mutta kuitenkin mielestäni paljon sopivampi kuin 45-70 ja luulisin että tarkkuus eri luokkaa kuin 44 Mag)

esim Winsu M94  http://www.kivelaoutdoor.com/Vipulukot.html">http://www.kivelaoutdoor.com/Vipulukot.html

näitä löytyy käytettynäkin http://www.asetalo.com/nayta_tuotteen_tiedot.php?i=6433206">http://www.asetalo.com/nayta_tuotteen_t ... ?i=6433206">http://www.asetalo.com/nayta_tuotteen_tiedot.php?i=6433206    http://www.pyssypuoti.fi/kauppa/product_details.php?p=797">http://www.pyssypuoti.fi/kauppa/product ... .php?p=797">http://www.pyssypuoti.fi/kauppa/product_details.php?p=797 (täällä useitakin)

vaikka ei nuo nyt mitään ultra keveitä ole........

aina ohi

Kivääri 1. Lintukivääri tulee olemaan erittäin tod. näk. CZ 527 varmint laminated .223 (pulttilukkoinen, raskaspiippuinen, vaneritukilla ja snellarilla)

Kivääri 2. Vipulukko kettu- ja kaurisjahtiin. Todennäköisin kaliiberi on nyt tuo .44 rem mag. En tarvitse voimaa tähän aseeseen. Enkä myöskään tarvitse parasta lentorataa tai tarkkuutta. Riittää kun saa vetästyä nopeasti ketun nurin max. 100 metriin. Olen ampunut yhden ketun juoksuun 120 metriin ja toisen 180 metriin. Ja alle sataseen olen päässyt polttamaan useastikin juoksuun, mutta kunnollisia osumia ei taida olla näiltä lyhyemmiltä matkoilta. Paitsi paikalleen. Pisin paikalleen kaadettu on n. 250-300 metriin tapettu. Tiedän, ettei vipulukolla pysty tuollaisiin. Niihin minulla on paremmat kiväärit. Tällainen liikkuvampaan kettu- ja kaurisjahtiin sopiva kivääri on varmaankin pääasiassa selässä haulikon ollessa käsissä. Tarvittaessa sitten otetaan selästä se kivääri. Tällaista kahden aseen jahtia olen lapsena harrastanut. Toiset hommaa rihlakon, mutta minä en ole sellaista tajunnut ostaa (no compromise). Kivelä outdoor myy näköjään myös modernimman mallista vipulukkoa pystylippaalla. Siellä olisi kaliiberiksi jopa .300 wm. Siinä olisi hyvä lentorata. Mutta ase ei ole nätti, eikä sillä raaski amputa. Patruunat on jotain 4€/kpl. .357 paukkua saa 7-8 kpl tuolla rahalla. Ja toisaalta on kivempi ampua jos ei ole niin sairaan järeä patruuna. 30-30 vois ehkä vielä tulla kysymykseen. Tässä on kyllä sellainenkin ajatus itämässä, että seuraavalla aseiden ostokierroksella hankkis 9+ tuumaisella piipulla olevan .44 tai .357 reukun. Ei haittaa, vaikka olis kivääri ja reukku jotka laulaisi samalla patruunalla.

Kivääri 3. Reserviläiskivääriksi on valittu AR-15 kaliberissa 5,56 nato tai .223. Vaihtoehtoja on nyt oikeastaan useampikin. Pähkäilen vielä, että ostaisko halvan perusarskan (astra arms) vaiko kalliimman kisavehkeen (Uronen). Tai sitten näiden kompromissi joita on paljon.

Nyt en ole ostamassa yhtä kompromissiasetta. Enkä jaksa alkaa latailemaan itse patruunoita.

Tosi hyviä neuvoja on saanut näihin hankintoihin. Tais olla tällä kertaa hyvä, että ostoluvissa kestää. Ei tuu hätäiltyä huonoa asetta. Ei taida kuitenkaan malttaa odottaa erämessuille asti. Siellä olis hyvä käpistellä noita. Tai ei jos vaimo ja lapset on mukana...

haivula

Lainaus käyttäjältä: aina ohiKivääri 1. Lintukivääri tulee olemaan erittäin tod. näk. CZ 527 varmint laminated .223 (pulttilukkoinen, raskaspiippuinen, vaneritukilla ja snellarilla)

Kivääri 2. Vipulukko kettu- ja kaurisjahtiin. Todennäköisin kaliiberi on nyt tuo .44 rem mag. En tarvitse voimaa tähän aseeseen. Enkä myöskään tarvitse parasta lentorataa tai tarkkuutta. Riittää kun saa vetästyä nopeasti ketun nurin max. 100 metriin. Olen ampunut yhden ketun juoksuun 120 metriin ja toisen 180 metriin. Ja alle sataseen olen päässyt polttamaan useastikin juoksuun, mutta kunnollisia osumia ei taida olla näiltä lyhyemmiltä matkoilta. Paitsi paikalleen. Pisin paikalleen kaadettu on n. 250-300 metriin tapettu. Tiedän, ettei vipulukolla pysty tuollaisiin. Niihin minulla on paremmat kiväärit. Tällainen liikkuvampaan kettu- ja kaurisjahtiin sopiva kivääri on varmaankin pääasiassa selässä haulikon ollessa käsissä. Tarvittaessa sitten otetaan selästä se kivääri. Tällaista kahden aseen jahtia olen lapsena harrastanut. Toiset hommaa rihlakon, mutta minä en ole sellaista tajunnut ostaa (no compromise). Kivelä outdoor myy näköjään myös modernimman mallista vipulukkoa pystylippaalla. Siellä olisi kaliiberiksi jopa .300 wm. Siinä olisi hyvä lentorata. Mutta ase ei ole nätti, eikä sillä raaski amputa. Patruunat on jotain 4€/kpl. .357 paukkua saa 7-8 kpl tuolla rahalla. Ja toisaalta on kivempi ampua jos ei ole niin sairaan järeä patruuna. 30-30 vois ehkä vielä tulla kysymykseen. Tässä on kyllä sellainenkin ajatus itämässä, että seuraavalla aseiden ostokierroksella hankkis 9+ tuumaisella piipulla olevan .44 tai .357 reukun. Ei haittaa, vaikka olis kivääri ja reukku jotka laulaisi samalla patruunalla.

Kivääri 3. Reserviläiskivääriksi on valittu AR-15 kaliberissa 5,56 nato tai .223. Vaihtoehtoja on nyt oikeastaan useampikin. Pähkäilen vielä, että ostaisko halvan perusarskan (astra arms) vaiko kalliimman kisavehkeen (Uronen). Tai sitten näiden kompromissi joita on paljon.

Nyt en ole ostamassa yhtä kompromissiasetta. Enkä jaksa alkaa latailemaan itse patruunoita.

Tosi hyviä neuvoja on saanut näihin hankintoihin. Tais olla tällä kertaa hyvä, että ostoluvissa kestää. Ei tuu hätäiltyä huonoa asetta. Ei taida kuitenkaan malttaa odottaa erämessuille asti. Siellä olis hyvä käpistellä noita. Tai ei jos vaimo ja lapset on mukana...

Voi olla että jokin edelline kommentti jäänyt lukematta, mutta ko. viestin spekseillä homma hoituisi ihan yhdellä aseella (tai ehkä kahdella).

Itse ostaisin esim. Uroselta kunnon arskan. Sillä hoituisi ressuhommat täydellisesti. Väittäisin myös että 16" piipulla varustettu, tasapainoinen arska on vähintään yhtä hyvä nopeisiin tilanteisiin kuin joku vipulukko. Kauriinkin tolla saa nurin ja matkaa voi nostaa vaikka sinnen 300 metriin. Samalla treenillä, minkä teet sra:ta varten, treenaat myös nopeita laukauksia metsällä. Siihen päälle sitten vaikka eotech tmv.  Ainut tietysti on että a-tarviketta ei lippaassa saa olla sitä 2-3 enempää. Tarkkuus riittäisi myös linnustushommiin, jos päälle hommaisi kunnon optiikan.

Toiseksi aseeksi hommaisin jonkun vähän isomman pulttilukon. Ehkä 308 jos itselatailu ei kiinnosta. Toisaalta 65X55 saa jo ihan kohtuu hyvää paukkua hyllystäkin. Tällä vehkeellä saisi sitten kaataa jo kaiken mitä metsästä löytyy. Kunnon kiikari päälle (johon säästyy rahat kun on yksi ase vähemmän hankittavana), niin kettu ja kaurin kaatuu vaikka sieltä 600 metristäkin. Lintuakin on mukavampi yrittää vähän kauempaakin.

Budjetti tälle ostokselle about 5000€, mutta rahaa ilmeisesti oli :)
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

aina ohi

Haivulalta jäi tosiaan joku kommentti lukematta. Hommaa vaan toiseksi aseeksi joku vähän isompi pulttilukkoinen ;). Minulla niitä on jo.

Urosen aseet on varmaankin erinomaisia noihin juttuihin mihin kirjoitit sen soveltuvan. Uronen taitaa nyt jäädä tällä kertaa ostamatta. Sen vois ehkä seuraavalla ostolupakierroksella ostaa. Minulle enemmän on enemmän. Eli ei haittaa vaikka aseita on paljon. Etenkin metsästysaseille on käyttöä kun on omia poikia ja sitten paljon sellaisia kavereita kaupunkipaikoissa joilla on metsästyskortti ja haluja käydä metällä, mutta ei ole maita ja aseita. Voin kutsua tällaisia jahtiin ja lykätä pössykän käteen. Jos olis yksi kompromissiase niin lainaappa sitä sitten kaverille. Urosen aseet eivät ole ressuhommiin täydellisiä. Reserviläisellähän pitäisi olla sarjatultakin ampuva 7,62*39 ampuva ase jonka voisi ottaa sotaan ja käyttää valtion patruunaa. Sitä olisi reserviläishommat jos meillä ei olisi kukkahattutätejä ja -setiä. Harva "reserviläisase" lähtee reserviläisen mukaan "ylimääräisiin harjoituksiin" tai perkkiin kovassa tilanteessa. Talvisodassa suojeluskuntalaiset käyttivät omia aseitaan. Nykyisin tehty tosiaan mahdottomaksi armeijan pääaseiden osalta. Ta-kivääri ja pistoolit varmaan kelpaa, mutta muiden osalta saattaa perkissä olla aika nihkeä suhtautuminen. Nekin menee helposti sitten sille joka enemmän niitä tarvitsee.

Sitä paitsi vipulukko on kiva ja mä haluun nyt sellasen! (pikkupoika vaihde päällä ;))

Katselin vielä vähän pienempänä (joskus 80 luvulla) kasvatti-isän vipulukkoa ja suunnittelin, että sitte ku mä oon iso ni mä ostan kanssa tollasen.

Eli tunteet näissä asehankinnoissa on joskus ratkaisevia. Toisaalta se ei ole keltään pois jos haluan ja ostan vipulukon. Kevyt, pienikokoinen ja avotähtäimillä oleva kivääri kulkee aika hyvin mukana.

Kauris tai kettu 600 metristä. Hmm... en ole kokeillut. Voisi olla mielenkiintoista kokeilla. Paikkoja jossa voi tehdä turvallisesti on vaan vähän harvemmassa. Tuolla etäisyydellä ei pikatilanteissa saa riittävää varmuutta siitä, ettei välissä tai takana ole ketään/mitään mitä ei saisi olla. Ei tule omilta jahtimailta yhtään sellaista paikkaa mieleen. Täytyykin joku kerta katsella karttoja, että josko joltakin harjulta voisi pellolle kytätä tuolta matkalta ta-ritsalla. Eettisesti tietysti vähän kyseenalaista hommaa lähteä hakemaan riistan kaatolaukauksille pituusennätyksiä. Kiväärillä osuma on kuitenkin tehokas vaikka kaukaakin ammuttuna toisin kuin haulikolla. Kokemuksia?

Juu. Rahaa oli. Nykyään vähemmän, mutta kun kuljen vanhoissa vaatteissa vanhalla autolla niin voin tehdä vielä joitakin harrastehankintoja.

Tällä hankintakierroksella ei ole tarvetta/rahaa ostaa kiikaritähtäimiä. Tohon CZ .223 pulttilukkoon minulla on Meoptan kiikari ja ilmeisesti myös siihen sopiva Sakon jalka. Hirvikivääriin tarvii kyllä joskus ostaa parempi kiikari. Samoin jos ostaa Urosen ressukiväärin niin siihen kai sitten on myös kiikari ostettava.

haivula

Lainaus käyttäjältä: aina ohiHaivulalta jäi tosiaan joku kommentti lukematta. Hommaa vaan toiseksi aseeksi joku vähän isompi pulttilukkoinen ;). Minulla niitä on jo.

Urosen aseet on varmaankin erinomaisia noihin juttuihin mihin kirjoitit sen soveltuvan. Uronen taitaa nyt jäädä tällä kertaa ostamatta. Sen vois ehkä seuraavalla ostolupakierroksella ostaa. Minulle enemmän on enemmän. Eli ei haittaa vaikka aseita on paljon. Etenkin metsästysaseille on käyttöä kun on omia poikia ja sitten paljon sellaisia kavereita kaupunkipaikoissa joilla on metsästyskortti ja haluja käydä metällä, mutta ei ole maita ja aseita. Voin kutsua tällaisia jahtiin ja lykätä pössykän käteen. Jos olis yksi kompromissiase niin lainaappa sitä sitten kaverille. Urosen aseet eivät ole ressuhommiin täydellisiä. Reserviläisellähän pitäisi olla sarjatultakin ampuva 7,62*39 ampuva ase jonka voisi ottaa sotaan ja käyttää valtion patruunaa. Sitä olisi reserviläishommat jos meillä ei olisi kukkahattutätejä ja -setiä. Harva "reserviläisase" lähtee reserviläisen mukaan "ylimääräisiin harjoituksiin" tai perkkiin kovassa tilanteessa. Talvisodassa suojeluskuntalaiset käyttivät omia aseitaan. Nykyisin tehty tosiaan mahdottomaksi armeijan pääaseiden osalta. Ta-kivääri ja pistoolit varmaan kelpaa, mutta muiden osalta saattaa perkissä olla aika nihkeä suhtautuminen. Nekin menee helposti sitten sille joka enemmän niitä tarvitsee.

Sitä paitsi vipulukko on kiva ja mä haluun nyt sellasen! (pikkupoika vaihde päällä ;))

Katselin vielä vähän pienempänä (joskus 80 luvulla) kasvatti-isän vipulukkoa ja suunnittelin, että sitte ku mä oon iso ni mä ostan kanssa tollasen.

Eli tunteet näissä asehankinnoissa on joskus ratkaisevia. Toisaalta se ei ole keltään pois jos haluan ja ostan vipulukon. Kevyt, pienikokoinen ja avotähtäimillä oleva kivääri kulkee aika hyvin mukana.

Kauris tai kettu 600 metristä. Hmm... en ole kokeillut. Voisi olla mielenkiintoista kokeilla. Paikkoja jossa voi tehdä turvallisesti on vaan vähän harvemmassa. Tuolla etäisyydellä ei pikatilanteissa saa riittävää varmuutta siitä, ettei välissä tai takana ole ketään/mitään mitä ei saisi olla. Ei tule omilta jahtimailta yhtään sellaista paikkaa mieleen. Täytyykin joku kerta katsella karttoja, että josko joltakin harjulta voisi pellolle kytätä tuolta matkalta ta-ritsalla. Eettisesti tietysti vähän kyseenalaista hommaa lähteä hakemaan riistan kaatolaukauksille pituusennätyksiä. Kiväärillä osuma on kuitenkin tehokas vaikka kaukaakin ammuttuna toisin kuin haulikolla. Kokemuksia?

Juu. Rahaa oli. Nykyään vähemmän, mutta kun kuljen vanhoissa vaatteissa vanhalla autolla niin voin tehdä vielä joitakin harrastehankintoja.

Tällä hankintakierroksella ei ole tarvetta/rahaa ostaa kiikaritähtäimiä. Tohon CZ .223 pulttilukkoon minulla on Meoptan kiikari ja ilmeisesti myös siihen sopiva Sakon jalka. Hirvikivääriin tarvii kyllä joskus ostaa parempi kiikari. Samoin jos ostaa Urosen ressukiväärin niin siihen kai sitten on myös kiikari ostettava.

Juu. Luin vaan pari edellistä viestiä, lähinnä sen listan jossa oli sun valinnat.

Ehkä mun kirjotuksessa oli vähän "leikitty" ajatuksella että olisin itse samassa tilanteessa.

Vähän tuo kommentti liittyen ressuaseeseen, kun 28.04.2014, 17:21 kirjoittelit että 3. aseena olisi nimenomaan länsirynkky (vai ymmärsinkö väärin).

Meillä on muutenkin eri lähestymistapa. Itse pyrin pitämään asemäärän mahdollisimman pienenä. Jos en aseella ehdi treenaamaan / käyttämään tarpeeksi usein, niin en kaapissa sitä mielelläni pidä.

En ole minäkään kokeillut kaurista 600 metriin, en edes 300 metriin. Lähinnä tarkoitin potentiaalia.

Jäikin edellisestä viestistä pois aavistus juuri tästä pikkopoikavaihteesta (vaihde mikä menee aina ydellä jos toisella päälle :))
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

M31

Less is more! Hukkaisin kaapista turhat vermeet ja hommaisin jonkin vaihtopiippuisen pyssyn, vaikkapa sauerin 202:n. Perus 308 tai 30-06 tai 6,5X55 ja 9,3x62piippu kylkeen ja hyvä vaimennin nokalle. Niin ja lisäksi se .223 ar. Optiikkaosasto kuntoon käyttötarkoituksen mukaan. Jahtikortin omaavat pyssyttömät on aina pieni kysymysmerkki, antaisin vaikka raudan vieraalle kouraan ja olisin itse oppaana matkassa ja petaisin paikat vieraalle.

T3 sport

Tää "pikkupoikavaihde" & less is more on kiva yhtälö. Itellä tuppaa menee noin, et hukkaa yhen, niin ostaa kohta kaks tilalle ja parit on vielä noita vaihtopiippusia tai muuten modattavia.

-koitan juuri kovasti itseäni vakuutella etten tarvitse special-kaurispyssyä, koska kaapista löytyy lukuisia käyttöliittymiä, joilla homma hoituu aivan täydellisesti.

Kyllä se kettu tai suppana kippaa 300-400m kiväärillä ihan helposti, 330m:iin haaskalle noita tilaisuuden tullen pommitan. Pidemmille matkoille kaliberin ja luodin valinta on syytä tehdä huolella. Suurin ongelma tuossa on valo, em elukat kun tuppaa kuleskella pimeällä.

Kauriin tai peuran ampuminen yli 400m matkalle aiheuttaa kyllä pientä lisätykytystä. Semminkin kun siitä ottaa lihat ja haluaa aina hyvän niitä säästävän osuman joka kuitenkin pysäyttää elukan nopeasti. Toki 300win niittaa elukan ketoon matkasta riipputta, varsinkin jos koko lippaallisen siihen tuuppaa :o