progresiiviset prässit ja ruudit

Aloittaja er, tammikuu 16, 2012, 07:18

« edellinen - seuraava »

er

terve. Harkinnassa on progressiivisen prässin hankinta 308win kaliberin latausta varten. Onko kellään kokemusta n150 syötyvyydestä näiden annostelijan läpi?
Train hard--->Fight easy

Kosanderi

Hornadyn roottoriannostelija toimii ihan samalla tavalla, kuin tavallinen Hornadyn, RCBS:n, Lee:n tms. tavallinen ruutiannostelija. N150:stä ei koskaan ole tullut erikseen testattua, mutta mm. N165 ja N560 tulee läpi ongelmitta. Tarkkuus on luonnollisesti samaa luokkaa noiden edellä mainittujen annostelijoiden kanssa.

JTa

Dillonin 550b:llä olen itse ladannut. N150/N540 ruudeilla, ei ongelmia.

MikaS

Itesellä on parikin hornadyä ja pari dillonin 650:stä ja ainakaan kummassakaan en käytä enää N140 hitaanpaa vaan ne päristellään chargemasterilla. En ole kyllä kokeillut mikä N150 ruutiannoksien vaihtelulla on käyntiin, mutta annospainot kyllä vaihtelevat. Ruudittimiin on erilaisia paineentasaimia rakenneltu, mutta N150 alkaa olemaan näihin jo liian karkeaa.

Luukeri

Ruutisuppilon sisälle kun leikkaa pahvista sopivan renkaan ja siihen <10mm reikä keskelle, niin ruuti annoksien painoerot tasaantuu jo huomattavasti.

N150 on silti liian karkeaa ruutijyvää siihen että sais vaan suoraan veivistä päästää pulverit hylsyyn. Eli homma ei toimi prog. vehkeillä niin laadukkaasti kuin pitäisi, ainakaan tuolla ruudilla.

Ratahirvi patruunat  N135:lla onnistuu jo paremmin. Mutta silti käytän enemmän yksivaiheista prässiä ja manaan sitä kun työ on niin hiidaasta  :roll:

Pistoolissa käytän N320:stä ja sen ruutiannos on aina ok. Prässi on Hornadyn Lock-n-Load Auto Prog. Sitä uskaltaa suositella, on jämäkkä/tukeva rakenteinen

Silti autom. ruutiannostelijaa kaipaen..

sarparanta

olen ladannut n150 leen ruuti annostimella toimi, mutta tarkistan aina vaaalla

<T-AS

er

Kiitokset vastauksista.

Tuo Hornady on vakavassa harkinnassa. Mikähän siinä Dillon 650 :llan ruudin annostelijassa on rakenteellisesti eroavaa Hornadyyn verrattuna?(Jos siis 650:lla holvailee karkeahkoilla ja Hornady sekä Dillon 550 ei niinkään)

Sitten kun kasvan isoksi, laiskaksi ja tosi rikkaaksi hommaan oheisen linkin vempeleen: http://www.youtube.com/watch?v=I9wGVRGbQrU&feature=related">http://www.youtube.com/watch?v=I9wGVRGb ... re=related">http://www.youtube.com/watch?v=I9wGVRGbQrU&feature=related
Train hard--->Fight easy

Kosanderi

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mun tietääkseni Dillonin ruuditin on yksi ja sama 650:ssä ja 550:ssä. Erikseen on sitten saatavissa isommille kaliipereille tarkoitettu Dillonin ruuditin. No jokatapauksessa niissä kaikissa on sama toimintatapa.

http://www.hornady.com/store/Case-Activated-Powder-Drop-1-Each/">Hornadyssä ruuditin on lähinnä tavanomaisen ruutiannostelijasta muokattu malli, jossa normaalin kääntökahvan sijaan on tukivarsia, jotka kääntävät ruudittimen roottoria ruuditettavan hylsyn nostaessa ruuditinta. http://www.dillonprecision.com/#/content/p/9/catid/3/pid/23599/Dillon_Powder_Measure">Dillonin ruuditin sitävastoin annostelee kiertyvän roottorin sijaan vaakatasossa liikkuvan luistin avulla. Siinä missä Hornadyn ruuditin on vain ruuditin, suoritetaan pistoolin kuulia ladatessa myös hylsyn suun avarrus Dillonissa ruudituksen kanssa samaan aikaan. Hornady on tehnyt tuosta oman versionsa, mutta omasta mielestäni tuo PTX ei ole yhtä toimiva esitys avartamisen suhteen(ainakaan ilman lisäviilausta), kuin Dillon. Kiväärin patruunoiden kanssa tässä ei kuitenkaan häviä mitään.

Mutta joka tapauksessa nuo ruudittimet toimii tosiaan hiukka eri tavalla(tarkkuudesta en lähde väittelemään). Sellanen pikkanen huomio kanssa, että kummankaan valmistajan ruuditin ei ole täysin sidottu saman valmistajan puristimeen. Mielestäni molemmat kiinnittyy samalla kierteellä, joten pelkän ruudittimen takia ei vissiin kannata päätöstä tehdä. Hommaa sellaisen puristimen kun parhaaksi näkee, ja siihen sitten tarvittavat lisäpalikat.

Edit. Mä olen jo riittävän iso ja laiska, mutten vielä tarpeeksi rikas http://www.youtube.com/watch?v=5LsiscYhujA">tälle...

Luukeri

:D

Tuota kun hetken käyttää niin siinä voi talon perustukset ihmetellä että mihinkäs se tupa on menossa

Heggis

Juu 650 ja 550:ssä on sama ruuditin. Isoin ero tulee tuossa että 550:ssä on yksi holkkipaikka vähemmän, huonompi nallitin ja ei autoindeksointia.

Jottei mene mutusteluksi niin piti tehä empiirinen testi Dillon650 ja N150...

Eli hyllystä ihan bränikkä ison ruutimäärän säädin (en lataa kivääripaukkuja proggiksella) ja sillä pari testiä että löysi sopivahkon säädön painon suhteen. Annos punnittu rcbs:n heilurivaa'alla kun sähkönen anto vähä epätarkkoja arvoja.

Painot graineina

49,8

48,7

49,5

49,2

49,1

49,0

49,2

49,2

49,0

49,6

49,0

49,2

49,0

49,4

49,2

Ekojen suurempi heittely johtunee annostelijan uutuudesta (ei oo tullu kunnon pinnotetta) ja ruutijyvät ei oo "tärissy" tiiviiksi suppilossa. Mutta osuu tuonne väliin siltikin pari isompaa annosta. Kyllä tuolla jotain treenipaukkua uskaltanee ehkä ladata, mutta ei todellakaan mitään lähellä maksimia.
Be quick and beat the bullet.

Heggis

Siis joo se mitä tarkoitin sanoa, että dillonissa se "pakkautuu" samanlailla oli sitten putki about tyhjä vai täysi. Ja lataamisesta tuleva rudittimen tärinä vaikuttaa asiaan myös. :)
Be quick and beat the bullet.

er

Kiitokset Heggikselle testistä. Mittaus puhuu enemmän kuin tuhat mutua... Ainakin yhdistelmä Dillon 650 ja N150 näyttää heikolta optiolta(heittoja liikaa omasta mielestäni)

Kiitokset myös muille kuvauksista.

Yhtenä optiona pyöritän itse siirtymistä n135 tai n530 ruuteihin.(mikäli ne aseessani toimii) 10g luodilla lähdöt toki jäävät 20-40m/s alemmas kuin n150:lla, mutta jos nuo nopeammat ruudit pelasi paremmin niin latausnopeus 5-10 kertaistuisi nykyiseen verrattuna. ----> Enemmän aikaa radalle ja muuhun.
Train hard--->Fight easy

Kosanderi

Kunhan tossa saan huomenissa nuo muutamasata 45:sen hylsyä täytettyä, niin teen saman testin Hornadyn puristimella ja N150:llä. 15 latauksen otos tietenkään koko tulosta kerro, mutta antanee jonkin verran suuntaa. Tosin mulla on tossa Hornadyn annostelijassakin tuollainen JPu:n esittämä jakokannas sisällä. Sellanen DIY-versio, joka tuli aikanaan taiteltua alumiinipellistä. En tiedä kuinka paljon siitä sitten todellisuudessa on apua, mutta teoriassa asia on juuri kuten yllä mainittu...

er

hyvä. Jäämme jännityksellä odottamaan tulosta. Uskon että asia kiinostaa laajemminkin.
Train hard--->Fight easy

Kosanderi

Nohniin, loppu 45:sen nallit kesken ja vaan 500 tuli tulpattua. prkl. Aika hätäsesti toi Hornady noita kuulia takoo hylsyn ja luodin syöttimen kanssa - kunhan sen vaan saa ensin säädettyä kohalleen...  :dance:

Ja asiaan - vaihdoin sitten tuon käytössä olleen pistooliroottorin alkuperäiseen ja N150:stä kupu noin 2/3 täyteen. Ensin tuli silmämääräisesti(hylsyssä oikean verran tyhjää tilaa) säädettyä annostelija sille lataukselle, jota itse 308:ssa käytän -> 46,5. Koska mulla ei ole oikeata hylsylevyä tuohon hommaan, oli pakko asetella hylsy sinne alle ihan käsin ja sitten vetää kammesta. Joka kerran välissä punnitus graaneissa(RCBS Chargemaster) ja hylsyn tyhjennys takaisin annostelijaan.

Tulokset:

46,2

46,7

47,1

46,7

46,6

46,7

46,6

46,9

46,8

46,8

46,5

46,7

46,2

46,3

46,7

Maksimi: 47,1 - Minimi: 46,2 - erotus: 0,9 - Keskiarvo: 46,633 - Keskihajonta: 0,250

Edit. Sellanen kommentti tohon perään, että tuo tulos on mun muistikuvan mukaan pikkasen parempi, kuin mitä silloin 300WM:ää ladatessa muistaisin saaneeni... Tosin ruutimäärä oli isompi ja ruutikin oli N560/N165... :think: