Luodinnopeusmittari

Aloittaja POM, maaliskuu 26, 2010, 14:29

« edellinen - seuraava »

JTa

Mulla ei ole ikinä jäänyt nopeudet mittaamatta CED M2:lla. Aina on ollut varjostimet käytössä, säällä kuin säällä ja pyrin ampumaan n. 3m päästä ja n. 10cm sensorien yläpuolelta. Vaihtakaa ne patterit joskus..  :wink:

POM

LainaaMulla ei ole ikinä jäänyt nopeudet mittaamatta CED M2:lla. Aina on ollut varjostimet käytössä, säällä kuin säällä ja pyrin ampumaan n. 3m päästä ja n. 10cm sensorien yläpuolelta. Vaihtakaa ne patterit joskus..

Mulla ei ole ikinä jäänyt nopeudet mittaamatta CED M2:lla. Aina on ollut varjostimet käytössä, säällä kuin säällä ja pyrin ampumaan n. 3m päästä ja n. 10cm sensorien yläpuolelta. Vaihtakaa ne patterit joskus.. :wink:

Pattereita on tullut vaihdettua, luodin lentoratakaan tuskin on kovin paljon poikennut ylläolevasta ja varjostimet on ollut joka kerta käytössä (itse asiassa olen luullut, että ilman niitä homma ei edes toimi), mutta silti lukemien saanti on melko epävarmaa. Kun homma on ollut kutenkin JTa:lla 100-prosenttisen varmaa, millaisista käyttömääristä mahtaa olla ollut kyse? Lähinnä ajan takaa sitä, onko CEDin laadussa huojuntaa eli joillekuille (kuten minulle) on osunut maanantaikappale (vai mikä päivä Kiinassa sitten mahtaakaan olla mahdollinen dagen efter-ajankohta) ja jotkut ovat onnistuneet saamaan toimivankin version. Kun oma CED laskee vielä standardipoikkeaman (SD) totaalisesti väärin, sekään ei luottamusta lisää. Ilmeisesti muut CEDin käyttäjät eivät ole mainitusta tilastotunnuksesta edes kiinnostuneita, kun en ole kyselyihini sen toimivuudesta saanut minkäänlaista kommenttia suuntaan tai toiseen.

JTa

Lainaus käyttäjältä: POMKun homma on ollut kutenkin JTa:lla 100-prosenttisen varmaa, millaisista käyttömääristä mahtaa olla ollut kyse? Lähinnä ajan takaa sitä, onko CEDin laadussa huojuntaa eli joillekuille (kuten minulle) on osunut maanantaikappale (vai mikä päivä Kiinassa sitten mahtaakaan olla mahdollinen dagen efter-ajankohta) ja jotkut ovat onnistuneet saamaan toimivankin version. Kun oma CED laskee vielä standardipoikkeaman (SD) totaalisesti väärin, sekään ei luottamusta lisää. Ilmeisesti muut CEDin käyttäjät eivät ole mainitusta tilastotunnuksesta edes kiinnostuneita, kun en ole kyselyihini sen toimivuudesta saanut minkäänlaista kommenttia suuntaan tai toiseen.

Elektronisten vehkeitten kanssa voi aina olla ongelmia. Varsinkin kun ne on "Made in China". Käyttöä on ollut ja paljon, useita satoja laukauksia ammuttu ja jos jonninmoisella säällä. Ainoa kerta kun meinas olla vaikeeta oli kun satoi lunta, piti vähän väliä putsata sensoreita. Silti sain lukemat ylös ja jopa samansuuruisia kuin hyvälläkin säällä. Itse en ole tuota SD:tä seurannutkaan joten en osaa sanoa pitääkö se paikkansa vai ei. Kannattaisiko ehkä takuuseen laittaa vehje? Kai se on ostettu Suomesta / Euroopasta?

POM

LainaaJTa kirjoitti:

Elektronisten vehkeitten kanssa voi aina olla ongelmia. Varsinkin kun ne on "Made in China". Käyttöä on ollut ja paljon, useita satoja laukauksia ammuttu ja jos jonninmoisella säällä. Ainoa kerta kun meinas olla vaikeeta oli kun satoi lunta, piti vähän väliä putsata sensoreita. Silti sain lukemat ylös ja jopa samansuuruisia kuin hyvälläkin säällä. Itse en ole tuota SD:tä seurannutkaan joten en osaa sanoa pitääkö se paikkansa vai ei. Kannattaisiko ehkä takuuseen laittaa vehje? Kai se on ostettu Suomesta / Euroopasta?

Kyllä vempain on Suomesta ostettu ja siksi(kin) kyselen kokemuksia, josko vehje on viallinen, jotta alan keskustelemaan takuusta ja sen kattavuudesta ennen kuin takuuaika umpeutuu. SD:stä ei myyjä(kään) osannut sanoa, onko kyseessä vika vai ominaisuus ja tätäkään kautta ei näy selvyyttä tulevan. Kun en näköjään ole ainut, jolla on ongelmia, alkaa epäilyttää, että tuotteen laadunvalvonta ei ole sitä, mitä sen pitäisi olla.

Poikma

Lainaus käyttäjältä: JTaMulla ei ole ikinä jäänyt nopeudet mittaamatta CED M2:lla. Aina on ollut varjostimet käytössä, säällä kuin säällä ja pyrin ampumaan n. 3m päästä ja n. 10cm sensorien yläpuolelta.

Allekirjoitan tuon täysin, paitsi että tuon CED M2:n tilalla pitää lukea Chrony Alpha :whistle:

POM, mulla on CED M2:n muistissa kymmenkunta laukausta. Katon illalla pitääkö laitteen antama SD paikkansa.

Poikma

Katoin CEDin muistista kaksi 8 laukauksen sarjaa ja niille SD:t......aivan täyttä potaskaa....toisessa stringissä näytti SD:ksi saman kuin ES (joka ihme ja kumma oli oikein) ja toisessa aivan jotain käsittämätöntä... ei ollut ainakaan jalkoja/s, sen tarkistin. Taitaa olla kyllä oikein mittareiden mittari....... :evil:

JRu

Kyllä tosta kennojen yli ampumisesta pitäisi pikkuhiljaa päästä kokonaan eroon ja kehittää luotettavampi menetelmä. Mutta kun vuorokausi on niin lyhyt...

HJu

Paineanturi(venymäliuska) ylimenokartion päälle ja piipun suulle. Piippuaika vs. mitattu suunopeus kalibroidaan ja se on siinä. Pieni dataloggeri etutukin sisään joka kerää joka laukauksen tiedot. Purku kotona Pc:lle suoraan.

Noin teoriassa. Käytäntö voi vaatia tuunaamista. Logger voisi ottaa myös piippulämpötilat talteen.
Terveisin,

HJu

POM

LainaaKatoin CEDin muistista kaksi 8 laukauksen sarjaa ja niille SD:t......aivan täyttä potaskaa....toisessa stringissä näytti SD:ksi saman kuin ES (joka ihme ja kumma oli oikein) ja toisessa aivan jotain käsittämätöntä... ei ollut ainakaan jalkoja/s, sen tarkistin. Taitaa olla kyllä oikein mittareiden mittari.......

Kiitoksia, kyseessä siis ei ilmeisesti olekaan virhetoiminto vaan laitteen ominaisuus. Herää välittömästi kysymys, onko laitteen muukin koodaus vastaavalla tasolla kun tilastotieteen peruskäsitteetkin ovat hakusessa. Kaiketi tuli väärä laite hankittua, mutta toisaalta tästä ketjusta löytyy ylen monta kirjoittajaa, joilla on pelkästään myönteistä kerrottavaa CEDistä, joten saattaa olla, että kyse on vain maanantaikappaleesta, joka osui kohdalleni. Se on Made in China, liekö joskus aiemmin tehty muualla tai jos ei, liekö sitten laadunvalvonta uinahtanut. Mene ja tiedä.

Toisaalta, kun lukee läpi koko tämän ketjun viestit, alkaa epäilyttää koko kennomenetelmä: monilla tuntuu olevan jos jonkin merkkisiä mittareita rivissä (tai ainakin komerossa) ja niiden tuloksia vertaillaan ja arvuutellaan, mikähän niistä antaakaan 'parhaat' tulokset. Alkaa epäilyttää, että luotettavampaa tietoa saisi Delfoin oraakkelistakin, mutta se on ikävä kyllä lopettanut toimintansa jo ylen kauan sitten.

JTa

http://www.cedhk.com/shop/pages/CED-Millennium-%26-CED-M2-Chronographs-%252d-Software.html">http://www.cedhk.com/shop/pages/CED-Mil ... tware.html">http://www.cedhk.com/shop/pages/CED-Millennium-%26-CED-M2-Chronographs-%252d-Software.html

Tuolta saa PC softan jolla ne SD:t voi laskea myös. Nähtävästi SD:n laskemiseen tarvitaan myös vähintään 5 laukauksen nopeudet. Ainakin manuaalin mukaan. Ja tuolta voi kysyä varmaan jos SD on mielestäsi väärin laskettu? Ja samassa osoitteessa on myös vinkkejä miksei joka laukaus rekisteröidy..

POM

LainaaTuolta saa PC softan jolla ne SD:t voi laskea myös. Nähtävästi SD:n laskemiseen tarvitaan myös vähintään 5 laukauksen nopeudet. Ainakin manuaalin mukaan. Ja tuolta voi kysyä varmaan jos SD on mielestäsi väärin laskettu?

Kun ensi kerran kävin radalla ja vilkaisin SD-lukemia laitteen näytöiltä, totesin jo silmämunamenetlemällä, että ovat päin hel---iä. Radalta palattuani kaivoin varmuuden vuoksi vanhat tilastotieteen perusteet esiin ja varmensin asianlaidan. Kun siirsin datan CEDistä mikrolle, siirto-ohjelma laski oikeat SD:t jokaiselle stringille ja sai tasan tarkkaan samat arvot kuin minä laskemalla. Pointti on siinä, että kun kerran laitteessa on näppäin, jonka takaa se pitäisi tulla myös radalla, sen tulee myös toimia. Laukausmäärän vähyys ei selitä virhettä, ammuin 10 laukauksen stringejä. Eli homma ei yksinkertaisesti toimi oikein. Virhe täytyy kaiken järjen mukaan olla laitteen ohjelmakoodissa. Jos ja kun CED on niin käytetty/arvostettu (?) kuin näillä sivuilla on annettu ymmärtää, tuntuu kyllä erikoiselta, ettei moinen asia ole tullut esille ja korjatuksi jo ajat sitten.

Tuonkin kanssa nyt vielä voisi elää, mutta kun mittaushavaintojen saanti on sattumanvaraista eikä keksi, mistä hitosta homma kiikastaa, alkaa mennä kyrsimisen puolelle. Pitää vilkaista tuo lähettämäsi osoite läpi, josko sieltä löytysi oikeat varpaan asennot tai suotuisat kuun kierrot. Toistaiseksi olen joka kerta ampunut selvässä päivänvalossa, hämärässä en kertaakaan.

SO

Asiaan varmaan parhaiten auttaa jos pistät palautetta laitteen valmistajalle. Valmistaja tuskin lukee palautetta tätä kautta.

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: POMPointti on siinä, että kun kerran laitteessa on näppäin,

Hiukan sama juttu kuin esim. aseen osunnassa tai k-kaupan ristorante-pakastepitsassa, joka on ihan kuin italialaisessa pitseriassa. Joskus (=monista napeista) tulee mitä odotetaan, joskus mitä sattuu.

Itse en oikein ymmärrä mitä "kentällä" koneesta saatu SD auttaa. Talteen (=himaan) haluan kuitenkin kaiken datan, ja jos osumisesta puhutaan niin ES on paljon merkittävämpi ja sen näkee (helposti) silmällä. Ennemmin osun 100% hiukan isompaan maaliin kuin 80% ajasta pienempään...

Mulla on käytössä muistiton Chrony omilla ledeillään ja CED:n akulla (napaisuus käännetty). Kyllästyin CED:n hankalaan virittämiseen. Jo siinä on tarpeeksi duunia että hinustelee Chronyn suoraan linjaan aseen ja taulun väliin. Nopeuden kirjoitan ylös heti laukauksen jälkeen; toisaalta rikkoo ampumarytmiä mutta toisaalta tulee rakennettua ampuma-asento useimmiten suht huolellisesti.

Ja eipähän jää huomaamatta jos mittari nikottelee jostain syystä. Tein esim. pahviset suojaimet kennoille, koska olin huomaavinani että tietynlainen auringonvalo vaikutti tuloksiin ledeistä huolimatta. CED:ssa oli kai IR-ledit, en tiedä toimiiko paremmin. Tosin kaverin 300WM puhalsi mittarin kumoon noiden kanssa...

On hupaisaa että luodinnopeusmittarin pitäisi toimia 100% kun samanhintaiset tai kalliimmat kännykät ja läppärit nikottelee tuon tuosta... omaa nuukialaistakin (E71) joutuu boottaamaan 5 kertaa päivässä - kerran viikossa, että toimisi. Sama toistuu duunikavereiden puhelimissa, joten en usko yksilöviaksi.

HJu

Kannattaa ehkä harkita laitteen vaihtoa simppelimpään. http://www.competitionelectronics.com/pages/Prochrono_Digital.html">http://www.competitionelectronics.com/p ... gital.html">http://www.competitionelectronics.com/pages/Prochrono_Digital.html

Competiton Electronicisin Digital -malli on ollut itsellä käytössä muutaman vuoden. Antaa fps:n tarkkuudella nopeudet ja metreinä vain kokonaiset metrit mutta aika nopea pystyttää, toimii eikä maksa hunajaa. Uusi USB -versio voi kiinnostaa jos enemmän haluaa datan kanssa pelata. En mene vannomaan että SD laskenta olisi oikein koska en ole tarkistanut sitä osiota vaan laskenut ne käsin kun on joutunut krijaamaan käsin ylös kuitenkin sen datan kun ei pääse aina vaihtamaan stringiä kun haluaisia. Mitatut lähtönopeudet ja tutkadatalla lasketut lentoradat pelaavat aika hyvin yhteen 338LM:llä ja 250Scenareilla omassa aseessa.

Ainoa mikä on nykyversiossa nyppinyt on se, että stringin vaihtoa varten pitää päästä laitteelle. Se ei onnistu jos muut ampuu. Siihen kai auttaisi läppäri ja USB-palikat. Pro Chronyn johonkin malliin saa kauko-ohjauksen mutta itse laite ei miellytä kun yhdestä laina-laitteesta ammuin johdot poikki. Päättelin että ampuma-aukko on liian pieni meikäläiselle :-)
Terveisin,

HJu

Poikma

Ei tuo mittariyksikön antaman SD:n virheellisyys ainakaan minun maailmaa kaada...............Se vaan kyrsii kun laite on täällä ja muuallakin kehuttu maasta taivaisiin ja sitten kun siitä sattuu saamaan lukemia ulos, niin erittäin suurella todennäköisyydellä 15-v Chrony pieksee sen tarkkuudessa mennen tullen.

Ainakin oma yksilöni on ilman infrapunavaloja samaa p...aa (tai vielä huonompaa) kuin muut, eri paketissa vaan.