Häyhä 2010 - Palaute

Aloittaja Heggis, elokuu 15, 2010, 19:21

« edellinen - seuraava »

SO

Niinpä. Mun mielestä ihan kilpailijoiden kannalta ja kilpailun mielekkyyden kannalta killan hallitus voi seuraavassa kokouksessa käsitellä kohdassa "Muut asiat" ehdotuksen että rastipäällikön on oltava osallistunut vähintään yhden kerran kilpailijana Häyhään. Lähtökohtahan on niin että toimitsijana ollaan järjestämässä kilpailua kilpailijoille jolloin siellä ollaan töissä ja tehdään homma niin että se on kisaajille mielekäs. Jos ei yhtä 10h päivää jaksa seistä rastilla niin parempi että jää kotiin. Ja varsinkin jos on käynyt oikein suihkussakin viikonlopun aikana.

Moderaattorina: "Tarvittaessa aiheita voidaan lukita mikäli harhaudutaan alkuperäisestä asiasta."

(JRu mode huom: Poistettu henkilön yksilöivä kommentti ja varsinainen asia jätetty )

JRu

Säiettä siivottu palautteeseen kuulumattomien viestien osalta.

SO ehdotukselle +1 muuten mutta ei taida olla riittävästi ( ainakaan halukkaita ) toimitsijoita joilla on SM/Finnsniper/Vaasan TA-kisa - kokemusta.

LSa

Lainaus käyttäjältä: SO...rastipäällikön on oltava osallistunut vähintään yhden kerran kilpailijana Häyhään...

Ajatuksena kannatettava, käytännössä voi olla haastava järjestää. Pyyteetön toisten hyväksi tehty työ kiinnostaa varsin harvaa.  :wink:  

Nykymeiningillä kilpailun johto vastaa rastien suunnittelusta ja pisteytyksestä, sekä tarkastaa rastien toteutuksen. Rastin henkilökunta lähinnä rakentaa radat, tekee työt, tsekkaa suoritukset ja kirjaa & kertoo mistä pisteet tulivat ja missä oli haasteita... ...sekä vastaa siitä, että toteutus sujuu kilpailun johdon ajatusten mukaan.  

Mä olen bonuksena pistänyt palautetta siksi, että kaikkien kisaajien suoritukset nähtyään on helppo havaita missä on kehitettävää ja minkälainen ratkaisu voisi olla muillakin kilpailijoilla harkinnan arvoinen. Haastan palautteen antajiksi myös muiden rastien pitäjät.

Kisaajat - Antakaa palautetta, onko palautteesta ollut hyötyä?

Lainaus käyttäjältä: SO...Lähtökohtahan on niin että toimitsijana ollaan järjestämässä kilpailua kilpailijoille jolloin siellä ollaan töissä ja tehdään homma niin että se on kisaajille mielekäs...

Palveluhomma ja myös oppimisen tilaisuus.

Rehellisesti sanottuna noi etenemisrastit ja muut hyvää fysiikkaa vaativat tehtävät on monelle rata-ampujalle pelkkää pakkopullaa. Mielekkyys on henkilökohtainen asia, tarkoitus lienee silti mitata sotilastarkka-ammuntaan liittyviä osa-alueita.

Tarkennuksena niille, jotka tuntevat allekirjoittaneen ja muut poistetun jutun heittoon osallistuneet heikosti. Asiaa esiteltiin puolin ja toisin, mutta jutustelu tehtiin silti täysin kieli poskella.  :D

ao

Lainaus käyttäjältä: LSa
Mä olen bonuksena pistänyt palautetta siksi, että kaikkien kisaajien suoritukset nähtyään on helppo havaita missä on kehitettävää ja minkälainen ratkaisu voisi olla muillakin kilpailijoilla harkinnan arvoinen. Haastan palautteen antajiksi myös muiden rastien pitäjät.

Kisaajat - Antakaa palautetta, onko palautteesta ollut hyötyä?

Ottamatta kantaa mihinkään muuhun, niin mun mielestä on hyvä, että rastituomarit/toimitsijat antavat jonkun palautteen / yhteenvedon rastisuorituksista (riippuen tietenkin rastityypistä, onko palautteen antaminen mahdollista). Kun itse kisaa, ei tule muiden suorituksia nähtyä. Palautteen ansiosta voi vertailla muiden suorituksia, ja poimia sieltä itselleen toimivan oloisia suoritustapoja.

PL

Varusteosioon on avattu Eberlestock jupina. Sinne voi purkaa risut ja ruusut. Kilpailussa aika monella oli Eberle kannossa tai myöhemmin kuorma-auton lavalla (oli siellä kyllä muidenkin valmistajien tuotteita :D ).

Kirjoitelkaa Eberlekokemuksistanne.

JRu

LainaaKisaajat - Antakaa palautetta, onko palautteesta ollut hyötyä?

Ehkä jälkeenpäin mutta yleensä kun on tilanne päällä niin kaikki ei ole vastaanottavaisimmillaan kritiikille. Me keskitytään heti rastin loputtua henkisesti jo seuraavaan tehtävään koska menneisyyteen ei voi vaikuttaa. Lisäksi koskien palautetta, rastituomarit saa varmaan ajoittain epäoikeutettujakin purkauksia osakseen kun porukalla alkaa väsy painaa jossain vaiheessa päälle. Se kuuluu tähän touhuun, kyllä mullekin on tst- parit joskus tiuskinut ja olen varmaan tiuskinut takaisin.

==> Kertoo se osaltaan siitä jotain että kyllä kisapaine ja -väsymys sitä halutunlaista stressiä luo kilpailijoissa. Ne jotka hanskaa tämän V-käyrän kiristymisen parhaiten ( hyvä kunto auttaa ) , todennäköisesti menettää vähiten pisteitä. Ja kun kaikki kuitenkin mokaa jotain, niin SM kisan voitto menee poikkeuksetta sille joka mokaa vähiten.

Kilpailjat kyllä kiistatta antaa kilpailukokemusta omaavien sanomisille eniten painoarvoa. Ehkä se ei korreloi todellisen tietotaidon kanssa mutta kun tiedetään toisella olevan kisakokemuksen kautta kyky tarkastella asioita kilpailijan silmin, niin sen uskotaan tuovan perspektiiviä rastin suunnitteluun ja arvosteluun. Ei välttämättä reilu oletus mutta perusteltu, on käänteisesti vaikea uskoa ex-kisaajan ainakaan omaavan vähemmän perspektiiviä arvostella toisen kilpailijan suoritusta.

Yo. syystä toimitsijoitakin toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi kilpailjoiden joukkoon. Me ei voida tietää millaisilla hattivattimissioilla kukakin on kisojen ulkopuolella käynyt mutta jos on oltu samoissa kisoissa niin se jää kyllä mieleen ja siitä saa kisaajilta rispektiä toimitsijahommiin.

PS. Oliko muuten leimasinlaitteen käytössä jotain sääntöjä? Koulutusta ei ainakaan ollut, mä kun tutustuin ko laitteen käyttöön ekaa kertaa vasta rastilla. Me käytiin kyllä 6 rastia ( 6 * 10 p ? ) ja kiinnijäämisiä nolla, mutta saatiin vain 50 pistettä. Protestiajat oli ja meni mutta kiinnostaa että olisiko se leima pitänyt olla tietyssä asennossa tai jotain. Ehkä ei ihan ruutu riittänyt aina kun rastilla oli tiukka vartiointi ja toiminta oli aika in-out ripirapi vauhdilla. Mutta kyllä mä ne leimasin ainakin paperi oikeinpäin ja suurinpiirtein jokaisen omaan ruutuunsa :)

SO

Vai oisko siinä käynyt niin että JRu:lta on vaan vähennetty 10p ihan muuten vaan suunnistusosuudelta  :mrgreen:

JRu

Ihan ok, ei vaan heti keksi mistä se tuli.

Kosanderi

Olen tuossa kerännyt omaa p-listaani pikkuhiljaa oman rastin järjestelyistä, jonka aion jakaa valmiiksi saatuani rastin toimitsijoiden ja kilpailun johtajan kanssa.

Kilpailijoille minulla ei oikeastaan paljoakaan omia huomioita, mutta kun kerran kysytään:

1. Kuunnelkaa se briiffi kunnolla. Meidän rastilla turvallisuusohjeet oli todella kattavat(pitkät) ja se aiheutti jumalattoman palopuheen alussa. Ymmärrän toki, että väsyttää ja ketuttaa jne., mutta kannattaa kuunnella. Mm. yksi kohta meni jotenkin näin: "Spotteri voi jättää aseensa tähän, muutoin varustus, kuten yleisessä ohjeessa määrätty." Jos tähän perään kysytään: "Tartteeko reppu olla mukana?", niin se ei mielestäni osoita kovin suurta tarkkaavaisuutta(mitään ylimääräistähän ei pitänyt mukana olla). Siellä oli parikin kohtaa, jossa vihjattiin suotavaa toimintatapaa - monelta meni ohi.

2. Mikäli jollekin aseelle annetaan sektori, johon aseen tulee osoittaa, ei tämä sektori käänny, vaikka ampuja itse kääntyisikin. Suurella osalla hanskassa, mutta...

3. Parin kommunikaatio. Vaikka aseena ei toimi TA-kivääri, voisi olla suotavaa, että suut ja korvat pelaa. Muutamilta MP5-ampujalta jäi taulu(ja) huomaamatta, kun sijainnit olivat entuudelta tuntemattomat. Tällöin voi osia vaihtaa, niin että takana tuleva kertoo näiden taulujen paikkaa suojaajalleen, ihan vaikka tämä itse näkisikin - tuo varmuutta. Samoin toiseen ampuma-asemaan tullessa muutamissa tapaukissa tähystäjä ehti mainita, että makuulta ei näe, mutta kiväärimies väänsi siitä huolimatta mahalleen huomatakseen saman asian itse.

4. Hitaat osumat voittaa aina nopeat hudit. Toisaalta huonot pisteet jaettuna hyvällä ajalla on edelleen hyvä aika. Päätelkää itse loput. 8)

Lopuksi kiitoksia rastilta: Ei yhtään kilpailua vaarantavaa virhettä, ei loukkaantumisia tai haavereita ja hyvää urheilumieltä ja huumoria. Rastin A5 tuomari kiittää!

MaK

Lainaus käyttäjältä: JRuPS. Oliko muuten leimasinlaitteen käytössä jotain sääntöjä? Koulutusta ei ainakaan ollut, mä kun tutustuin ko laitteen käyttöön ekaa kertaa vasta rastilla. Me käytiin kyllä 6 rastia ( 6 * 10 p ? ) ja kiinnijäämisiä nolla, mutta saatiin vain 50 pistettä. Protestiajat oli ja meni mutta kiinnostaa että olisiko se leima pitänyt olla tietyssä asennossa tai jotain. Ehkä ei ihan ruutu riittänyt aina kun rastilla oli tiukka vartiointi ja toiminta oli aika in-out ripirapi vauhdilla. Mutta kyllä mä ne leimasin ainakin paperi oikeinpäin ja suurinpiirtein jokaisen omaan ruutuunsa :)

Rastileimasimen käytöstä ei ollut sääntöjä, oletin että kaikki osaavat reijittää sillä paperia... Reijitysjärjestyksellä ei ollut väliä, eikä oikein reikien paikallakaan, kunhan vain reijät olivat tunnistettavissa. Katsoin tuossa juurikin äsken teidän paperianne, ja siinä oli kolmannessa ruudussa ensin yhden rastileimasimen jälki, ja lisäksi samalle paikalle oli yritetty reijittää jotakin muutakin. Se vaikuttaa kolmen pisteen viivalta, joten siihen on kenties yritetty leimata L-kirjaimen muotoisella leimasimella, mutta ei olla painettu tarpeeksi paljon, joten toinen L:n sakaroista on jäänyt pois. Tosin nämä reijät erosivat muista paperinne reijistä, näyttivät jollain muulla painetuilta. Muuten paperinne oli ok. Eli siis samanlaista kuin kiisteltäisiin käsin piirretyn ykkösen ja seiskan eroista kastuneella ja ruttaantuneella paperilla...

Jotkun paperit olivat niin ryppyisiä ja hiestä kastuneita, että seuraavassa sessiossa niiden suojaamiseen pitää kiinnittää huomiota.

Nm. T1:n vetäjä

Heggis

Dodii alkaa itsekkin tässä olla palautunut vkolopusta. Jos jotku sanoo, että rastinpito on helppoa, tervetuloa ensikerralla "meidän" rastille toimitsijaksi. :D Oli 2kpl tuomareita lauantai illalla niin zippi kuin olla ja voi. Mitäköhän tuomareille tuli siinä liikkumista, reilut parikymmentä kilometriä, joista osa juostiin kilpailijoiden perässä. Taukoja ei juuri ollut. No mutta asiaan...

Eli meillä oli rasti A5 ja T5. Rasti T5 oli heti A5:n perässä ja tästä ei ollut ennakkoinformoitu kisaajia. :)

A5 - CQB

Rasti oli jaettu kolmeen ampumaosuuteen, ensimmäisestä asemasta ammuttiin TA kiväärillä makuulta nurin 2 puolikasta jasteria n.430m tasalta. Seuraavassa osiossa ammuttiin hyvin SRA-mainen kujanjuoksu MP5 konepistoolilla ja sitten oli toinen TA asema, josta ammuttiin samat 2 jasteria luonnon pakottamasta puolikorkeasta/korkeasta asennosta.

Alkubriiffissä (joka oli piiiiiiitkä) kysyttiin ketä toimii spotterina rastilla. Tämän vastauksen jälkeen kerrottiin, ettei spotteri tule käyttämään ampumiseen omaa asettaan vaan MP5:sta. Spotterilla oli optio jättää oma kivääri kannosta pois ja näin taisi melkein kaikki tehdäkkin. Oliko se sitten oikea ratkaisu, on toinen asia :) Alkubriiffin jälkeen MP5 ampujalle annettiin lyhyt opastus aseeseen. Koska tämä rasti haluttiin pitää mahdollisimman hyvin salassa ei maaleja/pisteytystä voinut kertoa etukäteen. Tämä venytti briiffausta tolkuttomasti ja samalla kilpailijoille tuleva infon määrä oli aika iso. Tämän huomasi siinä että kaikille ei ihan mennyt rastin idea (=kiire) perille. Toisaalta tuli myös kommentteja, että tämän tyyppinen ammunta ei ole tavanomaista. Noh ei kai niiden aina tarvitsekkaan olla ;) Nyt kun "sivuase-SRA" rasti on nähty kisoissa niin ehkei tuota salaisuuden varjoa tarvitse olla. Tällä helpottaa kaikkien toimintaa. Samoin jos nyt tekisis rastin uudestaan niin pakottaisin spotterin pääaseen matkaan mukaan ja kisaajat saavat itse päättää kumpi käyttää sivuasetta.

Rastin TA osuuksien aikarajoja ei kerrottu kisaajille ennen rastisuoritusta vaan ne tuli päätellä tilanteenkuvauksesta. Tämä tuntui menevän noin puolilta ohitse. Siis että ammunnassa on kiire. Otimme aikaa sekuntikellolla niin että kun pari oli päässyt asemaan ja alkoi suorittamaan toimintoja (ottamaan lipasta taskusta, spotterikiikaria tai tähystelemään maaleja) niin siinä vaiheessa laitoimme sekkarin käyntiin. Aika rajat oli siten että 45s=max pisteet ja siite 15s välein putosi 5 pistettä pois. 90s oli näin osuuksien maksimi aika. Tämä aikaraja kuvasti, että vihollinen on päässyt liikkumaan pois etumaastosta. Tässä moni oli selkesti tottunut, että asemassa on ensin aikaa pystytellä putkia, mitata metrin tarkkaan etäisyyksiä jne.

Tämän jälkeen annettiin MP5:lle lupa ladata ja tämä kulki kujan läpi, jossa oli mutkia ja vähän seiniä peittämässä näkyväisyyksiä. Oikeastaan normaali SRA rasti, jossa oli 10kpl pahvitauluja ja 2 popperia. Matkat tauluihin 1-50m, ja keskiarvo varmaan jotain 10m. Eli sellaisia etäisyyksiä mihinkä MP5 sopii hyvin. Kisaajilla oli käytössään 2 lippaallista ammuksia (60kpl) joiden tuli riittää. Minimi laukausmäärä oli 22 ja keskiarvona noin 30:llä tuli aika moni toimeen. Tässäkin osiossa tuntui monella olevan rastin ajatus hukassa, eli on kiire. Tätä tuki pisteenlasku (pisteet/aika) sekä tilanteenkuvaus (tulenjohtue tekemässä korjausmittauksia epäreiluun tuleen ja piti päästä toiseen asemaan josta johtue pystytään tuhoamaan). Tästä osuudesta voi sanoa, että virolainen tiimi ymmärsi yskän ja tuomarit vähän yllättyikin kun MP5 ampuja singahti todellakin vauhdilla eteenpäin. Suurinosa kulutti osuuteen n. 2,5 minuuttia muutamilla ohilaukauksilla ja virolaiset pyyhälsivät rastin läpi 1min 12s ja osuen kaikista tauluista täydet pisteet. Ampuivat siis lähes yhtähyvin kuin rastintekijät :mrgreen:

MP5 osuuden jälkeen jatkettiin TA osuudella, jossa asema oli hienoisessa kuopassa. Tämä sulki mahdollisuuden ampuma makuulta, olihan taulut jo niin lähellä (en muista taulujen etäisyyttä, kosanderi voi täydentää) :) Tässä oli jo porukalle mennyt rastin idea paremmin selville eli nopeaa tulenavausta suht lyhyelle matkalle. Ainoa että porukalla oli selkeästi syke noussut ja se korotetusta asennosta ampuminen ei ollutkaan niin helppoa. Tässä näkyi monia suoritustyylejä, oli normaalia polviasentoa hihnatuella/ilman, istuma-asentoa, spotteri ampujan sylissä, olkapään yli tukien. Aikarajat olivat samat kuin ensimmäisessä asemassa ja ajanotto sama. Aika moni meni ensin makuulle ja alkoi tähystämään maaleja. Ja vasta sitten ymmärrettiin katsella maaleja korkeammasta asennosta. Vaikka tilanne oli parantunut niin edelleen oli porukkaa kenellä se tulenavaus kesti luvattoman kauan. Oli mitä ihmeellisintä säätämistä asemassa.

Muutamia huomioita ammunnoista:

- Parin 1 (Dahl-Vehmas) toimintaa oli kyllä ilo katsella, TA osuudella oli selkeästi ymmärretty homman idea ja he saivatkin ainoina täydet pisteet molemmista TA osuuksista. Eli oli nopea ja tarkka ammunta hallussa. Heti kun ampuja oli päässyt asemaan alkoi hän ladata ja määrittää itse etäisyyttä. Karkea etäisyys ja tornista naksut kohilleen ja 2 laukausta. Polviasennosta taisi mennä yksi laaki ohitse...

- Nopein aika jolla maalit oli tuhottu niin TA1:ssä pari4 29s ja TA2:ssa pari1 23s. Eli mikäli homman ymmärsi ja osasi niin aikaa oli :)

- Porukka käytti aika paljon aikaa ainakin tuomarin näkökulmasta ihmeelliseen säätämiseen, mitattiin etäisyyttä ylitarkasti, ammukset oli pakattuna syvälle reppuun, ladattiin yksi patruuna kerrallaan yms. Noh ehkä tämä rasti hieman herätti porukkaa miettimään mitenkä tuliasemassa oli tehokasta toimia :)

Todellakin luulimme antavamme riittävästi vihjeitä rastin luonteesta, mutta ehkä se tulisi kertoa ensi kerralla selvemmin. Ehkä kertoa aikarajat suoraan?

- CQB = lähietäisyyksiä

- Rajoittamaton laukausmäärä

- täydet pisteet ampumalla aikarajassa

- tilannekuvauksissa sanamuoto "tuhoatte kaikki sieltä havaitsemanne viholliset mahdollisimman nopeasti"

Rasti T5 - Surprise aka Ensiapu

Tämä oli yllätysrasti, vaikka eräs pari osasikin vähän aavistella mitä se voisi sisältää. Tehtävänä oli siis, että tähystäjä oli haavoittunut vasempaan reiteen. Tämä tuli paikata ja sitten evakuoitua rastin aloituspisteeseen reilun 100m päähän, mutta vahingoittuneella jalalla ei voinut ottaa tukea. Aikaa paikkaamiseen oli 3min ja kaiken kaikkiaan 5min poistumiseen. Voisin sanoa, että tämä rasti toi esille juuri ne kysymykset kuin pitikin. Rastin tarkoitus oli mitata sitä löytyykö parilta ensisidettä ja osataanko sitä käyttää. Voin todeta, että aika monella painesiteen käyttötaito oli heikkoa, hyvn heikkoa. On ymmärrettävää ettei kuvitellussa tilanteessa sitä laiteta niin kireälle kuin oikeasti, mutta kyllä ne aika hirvittäviä virityksiä oli. Tähän voisin sanoa, että harjoitelkaa sen siteen käyttöä! Samoin tehtävä pääsi yllättämään muutaman, side oli pakattu jonnekkin repun pohjalle ja sitä ei löytynyt... hyi hyi! Rastikuvauksessa oli myös estetty parin kommunikointi toiselle. Eli jos sattui ensiside olemaan kaverilla repussa/tst liiveissä niin kaveri ei pystynyt kertomaan missä se on. Itse näkisin että tämä on sellainen mitä pitäisi tietää. Eli missä on se kaverin EA pakkaus, mielellään jossain helposti saatavilla. Tähänkin muutama pari narahti.

Mitä tulee noihin aikarajoihin niin nopein pari suoritti rastin about 2 minuutissa (jalka oli sidottu hyvin n.30s). Suurimmalla osalla meni reilut 4min rastin suorittamiseen ja tällöin sitomiseen oli käytetty 2min luokkaa. Eli jälleen kerran, jos homman osasi niin aikaa oli riittävästi. Rasti oli kyllä rankka, ei kuulemma tuo evakuoituminen ollut kovin kevyttä. Itse vain katselin kun porukka maalissa hikoilee kuin saunassa ja puuskutus oli kovaa. Toisaalta jälleen kerran kokemusta, millaista se "tositilanteessa" olisi, ei helppoa ei.

Muutamia mokia tuli rastinpitäjänä ja niistä otan kyllä vastuun. Eräs pari oli ymmärtänyt väärin että matkalla tulisi laukaus ja vasta sitten haavoittuminen, toinen pari ymmärsi että ensin piti päästä pois ja siellä vasta paikataan. Minun olisi pitänyt pysäyttää pari kun he lähtivät juoksemaan, mutta kun on hidas pää ja vähän väsymystä takana niin ei pysty noihin yllättäviin tilanteisiin oikeen puuttumaan... Olisi pitänyt tilannekuvauksen sanamuotoa vain tarkentaa, ei muuta.

Yleisesti rastista:

Muutamia pieniä mokia sattui, paljon löytyi parannettavaa omiin rastituomari suorituksiin. All-in-all rasti sujui suht hyvin. Valitettavasti Tetsu oli loukkaantunut niin meillä oli vähän miehitysvajautta (ymmärsit väärin, kilpailijoiden piti haavoittua jalkaan, ei tuomarin ;) ) josta sitten taas aiheutu se, että meillä ei taukoja ollut kun parin suoritusaika oli aikalailla 30min. Tämä sitten näkyi hienoisena lipsumisena tuomaroinnissa väsyneenä ja uupuneena. Lämmin päivä toi oman haasteensa niin kisaajille kuin tuomareille. Kaikkiaan rasti meni turvallisesti läpi, ainuttakaan vahingon laukausta ei tullut, porukka käsitteli asetta MP5 osiossakin turvallisesti. Iso kiitos vielä kerran kisaajille ja oikein iso kiitos Y-P:lle että jaksoi meidän rastia käydä lävitse rakentaessa. Ja ISO kiitos MSa & KWu että otitte kahden "hullun" idean rastista vakavasti ja annoitte meidän jopa järjestää sen :) Liitteenä pisteet osuuksilta, näitähän emme saaneet rastilla aikaiseksi pareille.

Itse haluaisinkin vähän keskustelua sopiiko tuollainen "SRA" rasti häyhään. Joko itsekseen tai sitten tämän tyylisenä jolloin se on sisällytetty rastin osioksi.
Be quick and beat the bullet.

JRu

Me oltiin yksi pari jolle toi kommunikaatio haavoittumisen ajankohdasta tuli kiistatta epäselväksi. Olisit vetänyt vaan ronskisti avokämmenellä HKRää reiteen että tähystäjä saa reiän TOHON NYT niin loppu olisi ollut selvää pässinlihaa. Muuten ei sanottavaa vaikka menikin meiltä kokonaisuutena ihan penkin alle ( kakkosasemasta sentään pellit meni nutulleen kun oltiin hommasta jyvällä ) . Oli vaan uusi tehtävätyyppi Häyhään ja kun kerran mokaa niin se palaa verkkokalvoille, ensi kerralla voi luvata paremman suorituksen.

Mun mielestä hyvä rasti ja näitä lisää.

Heggis

Itseasiassa joskus toimitsijoiden briiffauksessa kerrottiin että oli toppeja tarjolla. mutta ei tullut silloon mieleen että ne ois sopinu tuohon tehtävään. Annettu käsky peräännytte alotus paikkaan -> tietä ylittäessä toppi sanoo poks -> tuomari huutaa seis, spotteri haavottu, toimikaa -> jne.

Mutta nää on hyviä kun tajuaa rastin kuluessa/jälkeen :roll:

Toinen mitä aateltiin niin painttiaseella punanen pallo 1m etäisyydeltä takareiteen kun kaverit on makuuasennossa... Ehkä siinäkin ois tullu asia selväks :twisted:  :lol:

PL

Heggis, mites noi EA- pisteet parien funktiona ?

Heggis

Tuossahan ei ollut kuin 1 osuus, eli tarkotatko loppupisteitä (eli mikä löytyy lopputuloksista) vaiko ihan parikohtasta jakoa että mistä saivat pisteet mitenkin?